Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Hi-fi, platespiller

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396600 12/05/2012 17:22
Espen Offline
More than words
More than words
http://www.oslohificenter.no/produkter?p...;category_id=31

Har selv hatt storebror Gyrodeck i mange år. Vurderte Technodeck når jeg nå skulle ha en mindre spiller, men falt for Avid Diva i steden.

Stikk ned på OHC og sjekk ut Technodeck. Den er skikkelig fin!

Michell er forøvrig en familiebedrift som har laget fine platespillere i flere tiår.

Litt hyggelig det også.

I en hverdag der alt er produsert billig i kina.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Syklist1] #1396602 12/05/2012 17:24
tomash Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Syklist1
Sitat: tomash
Sitat: Alpers

Jeg er stor fan av gamle live-skiver, da særlig fra 60/ 70/ 80 og 90-tallet, da det var et budskap i musikken, ikke bare et ferdig produkt skapt for å tjene penger.

Er vel en av de drøyere generaliseringene jeg har hørt i det siste. Du skraper åpenbart bare i overflaten når det gjelder nyere musikk.

Du har jo loudness war som har ødelagt den tekniske kvaliteteten på stort sett all ny populærmusikk og ellers er det ikke mange nye album det er verdt å betale penger for i dag.

Din første påstand ang populærmusikk (typisk hit-liste musikk) kan jeg til dels være enig i. Når det gjelder din andre påstand, tror jeg bare vi må være enige om å være uenige..

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396620 12/05/2012 17:39
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Men moderne musikk er vel stort sett tapet, og og behandlet digitalt . Hva er vitsen med vinylpress av dette da?

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Johnny Yuma] #1396626 12/05/2012 17:46
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg gjentar...

Quote:
Vinylglede er sammensatt av mange ting.

Synes sammenlikningen med mat er bra. Gode matopplevelser handler ikke bare om smak og næringsinnhold.

e

post@espenwettre.no
Re: Hi-fi, platespiller [Re: tomash] #1396637 12/05/2012 18:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Akkurat nå hører jeg på Claptons "461 Ocean Blvd" som jeg ikke har hørt på siden jeg var 16 og var sammen med ei berte som digga den.

Jeg lar meg fascinere over at jeg vips! kan velge å høre på den plata som jeg aldri har eid. Og jeg lar meg fascinere av hvordan musikken kommer inn i huset mitt fra England via blinkende laserlys i en glasstråd, og videre sendes opp som Ethernet til et trådløst aksesspunkt via en switch i kjelleren. Her går det som radiobølger til den iPaden som jeg skriver denne posten på. iPaden mottar signalene helt uanfektet av min skriving, gjør en masse kompliserte utregninger, blant annet diskret invers cosinus-transformasjon, før det hele komprimeres til et nytt format og sendes ut som radiobølger igjen til det samme aksesspunktet. Her gjøres dataene om til Ethernet igjen, går via den samme switchen i kjelleren og kommer opp i stua for andre gang. En dings fra Apple Corporation på størrelse med en hockeypuck dekoder signalene og gjør dem om til lysblink i en plastikktråd, som til slutt tas imot av et litt større apparat som gør det om til analoge signaler og sender dem ut igjennom høyttalerne.

Det at Claptons sårhet i gitar og vokal på denne plata kan formidles slik, legger til litt ekstra for meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396643 12/05/2012 18:04
Espen Offline
More than words
More than words
Det ene utelukker ikke det andre.

...og kan du ikke bare sette gir på singlespeeden da?

E

post@espenwettre.no
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Johnny Yuma] #1396644 12/05/2012 18:08
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Johnny Yuma
Sitat: tomash
Sitat: Cervin
Jeg har ikke vinyl, men har lekt med tanken i et stereo oppsett.
Den største haken for meg er at en del av "trøkket" ikke kommer gjennom på vinyl. Og de gangene jeg har hørt litt trøkk ifra vinyl har det vært platespillere til 200k pluss. Regner ikke med du planlegger det. Men hvis mellomtone og taffelmusikk står i sentrum så er det go go go.

Feelingen med å sette på en vinyl er jo deilig også.

200000 for å få trøkk fra en platespiller!? Åkei..

Ut ifra navnet er jeg ikke forundret over at Cervin savner litt trøkk i vinylen....

Musikk nytes med volum, er det ikke så?

Manglende trøkk i LP..? Ehh... Nei! Kjøpte min første, brukte platespiller i vinter og ble mildt sagt forbauset. Har en Project Debut III med Denon 103 MC pickup via en Cambridge riaa. Det låter helt fantastisk! Sammenligner f.eks. Bernhoft på LP og CD og begge er gode, men det er litt mer fylde og varme i lyden fra LP synes jeg. Men, ikke minst er det jo langt, langt mere sjarm og kos å lytte til en LP ICON_SMILE

Forøvrig har jeg små stativhøytalere som gir mer trøkk en de 15" Cervin Vega høytalerene som brukes i den lokale spinningsalen. Mulig det er noe feil med anlegget der, men Cervin Vega er for de som ikke har hørt kvalitetshøytalere enda. Litt PA, men med dårlig diskant også.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: GeirK] #1396646 12/05/2012 18:13
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Akkurat nå hører jeg på Claptons "461 Ocean Blvd" som jeg ikke har hørt på siden jeg var 16 og var sammen med ei berte som digga den.

Jeg lar meg fascinere over at jeg vips! kan velge å høre på den plata som jeg aldri har eid. Og jeg lar meg fascinere av hvordan musikken kommer inn i huset mitt fra England via blinkende laserlys i en glasstråd, og videre sendes opp som Ethernet til et trådløst aksesspunkt via en switch i kjelleren. Her går det som radiobølger til den iPaden som jeg skriver denne posten på. iPaden mottar signalene helt uanfektet av min skriving, gjør en masse kompliserte utregninger, blant annet diskret invers cosinus-transformasjon, før det hele komprimeres til et nytt format og sendes ut som radiobølger igjen til det samme aksesspunktet. Her gjøres dataene om til Ethernet igjen, går via den samme switchen i kjelleren og kommer opp i stua for andre gang. En dings fra Apple Corporation på størrelse med en hockeypuck dekoder signalene og gjør dem om til lysblink i en plastikktråd, som til slutt tas imot av et litt større apparat som gør det om til analoge signaler og sender dem ut igjennom høyttalerne.

Det at Claptons sårhet i gitar og vokal på denne plata kan formidles slik, legger til litt ekstra for meg.

Lar meg absolutt fascinere over hvor mange ganger Clapton kan rikosjere i heimen (han er i gang as we speak), men jeg elsker virkelig godt, gammeldags håndverk med sjel. Mulig dagens platespillere er skrudd sammen på en fabrikk, men de minner nå hvertfall om en svunnen tid.

Til daglig går jeg med hatt, og trives best med barberkost. Litt edel nostalgi har aldri tatt livet av noen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396653 12/05/2012 18:17
Espen Offline
More than words
More than words
Mer dynamikk er klassisk.

Hele pakka med avspilling av vinyl er jo ikke eksakt eller perfekt, men det er heller ikke et menneskes opplevelse av lyd.

En forvrengning som passer perfekt?

e

post@espenwettre.no
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Espen] #1396657 12/05/2012 18:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen
Jeg gjentar...

[quote]

Synes sammenlikningen med mat er bra. Gode matopplevelser handler ikke bare om smak og næringsinnhold.

e

Nei, men det spiller ingen roller for meg om jeg må spise med et sølvbestikk fra 60-tallet eller en hypermoderne stålbestikk, så lenge begge gjør jobben.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hi-fi, platespiller [Re: GeirK] #1396662 12/05/2012 18:28
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
[quote=Espen]Jeg gjentar...

Quote:

e

Nei, men det spiller ingen roller for meg om jeg må spise med et sølvbestikk fra 60-tallet eller en hypermoderne stålbestikk, så lenge begge gjør jobben.

Og poenget ditt er?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396666 12/05/2012 18:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Å spille vinyl og ritualet rundt det å sette på en plate og kanskje sitte å kose seg med coveret, har en helt egen sjarm som cd eller streaming ikke har for meg, og lyden på en brukbar spiller står i alle fall ikke tilbake for digiallyd i samme prisklasse.

Bare husk at riaa-trinn og pickup er like eller mer viktige for lyden enn drivverket, så sett av penger i budsjettet til det også.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Stein] #1396670 12/05/2012 18:40
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Å spille vinyl og ritualet rundt det å sette på en plate og kanskje sitte å kose seg med coveret, har en helt egen sjarm...

Nå snakker vi..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Syklist1] #1396704 12/05/2012 19:09
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Syklist1
Hvorfor skulle en mangle trykk med platespiller sammenlignet med cd?

Tja, tekniske begrensinger. Hvis du skal reprodusere bass på en vinylskive slik, en CD kan må du bruke så stor groove pitch at det ikke blir mange minuttene med musikk på plata. Tilsvarende blir høyfrekvent innhold ganske fort slipt bort i friksjon mellom stiften og rillen.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396723 12/05/2012 19:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er korrekt at i teorien har cd både større frekvensområde og dynamikkområde, men det hjelper jo ikke når det ikke blir brukt. (jfr. "loudness wars"). Jeg har neimen ikke vært borti mange innspillinger som låter bedre på cd enn lp.

Forøvrig kan en LP utmerket godt reprodusere den bassen som brukes i all musikk. En vanlig bassgitar eller en kontrabass bunner ved ca. 41Hz, mener jeg. Kirkeorgler og slikt går vel ned til 16-17Hz, men da er det andre ting enn mediet innspillingen er lagret på som er flaskehalsen for de aller fleste av oss. ;-)

Både du og jeg forutsetter nå at han mente trøkk i bassen, og det vi oppfatter som det, er typisk frekvensområdet rundt 2-300 Hz, og ikke egentlig dypbass.

Videre faller hele utsagnet om at vinyl mangler "trøkk" på sin egen urimelighet, og er ikke i tråd med virkeligheten i min verden, i alle fall.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396735 12/05/2012 19:29
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Til daglig går jeg med hatt, og trives best med barberkost. Litt edel nostalgi har aldri tatt livet av noen.

Bare ikke bli så nostalgisk at du kommer med trivialiteter av typen "alt var bedre før". Svært mye er bedre enn det noen gang har vært, også når det gjelder musikk. Se bare på kvaliteten på norske instrumentalister. La meg nevne Ståle Storløkken og Stian Westerhus, bare for å ta to navn. Musikk kan være god, selv om den høres annerledes ut enn den gjorde for 30 år siden. Noen vil faktisk si at det er en forutsetning at den høres annerledes ut.

Og om du virkelig må ha nostalgi, så lytt til søstrene Unthanks før du sier mer om kvaliteten på dagens musikk.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Stein] #1396767 12/05/2012 19:50
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Forøvrig kan en LP utmerket godt reprodusere den bassen som brukes i all musikk.
Kan er muligens riktig, men det blir ikke gjort for det ville ta for mye plass på vinylen. LP-plater mikses med mindre bass for å begrense bredden på rillene, noe som kompenseres i RIAA-forforsterkeren. http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
Misforstå meg likevel rett her; LP har sine kvaliteter, men mange av de er nok av nostalgisk og subjektiv karakter

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396791 12/05/2012 20:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det vet jeg vel, og da reproduserer lp-platene musikken med den amplituden den skal ha. Et riaa-trinn er da vitterlig en del av hvert avspillingssystem for vinylplater, og å komme med ulemmper platespillere vile hatt uten riaa-equalizing er jo helt usaklig.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Espen] #1396797 12/05/2012 20:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen
Mer dynamikk er klassisk.

Her kommer mytene trillende ser jeg.

Litt lesestoff: http://www.macfh.co.uk/JavaJive/AudioVisualTV/Vinyls/VinylVsCD.html

"In fact, CDs are perfectly capable of conveying faithfully that 'warm' analogue or any other sound, most importantly any well-balanced sound, it's just that, sadly, as described above, too often those producing them deliberately choose otherwise."

- Robert Green Ingersoll
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396801 12/05/2012 20:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og poenget ditt er?

At det er det Clapton prøver å formidle gjennom musikken som teller, ikke om den kommer inn i stua di via ei lefse av resirkulerte tannbørster eller over et datanettverk.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hi-fi, platespiller [Re: GeirK] #1396806 12/05/2012 20:20
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Og poenget ditt er?

At det er det Clapton prøver å formidle gjennom musikken som teller, ikke om den kommer inn i stua di via ei lefse av resirkulerte tannbørster eller over et datanettverk.

For deg ja, for meg nei. Akkurat det kan du ikke argumentere mot.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396821 12/05/2012 20:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Absolutt ikke. Her diskuterer vi i største grad subjektive størrelser og som en som mener at det å ha en mobiltelefon i lomma forstyrrer stisyklingsopplevelsen, er det helt klart at du flere utenforliggende faktorer influere opplevelsene dine, enn jeg gjør.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Stein] #1396829 12/05/2012 20:38
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Det vet jeg vel, og da reproduserer lp-platene musikken med den amplituden den skal ha. Et riaa-trinn er da vitterlig en del av hvert avspillingssystem for vinylplater, og å komme med ulemmper platespillere vile hatt uten riaa-equalizing er jo helt usaklig.
Usaklig? Javel? Det jeg sier er at mediet LP også har sine begrensninger som formidler av lyd og derfor trenger 'farging' i linjen mellom pickup og forsterker. Bestrider på ingen måte at LP kan låte bra/bedre, men ikke fordi at dette er det eneste som evner å gjengi lyden riktig.
Har selv både platespiller', båndspiller og en huldra 11. Ikke fordi det låter så j... bra, men du verden så kult.

Redigert av ELO73; 12/05/2012 20:40.
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396830 12/05/2012 20:38
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg engasjeres heller av entusiasmen tidligere i tråden, noen som har noen gode forslag i prisklassen 5-10000 kroner, gjerne med noe som ligner på fars gamle platespiller? Jeg snakker skikkelig 70-talls design, litt ala brillene til Arne Scheie.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396841 12/05/2012 20:51
gare Offline
More than words
More than words
Jeg engasjeres heller av entusiasmen tidligere i tråden, noen som har noen gode forslag i prisklassen 5-10000 kroner, gjerne med noe som ligner på fars gamle platespiller? Jeg snakker skikkelig 70-talls design, litt ala brillene til Arne Scheie.

Du skal ha en Thorens.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hi-fi, platespiller [Re: ELO73] #1396844 12/05/2012 20:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det ER jo et tankekors at de her inne som forfekter gammel teknologi med antropomorfistiske utsagn i retning "har sjel" antakelig IKKE sykler på fulldempere fra 90-tallet ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396846 12/05/2012 20:55
asap Offline
Avhengig
Avhengig
Denne tråden inspirerte meg til å hente opp min gamle Thorens spiller med SME arm og Denon mc pick up. Etter en runde med støvkluten, tok det ikke lang tid før stua ble fylt med deilig analog lyd.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: gare] #1396848 12/05/2012 20:58
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: gare

Du skal ha en Thorens.

Harr'u en link a' kompis?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Stein] #1396856 12/05/2012 21:05
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Johnny Yuma
Nålas slitasje er velig liten, ihverfall hvis du har en grei kvalitet. Vinylen blir slitt ved mange avspillinger og det samler seg skitt i rillene.

Innehaveren av det lokale hifi-asylet i byen der jeg var hifi-interessert tenåring mente at en vinylplate holdt for ca fem avspillinger og så var lyden merkbart dårligere. Av den grunn kjøpte han flere eks av sine favorittplater så han hadde hverdagsplater og søndagsplater.

Å spille vinyl og ritualet rundt det å sette på en plate og kanskje sitte å kose seg med coveret, har en helt egen sjarm som cd eller streaming ikke har for meg

Jeg har en god del plater både på vinyl og CD. Kanskje man skulle teste å sette på CD-en og så kose seg med vinylcoveret. Da får man god lyd, kan nyte grafikken slik det var ment og i tillegg slipper man å snu platen halvveis, noe som jo på LP-tiden var et pes som gjorde at fortryllelsen av en god plate ble brudt.

Re: Hi-fi, platespiller [Re: Alpers] #1396858 12/05/2012 21:11
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Du skal ha en Thorens.

Harr'u en link a' kompis?

Jeg aner ikke noe om pris på de forskjellige, ignorer de moderne og kos deg med klassikerne fra Thorens.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support