Tok en rundvask på sykkelen i dag og merket at hjulet står skjevt. På bildet ser det ut som hjulet tar borti ramma, men det er 2-3 mm klaring.
Når jeg prøvde å vri hjulet litt så det sto riktig før jeg skrudde til ble det så skjevt at det tok borti ramma like ved bremsene.
Jeg har satt på et dekk fra en reservesykkel, kanskje det er større en vanlige dekk. Kan det være ramma som er litt skjev? Så også at der hjulet nesten berører ramma var det noe som lignet på et hakk i ramma, kanskje det har blitt sånn av at dekket har tatt borti over tid.
Du har sjekket at det står rett i bakgaffelen? Er hjulet rett, i den forstand at når du snurrer på det, så er det på samme sted i forhold til ramma hele tiden?
Jeg løsnet og festet hjulet mange ganger og pusset++ i festet, men det stilte seg i samme posisjon hver gang. Det holder seg på samme plass i forhold til ramme hele tiden. Vil ikke bakhjulet trekke sykkelen i en annen retning enn "rett fram" når det er skjevt? Hvis det gir mening
Tja, si det. Har aldri justert det, og vet ikke hvordan jeg skal vurdere om det står rett.. men det kan godt hende det ikke er sentrert siden hele hjulet står for langt til en side (Hele veien rundt). Jo mer jeg skriver gir det mer og mer mening
Jeg er med så langt, og det stikker ut på begge sider, men det skulle sikkert ha vært skjøvet litt i den ene retningen slik at hjulet blir sentrert i forhold til ramma?
Det er nok at den stikker greit ut på begge sider slik at ramma henger på akslingen når du setter på hjulet. Hvis du setter hjulet i ramma uten hurtig koblingen så skal hjulet stå på og det er fullt mulig å trille sykkelen uten at du har satt i koblingen(ikke prøv å sykle på den uten) Hvis det fungerer så er problemet et annet...
Evt. kan du prøve å få tak i et annet bakhjul og prøve på for å finne ut hvor problemet ligger. Har vært borti at rammer/gaffler ikke har vært 100% og at hjulet da uansett blir stående skeivt. Er det 25mm dekk?