Stans guffe i Eclipse?
|
Stans guffe i Eclipse?
28/05/2012 08:06
|
Christen
OP
Ex Trippelbirker
|
OP
Ex Trippelbirker
Hadde gode erfaringer med Eclipse slanger en stund. Deretter begynte jeg å punktere og det ble mye lapping. Etterhvert var det ikke mulig å finne hullene, siden de var så små. Selv under vann kunne man ikke se at slangen lakk. I stedenfor å kaste slangene fylte jeg de med Stans guffe og da ble de tette. Etter en tids bruk begynte de å lekke igjen. La merke til at lappingene fra ifjor løsnet. Er det dårlig lappearbeid eller løser guffen opp limet på lappen?
|
|
|
Re: Stans guffe i Eclipse?
[Re: Christen]
28/05/2012 09:35
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Aner ikke. Men at du gidder det skjønner ikke jeg. Tror jeg har kjørt 50 ritt med grønne latexslanger, har ikke punktert en eneste gang. Og når disse plastikkslangene til Eclipse har noen watt større rullemotstand, hva skulle argumentet være for å holde på? Hiv dem. Ønsker deg et sorgløst liv (og større fart) videre med grønne latexslanger. sv
|
|
|
[Re: svegar]
29/05/2012 07:33
|
Christen
OP
Ex Trippelbirker
|
OP
Ex Trippelbirker
Hiv dem. Ønsker deg et sorgløst liv (og større fart) videre med grønne latexslanger.
sv
Hvilke latexslanger kan man bruke på 29er, eller strekker man bare på 26 slanger?
|
|
|
29/05/2012 07:35
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hiv dem. Ønsker deg et sorgløst liv (og større fart) videre med grønne latexslanger.
sv
Hvilke latexslanger kan man bruke på 29er, eller strekker man bare på 26 slanger? Ja det funker fint å bruke 26" slanger på 29". Du får ikke de "grønne" slangene i 29er-utgave.
|
|
|
[Re: svegar]
29/05/2012 07:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Aner ikke. Men at du gidder det skjønner ikke jeg. Tror jeg har kjørt 50 ritt med grønne latexslanger, har ikke punktert en eneste gang. Og når disse plastikkslangene til Eclipse har noen watt større rullemotstand, hva skulle argumentet være for å holde på? Hiv dem. Ønsker deg et sorgløst liv (og større fart) videre med grønne latexslanger. sv Hvordan vet du at grønn latex har større rullemotstand enn Eclipse? Har du noe mer info? Høres litt rart ut siden veggene i en latexslange burde være tykkere og mer komprimerbare enn i en "Eclipse-plastpølse".
|
|
|
[Re: Stein]
29/05/2012 07:51
|
Christen
OP
Ex Trippelbirker
|
OP
Ex Trippelbirker
Hvordan vet du at grønn latex har større rullemotstand enn Eclipse? Har du noe mer info? Høres litt rart ut siden veggene i en latexslange burde være tykkere og mer komprimerbare enn i en "Eclipse-plastpølse".
Fant denne etter litt googling, men kan ikke redgjøre for testen eller kvalitetssikre resultatene.
Redigert av Christen; 29/05/2012 07:51.
|
|
|
29/05/2012 07:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ser ut til å være fra Tour eller Bike. Takk. Overraskende, men positivt.  Latex- og lette butylslanger er jo ganske mye billigere enn Eclipse. Interessant å få et tall på hvor mye rullemotstand man sparer med guffe ift. slanger også.
|
|
|
29/05/2012 08:06
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan vet du at grønn latex har større rullemotstand enn Eclipse? Har du noe mer info? Høres litt rart ut siden veggene i en latexslange burde være tykkere og mer komprimerbare enn i en "Eclipse-plastpølse".
Fant denne etter litt googling, men kan ikke redgjøre for testen eller kvalitetssikre resultatene. Den testen er visstnok gjort med helt nye Eclipseslanger. De skal rulle bedre etter en tids bruk når de har tilpasset seg dekket.
With light parts come great responsibility
|
|
|
29/05/2012 08:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
29/05/2012 08:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
I stedenfor å kaste slangene fylte jeg de med Stans guffe og da ble de tette. Etter en tids bruk begynte de å lekke igjen. La merke til at lappingene fra ifjor løsnet. Er det dårlig lappearbeid eller løser guffen opp limet på lappen? Hvordan gjør du når du må bytte ut den latexklumpen som danner seg etter en tids bruk med frisk væske?
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/05/2012 09:16
|
Christen
OP
Ex Trippelbirker
|
OP
Ex Trippelbirker
I stedenfor å kaste slangene fylte jeg de med Stans guffe og da ble de tette. Etter en tids bruk begynte de å lekke igjen. La merke til at lappingene fra ifjor løsnet. Er det dårlig lappearbeid eller løser guffen opp limet på lappen? Hvordan gjør du når du må bytte ut den latexklumpen som danner seg etter en tids bruk med frisk væske? Da kaster jeg slangene. Hullene var så små at de ikke var mulig å finne, selv med høyt trykk i slangen og vannbad. Slangene var ubruklige og alternativet var å kaste dem. Med guffe i kan jeg iallefall bruke de noe lengre.
|
|
|
29/05/2012 09:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men er det noe å hente på Eclipse med guffe i, i forhold til bare å kjøre med vanlige, billige butylslanger?
|
|
|
[Re: Stein]
29/05/2012 10:03
|
Christen
OP
Ex Trippelbirker
|
OP
Ex Trippelbirker
Men er det noe å hente på Eclipse med guffe i, i forhold til bare å kjøre med vanlige, billige butylslanger? Nei, det er det ikke. Utsatte kun det uunngåelige at slangene må kastes.
|
|
|
[Re: torsteinvh]
29/05/2012 11:17
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fant denne etter litt googling, men kan ikke redgjøre for testen eller kvalitetssikre resultatene. Den testen er visstnok gjort med helt nye Eclipseslanger. De skal rulle bedre etter en tids bruk når de har tilpasset seg dekket. Dette med at slangene etterhvert klistrer seg til dekket og da vi får langt mindre rullemotstand er bare en påstand (fremstatt av Ole her). Ole sier mye bra til tider, men jeg velger å ikke tro på dette til det er dokumentert. Jeg sykler med eclipseslanger fordi jeg ønsket å prøve dem. De er ikke "utslitt" enda og jeg bruker dem derfor enda.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
29/05/2012 11:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hullene var så små at de ikke var mulig å finne, Min erfaring er at hull som var umulig å finne... var utett ventil. Det kan være anderledes med dine slanger.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
29/05/2012 11:58
|
Christen
OP
Ex Trippelbirker
|
OP
Ex Trippelbirker
Hullene var så små at de ikke var mulig å finne, Min erfaring er at hull som var umulig å finne... var utett ventil. Det kan være anderledes med dine slanger. Men det kom ingen bobler fra ventilen når jeg holdt denne under vann.
|
|
|
29/05/2012 12:03
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Dette med at slangene etterhvert klistrer seg til dekket og da vi får langt mindre rullemotstand er bare en påstand (fremstatt av Ole her). Ole sier mye bra til tider, men jeg velger å ikke tro på dette til det er dokumentert. Jeg sykler med eclipseslanger fordi jeg ønsket å prøve dem. De er ikke "utslitt" enda og jeg bruker dem derfor enda. Slangene mine har ikke klistret seg til dekket i den forstand at de sitter fast i dekket, men de har endret form etter at de var nye. Når de var nye virket de litt stive, nå har de fått litt større volum og virker litt mykere. Vanskelig å beskrive egentlig. Har forøvrig hatt lite kluss med mine, to hull mot felgen som er lappet og har holdt tett siden. Vurderer å teste Eclipse på stisykkelen også, er lei av guffe som ikke holder tett.
Redigert av torsteinvh; 29/05/2012 12:04. Rediger grunn: Typo
With light parts come great responsibility
|
|
|
29/05/2012 12:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Fant denne etter litt googling, men kan ikke redgjøre for testen eller kvalitetssikre resultatene. Den testen er visstnok gjort med helt nye Eclipseslanger. De skal rulle bedre etter en tids bruk når de har tilpasset seg dekket. Dette med at slangene etterhvert klistrer seg til dekket og da vi får langt mindre rullemotstand er bare en påstand (fremstatt av Ole her). Ole sier mye bra til tider, men jeg velger å ikke tro på dette til det er dokumentert. Jeg sykler med eclipseslanger fordi jeg ønsket å prøve dem. De er ikke "utslitt" enda og jeg bruker dem derfor enda. Gjør som de har gjort i alle tider. Ta talkum i dekkene slik at slangen ikke klisterer seg og slangen glipper lettere unna snake bites
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
29/05/2012 13:53
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hullene var så små at de ikke var mulig å finne, Min erfaring er at hull som var umulig å finne... var utett ventil. Det kan være anderledes med dine slanger. Men det kom ingen bobler fra ventilen når jeg holdt denne under vann. Opplevde det samme selv. Men jeg så nøyere etter og så at det kom små bobler allikevel fra ventilen. Det er selvflølgelig et veldig lite datagrunnlag og trenger ikke være relevant til deg, men jeg synes det var verdt å nevne.
- Voltaire
|
|
|
[Re: olechr]
29/05/2012 14:00
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjør som de har gjort i alle tider. Ta talkum i dekkene slik at slangen ikke klisterer seg og slangen glipper lettere unna snake bites
Her er det vel to skoler. De som bruker talkum og de som ikke bruker det. Jeg har brukt talkum på slanger til alle tider, men er usikker på effekten, generelt. Oles påstand er dog at det skal klistre seg til dekket.... men etter som jeg forstår så er det ikke snakk om en limeeffekt, men at slangen former seg så bra til dekk /felg at det det følger dekket så bra at det blir mindre motstand enn når slangen var ny, og til slutt bedre enn en gummislange. Det er denne effekten jeg setter min tvil til.... En "plast"-slange er mindre tøyelig og når man ser hvordan dekket deformerer seg så virker det ikke rimelig at slangen følger dekket overalt. Talkum kan kanskje hjelpe på å redusere effekttapet.
- Voltaire
|
|
|
29/05/2012 18:35
|
Mr Pink
Avhengig
|
Avhengig
Hullene var så små at de ikke var mulig å finne, Min erfaring er at hull som var umulig å finne... var utett ventil. Det kan være anderledes med dine slanger. Men det kom ingen bobler fra ventilen når jeg holdt denne under vann. Jeg har også hatt så små hull i den ene av mine Eclipse-slanger at de måtte under vann for å finnes.
Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
|
|
|
30/05/2012 00:37
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Er det noe vits i å bruke guffe i Eclipse da? Materialet er jo syltynt, så guffa vil ikke ha noen vegg å fungere samen med.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
30/05/2012 07:52
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Er det noe vits i å bruke guffe i Eclipse da? Materialet er jo syltynt, så guffa vil ikke ha noen vegg å fungere samen med. Helt enig. kast ut slangen, behold guffa :-)
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
30/05/2012 08:25
|
Ole
More than words
|
More than words
Gjør som de har gjort i alle tider. Ta talkum i dekkene slik at slangen ikke klisterer seg og slangen glipper lettere unna snake bites
Her er det vel to skoler. De som bruker talkum og de som ikke bruker det. Jeg har brukt talkum på slanger til alle tider, men er usikker på effekten, generelt. Oles påstand er dog at det skal klistre seg til dekket.... men etter som jeg forstår så er det ikke snakk om en limeeffekt, men at slangen former seg så bra til dekk /felg at det det følger dekket så bra at det blir mindre motstand enn når slangen var ny, og til slutt bedre enn en gummislange. Det er denne effekten jeg setter min tvil til.... En "plast"-slange er mindre tøyelig og når man ser hvordan dekket deformerer seg så virker det ikke rimelig at slangen følger dekket overalt. Talkum kan kanskje hjelpe på å redusere effekttapet. Jeg har aldri sagt at slangen skal klistre seg til dekket, men at den blir så tynn og slapp at den blir liggende som en film på innsiden av dekket, uten å hele tiden ville trekke seg sammen igjen slik som en vanlig slange gjør. Pumper man opp til 40 psi, tar dette et par timer. Med 30 psi, tar det plutselig rundt et døgn. Men når det har skjedd, merker man at man har fått noe som er mye nærmere slangeløst-følelsen. Slangen er elastisk, men returnerer ikke til sin opprinnelige form når den strekkes langt. En vesentlig ulempe med slangen er at materialet er veldig tynt og dermed mer utsatt for slitasje enn tykkere slanger. Derfor egner de seg nok bedre i ritthjulene enn i daglighjulene. Utfor-varianten på 69g med 50% tykkere materiale tåler mer i så måte, men finnes kun i 26".
|
|
|
|
|