Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 15 1 2 12 13 14 15

Truer med rettsak etter tilleggstid...

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: eirikbk] #1398758 15/05/2012 08:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eirikbk
Hvis den situasjonen skulle oppstå, tror jeg også det har mye med hvilken måte man svarer kontrollørene. Er man oppgitt, spydig eller overlegen kan det være de blir mer vrange enn nødvendig.

Lett å tenke på dette når man er dritkald, sliten og har veldig lyst på en dusj. Så står det en douche å stiller tilsynelatende teite spørsmål :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1398840 15/05/2012 09:32
T
Tone Lien Offline
Fersking
Fersking
T
Ser at det diskuteres innhold i sekken her.

Dette er et viktig tema for oss. Bakgrunnen er at vi gjentatte ganger sett at deltakere har for lite klær med seg og at dette er en sikkerhetsrisiko for de og for vårt arrangement.

I 2010 hadde vi 1100 deltakere som måtte bryte. Over 600 brutte deltakere måtte fraktes fra Kvarstad til Lillehammer.Mange av disse var altfor dårlig kledt og hadde for lite ekstra tøy i sekken.

Vi har aldri hatt så mange brutte på noe Birkebeinerarrangement og vår kapasitet var ikke tilstrekkelig stor slik at det ble noe ventetid før vi fikk sendt ekstra busser og lastebiler opp på fjellet.

Bakgrunnen for krav til innhold er altså deltakernes sikkerhet. Fyller man sekkene med innhold som er nyttig og nødvendig hvis man fryser/får uhell med sykkelen/må vente på grunn av skade osv så er man innenfor vårt reglement. Vi har et absolutt krav til å ha vindtett jakke. Det er også krav til ekstra tøy. Vi skal gjøre en presisering av reglementet på dette punktet før årets ritt, men nå jobber vi med LandeveisBirken for fullt. Har dere gode innspill til hva sekkekravet skal være så setter vi stor pris på det. Send mail til solvi@birkebeiner.no

Birkebeinerhilsen Tone

P.S. Beklager om noen føler jeg har harselert over deltakere som fyller sekken med mel osv, men jeg og vi er oppriktig bekymret for deltakere som ikke hverken har på seg skikkelig med klær eller har noe som de kan bruke i sekken. Er sekken fylt med mel, sparkel, bly osv, og du selv er kledd i kort trøye og shorts fryser man mye hvis det sludder på fjellet. Vi har opplevd dette flere ganger....

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Tone Lien] #1398843 15/05/2012 09:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tone Lien

Flott at du kommer inn her og svarer. ICON_SMILE

Quote:
Vi har et absolutt krav til å ha vindtett jakke. Det er også krav til ekstra tøy.

Da må vi få lov til å flisespikke litt. ICON_SMILE Hva er den praktiske forskjellen på et krav og et absolutt krav? Og har sekken lov å veie under 3,5 kg hvis man har måttet ta på seg disse klærne underveis grunnet dårlig vær på fjellet? Hvis ikke så betyr det jo at sekken skal ha disse påkrevde klærne pluss en pose mel.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Tone Lien] #1398849 15/05/2012 09:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har dere gode innspill til hva sekkekravet skal være så setter vi stor pris på det. Send mail til solvi@birkebeiner.no

I stedet for at 7 mann tar seg bryet med å sende en mail til vedkommende for å gi sine innspill, kan du ikke heller lage en ny tråd her inne der målet er å enes om en utstyrsliste som ikke er til å misforstå? Da får du meninger fra mange flere; både fra folk som sykler Birken fort og fra folk som sykler Birken sakte, fra folk som ikke sykler Birken men som likevel bruker mye tid på å mene noe om den, og fra yrkeskverulanter som kvalitetssikrer det hele.

Så slipper Sølvi å samle sammen ørten innspill og koke i hop sin egen liste.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Øyvind V] #1398853 15/05/2012 09:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
fra folk som ikke sykler Birken men som likevel bruker mye tid på å mene noe om den, og fra yrkeskverulanter som kvalitetssikrer det hele.

Må jeg velge å tilhøre én av disse gruppene?

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Dan] #1398856 15/05/2012 09:47
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan
Og har sekken lov å veie under 3,5 kg hvis man har måttet ta på seg disse klærne underveis grunnet dårlig vær på fjellet? Hvis ikke så betyr det jo at sekken skal ha disse påkrevde klærne pluss en pose mel.

Tror nok melet fortsatt må med (he, he, her tror jeg igjen, ifølge en kompis er dette en aktivitet som er forbehold i kirken)
Sitat: rittregler
Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang.

Dette er vel en regel de ikke kommer til å endre.

Så fint om Tone Lien & Co kan være veldig presise i sin formulering av absolutte krav og krav, eller som jeg ville ha sagt det anbefalinger. Da jeg ikke helt har klart for meg hva forskjellen på absolutte krav og krav er.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Dan] #1398857 15/05/2012 09:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
fra folk som ikke sykler Birken men som likevel bruker mye tid på å mene noe om den, og fra yrkeskverulanter som kvalitetssikrer det hele.

Siden det er deg kan du få være med i begge ICON_SMILE

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Tone Lien] #1398883 15/05/2012 10:22
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Takk til Tone for rask respons på henvendelse. ;-)

Her inviterer faktisk arrangøren oss utøvere til å være med å påvirke reglene, og det må jo være flott!
Isteden for å synse fram og tilbake om det eller det skal være i sekken, kan vi heller blie enige om at det og det skal være med.

Sikker på at det finnes mange her med erfaringer om behov for både det ene og det andre, noen var kanskje blant de som brøt i 2010 også, og fikk erfaring av den seansen.

Hvordan ordlyden i et reglemant skal være tror jeg vi overlater til birken.adm., men vi kan heller komme med fornuftige forslag om innholdet.

For å tenke / skrive høyt.
Hva med å ramse opp en del såkalte fornuftige enheter, putte de inn i en Poll, og la forumet stemme?
Gjenstandene med flest stemmer blir vårt forslag til Sølvi.

Bare en tanke......

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Kjesk] #1398890 15/05/2012 10:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjesk
Hvordan ordlyden i et reglemant skal være tror jeg vi overlater til birken.adm.

Du vil altså ha både krav og absolutte krav å forholde deg til? ICON_WINK

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Øyvind V] #1398903 15/05/2012 10:38
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Du vil altså ha både krav og absolutte krav å forholde deg til? ICON_WINK

ICON_SMILE

Som hobbykverulant mener jeg i hvert fall at ethvert absolutt krav bør være særdeles tydelig formulert, fullstendig uten rom for tolkning.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: trondmm] #1398920 15/05/2012 10:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her kan Birken gjøre det MYE enklere for seg selv ved å spesifisere f.eks:

* Ved målgang skal følgende være i sekken eller på rytter:
Regnjakke og -bukse
Ullstillongs og -trøye
Votter og lue
* I tillegg skal sekken inneholde
Lappesaker, slange og pumpe

De som må bli fortalt at de skal ta med reservedeler forstår antakelig ikke hvordan disse skal byttes likevel.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Tone Lien] #1398933 15/05/2012 11:11
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T

Ja, men like mye diskuteres hvilke regler som gjelder, og hvorfor det ikke er definert klarere hva som skal være med.

Dette er et viktig tema for oss. Bakgrunnen er at vi gjentatte ganger sett at deltakere har for lite klær med seg og at dette er en sikkerhetsrisiko for de og for vårt arrangement.

Da foreslår jeg at dere på en enkel måte forteller deltagere akkurat hva dere synes skal være med, så slipper vi å spekulere/ kverulere/ tolke alt i verste mening.

Bakgrunnen for krav til innhold er altså deltakernes sikkerhet. Fyller man sekkene med innhold som er nyttig og nødvendig hvis man fryser/får uhell med sykkelen/må vente på grunn av skade osv så er man innenfor vårt reglement. Vi har et absolutt krav til å ha vindtett jakke. Det er også krav til ekstra tøy.

Suverent, flere absolutte krav er bra ICON_SMILE

Vi skal gjøre en presisering av reglementet på dette punktet før årets ritt...

Problem solved!

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Tone Lien] #1398937 15/05/2012 11:14
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I 2010 hadde vi 1100 deltakere som måtte bryte. Over 600 brutte deltakere måtte fraktes fra Kvarstad til Lillehammer.Mange av disse var altfor dårlig kledt og hadde for lite ekstra tøy i sekken.

Vi har aldri hatt så mange brutte på noe Birkebeinerarrangement og vår kapasitet var ikke tilstrekkelig stor slik at det ble noe ventetid før vi fikk sendt ekstra busser og lastebiler opp på fjellet.

Bakgrunnen for krav til innhold er altså deltakernes sikkerhet. Fyller man sekkene med innhold som er nyttig og nødvendig hvis man fryser/får uhell med sykkelen/må vente på grunn av skade osv så er man innenfor vårt reglement. Vi har et absolutt krav til å ha vindtett jakke. Det er også krav til ekstra tøy. Vi skal gjøre en presisering av reglementet på dette punktet før årets ritt, men nå jobber vi med LandeveisBirken for fullt. Har dere gode innspill til hva sekkekravet skal være så setter vi stor pris på det. Send mail til solvi@birkebeiner.no

Birkebeinerhilsen Tone

P.S. Beklager om noen føler jeg har harselert over deltakere som fyller sekken med mel osv, men jeg og vi er oppriktig bekymret for deltakere som ikke hverken har på seg skikkelig med klær eller har noe som de kan bruke i sekken. Er sekken fylt med mel, sparkel, bly osv, og du selv er kledd i kort trøye og shorts fryser man mye hvis det sludder på fjellet. Vi har opplevd dette flere ganger....

Hvis dette er et så viktig tema for dere, hvorfor er da reglementet så unøyaktige og åpen for tolkning. Dere gir da en person som har etter beste evne tolket reglene og hadde som ambisjoner om å vinne trippelen, tillegg i tid (ref. start av tråd). Samtidig så er jeg helt sikker på at dere ble gjort oppmerksom på at reglementet ikke holdt mål, blant annet fordi jeg selv hadde en direkte henvendelse til deg om dette lenge før den aktuelle saken. Da sa du at det skulle bli tatt opp senere. Ingenting skjedde. Er det godt lederskap?

Hvorfor du nevner spesielt her at det er mange som holdt på å fryse og som hadde lite klær ser jeg ingen grunn til. Den gjense oppfatningen her er at alle har fått med seg problematikken og at man må ha med varme klær til seg selv. Det vi ikke har sett er (den korrekte) løsningen på reglementet.

At du etterlyser forslag til løsninger her er på terrengsykkel.no er greit nok, men at det nødvendigvis kommer gode løsninger er mindre sikkert siden det blir mange kokker og mye søl. Men da kan du jo alltids henvise til at terrengsykkel.no fikk sjansen til å vise hva de dugde til men klarte det ikke, i ettertid.

Du må selvfølgelig sette dette bort til en konsulent eller en liten konsulentgruppe. Jeg kan gjøre det jeg, men mot salær. Jeg har både tiden og jeg tror jeg har svært gode løsninger. Send pm.

Redigert av supernalle; 15/05/2012 11:55.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Dan] #1398966 15/05/2012 11:47
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev

Du trenger ikke velge, du er allerede plassert i en gruppe.

Selvfølgelig er det hemmelig hvilken.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: supernalle] #1399017 15/05/2012 12:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: supernalle

... Dere gir da en person som har etter beste evne tolket reglene og hadde som ambisjoner om å vinne trippelen, tillegg i tid...

Jeg tror de aller fleste er enige med hverandre om at den personen har strukket de uklare relglene langt hinsides sin "beste evne". Det bør ikke glemmes.

LarsB

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1399101 15/05/2012 14:26
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Kravliste til ting i sekken:
- lue
- votter med lange fingre
- lang undertøy bukse og genser i ull eller av typen superundertøy, evt kort/kort med løse armer og ben.
- en vindtett jakke
- sokker
- en liten sjokolade eller lignende kriseernæring.
- lappesaker
- mobiltelefon
- reserveslange og sykkelpumpe

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: larsb] #1399110 15/05/2012 14:37
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsb
Sitat: supernalle

... Dere gir da en person som har etter beste evne tolket reglene og hadde som ambisjoner om å vinne trippelen, tillegg i tid...

Jeg tror de aller fleste er enige med hverandre om at den personen har strukket de uklare relglene langt hinsides sin "beste evne". Det bør ikke glemmes.

LarsB

Argumentum ad populum. Alltid like ræva.

Skal du vinne, må du være smartere enn resten.

Helt absurd å ha et regelverk som gjør deg prisgitt idiotfunksjonærer. Latterlig.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Ketle] #1399157 15/05/2012 15:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ketle

Dette er et nytt produkt for meg. Har du et bilde? =)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: GeirK] #1399162 15/05/2012 16:03
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: GeirK

Votter for fyren i Byggmakkerreklamen, han med 10 tommeltotter.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1399179 15/05/2012 16:54
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
hvordan gikk det med denne rettsaken som det ble truet med, hva ble løsningen på damens problemer med arrangøren om noen vet.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Pink floyd] #1399450 16/05/2012 00:18
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Pink floyd
hvordan gikk det med denne rettsaken som det ble truet med, hva ble løsningen på damens problemer med arrangøren om noen vet.

Hun trakk søksmålet etter å ha vunnet trippelbirken

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: KenR] #1399556 16/05/2012 07:30
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: KenR

Votter for fyren i Byggmakkerreklamen, han med 10 tommeltotter.

Sorry glemte at jeg hadde med kverulanter å gjøre.
rettelse: votter eller hansker med lange fingre.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1399560 16/05/2012 07:35
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Hva med de som har korte fingre?

Del stien, skru av Strava
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Lillosti29] #1399567 16/05/2012 07:41
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Jo_Inge
Hva med de som har korte fingre?

De får finne seg i å ha mye ekstra hanske de ikke får brukt, subsidiært får de kjøpe hansker med kortere(men ikke korte)fingre.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: GeirK] #1399594 16/05/2012 08:04
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T

Finnes helt sikkert med heldekkende fingre også.

Redigert av tygster; 16/05/2012 08:05.
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1399778 16/05/2012 11:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Dette må jo være midt i blinken for Birken! Litt sånn gammeldags og hjemmemekka, og helt i tråd med opprinnelsen. Sæmund Sjuve og Gunnleik Frode som syklet tandem over fjellet. Sett på en Birken-logo, selg den for 499,-, og gjør den obligatorisk for alle som skal sykle.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1400793 17/05/2012 19:48
U
Unparalleled Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Jeg mener det bør være krav om tørt ullundertøy(lang bukse og trøye) i sekken ved målgang.

Dvs. at hvis det er møkkavær og det er fare for at man må ta på mer klær på fjellet må man ha med dobbelt sett. Da man uansett må ha 3.5kg er dette ikke noe problem, og det er en ekstremt god sikkerhet å ha i tilfelle trøbbel på fjellet.

Man bør kanskje også prøve å putte kun det aller nødvendigste på en slik absolutt liste, og verktøy kan fort bli litt diffust(selv om alle selvfølgelig må oppfordres til å ta med seg).
Jeg trur man kommer langt med ull(trøye/bukse/lue/sokker) og regnklær(er jo per def også vindtett) samt 200g sjokolade.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1400802 17/05/2012 20:03
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om dette gjelder deltagernes egen sikkerhet, bør ikke dette da være krav på ethvert ritt?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: Alpers] #1400833 17/05/2012 20:28
U
Unparalleled Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Sitat: Alpers
Om dette gjelder deltagernes egen sikkerhet, bør ikke dette da være krav på ethvert ritt?

Jeg mener det bør være opp til den enkelte arrangør om man vil stille slike krav. Det er jo naturlig å ta en slik vurdering hvis man ser at potensialet for trøbbel er stort. Men i utgangspunktet så er den risikoen man her prøver å gardere seg mot så åpenbar for deltakerne at man som deltaker kanskje bør være ansvarlig selv.

Om man så velger å sette ned noen krav til egen sikkerhet deltakerne må overholde bør disse holdes til et minimum og kun dekke basisbehov.

Re: Truer med rettsak etter tilleggstid... [Re: skibum] #1400870 17/05/2012 21:11
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Birken er spesielt i og med at det er tusenvis av "amatører". Det er litt enklere å håndtere 30 stykker som bryter på fjellet enn 1000.

Side 14 av 15 1 2 12 13 14 15

Moderator  support