Nemlig, for etter en snelaus vinter fram til medio mars er det litt av en nedtur å registrere at vinteren aldri har vært så vintrete som i disse dager. Stiløypa her innover fjellet ligger under bunnløse snemengder. Såvidt at jeg kommer meg fram med scooteren! Men men , sola tar sterkere og sterkere for hver dag . . . så en vakker dag så ...
Fredag ettermiddag sto en nybygget sykkel og tryglet om barmark under hjula, så jeg tok en impulstur innover og prøvde meg på noen av stiene dere hadde lagt ut spor fra forrige helg. Skikkelig vårstemning med et par hundre høydemeter snøfritt terreng, takk for inspirasjon
Si gjerne ifra om det blir tura te skibotnas. Sykkeln e klar, men det trives ikkje så godt på asfalterte veia, ei heller på sne. Ser jo herlig ut på videoan
Flere som har begynt å våkne fra dvalen? Kjenner på abstinensene, men det er nok heldig for min akademiske karriære at det fremdeles er snø på Tromsøya.
Re: Den store stitråden for Tromsø og omegn
[Re: art]
#139417009/05/201219:55
Jeg flyttet sørover i 1993 for å studere. Har de siste 11 årene bodd og jobbet i stisykkelparadiset Kongsberg. Sånt sett blir det hardt å komme opp til steinura igjen. Har sett litt på denne tråden i det siste, og jeg synes det er oppløftende at noen forsøker å skape et miljø for stisykkel i Tromsø.
Ser at det er beskrevet turer til noen få steder, men er det virkelig bare Fløyfjellet og øya som har brukbart terreng i byens omegn? Har gått mye på ski i Movika, Tønsvika og Skittenelv, men aldri vært der sommerstid. Er det syklanes der? Og hva med Kjølen? Kan man sykle til toppen fra finnvikdalen eller Kvaløysletta, eller er det for steinat? Andre steder på Kvaløya man kan sykle uten å bli ledd ut av fotturister som passerer?
Hva med Ramfjord/Breivikeidet? Indre troms?
Jeg ser for øvrig frem til å utforske skibotnnaturen på sykkel. Svigers har campingvogn på Brennfjell.
da har du et flott utgangspunkt.. Dra opp dalen mot Helligskogen, kryss elva over brua og følg merket sykkelvei (anleggsvei) opp Lavkavaggi. Om du vil fortsette med ei heftig nedkjøring så kjører du ned Kitdalen og derfra ut stofjorden og hjem til brennfjell. Sjekk f.ø progresit.com der noen av "skibotnløypene" ligger dokumentrt - i alle fall delvis. Rikelige muligheter i flott terreng
Kor bra at det er interesse for stisykling, dette er jo en økende trend over det ganske land. Æ har bodd i Skibotn siden -05 og sykla det meste av stier, 4-hjulsveier og grus, og det finnes mange av dem her i området. Med de fjellene som omgir dalen, så sier det seg selv at det blir en del oppover, men samtidig bonusen nedover.
Ser man vekk fra Skibotn og omeng, finnes det fine stier fra treriksrøysa-Gahpohytta og ned Signaldalen. Furuflaten-Lyngsdalen. Området Kilpisjavri.
Va en tur i dag og sykla sti i tilknytning til Lavkatraseen, og det va jaggu tørt det meste av traseen. Har gått til innkjøp av fulldemper 29", Trek Rumblefish 2, må si æ e imponert over fremkommeligheten og komforn`n, har aldri sykla fulldemper tidligere.
Har observert en del stisyklister i området Skibotn, kor bra. Får besøk av en kompis i morgen, og da blir det selvfølgelig stisykling. Har ikke Facebook og kan derfor ikke følge med arr turer. Men håper selvfølgelig at vi ses:-).
___________________________ ...Stien blir til mens vi sykler... Gjo
Re: Den store stitråden for Tromsø og omegn
[Re: SimonS]
#140649024/05/201210:45