Har bodd i Bergen en stund nå, men sliter med å finne fine områder for stisykling. Det er bare rett opp og rett ned, selvsagt naturlig med terrenget her. Savner områder som Østmarka i Oslo. Småkupert terreng og relativt flate stier hvor det er mulig å holde høy hastighet. Finnes det slikt rundt Bergen?
Re: Tips om fine flytstier i Bergen
[Re: Ketle]
#140308020/05/201220:15
De fleste bra sykkelturene i Bergen er toppturer i forskjellige varianter. Men det er muligheter for turer i småkupert terreng bla. omkring Fantoft og i Fana. For eksempel i Hordnesskogen og vestover. Jeg kan guide ved interesse. Får vi en uke med opphold kan det bli fint på stiene!
#140357321/05/201210:36
Er litt vanskelig å finne flytstier i Bergen, men vi er en gjeng som trener noen ganger i uken, og prøver å finne litt stipartier. Men blir ofte mye transport mellom stipartiene. Sædalen er jo et alternativ hvor en kan få litt sammenhengende sti. Sjekk ut Fløyen MTB på facebook hvis du er interessert i å være med på en tur, eller floyenmtb.no
#140796126/05/201219:37
Vil bare klare opp i begrepene her, det er ikke stien som har flyt, men rytteren. Det er flust med stier i Bergen kor rytteren kan oppnå godflyt, manglende flyt forsvinner med øvelse. Heng på noen som er bedre enn deg, og se-og-lær/bli-presset-til-å-prøve
Hehe, skal vi diskutere flyt vs bergensstier? Flyt er vel noe sånt som en subjektiv opplevelse over en viss periode der alt stemmer og en ikke tenker på middagsforslag. Lengre kontinuitet gis ved bedre teknikk gitt samme sti. Ned de fleste bergensfjell kvalifiserer godt til fin flyt spør du meg. Småkuperte flatlandsstier kan også gi god flytopplevelse men personlig synes jeg utfordringene nedover fordrer mer kons og dermed flyt enn kondisdrevede bortoverstier.
Forøvrig er det supre, tørre forhold nå, jeg overraskes over at det er knapt er andre sykkelspor i Hordnesskogen enn mine egne!? Syklet omkring i flere timer på stiene i går og sykkelen ble knapt skitten... Kom dere ut på tur!!
[Re: emja]
#142216212/06/201214:21
Er det noe sammenhengende stier av en viss lengde i Hordnesskogen? Drev og syklet en del rundt på grusveiene der tidligere (for et par år siden) og forsøkte sti-avstikkere jeg fant, men fant ikke noen lengre stipartier.
Stiene rundt Storetveit/Fantoft/Myravannet er ganske fine, om enn ikke så lange.
#142383514/06/201213:51
Tok en runde forleden, ca. halvannen time i Hordnesskogen, vil gjette på 15-20 min grusvei og resten sti. Tildels supre stier av "østlandskaliber". Men man må ha guide eller være kjent for å sy sammen en runde. Lett å forlenge runden til over 2 t på flere stier. Med dagens supertørre terreng triller man lett oppå partiene som ofte er blautmyr. Men det er ikke verst her på mer "normalt" bergensføre heller.
Forøvrig ny pers, møtte FEM personer som syklet fra Livarden i 21-tiden i går kveld. (og 10 hester men ingen til fots) Bra folk kjenner sin besøkelsestid!!
#143178225/06/201216:00
Mye mulig at Bergen ikke har landets fineste stisykling i umiddelbar nærhet, jeg har selv på enkelte utforskningsturer båret sykkelen mer enn den har båret meg. Men enkelte lyspunkt finnes. Hordnesskogen nevnes, Livarden likeså og stien fra toppen av Munkebotn/Stoltzen til Ankerhytten har fine partier på grovt sva (dog må man takle noe trilling opp fra demningen). Den er bortimot 500m lang, og bør følgelig,for å gi turen et snev av aksept gitt motbakkene opp fra Sandviken, kombineres med en morsom nedfart fra Sandviksfjellet. Sistnevnte er for meg ennå ukjent, kanskje noen kan bidra her?
#143396628/06/201207:12
Personlig synes jeg Toro er en tur med VELDIG flowy nedfart. Det er litt varierende terreng på veien ned, men jevnt over er det mulighet for å holde høy fart uten å være verdensmester.
#143717703/07/201206:37
Jeg var en tur i Hordnesskogen på Søndag, og der er det muligheter for å sette sammen partier slik "smilet" kommer fram. Men vi hadde en del bomturer og det vil ta en tid å bli kjent der ute og få satt sammen noe som gir mening.
Vi kjører på HT men har det morro. Vi komlitt ut på vei et sted, men det var en flott nedkjøring der mot krysset Skagevegen - Grimseidvegen.
Beste partiet vi fant lå helt i sør/vest? og krysser FV170 (grusveg). Strava logg i link.
Jeg har fått syklet mye i området de siste månedene, denne til nå relativt tørre sommeren har vært helt fantastisk! Favorittstiene, eller rettere sagt topptur favorittene mine er til nå Arnanipa, Lyderhorn og Toro, men Vidden fra Ulriksbanen er også fantastisk siden det både er en lang tur og er lett tilgjengelig. I tillegg er det fint å koble denne turen sammen med nedfart gjennom Harbakadalen og "utsiktsstien" på høyre side av grusveien på vei nedover mot Svartediket. En annen mulighet er etter endt Vidde tur å dra sykle opp på Rundemannen og forsyne seg av stiene som begynner her.
Da jeg bor på Askøy har jeg utforsket stiene som ligger mellom Haugland og Ask, her er det en del snadder, men som Hordnesskogen så må stiene kobles sammen for at det skal bli en skikkelig tur av det. Askøy byr på mye bra teknisk knot både oppover og nedover.
Hordnesskogen har jeg ikke fått prøvd enda, den ligger på listen sammen med Livarden og Travbanen.
Men til poenget, Tobben 63: Å samle stier i Bergensområdet er vell forsåvidt gjort, de ligger under "Stiguiden" her på siden? Eller tenker du noe mere utfyllende enn dette
-Edvin
#143759303/07/201216:49
3 timer KREMsykling i Hordnes i dag. Nå er jeg -sikker- på at den beste runden er fletta sammen, skal prøve å huske å logge den neste gang. Underlaget er helt rått bra nå, så gjelder å kaste skia pokkerivold og komme seg ut før barfrosten går!
God påske!
#164065510/07/201305:48
Ser fett ut Tobben, skjønner at jeg har en del utforskning å gjøre i hordnesskogen siden jeg ikke kjenner meg igjenn på noen steder i filmen din!! Håper på noenlunde god vær fram mot helgen så jeg får tatt meg en runde eller to....