Truer med rettsak etter tilleggstid...
|
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: skibum]
29/09/2011 07:02
|
NAVN?
Entusiast
|
Entusiast
Du er sta som skiløper om regnbukse er viktig accessory, men nå ble et mye mas om dette sekkeinnholdet.
|
|
|
[Re: NAVN?]
13/05/2012 22:31
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til glede for nye lesere så tar jeg opp igjen denne tråden:
I reglene til Birken står det følgende:
Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy, vindklær, votter og lue), drikke, mat, verktøy, slange, lappesaker og noen reservedeler. Vi anbefaler å ta med pumpe
Det er like upresist som i fjor. Skal man også i år risikere å bli disket på kontrollørens tilfeldige subjektive oppfatning av reglene , alt etter hvilken kontrollør man treffer på.
Jeg kan fortsatt ikke ut fra dette se hva som skal være med i de 3,5 kg. Eller hvor mye klær det kreves å ha med ekstra. Hvor mye ekstra drikke skal man ha med i sekken (dette må jo være et adekvat spørsmål) Skal jeg både ha med regntøy og vindklær? Kan regntøy regnes som vindtett nok som vindklær? Hvis jeg har med har med dun-tøy i vanntett pose og tynt regntøy, må jeg fortsatt ha med noe ull? Holder det med at jeg klipper av en liten dott av en sau på veien opp til rittet? Hvilke reservedeler må jeg minst ha med? Hvilke reservedeler trenger jeg hvis jeg bruker Rohloff? Ekstra pedaler... Bremseskive?
Det eneste jeg har ødelagt på sykkel de siste årene er ramme og felg. Skal jeg ta med noen av disse ekstra? Det er igrunnen det i ytterste konsekvens er størst risiko for å ødelegge på min sykkel. Men da har jeg jo kjørt meget aggresivt i terrenget. Jeg kan aldri tenke meg at jeg ødelegger dette i landeveisløpet birkebeinerrittet.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
14/05/2012 05:00
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Sender du den til birken gjør du litt nytte for frustrasjonen din. Kunne være artig å høre hva de sier i år.
LarsB
|
|
|
14/05/2012 05:14
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke reservedeler må jeg minst ha med?
Valgfritt vil eg tru. Men det må vera fleire enn ein.
|
|
|
[Re: -Jan]
14/05/2012 05:32
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvilke reservedeler må jeg minst ha med?
Valgfritt vil eg tru. Men det må vera fleire enn ein. Bremseklosser er vel en vinner her, samt et girøre for de som bruker slikt.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
14/05/2012 05:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det hovmot, udugelighet eller rett og slett giddalaushet som rir disse folka?
Hvis sekken blir kontrollert ved målgang, hva skjer da om en har tatt på seg noe av tøyet? Siden sekken skal veie 3,5 kg hele veien, må alt man kan tenkes å ta på seg underveis, komme i tillegg til denne vekta.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/05/2012 05:38
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan jo putte ein neve grus oppi sekken etter å ha tatt på jakka.
|
|
|
14/05/2012 05:52
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ull: Trøye og longs. Det er opp til deg hvor varmt og hvor tykt. Regntøy: Jakke og bukse. Det er opp til deg hvor tykt. Regntøy=vindtøy, men ikke omvendt. Votter, lue: Selvforklarende. Opp til hver enkelt hvor tykt.
Men nå bare babler jeg. Dette er ikke så vanskelig om dere tenker dere NØYE om. En kontrollør vil ikke diske noen på grunn av dårlig humør og en dag med regn. Det er de som TYDELIG har droppet utstyr, eller tydelig har gått på akkord med lista som får problemer. Dette vet vi egentlig, men det er inne blitt en manisk trang til å ha en liste som kunne holdt i Høyesterett. Hva er det for noe da.
Grow up :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
14/05/2012 06:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Regntøy=vindtøy, men ikke omvendt.
Joda, men hvorfor står det da vindtøy? Og "tørt tøy"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/05/2012 06:10
|
EirikO
Entusiast
|
Entusiast
Dropp birken og kjør heller morsomme ritt 
|
|
|
14/05/2012 06:42
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye ull må jeg ha med? Skal den være karvet? Nyklipt? Er kashmir lov?
|
|
|
[Re: Alpers]
14/05/2012 07:18
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye ull må jeg ha med? Skal den være karvet? Nyklipt? Er kashmir lov? Alpers, du burde høre om det er tillatt med Burberry-ulltøy, eller må det bare være DNT-ull fra Janus?
|
|
|
14/05/2012 07:32
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Regntøy=vindtøy, men ikke omvendt.
Joda, men hvorfor står det da vindtøy? Og "tørt tøy"? Sikkert fordi den som forfattet lista er av eldre årgang og ikke skiller på slikt. Min far sier "mer strøm" når han vil ha mer lyd på TV, som forøvrig er satt på "kanal 1", altså NRK. Selv sier jeg ballspill, og er lykkelig ignorant for detaljene i spillet. Dermed er det sikkert slik lista fra birkenadm kom ti. De hadde et konmsept, og satte det ut til en lokalt frivillig pensjonist fra idrettslaget.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
14/05/2012 08:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Til glede for nye lesere så tar jeg opp igjen denne tråden:
I reglene til Birken står det følgende:
Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy, vindklær, votter og lue), drikke, mat, verktøy, slange, lappesaker og noen reservedeler. Vi anbefaler å ta med pumpe
Det er like upresist som i fjor. Skal man også i år risikere å bli disket på kontrollørens tilfeldige subjektive oppfatning av reglene , alt etter hvilken kontrollør man treffer på.
Jeg kan fortsatt ikke ut fra dette se hva som skal være med i de 3,5 kg. Eller hvor mye klær det kreves å ha med ekstra. Hvor mye ekstra drikke skal man ha med i sekken (dette må jo være et adekvat spørsmål) Skal jeg både ha med regntøy og vindklær? Kan regntøy regnes som vindtett nok som vindklær? Hvis jeg har med har med dun-tøy i vanntett pose og tynt regntøy, må jeg fortsatt ha med noe ull? Holder det med at jeg klipper av en liten dott av en sau på veien opp til rittet? Hvilke reservedeler må jeg minst ha med? Hvilke reservedeler trenger jeg hvis jeg bruker Rohloff? Ekstra pedaler... Bremseskive?
Det eneste jeg har ødelagt på sykkel de siste årene er ramme og felg. Skal jeg ta med noen av disse ekstra? Det er igrunnen det i ytterste konsekvens er størst risiko for å ødelegge på min sykkel. Men da har jeg jo kjørt meget aggresivt i terrenget. Jeg kan aldri tenke meg at jeg ødelegger dette i landeveisløpet birkebeinerrittet. Skal sekken veie 3.5kg med klærne og reservedelene? Eller når man har tatt på alle klærne? Da blir det plutselig ikke så rart at man veier sekken med 3.5 kg ved start, drikker opp alt og tar på alle klærne på veien... også fyller man opp med drikke på siste stasjon, og putter klær i sekken, vips er den 3.5 igjen ved målgang :-D Også merkelig at man skal ha med lappesaker og slange, men ikke pumpe? Kanskje de forventer at man skal ha med patroner? Når de først er ute med slike vage forutsetninger må de forvente at folk lurer.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
14/05/2012 09:11
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
14/05/2012 09:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På rittet är ju reglerna klara jämfört med för ultralöpet.
"Det er påbudt med sekk, men det er ikke krav til vekt. Alle deltakere må ha med mat, drikke, klær, refleksvest og mobiltelefon i sekken."
|
|
|
14/05/2012 09:42
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye ull må jeg ha med? Skal den være karvet? Nyklipt? Er kashmir lov? Alpers, du må skjønne at det blir en forskjell på hva du spør om og det jeg spør om. De spesifiserer at man skal ha med ull og da er det jo greit at man ikke spesifiserer hva slags ull man skal ta med, for da har man valgfriheten (selv om jeg ikke ser behov for ull i det heletatt). Det er ikke det som er problemene. Problemene er at man ønsker en lettest mulig sekk og å skjønne hva man faktisk kan diskes for. Man vet ikke hva som faktisk er meningen at man skal ta med. Må man da sikre seg og ta med ekstra ting (det kan bli tungt). Når man står der og skal slenge ting opp i, så vet man ikke om man skal regne de tingene man tar opp i for de 3,5 kg eller ikke. Man skal ha ekstra drikke I SEKKEN??? Det er trolig at man ikke skal regne med dette i de 3,5 kg siden man kan risikere å drikke opp dette. Hvor mye skal man ta med? Man kan henspille til sunn fornuft, men hva er vitsen med et ritt. Er man pliktig å legge igjen alle ambisjonene hjemme, bare birkebeinerrtittet får pengene sine? Her kan noen tolke at man kan ha alt i de 3,5 kg og noen mener man skal ha drikke og ekstra klær og mat kjører med 5 kg sekk. Spenningsmomentet blir da om man blir godkjent eller ikke når man kommer i mål. Skal den som har mest sunn fornuft tape for den som har en lettere sunn fornuft og traff på den rette kontrolløren. Hele tråden handler jo om en person som brukte sin sunne fornuft og tolket reglene etter beste evne, men ble disket. Birkebeinerledelsen fikk da lov til å bruke sin sunne fornuft til å gå tilbake på vedtaket, men det viste seg at deres sunne fornuft ikke var verken sunn eller fornuftig......
- Voltaire
|
|
|
14/05/2012 11:36
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes denne regelpresiseringen er ytterst utydelig. Det står jo vitterlig ikke om en skal ha med fersk ull fra en sau, eller ulltøy. Ja, det er lov å bruke hodet, men ja, som arrangør som tar 750 kroner av 16000 deltagere, bør det foreligge et tydelig regelverk.
|
|
|
14/05/2012 11:45
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Mener det står ganske tydelig at sekken skal veie minst 3,5 kg under hele rittet. Dvs at alt du har i sekken som du kan tenke deg å spise opp/drikke opp må komme i tillegg til de 3,5 kg. Men du må sørge for at det er mat og drikke igjen i sekken når du kommer til mål. Kravet gjelder som sagt _hele_ turen. Jeg tar for gitt at hvis man har vindjakka i sekken og velger å ta denne på underveis og kommer i mål med den på, så må dette være akseptabelt (så lenge sekken veier 3,5 kg ved målgang). Poenget er at man skal ha med seg klær til å ta på hvis det er behov for det under veis og ikke sykle av gårde i 5 grader, regn og kuling over fjellet i kort shorts og trøye. Reglenes intensjon er greie, de er ikke skapt for å etterprøves i en rettssak, men for å sørge for at man kan klare seg selv hvis uhellet er ute. Så med litt omhu er det ikke vanskelig å pakke sekken 
|
|
|
[Re: eirikbk]
14/05/2012 11:53
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Så med litt omhu er det ikke vanskelig å pakke sekken Så lenge du vil over fjellet med 5-8 kg på ryggen er det nok ikke noe problem, men vil man ha en "lett" reise byr det nok på litt mer ufordring med denne beskrivelsen av kravene.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
14/05/2012 11:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva om det er skikkelig dritvær fra start, og man velger å starte med ull, regntøy, lue og votter? Må man da ha med ekstra sett regntøy etc. i sekken?
|
|
|
14/05/2012 11:57
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis sekken skal veie 3,5 kg hele veien så må alt du putter i sekken, og som du riskerer å benytte underveis, enten være utover de 3,5 kiloene, eller så må man erstatte det man tar ut av sekken underveis med annet.
I beste fall et utydelig lite hensiktsmessig regelverk.
|
|
|
14/05/2012 12:46
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva om man sier:
"sekken skal veie 3,5 kilo fra start til mål" ....og dropper resten? Det er (stort sett9 voksne folk som deltar, og det er vel på eget ansvar?
Vanskelig å tre regler på folk (på samme måte som det er vanskelig å tvangsdemokratisere et land). La folket gjøre som de vil mtp. bekledning. Etter noen triste hendelser vil kanskje de fleste tenke seg litt om ogta med det som trengs :-D
Dessuten: om sekken veier 4.5 kilo, så er vi da menn nok til at det ikke betyr noe?!
|
|
|
[Re: Knirkekne]
14/05/2012 13:34
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dessuten: om sekken veier 4.5 kilo, så er vi da menn nok til at det ikke betyr noe?!
For folk flest spiller ikke dette for stor rolle. For eliteklassen, med mange tusen i premie, har det dog mye å si. Da blir det håpløst å diskutere ull i mål, og hva slags "litt reservedeler" man skulle ha hatt med.
|
|
|
14/05/2012 15:00
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For folk flest spiller ikke dette for stor rolle. For eliteklassen, med mange tusen i premie, har det dog mye å si. Da blir det håpløst å diskutere ull i mål, og hva slags "litt reservedeler" man skulle ha hatt med. Det er nok ikke bare eliteklassen som dette er viktig/frustrerende for. Det er veldig mange som trener mye for dette og prøver å skvise inn så mye trening som mulig mellom jobb og kjøring av barn til trening, middag, overtid o.s.v. og fører statistikk og treningsdagbok. (Det viser seg også at det er en overvekt av høyt utdannende som deltar). De skviser ofte inn noen tusenlapper ekstra for å slanke doningen med 0,5 kilo og så blir de møtt med et totalt useriøst regelverk, der de kan risikere å få tillegg i tid uten at de vet hva de egentlig de skulle gjort i første omgang. Det er makaløst dustete. Det at klærene og mat og slikt ikke skal være med i 3,5 kg er ikke så sikket. Jeg har vært på foredrag med Tone Lien og hun latterliggjorde en mann som hadde med seg et kilo med mel i sekken (uten å nevne navn eller nummer selvfølgelig). For min del var det ganske greit å tenke seg at han ikke ville investere i den gode gamle blyplata og tok noe som var nest best. Neste setning var at de skulle pålegge folk å kun ha fornuftige ting i sekken. "Hva skulle han med den posen med mel når man holder på å fryse ihjel på fjellet". Misforstå ikke, jeg ser det positive i at man skal bruke sekken til å ha ting som man kan ha bruk for når været slår til. Men slik regelverket er nå så er det totalt uklart hva som skal være med i sekken og ikke (og del av vekten på 3,5 kg eller ikke). Reservedeler er forsåvidt greit nok når det gjelder vekt. Man legger i sekken igjen det man har byttet ut.... Men jeg som bruker Rohloff trenger verken girøre eller girsjalter, som de nok tenker på. Nå kan man jo si at jeg da skal bruke min sunne fornuft, og kan jeg jo slippe å ta med det.... men det er et absolutt krav om dette..... Værre er det med drikke, mat og klær. Det kan tolkes veldig i den ene eller den andre retningen, med en STOR vektforskjell. Og da skal en kontrollør på eget forgodtbefinnende tolke reglene når du kommer i mål om du skal få tillegg i tid eller ikke. Dette holder ikke. Det kan være tenkt at man hvis man bryter så kan man bruke alle disse klærene og maten og drikke, og da spiller det ingen rolle hva sekken veier etter det. Men er det det man mener? Ikke vet jeg. Og da har vi poenget til Øyvind_V, skal man ha med dobbelt med sett hvis det er drittvær fra start? Og som jeg tidligere har sagt. Jeg nevte dette for Tone Lien etter foredraget hennes og noe hun tydeligvis ikke heftet seg nevneverdig ved. Det provoserer meg. Er man en dyktig leder så klarer man å hefte seg ved de gode ideene (eller poengetering av problemer), uansett hvem kilden er. Jeg synes dette regelverket er fantastisk flaut for dem.
- Voltaire
|
|
|
14/05/2012 15:33
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
14/05/2012 15:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg fatter ikke hvorfor ikke flere stiller på UB, slipper man hele vektkravet og det er bare å legge det letteste av dett letteste man finner i sekken. Husker ikke nøyaktig hvor tung sekken min var i fjor, men jeg tru det var rett over to kilo...... med nesten en kilo sjokoladekake i sekken.
Ser at det er påbudt med refleksvest i år. Skal den være like lett tilgjengelig som i bilen?
|
|
|
14/05/2012 16:11
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Det er veldig mange som trener mye for dette og prøver å skvise inn så mye trening som mulig mellom jobb og kjøring av barn til trening, middag, overtid o.s.v. og fører statistikk og treningsdagbok. (Det viser seg også at det er en overvekt av høyt utdannende som deltar). De skviser ofte inn noen tusenlapper ekstra for å slanke doningen med 0,5 kilo og så blir de møtt med et totalt useriøst regelverk, der de kan risikere å få tillegg i tid uten at de vet hva de egentlig de skulle gjort i første omgang. Det er makaløst dustete. Støttes, jeg oppfatter det som totalt respektløst å ikke kunne stille med en konkret liste. Hvor vanskelig kan det være? Jeg skjønner at folk blir frustrerte når de legger masse tid og penger i et ritt, men ikke vet om de blir disket av en tilfeldlig funksjonær når de kommer i mål. Det må da være superlett å skrive en liste som gjør 99% av all tvil overflødig?
|
|
|
14/05/2012 18:16
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
En ullvott holder. Da har du med ull. En sykkelventil holder som deler?
Multiverktøy trengs ikke?men uten det får man jo sjelden brukt noe deler..
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: paalbn]
15/05/2012 08:09
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Så med litt omhu er det ikke vanskelig å pakke sekken Så lenge du vil over fjellet med 5-8 kg på ryggen er det nok ikke noe problem, men vil man ha en "lett" reise byr det nok på litt mer ufordring med denne beskrivelsen av kravene. Nei, det er ikke noe problem  Reglene og mitt sekkeinnhold på 3,5 kg: - tørt tøy, ull: superundertøy med ull - regntøy, vindklær: Tynn jakke og bukse - votter og lue: et par forete skihansker og en skilue - drikke: en 0,3 liters flaske som ligger i bunnen av sekken - mat: et par energibarer i bunnen av sekken som ikke skal spises under veis - verktøy: check, diverse ting og tang til å reparere med - slange: check, 2 stk - lappesaker: check - reservedeler: kjedelink, bremseklosser (!) (hadde faktisk et par ekstra pedaler med i fjor for å få nok vekt) - anbefaler å ta med pumpe: tar med pumpe uansett Tar med meg et lite førstehjelpssett også + mobil + lommebok + bilnøkler. Alt dette stapper jeg etter alle kunstens regler i en liten Osprey 10-liters sekk (tar ut drikkeposen). Til tross for det jeg stapper i sekken ovenfor må jeg faktisk lete frem til ting som gjør at jeg når de pålagte 3,5 kg. Det eneste jeg stapper i sekken som jeg kan se for meg å bruke underveis er jakken. Den veier kjempelite, så veier sekken uten den i. Hvis jeg må ta på meg noe mer enn jakken, har jeg i så fall bommet så kraftig på bekledningen fra start at det nesten ville vært ensbetydene med å bryte. Det er nok dette reglene skal sikre: Hvis det skjer noe med deg på fjellet, langt fra service, har du nok ting med deg til å klare deg til du får hjelp uten å få generell nedkjøling i mellomtiden. Mat som skal spises under veis har jeg festet på sykkelen, tilgjengelig utenpå sekken i lommer, bak i sykkeltrøya, eller stappet under sykkelshortsen. Drikke til bruk er i flaskeholderen på ramma. Tar uansett ikke med så mye mer mat enn et par barer og noen gels. Veier ikke så mye og det blir brukt opp i hovedsak før Sjusjøen. Har syklet birken de to siste årene hvor været har vært av typen "nå kan det faktisk ikke bli verre neste år!". Ingen problem med å ha kun 3,5 kg i sekken hele veien under de drittforholdene. Har i alle fall ikke hatt over 3,7 kg noen gang. Tror ikke noen i mål kan arrestere meg på sekkeinnholdet over. Det må vel være akseptabelt at man eventuelt har tatt på seg jakken under veis og at den ikke er i sekken ved målgang. Noe annet ville forbause meg veldig. Hvis den situasjonen skulle oppstå, tror jeg også det har mye med hvilken måte man svarer kontrollørene. Er man oppgitt, spydig eller overlegen kan det være de blir mer vrange enn nødvendig. Hadde jo selvfølgelig helst sett at vi slapp sekk, men nå er det en gang de reglene og konseptet man aksepterer når man melder seg på. Når man vil sykle uten sekk så har vi jo mange andre fine ritt vi også kan delta på.
Redigert av eirikbk; 15/05/2012 08:13.
|
|
|
|
|