Truer med rettsak etter tilleggstid...
|
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: Alpers]
18/05/2012 06:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om dette gjelder deltagernes egen sikkerhet, bør ikke dette da være krav på ethvert ritt? Synes du at Terrengsykkelrittet burde stille krav om at rytterne tar med seg regntøy, ullundertøy, votter og lue rundt løypa?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: skibum]
18/05/2012 20:29
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Birken er veldig spesielt. Dog er det veldig mange hensyn å ta, selv om jeg ikke er enig i den sekkeregelen.
På den ene siden mener jeg det bør være likt for alle, men på den andre siden er det litt snodig at eliten skal sykle med sekk. De har et litt annet behov enn den tregeste halvdelen for dette utstyret.
|
|
|
18/05/2012 20:41
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Er ikke dette med sekk også linket litt opp imot historien, da disse to birkebeinere bar på en bylt unge?
Mulig bare jeg som har tenkt slik, men da de bar en unge over fjellet, så skal alle i 2012 også ha den "byrden"
B
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
18/05/2012 22:58
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Ja pga ungen. Før var kravet 5,5 kilo i sekken.
Syns det er greit at kravet er likt for alle. Hvis ikke hadde det blitt en helvetes krangel om hvem som får lov og ikke. Akkurat som med unger.
|
|
|
[Re: larsb]
21/05/2012 11:03
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... Dere gir da en person som har etter beste evne tolket reglene og hadde som ambisjoner om å vinne trippelen, tillegg i tid...
Jeg tror de aller fleste er enige med hverandre om at den personen har strukket de uklare relglene langt hinsides sin "beste evne". Det bør ikke glemmes. LarsB Nå ble det ikke noe av den rettsaken, men det kunne vært interessant å se utfallet av den. Jeg tror hun hadde vunnet, nettopp pga at regelverket var så utydelig. Bolstad var sikkert smart nok til å kunne sikret seg og tatt med mye ut over 3,5 kg og ting og tang som kan tenkes at kontrollørene skulle sette fingeren på, men hun var med i en konkurranse og skulle vinne. Da prøver man å minimere (som mange andre). Ut fra det gjør hun en tolkning av reglene etter beste evne. Når hun da kommer til kontrolløren og den ikke godkjenner innholdet og da det på det tidspunktet så ut til at kontrolløren tok fra henne trippelen, ja da hadde nok flere enn henne blitt ganske forbannet. Det å sitte på sin høye hest her på terrengsykkel.no og si at, ja da er alt i skjønneste orden, alt er rosenrødt og man egentlig bør synes arrogansen til birkenledelsen både i forhold til å lage reglene i første omgang og til klagen som helt greit, er ikke noe jeg bifaller. Det at Tone Lien nå sier at de skal forandre på reglene er bra, men det er lovlig sent å komme med det nå. Igjen, endel bruker tid på forberedelsene. Når disse regelendringene kommer, vet vi jo ikke. De skal jo atpåtil vente med å starte med jobben med å endre dem. Da er det fort sommerferie for de fleste. Skal man da stresse med innholdet rett før birkenstarten? De fleste har sikkert det meste av innholdet allerede, men de fleste må sikkert gjøre justeringer (med shopping). Det blir sikkert fortsatt et krav til ull og da hadde i såfall ihvertfall jeg måttet ut å shoppe. Joda, jeg har noe ullklær liggende rundt, men jeg ville funnet det maksimale i forhold til rittet. Jeg hadde ihvertfall ikke tatt med (det alt for varme/tjukke) ullklærne jeg hadde. Skulle jeg hatt med "jeg bryter"-klær så ville jeg tatt med mine veldig bra "puffy" dunklær. De er veldig lette og har reddet meg på fjellet flere ganger (og veldig fint om de må komme i tillegg til de 3,5 kg). De står imot vann med regntøy over, og de gir mer varme når de er våte enn ryktet skulle tilsi (det er min bestemte erfaring). Dette er et eksempel (man kan sikkert flisespikke på mine valg, men det er ment som et eksempel på hvordan jeg ville ha tenkt). Avhengig av hva reglene blir, så må mange revurdere innholdet i sekken, for ikke snakke om sekken i seg selv. Skal man ha større, mindre,osv. Forøvig skal man ikke se bort ifra at Tone Lien plutselig kom på at de skulle forandre reglene pga av at denne tråden ble tatt opp igjen. Det er greit nok at mange har forslag til hva som bør være med i sekken, og at man får en pressisering av dette. Det er etter mitt syn bare den ene delen av problematikken (og derfor har jeg egentlig ikke særlig respekt for forslagene, siden forslagene ikke tar hensyn til helheten, og derfor ikke løser hele problematikken). Den andre delen er: Hva er med i 3,5 kg-kravet. Lien gir noen vage antydninger om at man kan bruke av de 3,5-kg hvis det blir kaldt nok og fortsette. Eller hva mener hun? Kan man da ha en sekk under 3,5 kg under deler av rittet? Skal man også kunne ta av denne drikken(hvis de er av 3,5-kg)? Kan jeg ta med meg to en-litere og drikke av disse underveis (alternativt hadde jo drikkeblære vært greit da) og fylle opp på drikkestasjonen rett før mål. Vel, det er sikkert greit for Tone Lien at de tjener 750 kr på dette, men som deltaker så vil det ikke være greit. Man kan henspille til sund fornuft, men skal de konkurrentene som strekker reglene ha store fordeler fremfor andre? Slik reglene er i dag og på grunnlag av vage hentydninger fra Lien, så kan det tolkes til at man enten skal ha 6 kg sekk eller kan ha 1 kg sekk under løpet. Det kan være greit å ha tydelige regler som gjør at man ikke taper i forhold til folk som strekker reglene og er heldig med kontrolløren. Jeg tror det kan lages regler som fungerer svært godt.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
21/05/2012 11:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
På den ene siden mener jeg det bør være likt for alle, men på den andre siden er det litt snodig at eliten skal sykle med sekk. De har et litt annet behov enn den tregeste halvdelen for dette utstyret. Mange i de første puljene som sykler minst like fort som en del i elite. Da må vel de også slippe sekk?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
21/05/2012 11:31
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På den ene siden mener jeg det bør være likt for alle, men på den andre siden er det litt snodig at eliten skal sykle med sekk. De har et litt annet behov enn den tregeste halvdelen for dette utstyret. Mange i de første puljene som sykler minst like fort som en del i elite. Da må vel de også slippe sekk? Jeg mener hvertfall eliten bør slippe dette. De har motorsykler og tv-crew både foran og bak, i tillegg til et helt annet støtteapparat. De har således langt mindre behov for å klare seg selv over fjellet. Toppidrett og sekk hører ikke helt sammen, spør du meg.
|
|
|
[Re: supernalle]
21/05/2012 17:25
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
.... Jeg tror det kan lages regler som fungerer svært godt. Regelen om vekt på sekk er da ganske klar: "Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang. "
|
|
|
[Re: Ketle]
22/05/2012 09:07
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
.... Jeg tror det kan lages regler som fungerer svært godt. Regelen om vekt på sekk er da ganske klar: "Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang. " Nei. Det står ihvertfall ikke klart for meg. Regelen du trekker frem står der, men Tone Lien gir signaler om noe annet. Det er jo det som er problemet; Hva mener egentlig Birkenledelsen og Tone Lien? Når Tone Lien uttaler: Fyller man sekkene med innhold som er nyttig og nødvendig hvis man fryser/får uhell med sykkelen/må vente på grunn av skade osv så er man innenfor vårt reglement.
og tidligere har uttalt at innholdet i sekken skal være fornuftig (og risikerer å sjekkes for det ved start), så er det all grunn til å tro at hun mener at man kan ta av de 3,5 kg underveis. Man kan bruke av dette hvis man fryser.... det er dette som gjør dette til det komplette kaos. Hun kunne kanskje tatt seg tid til å svare på Dans spørsmål: Og har sekken lov å veie under 3,5 kg hvis man har måttet ta på seg disse klærne underveis grunnet dårlig vær på fjellet? Hvis ikke så betyr det jo at sekken skal ha disse påkrevde klærne pluss en pose mel. Tone Lien har tydeligvis ikke tid/føler det ikke viktig nok å svare på dette her på terrengsykkel.no
- Voltaire
|
|
|
23/05/2012 12:03
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er enig i det meste av det du skriver i innleggene dine over.
Synes imidlertid vi kan være såpass "voksne" at vi svarer Tone på det hun spør om - hjelp til å definere innholdet i sekken.
Kommer derfor til å vekke til liv tråden "Birkebeinersekken 2012" og der kjøre innholds-diskusjonen.
Så kan heller denne tråden brukes til å diskutere hvorfor ditt og hvorfor datt! Hvorfor i hel... måtte disse baglerne bære på denne guttungen? Hadde de ikke gjort det så hadde vi ikke hatt behov for varme klær i ritt/renn! Osv. osv.
|
|
|
[Re: Kjesk]
23/05/2012 12:47
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvorfor i hel... måtte disse baglerne bære på denne guttungen? Til og med en svenske finner en feil i den setningen... 
|
|
|
23/05/2012 12:54
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
23/05/2012 13:22
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
På den ene siden mener jeg det bør være likt for alle, men på den andre siden er det litt snodig at eliten skal sykle med sekk. De har et litt annet behov enn den tregeste halvdelen for dette utstyret. Mange i de første puljene som sykler minst like fort som en del i elite. Da må vel de også slippe sekk? Jeg mener hvertfall eliten bør slippe dette. De har motorsykler og tv-crew både foran og bak, i tillegg til et helt annet støtteapparat. De har således langt mindre behov for å klare seg selv over fjellet. Toppidrett og sekk hører ikke helt sammen, spør du meg. Er ikke litt av sjarmen med birken at man må ha sekk ? Jeg tror noe av grunnen til at birken er blitt så stort er pga den historiske forankringen. Problemet er jo løst om de setter opp en spesifikk liste på hva man skal ha med seg over fjellet. For de som griner på nesa av selve sekken på ryggen bør de ta seg en bolle og ikke melde seg på rett og slett. Ingen tvang å sykle birken, er jo flust av lignende ritt som er minst like bra. Alle bør ha sekk og de som nekter kan være hjemme.
Redigert av kitbay; 23/05/2012 13:29.
|
|
|
[Re: Kjesk]
23/05/2012 16:15
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er enig i det meste av det du skriver i innleggene dine over.
Synes imidlertid vi kan være såpass "voksne" at vi svarer Tone på det hun spør om - hjelp til å definere innholdet i sekken.
Kommer derfor til å vekke til liv tråden "Birkebeinersekken 2012" og der kjøre innholds-diskusjonen.
Så kan heller denne tråden brukes til å diskutere hvorfor ditt og hvorfor datt! Hvorfor i hel... måtte disse baglerne bære på denne guttungen? Hadde de ikke gjort det så hadde vi ikke hatt behov for varme klær i ritt/renn! Osv. osv. Det er og blir en bra diskusjon om hva som skal i sekken, så det er fint du tar opp tråden. Men når man ikke vet hvor mye vekt man kan ta med, så blir det problematisk. Det blir en forskjell om man skal ta med 6 kg med bare fornuftige ting.... eller 6 kg, der noe av vekten kan være blyplate/melpose.... eller om det er 3,5 kg og man kan bruke av innholdet underveis. For min del blir det ganske forskjellige strategier.......
- Voltaire
|
|
|
23/05/2012 16:24
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det er og blir en bra diskusjon om hva som skal i sekken, så det er fint du tar opp tråden.
Men når man ikke vet hvor mye vekt man kan ta med, så blir det problematisk. Det blir en forskjell om man skal ta med 6 kg med bare fornuftige ting.... eller 6 kg, der noe av vekten kan være blyplate/melpose.... eller om det er 3,5 kg og man kan bruke av innholdet underveis. For min del blir det ganske forskjellige strategier.......
...6 kg og man kan bruke av innholdet underveis, men slik at sekken ikke blir lettere enn 3.5 kg. edit - Skal du ta pause og lage pannekaker underveis må du gjerne ta med egg og mel. Og ikke glem syltetøy! 
Redigert av femte_gir; 23/05/2012 16:26.
|
|
|
[Re: femte_gir]
24/05/2012 07:05
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Det er stor forskjell på å bryte fartsgrensen med 1 km/t eller med 30 km/t. Fartsgrensen er likevel absolutt, er det skiltet 50, ja da er 51 forbudt. Men man mister ikke lappen før på 70 eller noe sånt.
Kravet til sekkens vekt er absolutt. Men ikke alle regelbrudd trenger å straffes. Sekken skal veie 3,5 kilo, ved start, ved mål, og overalt underveis. Jeg synes man må diskes om man går/sykler helt uten sekk, eller med alt for lett sekk hele veien, eller kaster sekken rett etter start og tar på en ny rett før mål. Men det behøver ikke straffes i det hele tatt om man tar ut noe av sekken dersom man ikke tjener på operasjonen.
Det er for meg helt åpenbart at det tar lengre tid å stoppe, ta av sekk, åpne sekken, ta ut klær, ta på /litt/ klær, lukke sekken og ta den på (samt ta staver av og på på ski) -- enn den tiden man vinner på å sykle/gå med litt for lite vekt i sekken. Raskere løsning er selvfølgelig å kle på seg passe klær fra start, regulere med åpen glidelås, lue av og på etc; selv om dette kanskje krever noen gram mer med klær. På sykkel har man løse armer/ben/knær som gjør det lettere å regulere klesmengden til lavere temperatur på fjellet. Det er det deltagerne sikter mot å gjøre.
To eksempler Jeg har selv brutt regelen to ganger. I begge tilfellene tok jeg klær ut av sekken fordi jeg skulle å bevege meg saktere, fordi jeg hadde fysiske eller tekniske problemer. Jeg hjalp meg selv til å komme meg til mål på en trygg og grei måte i stedet for å fryse unødvendig eller bryte. Jeg tjener ikke tid på å stoppe og ta klær fra sekken, utover at jeg unngår å bryte. Å gi meg tilleggstid er meningsløst siden sluttid ikke lenger spiller noen rolle for meg, jeg er langt bak merkekrav/tidsmål allerede. Å diske meg for å hjelpe meg selv til mål i stedet for å bryte, vel, jeg synes også det ville være meningsløst. Og et dårlig signal. Døm selv:
(A) B-rennet 2003, pent vær. Våknet på Rena med feber. Tok to tabletter, hvilte i bussen og følte meg ok nok til å starte. Gikk ut i ca merkefart. Det gikk et stykke, men …. Halvveis stoppet jeg og skiftet til tørr lue og tørre hansker fra sekken, senere tok jeg på jakke og bukse fra sekken, og tuslet med halen mellom bena til Sjusjøen. Følte meg bedre, la jakke og bukse tilbake i sekken og gikk på ned mot mål. En halv time bak merket. ((Var borte fra jobben tre dager etterpå … så i etterpåklokskapens lys burde jeg vel ikke ha startet i det hele tatt. Men, den som intet våger, intet vinner.)) (B) B-rittet 2009, passe dårlig vær, mye gjørme, men stort sett opphold da jeg syklet; startet i en av de siste puljene. Pedalarmen skrudde seg av ca 10 kilometer før Kvarstad. Slik jeg husker det var det også ca 10 km hvis jeg skulle gå tilbake for å bryte. Valgte å ta på jakke fra sekken, delvis gå og delvis sykle på en pedal til Kvarstad, der rett verktøy fikk pedalarmen på. Hadde ingen hast, men proppet i meg boller og saft. Av med klærne igjen. Ved avgang Kvarstad var jeg vel blant de 100 siste i løypa, ekskl Elite. Syklet solo i grei fart til mål. Halvannen time bak merket, 30-60 min bak folk med samme åpningsfart.
Jeg mener man bør kunne hjelpe seg selv, med en jakke fra sekken underveis, uten å diskes. Regelverket må likevel si at man skal ha sekk med 3,5 kilo innhold hele veien. Så bør det kun være i grove/klare tilfeller at brudd på regelen medfører disk eller tilleggstid.
|
|
|
[Re: frodev]
31/05/2012 13:28
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan jo selvfølgelig alltid tolke reglene fritt som du vil og du har gitt eksempler på det. Det er kanskje det birkenledelsen vil at du skal gjøre. Hvis jeg skal spinne videre på fartseksemplet ditt, så kan du jo si at 3,5 kg er "fartsgrensen" og så bruker du "sunn fornuft" og går "litt" under, fordi det ble kaldt. La oss si at du tar ut 300 gram og kommer til kontrollen. Kontrolløren veier da sekken og henviser til følgende regel: Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang. Den står jo da svart på hvitt, ikke sant? Du protesterer villt og sier at du "har hørt at man kan ta ut av sekken hvis det blir kaldt. Det står et sted på terrengsykkel.no". Kontolløren sier at du får 20 min. tillegg i tid og du kan alltids klage eller gå til rettsak. Med andre ord, du er prisgitt kotrollørens egen oppfatning av reglene. I boden ved siden av kan en person, som har tolket reglene at man kan spise og drikke og bruke tøyet hvis det var kaldt få lov til å passere med 1,5 kg ved målpassering.... bortenfor det igjen er det en som har klart over 3,5 kg, men får tillegg i tid fordi kontrolløren mente at ullprosenten i superundertøyet ikke var høy nok. Birkenledelsen har ikke evnet verken å virke fornuftig når noen har klaget på kontrollørens bedømming eller når det gjelder å forandre reglene slik at de blir fornuftige. Man skal tydeligvis betale 750 kr og overlates ut i det blå, og så har du ingen reelle rettigheter når det kommer til det diffuse regelverket hvis du "blir tatt". Det skal bli spennende å se hva de nye reglene blir. Får vi igjen noe snusfornuftig ubruklige greier, eller skal de klare å lage noe som man faktisk kan være trygg på når man kommer til kontrolløren for sjekk. Når det gjelder om eliteklassen skal kjøre med sekk eller ikke så kan man alltids ha en mening om det. Min mening er uansett at det må bli opp til rittledelsen. Om de definerer rittet som et ritt med sekk, der vekten symboliserer at et kongebarn så er det det som definerer rittet,og sånn er det. Det er ikke her min kritikk er ihvertfall. Og jeg ønsker også å gjenta at jeg har forståelse for at man må kunne klare seg selv i skiftende værforhold, men at rittledelsen ikke har klart å lage fungerende regler.
- Voltaire
|
|
|
|
|