Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Vekt sykkel vs kroppen

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: hrukin] #1406250 24/05/2012 07:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, men med 5Kg ekstra hjulvekt er du litt utenfor det realistiske, og de ekstra kreftene for vinkelakselerasjon begynner å bli merkbare.

På landeveien tror jeg heller jeg ville hatt 5kg ekstra last på sykkelen enn på ryggen, men i skogen, som Ole og du er inne på, trenger man å kunne slenge og flytte sykkelen rundt litt mer, og dempet/udempet masse er viktigere, så der er det bedre å ha den ekstra vekta på kroppen.

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: hrukin] #1406259 24/05/2012 07:34
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Lettere å forestille seg når det er 5kg inne i bildet. Og 7-8kg/12-13kg sykkel er jo helt klart realistisk.

Tror og jeg ville hatt vekten på sykkelen på landeveien..

Samtidig så skulle man tro at mine 68kg skulle gitt ørlite mer power i pedalene med 5kg på ryggen på landeveien både flatmark og i bakker. Innbiller meg at jeg kunne kjørt litt billigere med 5kg på rygg enn 5kg på hjul/sykkel, selv om "arbeidet" som skal utføres i bakker er det samme.

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: hrukin] #1406263 24/05/2012 07:38
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Faaen altså. Her har man en flott diskusjon og så kommer det en ingeniør og ødelegger alt med fakta! ICON_WINK

Aerohjul, lettere hjul, flasken i lommen og 0,5% forbedring er viktige faktorer om du er så god at marginen for å vinne og bli nr. 2 er 0,5%. For alle oss andre er det gleden av å ha noe kult og nytt. For å gjennta meg selv fra en annen tråd: Man kan sammenligne det med bilkjøp. En må ikke ha en kliss ny BMW for å komme seg fra A til B. Det holder med en gammal Toyota. Men så var det dette med gleden over å ha noe nytt og bedre.

Jeg er ingen ekspert på tekniske ting, men har litt mer peiling på kjøpsadferd. Veldig typisk tilfredshetskurve over en kjøpt ting varer som regel i 14 dager maks en måned før man har lyst på noe nytt.

Om man bør kjøpe nytt eller ikke avhenger selvsagt på økonomien. For å sitere Røkke når han ble spurt om en journalist om den Yacht han kjøpte ikke var fryktelig dyr: "Jeg har brukt mindre del av disponibel inntekt på båt enn folk flest." Kall det kvalmt eller kall det kult. Røkke har et godt poeng.

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: silverwrx] #1406282 24/05/2012 07:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: silverwrx
Lettere å forestille seg når det er 5kg inne i bildet.

Lettere å forestille seg at det faktisk er en forskjell, ja. Imidlertid er altså denne forskjellen så liten at det egentlig ikke er noe særlig å tenke på, mer enn at lette komponenter helt generelt er en fordel.

Samtidig så skulle man tro at mine 68kg skulle gitt ørlite mer power i pedalene med 5kg på ryggen på landeveien både flatmark og i bakker.

Hvorfor det? (Eller "Nei.", om du vil.) ICON_WINK

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: Ketle] #1406284 24/05/2012 07:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ketle
For alle oss andre er det gleden av å ha noe kult og nytt. For å gjennta meg selv fra en annen tråd: Man kan sammenligne det med bilkjøp. En må ikke ha en kliss ny BMW for å komme seg fra A til B. Det holder med en gammal Toyota. Men så var det dette med gleden over å ha noe nytt og bedre.

Dette er vi enige i alle sammen. Det er ikke det diskusjonen dreier seg om lenger.

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: Stein] #1406319 24/05/2012 08:22
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein
Vet ikke helt om flere enn de verste nerdene av oss har interesse av å lese om det, men... ICON_WINK

Så kan man selvfølgelig lure på om bladet har lyst å skrive om det. Greit nok hvis journalisten skriver dritt om én sykkel og roser en annen. Da er konsumet fortsatt det samme. Det er verre hvis journalisten kommer til konklusjonen at man ikke trenger å kjøpe nytt i det hele tatt. Da tipper jeg de som kjøper annonser blir litt gretne. ICON_SMILE

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: hrukin] #1406326 24/05/2012 08:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Men blindtesten hadde vært grei å gjennomføre. Tape fast blyshims langs innsiden av felgene på én sykkel og samme mengde bly under duct tape på nederste del av underrøret på en annen, identisk sykkel. (Og en fake duct-tape på den andre, så ingen ser forskjell.) Sett så ti sprekle syklister til å sykle 10 ganger på hver sykkel, annenhver gang opp et litt kupert parti. Gjerne en klatring. Halvparten begynner på den med bly i hjulene, den aldre halvparten på den med bly på ramma.

Gjennomsnittstiden for hver sykkel gjennom testpartiet burde da vise om det er vesentlig forskjell på å ha mindre vekt på hjula enn på resten av sykkelen.

Det hadde vært veldig interessant å se resultatet av, egentlig.

Mon tro om vi får med 10 mann på en sånn test, og om noen låner oss to identiske sykler.

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: Stein] #1406349 24/05/2012 08:45
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein

Samtidig så skulle man tro at mine 68kg skulle gitt ørlite mer power i pedalene med 5kg på ryggen på landeveien både flatmark og i bakker.

Hvorfor det? (Eller "Nei.", om du vil.) ICON_WINK

Jo fordi med 5kg på rygg er virker det lettere å generere 150w. Når jeg sykler er ræva mi så lett at trykket mot sete blir lite. Med 5kg på rygg så virker det som jeg sitter mer stabilt.

I bakker med 5kg på ryggen synes jeg det er mer kreves mindre kraft i beina til å tråkke ned.

Hvorfor det føles slik kan jeg ikke forklare. Fikk en test ide! I teorien skal jeg da kunne generere litt mer watt på rulla med 5kg på ryggen. Tvilsomt..

Ang test så kunne jo dette la seg gjennomføre, høre med importør om de har noen demosykler en helg.

Re: Vekt sykkel vs kroppen [Re: silverwrx] #1406362 24/05/2012 08:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Jo forde med 5kg på rygg er virker det lettere å generere 150w. Når jeg sykler er ræva mi så lett at trykket mot sete blir lite. Med 5kg på rygg så virker det som jeg sitter mer stabilt.

I bakker med 5kg på ryggen synes jeg det er mer kreves mindre kraft i beina til å tråkke ned.

Hvorfor det føles slik kan jeg ikke forklare. Fikk en test ide! I teorien skal jeg da kunne generere litt mer watt på rulla med 5kg på ryggen. Tvilsomt..

Så når du tråkker så løfter du kroppen av setet, og dette vil du motvirke med mer vekt på ryggen for å øke effekten i tråkket ditt?

Beklager, men dette høres ut som ren innbilning og hvis ikke er det kanskje noe ved tråkket ditt som du burde se på?

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support