Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes)

Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) #1403738 21/05/2012 12:52
Gjaevert Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg og to kamerater tenkte og legge ut på en lagtur i pinsen.
Vi skal sykle fra Hønefoss opp til Vaset(like etter Fagernes), og det vil foregår fra kl.10 og utover, så ikke altfor mye "rush".

Vi har lagt turen så mye som mulig utenom E16, men vi må inn på denne et par strekninger. Fortrinnsvis rundt hele Sperillen og til Bagn.

Tenkte da og høre om det var noen her om hadde noen erfaringer med denne strekningen?
Og så evt om noen hadde noen andri tips til sykling på "en såpass sor vei" som E16?

Cannondale CAAD13 2020
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1403766 21/05/2012 13:09
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg har ingen erfaringer med denne strekningen. Jeg ville først undersøkt om det er lov å sykle der. Er det lov bør dere i alle fall ha gode (blinkende) lys bak på sykkelen så bilister får øye på dere så tidlig som mulig.

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1403768 21/05/2012 13:11
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
er det skilta med slikt sykling forbudt skilt så er det jo ulovlig, er det ikke, så kjør på. Kanskje greit og kjøre på med high visibility klær så man har en svak sjans på og bli sett.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Trillebår] #1403780 21/05/2012 13:21
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Trillebår
er det skilta med slikt sykling forbudt skilt så er det jo ulovlig, er det ikke, så kjør på. Kanskje greit og kjøre på med high visibility klær så man har en svak sjans på og bli sett.

Men har du først kommet så langt at du ser et skilt med sykling forbudt, er det jo litt sent. Kan være fordelaktig å vite dette på forhånd... ICON_SMILE

Redigert av larshkj; 21/05/2012 13:21.
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1403787 21/05/2012 13:28
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Om jeg husker riktig mener jeg denne strekningen er forholdsvis oversiktlig og grei med hensyn til forbikjøring. Som bilfører ville iallefall ikke JEG ikke reagert nevneverdig på å ta igjen en syklist på denne veien, og det ville overraske meg om det hadde kostene meg mange hundredelene før jeg kunne kjøre forbi.
Som nevnt over, ville nok også jeg spandert et blunkende baklys - men utover dette ville jeg ikke bekymret meg.

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1403804 21/05/2012 13:40
S
Subaru Offline
Fersking
Fersking
S
Helt greit på E 16 fra Hønefoss til Bagn, men forholdsvis kjedelig og flatt. Et alternativ kan være Hønefoss-Jevnaker-Dokka-Tonsåsen-Fagernes.
Mindre trafikk og litt mer variert terreng.
Ikke forbudt å sykle E 16 fra Hønefoss til Fagernes.
Men omkjøringsveien rundt Hønefoss er stengt for syklister, så dere må sykle gjennom sentrum.
Går en del tung trafikk fra øst-Europa på denne strekningen, og de viser lite hensyn til syklister.

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1403807 21/05/2012 13:45
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Fra Hønefoss kan dere sykle på vestsiden av elva opp til Ringmoen. Det er enkelte partier av E-16 før Hallingby som er forbudt å sykle på, en annen mulighet er Hønefoss via Hen til Hallingby for å unngå disse strekningene.

Fra Ringmoen er det ganske uoversiktlig frem til Nes i Ådal (her er det mulig å sykle på vestsiden av Sperillen, men da må dere på grusvei tror jeg).

Fra Nes i Ådal er det greit oversiktlig og fine forbikjøringsmuligheter. Ca 15 km etter Nes i Ådal har dere muligheten til å sykle over på østsiden av elva og holde østsiden et godt stykke.

Fra Bagn og opp virker det som om dere har kontrollen. E-16 fra Bagn og opp ville jeg vært skeptisk til å sykle.

Vær klar over at strekningen Hønefoss-Bagn er relativt tett trafikert fredag ettermiddag og hele søndagen (mandagen) når folk skal på hytta. En del hissig kjøring oppover Begnadalen som regel.

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1404070 21/05/2012 19:26
A
ASB Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg syklet den strekningen i 2010 (frem til Fagernes). Som nevnt av andre bør du sykle på vestsiden av elva frem til Hallingby. Jeg syklet der en ukedag i juni, og det var utrolig lite trafikk på E-16 da. Men i pinsen kan det kanskje være mer trafikk. Frem til Bagn er veien for det meste ganske bred og oversiktlig. I Bagn er det 100 m sykkelforbud over en bru, men det er en alternativ vei på venstre side. Fra Bagn til Fagernes er veien smalere, lite oversiktlig, og det var mer trafikk da jeg sykla der (E-16). Så fylkesvei 220 fra Bagn til Fagernes er vel å foretrekke.

Redigert av ASB; 21/05/2012 19:31.
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405014 22/05/2012 16:34
Gjaevert Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for mange gode svar.'
Litt tett program igår så rakk ikke svare før nå ICON_SMILE

Tenkte mest på dette med tuneller og ulovlig med sykling, men ser ut til at dette skal gå bra.
Er jo også midt på dagen, så sol osv skal vel gjøre oss rimelig synlige. Burde vel også slippe unna den værste pinsetrafikken siden dette er på dagtig.

Legger ved en link av ruten:
http://ridewithgps.com/routes/1196418

Så kan jeg jo fortelle kort om ruten:
1. Hønefoss til enden av Sperillen blir på FV172, litt "kupert" men slipper ihvertfall E6. Ca 2,5mil

2. Rundt Sperillen til litt etter Begna blir på E6. Her skal det vel være oversiktlig og bra. Ca 4mil her.

3. Fra Begna til Fønhus Bru følger vi FV226, denne burde vel også være fri for trafikk så burde gå bra. Lengde her er ca 2mil.

4. Så blir det E6 til Bagn, dette er kanskje det "skumleste" stedet på løypa vil jeg tro? Men vi er vel her en god stund før rushen fra byen, så håper vi klarer oss greit. 1mil er denne strekningen.

5. Fra Bagn blir det FV220 på vestsiden av elva og E6. Denne følger vi helt rundt til Leira før vi bytter til RV51 fam til Vaset, hvor vi slutter. Disse er kupert, men helt grei.(ca 4mil tilsammen)

Er det noen kommentarer til ruten? ICON_SMILE

Cannondale CAAD13 2020
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405024 22/05/2012 16:47
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Så lenge det er lov å sykle så er det som nevnt bare å kjøre på. Jeg sykler ofte på E16 på strekningen Sandvika/Sollihøgda og der kan det til tider være rimelig trafikkert. Bare å ligge godt til siden så er det ikke noe problem. Synes du det blir ubehagelig er det bare å gasse på litt ekstra så kommer du fortere gjennom strekningen også ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405059 22/05/2012 18:13
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Gjaevert

5. Fra Bagn blir det FV220 på vestsiden av elva og E6. Denne følger vi helt rundt til Leira før vi bytter til RV51 fam til Vaset, hvor vi slutter. Disse er kupert, men helt grei.(ca 4mil tilsammen)

Litt usikker på om du mener FV220 og deretter E16. Uansett er det iallefall mulig å holde seg på vestsiden helt fra bagn og til vaset. FV 220 og deretter FV261 på vest/sørsida av strøndafjorden!
Blir nok en bra tur!!

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405060 22/05/2012 18:15
Gjaevert Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ja jeg mener å holde seg unna E16 fra Bagn helt fram til "bunnen" av Vaset-bakken.(Som ser veldig bratt ut!)

Cannondale CAAD13 2020
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: bjerkseth] #1405062 22/05/2012 18:17
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjerkseth
Så lenge det er lov å sykle så er det som nevnt bare å kjøre på. Jeg sykler ofte på E16 på strekningen Sandvika/Sollihøgda og der kan det til tider være rimelig trafikkert. Bare å ligge godt til siden så er det ikke noe problem. Synes du det blir ubehagelig er det bare å gasse på litt ekstra så kommer du fortere gjennom strekningen også ICON_SMILE

Jeg synes dette er lite nyansert og kan til tider skape ekstra mye frustrasjon på veien. Nå mener jeg ikke å skape en ny syklist vs bil tråd, men strekningen Sandvika-solihøgda på e-16 finner jeg som direkte tullete å sykle i tider med stor trafikk (feks hver ettermiddag). Trangt (midtrabatt), oppoverbakke og en oversiktlig vei som går parallelt. Skjønner og kjenner de generelle motforestillinger mot å sykle på gangveien, men akkurat strekningen her er unntaket som bekrefter regelen.

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405065 22/05/2012 18:19
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gjaevert
Takk for mange gode svar.'
Litt tett program igår så rakk ikke svare før nå ICON_SMILE

Tenkte mest på dette med tuneller og ulovlig med sykling, men ser ut til at dette skal gå bra.
Er jo også midt på dagen, så sol osv skal vel gjøre oss rimelig synlige. Burde vel også slippe unna den værste pinsetrafikken siden dette er på dagtig.

Legger ved en link av ruten:
http://ridewithgps.com/routes/1196418

Så kan jeg jo fortelle kort om ruten:
1. Hønefoss til enden av Sperillen blir på FV172, litt "kupert" men slipper ihvertfall E6. Ca 2,5mil

2. Rundt Sperillen til litt etter Begna blir på E6. Her skal det vel være oversiktlig og bra. Ca 4mil her.

3. Fra Begna til Fønhus Bru følger vi FV226, denne burde vel også være fri for trafikk så burde gå bra. Lengde her er ca 2mil.

4. Så blir det E6 til Bagn, dette er kanskje det "skumleste" stedet på løypa vil jeg tro? Men vi er vel her en god stund før rushen fra byen, så håper vi klarer oss greit. 1mil er denne strekningen.

Høres ut som et klokt valg av rute. Det er bare å håpe beina er noenlunde friske på Bagn for det er ganske bratt stigning mot reinli.

Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: kjasmas] #1405088 22/05/2012 18:50
Gjaevert Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: kjasmas

Høres ut som et klokt valg av rute. Det er bare å håpe beina er noenlunde friske på Bagn for det er ganske bratt stigning mot reinli.

Ja veldig spent på denne bakken selv.
Dette blir første tur over 5,5mil ICON_TONGUE Så kanskje litt dumdristig, men må jo bare kline til!
Er jo heldigvis rimelig flatt helt fram til Bagn, så får se på det som en Tdf-ettappe derfra.

Og er så heldig at hytta er utstyrt med utendørs boblebad, så blir vel noen timer restitusjon der på kvelden !

Cannondale CAAD13 2020
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405265 22/05/2012 21:17
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Enig med "Subaru".
Jevnaker - vestsiden av Randsfjorden -nordre Land til Leira. Lite trafikk og hyggelig veg. Favorittvei for hjulryttere med og uten motor.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405432 23/05/2012 07:21
ColnagoReflex Offline
Entusiast
Entusiast
Heisann

Her passerer du nesten husdøra vår i Valdres (Aurdal), så jeg kaster meg inn i diskusjonen.
Er i utgangspunktet mest enig de som foreslår vestsiden av Randsfjorden, selv om du da får et par mil ekstra i beina. Tar dere den turen får dere stigningen over Tonsåsen, som ikke er så bratt, men ganske lang.

Tar dere opprinnelig tenkt rute får dere stigningen fra Bagn til Reinli - den er endel brattere, men på langt nær så lang, bare ca 3km (sier bare 3km siden Valdres er privilegert med langt lengre stigninger enn det)
Jeg ville ellers ikke tro at Fønhus - Bagn langs E16 er den mest skumle strekningen, der er det relativt oversiktlig. Men langs Sperillen synes jeg at det er mye svinger og uoversiktlig mange steder. Som flere sier - på med signalvesten.

Stigningen opp fra Ulnes til Vaset slipper dere ikke unna, så spar noen krefter til den...bratt i starten og så blir den bare brattere ICON_WINK Neida, etter 1,5 km stigning er det bratteste partiet unnagjort, selv om du også etter det kommer borti partier med rundt 8%. Kan nevne at Odd Bjørn Hjelmeset for et par år siden syklet fra Beitostølen til Vaset (opp denne bakken + ca 40 km til) som en oppvarming til Vasetrittet på terrengsykkel samme dag.

Uansett rute får dere jo en knalltur !

Redigert av ColnagoReflex; 23/05/2012 07:23.
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1405499 23/05/2012 08:23
Gjaevert Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Dette høres jo veldig bra ut.
Jeg tror nok vi dropper randsfjorden for denne gang, så får vi evt ta den turen ved en senere anledning.

Utifra værmeldingen så skal vel dette bli en kanontur!

Cannondale CAAD13 2020
Re: Sykle på Europavei(E16 fra Hønefoss - Fagernes) [Re: Gjaevert] #1408992 28/05/2012 19:17
Gjaevert Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Siden turen nå er syklet begge veier, så tenkte jeg bare å kommentere slik at andre som vurderer hele/deler av turen kan se hva jeg syntes ICON_SMILE

Fra Hønefoss - Vaset på fredag gikk det vel greit. Startet fra Hønefoss ca 10.30, solen strålte og opplevde nesten ikke trafikk oppover.
De "sideveiene" som vi brukte var absolutt verdt det, preget av utrolig lite biler, fin natur, rolige omgivelser og fint terreng.
Kan anbefale alle veiene!
De delen på E16 gikk også veldig bra, noen bilister skal jo markere seg, men de fleste tar hensyn og er flinke med avstand osv.

Fra Hønefoss - Bagn er det jo nærmest flatt, men fra Bagn - Vaset er det jo nesten bare oppover(føltes ihvertfall sånn) Men veldig fine bakker/veier. Men merket VELDIG godt at jeg ikke hadde tur på 5,5mil før denne ble gjennomført!

Turen hjem, Vaset - Hønefoss var jo bare veldig god. Været var litt kaldere, men terrenget er jo nesten bare nedover. Startet med to bakker og så resten flatt inn mot Hønefoss. Men også dette en veldig fin tur ICON_SMILE

Totalt inneholdt helgen 315km, så er rimelig fornøyd ICON_SMILE
Opp: http://app.strava.com/rides/9540746
Ned: http://app.strava.com/rides/9540728

Cannondale CAAD13 2020

Moderator  support, Valentino