Beste Bacalao oppskrift!
|
Beste Bacalao oppskrift!
10/05/2012 09:22
|
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisann
I og med at jeg har en god del prima klippfisk (les loins) på lager og venter storfint besøk i helgen, tenker jeg å lage en stor gryte med Bacalao.
Jeg må innrømme at jeg har vært veldig konservativ ang oppskrifter og har stort sett holdt med til tomat/løk/potet varianter. Med foccacia brød og hjemmelagd aioli til.
Prøvde en Hellstrøm oppskrift her for ikke lenge siden (fant den i boka han skrev sammen med Anne Kat), den varianten krevde en del arbeid, men var helt nydelig.
Noen som har noen spenstige bacalao oppskrifter de gjerne vil anbefale og dele.
Redigert av DagRS; 10/05/2012 09:57.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Beste Bacalao oppskrift!
[Re: DagRS]
10/05/2012 09:31
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du har skikkelig god klippfisk, type loins, så vil jeg anbefale å bare bake den i ovnen sammen med hvitløk og sorte oliven.
Skjær fisken i serveringsbiter,, ha bitene i ei langpanne, ha MANGE hele fedd hvitløk rundt fisken, hiv et par glass med hele svarte oliven uten stein i oppå, hell over rikelig av en skikkelig god olivenolje. Steik i oven på ca 175 grader i rundt 45 minutt. Avhenigg av hvor tykk fisken er.
Server med kokt potet og en salat.
Eventuelt kan du ha spinat til. Stek den fort i ei panne med smør.
Dette er en av-art av den beste bacalaoretten jeg noensinne har spist. I en liten bakgårdcafe i Aveiro, Portugal fikk jeg bacalao stekt i et lite leirefat sammen med små nypoteter. Oppå fisken var det lagt smørdampet spinat. Var godt med olivenolje, løk og hvitløk i fatet også. Kombinert med ei episk god rødvin var det ganske så nært perfeksjon.
|
|
|
10/05/2012 10:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Prøvde en Hellstrøm oppskrift her for ikke lenge siden (fant den i boka han skrev sammen med Anne Kat), den varianten krevde en del arbeid, men var helt nydelig.
Jeg har den boka, men jeg visste ikke at den hadde en bacalao-oppskrift. Jeg har imidlertid brukt denne Hellstrømoppskriften med stort hell: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Hellstr%C3%B8ms+bacalao/10187144Den er kanskje nokså lik. Jeg synes ikke det er mye arbeid.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/05/2012 11:31
|
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har den boka, men jeg visste ikke at den hadde en bacalao-oppskrift. Jeg har imidlertid brukt denne Hellstrømoppskriften med stort hell: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Hellstr%C3%B8ms+bacalao/10187144Den er kanskje nokså lik. Jeg synes ikke det er mye arbeid. Det var den som står i boka ja, litt stress med disse paprikaene som skal grilles og skrelles (det går jo an å bruke ferdig skrellede på glass). Men utrolig god. Vi kunne selvfølgelig ha gått for den, men to av gjestene fikk visst den samme retten sist de var på middag (jentekveld med min samboer). Da er det visst litt "pinlig" og lite fantasifullt å servere det samme en gang til.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
10/05/2012 11:38
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her har du en annen: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Ovnsbakt-bacalao-med-baconMin personlige mening ang klippfisk hvis man har skikkelig god fisk er å gjøre det så enkelt som mulig. La fisken være i fokus. Hvis jeg lager tomatbacalao, altså ei gryte, så bruker jeg relativt rimelig klippfisk...
|
|
|
10/05/2012 11:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var den som står i boka ja, litt stress med disse paprikaene som skal grilles og skrelles (det går jo an å bruke ferdig skrellede på glass).
Dette gjør jeg stadig vekk når jeg lager salat, og når en har fått rutine på det, går det ganske greit.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: H.Iversen]
10/05/2012 12:03
|
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Den så både deilig og enkel ut, får litt vann i munnen...
|
|
|
|
|