Sistnevnte kan jeg vel altids klare å svare sånn omtrentlig på:
Typisk 26" trialsykkeldesign:
Typisk terrengsykkelhardtail:
Litt flåsete svar, men som du ser er det en rimelig stor forskjell. Om du kjøper en Inspired Hex så får du riktignok sete og forskjellen blir visuellt derfor litt mindre, men ja, det er en haug med forskjeller, med lavere stand-over som det mest åpenbare. Gjør at sykkelen skjeldnere er i veien når man utfører manøvre av ymse sort. Nå er jeg nybegynner selv men syns spessiellt sidehopp og bunnyjumps er lettere på trialsykkel (av det jeg mestrer).
Når det gjelder hva som er best til steinete terreng har jeg vel inntrykk av at det er få eller ingen som skiller mellom sykler til urban kjøring kontra terreng.
Men skal jeg være helt ærlig, så høres det ikke ut som at trialsykkel er det du leiter etter. transportsykling kan du bare glemme, selv street-trialsykler har sete så lavt at det bare er til pynt utenom i nedoverbakker. De er også ettgirs og da i en utveksling nær 1:1. Så du må enten finne deg i at det tar tid/er slitsomt å komme seg et stykke unna, eller rett og slett sykle nærmere hjem/kjøre bil til spot'en.