Jeg klarer ennå ikke å høre på musikk fra digitale kilder over lengre tid. Da foretrekker jeg heller CD.
Hva mener du er forskjellen mellom CD og "digital kilde"? En cd er jo digital, mener du isteden musikk fra "komprimerte lydformater"?
Og før noen legger ut om det, så er det viktig å se forskjellen mellom dynamisk kompresjon av selve lyden og digital (lossy eller lossless) kompresjon av datafilene. Jeg snakket om førstnevnte.
Er det nå man skal minnes de tidligste CDene der man reklamerte stort med enten AAD, ADD eller DDD.
DDD var gjevt. Det var også på denne tiden at man faktisk kunne kjøpe en CD, høre på den hjemme og så levere den tilbake og få igjen pengene fordi man mente det var for dårlig lyd.
Med digitale kilder tenkte jeg på: Squeeze box eller andre ting å streame fra. Jeg har kun DAC'en i forsterkeren, så med en god DAC hadde kansje alt vært annerledes. Men når jeg har streamet fra PC via PS3 så får jeg ingen godlyd. Samme gjelder de gangene jeg spiller fra iPhone gjennom en dockstasjon jeg har.
Og det er ikke komprimeringen som gjør det når jeg spiller fra PS3, for da er det ofte ting jeg har rippet lossless i flac.
Men her kan det også være det har litt med det at jeg liker det å sette meg ned på huk for å legge inn cd'en i spilleren, gå tilbake i sofaen, bla til riktig spor og trykke play.
Akkurat som jeg kan tenke mange av de i LP leiren digger det å legge nåla på plata osv. Så jeg sier ikke at du må ut med 200 000 for å få en spiller som duger, bare at jeg ikke har hatt god erfaring med de som koster mindre ennå.
Og ja LOUNESS WAR har gjort mye fryktelig med musikken. Det merkes veldig på alle de nyere cd'ene jeg har. Hvorfor i all verden kan de gjøre sånn?
Dac gjør veldig stor forskjell på alt materiale fra en datamaskin/PS osv
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Ja, er klar over det, men det sitter jo en DAC inni forsterkeren min. Meg og en kamerat var inne på Soundgarden i byen. Der var "allt" koblet gjennom DAC, dvs cd spiller til 20k gikk via DAC inn i forsterker. Den dagen vi var der låt alt de spilte tynt. Vi var begge enige om det, og fikk en mistanke om at ikke alt blir bedre med DAC. Den kan jo ikke finne noe som ikke allerede er i musikken, men den farger musikken med sin egen signatur. Hvis en spiller fra Hegel farger den i en retning, og DAC'en gjør det samme blir det for mye av det gode. Det er det vi tror har hendt her.
Må legge til at vi spilte på 4 forskjellige oppsett, og forsterkerene var fra mcintosh eller hegel, men den sammen hegel dac'en ble benyttet hele tiden. Høyttalere fra SystemAudio, Dynadio og TAD
Ja, er klar over det, men det sitter jo en DAC inni forsterkeren min. Meg og en kamerat var inne på Soundgarden i byen. Der var "allt" koblet gjennom DAC, dvs cd spiller til 20k gikk via DAC inn i forsterker. Den dagen vi var der låt alt de spilte tynt. Vi var begge enige om det, og fikk en mistanke om at ikke alt blir bedre med DAC. Den kan jo ikke finne noe som ikke allerede er i musikken, men den farger musikken med sin egen signatur. Hvis en spiller fra Hegel farger den i en retning, og DAC'en gjør det samme blir det for mye av det gode. Det er det vi tror har hendt her.
Når spiller fra CD-spiller via DAC bruker man kun drivverket i CD-spilleren og evt. lydsignatur vil være uvesentlig. Altså blir ikke "kald og kald" "enda kaldere"
Har forøvrig problemer med å skille en CD-spiller til 14.000,- og Apple Airport Express til 700,- (spiller Spotify Premium på Express) når de er koblet via samme Benchmark DAC. Likevel synes jeg vinyl har noe mer i lydbildet enn CD-spiller via DAC har, uten at jeg klarer å sette ord på det enda etter kun kort tid med vinyl i huset. Men, det er også marginer. Setter på vinyl når jeg og fruen skal nyte et glass rødvin i sofaen en fredagskveld og vil ha "full pakke" lytteopplevelse. Ellers går det i Spotify 95% av tida.
Jeg har ikke så veldig mye erfaring i å sammenligne platespillere med f.eks. CD, men et raskt regnestykke sier sitt:
CDen har 16bit oppløsning, samplet med 44100Hz. Det gjør at vi får en båndbredde på ca 22kHz og 2^16 antall forskjellige verdier. Da blir den dynamiske rekkevidden på 96dB.
Utfra tallene burde ikke et opptak som er mixet helt identisk låte bedre på LP enn CD. Så er spørsmålet hvordan DACen bygger opp igjen signalet og om mixen er lik. Her er det mye "religion":)
Det er nok merkelig nok forskjell på drivverk også. Mac minien min låter veldig annerledes enn airporten. Sært, jeg vet det.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Like fullt har jeg opplevd å høre forskjell på drivverk, koblet med samme kabler til samme SDAC? Hva gjør drivverk med signalet annet enn å sende det til dac-en? Støy/forskyvninger i tidsdomenet, altså jitter, kan imho være hørbart.
Like fullt har jeg opplevd å høre forskjell på drivverk, koblet med samme kabler til samme SDAC? Hva gjør drivverk med signalet annet enn å sende det til dac-en? Støy/forskyvninger i tidsdomenet, altså jitter, kan imho være hørbart.
Jitter kan være hørbart, men de vitenskaplige undersøkelser jeg har sett lander på ca 10-20ns for testtoner (best case), eller mer typisk 20-300ns for faktisk musikk. Dette er ikke vanskelig å oppnå. Jeg vil faktisk påstå at du må nesten gå inn for å få dårligere jitter enn dette.
Når drivverket/signalkilden og DACen skal kommunisere må de koordineres slik at man holder bufrene passe fulle på hver side av linken. Den klassiske måten å gjøre dette på er å slave klokken i den ene av den andre, men det er ikke gitt at dette er måten det faktisk blir gjort på, og med moderne systemer som gjerne har MHz rate kontrollogikk i begge ender er det ikke engang særlig praktisk. Da kan man enten ty til mer kompleks bufferhåndtering og hastighetsregulering, eller man kan resample.
Det skal ikke mer til enn at resamplingen introduserer 0.1dB nivåforskjell for at du vil kunne høre tydelig forskjell. (Men det betyr ikke at den ene er bedre enn den andre)
M.a.o. selv om du har hørt en forskjell kan du ikke uten videre tilskrive den til jitter, du må sjekke at det ikke foregår signalbehandling eller feil i absoluttfrekvens noe sted i kjeden.
Referanser: Benjamin & Gannon. Theoretical and audible effects of jitter on digital audio quality. 105th AES Convention, 1998 Jitter added to digital signal between transport and DAC with a hardware device. Conclusions: uncorrelated jitter inaudible below 10nS rms on pure tones; uncorrelated jitter inaudible below 20nS rms on music signal
Ashihara, Kiryu et al. Detection threshold for distortions due to jitter on digital audio. Acoust. Sci. & Tech. 26, 1 (2005) Jitter simulated in the digital domain. Conclusions: uncorrelated jitter inaudible below 250nS on music signal.
B&W bruker vår MFi-løsning i sin Zeppelin. Der var det ikke snakke om å resample, så de klokker prosessoren fra en klokkegenerator som prosessoren selv justerer noen få Hz opp eller ned for at dataene til DAC-en går ut i samme takt som dataene fra iPod-en kommer in. De mener selv at så lav jitter ikke er hørbart og de bør vite hva de snakker om.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Beklager at vi har sporet helt av her nå, men ankepunktet mitt var at en spiller til 20 000, har jo en DAC innebygd i seg.
Gjerne en påkostet type. Blir det ikke da bare feil å kjøpe seg en ekstern DAC til 3 000 for å forbedre signalet? Når de kommer fra samme produsent, burde ikke da DAC i spilleren være god nok?
Selvsagt er det svært lite sannsynlig at en spiller til 20 lapper inneholder en dac som er dårligere enn en standalone dac til 3000. ....Hvis begge boksene er av samme generasjon, da.
Utfordringen er at Big Dipper som selger Pro-Ject, ligger i samme gate som Foto Video. Sistnevnte butikk har opptil flere produkter av femsifret valør.
Nå ligger det dog endelig an til juleinnkjøp, et dypdykk på opphavets loft inneholdt en liten trigger: flere skiver med Frank Sinatra, Nina Simone og annen dyp jazz. I julen blir det sherry, genever og spissing av hørselssansen.
Gratulerer så mye! Velkommen i en ny del av musikkverden.
For min del hører jeg mye på digital musikk, både gjennom spotify og ipod, men ingenting kommer i nærheten av å ha godalbumene stående fysisk i form av vinyl på hylla, og følelsen av å sette på en plate som snurrer og går.
Det er nok endel nostalgi rundt dette med vinyl. Det har blitt meg fortalt at låter laget for vinyl mastres på en annen måte enn låter for digitale medier. AT det er forskjell på vinyl og digitalt kan derfor ha flere årsaker.
Det er nok også endel som ikke har hørt hvordan en god moderne DAC faktisk kan låte. De blir derfor tatt litt på senga når en vinylplate spilles i et anlegg med gammel dac som referanse.
Jeg har en Hegel H200 forsterker, HD10 DAC og en CDP4MK2 cd spiller. Hører vanligvis på Spotify, men kjøpt inn noen CDer til for å teste noen av mine favioritter. Liten tvil om at Spotify er komprimert, men om det ikke skal lyttes "seriøst" er det et praktisk alternativ som låter imponerende bra tross alt på mine Dynaudio Contour S1.4
Hegel har nå kommet med en ny arvtager H300 (med innebygget DAVC) og en HD25 DAC frittstående. Kjenner mener forskjellen er klart hørbar til det bedre. Det er nesten så jeg MÅ høre selv for å tro at det er mulig..
Kan forøvrig legge til at 1812 overture, inneholder spor med så massive paukeslag at det er 5mm bredt spor på skiva.
Det er kanoner.
Jeg har et "heldigitalt" stereoanlegg med grammofon tilkoblet. Signalet fra pickupen går inn i lydkortet som konverterer det til digitalformat (24 bit, 44,1 kHz) og sender det til en PC hvor RIAA-korrigering og 4-veis delefiltrering foregår. 8 kanaler tilbake til lydkortet som konverterer til analogformat og sender til aktive dipolhøyttalere. Vinen smaker utmerket.
Jeg liker å spille plater, så det er uaktuelt å lagre LP-platene på harddisk selv om jeg har alt nødvendig utstyr til å gjøre det.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Her en dag konverterte jeg noen CD-er til Apple Lossless og prøvde å høre forskjell på dem og Spotify @ 300kbps i hodetelefoner. Ikke snakk om at jeg greide å skille dem fra hverandre. Hva er det jeg skal høre etter?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll