Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Oslos beste terrengsyklist på Strava

Oslos beste terrengsyklist på Strava #1369561 11/04/2012 18:56
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Kom over bloggen til Martin Hoff og denne posten om Oslos klatrekonge på Strava

Tenkte med en gang at det hadde vært gøy med noe lignende med utvalgte terrengsegmenter.

Spørsmålet er hvilken segmenter burde være med i en slik kåring?

Jeg ser for meg at alle områdene i Oslo må være dekket (Nord, Øst og Vestmarka) og at segmentene må være av forskjellig art, både rene utforsegmeneter som Fagernvann og kjente runder som f.eks Trulsrunden burde være med.

Siden det i vinter var veldig raske forhold så mener jeg at alle tider må være satt under samme forhold. Strava har mulighet for å filtrere leaderboardet etter dag, uke månded, år osv. F.eks kan kun resultater satt i mai brukes?

Hva tror dere? Høres det gøy ut eller har jeg fått stravamani?
Vi er vel alle enige om at strava iløpet av noen år uansett kommer til å utkonkurrere vanlig rittsykling ICON_WINK

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: ] #1370099 12/04/2012 11:16
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pedaIglipp

Landeveissegmentene, unntatt de lengste og bratteste bakkene, er jeg litt mer skeptisk til hvor interessante blir etterhvert. Vind og gruppekjøring betyr alt for mye.

Ikke bare det, men også valg av framkomstmiddel. Lurer på om UP følger med på Strava?

Sitat: pedaIglipp

Der orkanvarsel tidligere betydde "Hold deg innendørs og lytt til radio" betyr det nå "Hiv deg på sykkelen".

Jeg tar meg jo selv i å kunne vite hvilke segmenter som kan sykles, bare ved å se på vindretningen :-)

Guilty as charged ;-)

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1370194 12/04/2012 12:54
josse Offline
Sitat: Dr.Gonzo
Hva tror dere? Høres det gøy ut eller har jeg fått stravamani?
Vi er vel alle enige om at strava iløpet av noen år uansett kommer til å utkonkurrere vanlig rittsykling ICON_WINK

Du har fått Stravamani, men det har vi alle. Synes det er en kjempeide.

Spørsmålet er hvilken segmenter burde være med i en slik kåring?

Det må jo være et poeng at ikke for mange segmenter er med, slik at de fleste har mulighet til å sykle alle. De bør heller ikke være for sære, segmentene bør bli syklet endel.

Foreslår derfor at man har ett downhillsegment, ett rundesegment og ett klatresegment (på sti). Kanskje burde vi også hatt en "knotsti"-segment, som belønner god teknikk bortover fremfor kondisjon?
  • Downhillsegment: Fagervann (har denne noe passende segment idag?)
  • Rundesegment: Trulsrunden
  • Oppoversegment: E6

Alle disse tre burde jo sykles av de fleste Oslosyklistene i løpet av en sesong, og de gir god geografisk spredning, selvom Lillomarka ikke er med. Knotsti-segmentet kan kanskje ligge der?

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1370568 12/04/2012 19:41
O
offroadlars Offline
Entusiast
Entusiast
O
Rundesegment er vel ikke særlig gunstig på strava da tiden registeres mellom start og stopp uansett om man har tatt snarvei eller omvei i mellomtiden?

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1370572 12/04/2012 19:44
vonGrepa Offline
Fersking
Fersking
Er ikke bare du som har stravamani, men for meg er stisykling mer kos en strava segmenter... Men det er kanskje fordi jeg er så dårlig teknisk og form at jeg stadig stopper for å prate :-)

Er også litt redd for at det kan bli litt lite hensynsfull kjøring som resultat av en slik konkurranse. Er man på slutten av ett segment og ligger ann til god til vil man ikke bremse ned og hensynta at man møter fotgjengere osv...
Lite NOTS vennlig for å si det sånn.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1371667 13/04/2012 19:53
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
eneste problemet med strava er at de bør sette litt mer krav til hvilken gps som brukes ifm logging. Har etter en test opplevd 15 sekunds forskjell på 12 minutts segment når jeg testet med mobilgps og garmin 910 på samme økt.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: thomasengen] #1374692 17/04/2012 16:30
S
snebyge Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: thomasengen
eneste problemet med strava er at de bør sette litt mer krav til hvilken gps som brukes ifm logging. Har etter en test opplevd 15 sekunds forskjell på 12 minutts segment når jeg testet med mobilgps og garmin 910 på samme økt.

Det bør jo ikke være forskjell i tid mellom 2 klokker. Hadde du på autostopp?

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1374933 17/04/2012 21:05
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Mange gode innspill her.

Dette er jo ment som en vennskapelig konkurranse, og en mulighet for folk til å oppdage nye stiperler i samme slengen ICON_SMILE

At man tar hensyn i møte med andre markabrukere tar jeg som en selvfølge, om man er midt i et Strava segment eller ei.
Det er selvsagt best å velge ut segmenter som ikke er for trafikert, og skal man kjøre på så gjør det utenfor "rushtiden"

Problemer med målinger pga utstyr er noe vi får gjort fint lite med,
her må vi stole på folks fairplay-evner og oppfordre alle til å legge igjen aiFonen hjemme og kjøpe seg en Garmin ICON_WINK

Angåedne konkrete valg av segmenter så er jeg enig med Josse.
E6 blir kanskje litt for enkel opp, altså litt for mye å tjene på å bytte ut bamsemums med lycra. Kanskje vi heller skal bruke Hobo som et kuppert nedoverstrekke?

Lillomarka har mange fine tekniske klatringer som kan brukes. Revlia eller Årvollåsen er to muligheter,
men jeg mener BARLINDÅSEN fra sørsiden er den perfekte klatrebakken. Ikke for lang, men så teknisk at man skal være god for å komme opp uten fotisett.

Da har vi altså

Trulsrunden (Rundløype)
Fagervann (utforløype)
Barlindåsen (teknisk klatring)
Hobo ( kuppert nedover)

Flere forslag til segmeneter? Tenker 5 stykker holder i massevis

Redigert av Dr.Gonzo; 17/04/2012 21:12.
Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: snebyge] #1374935 17/04/2012 21:06
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: snebyge
Sitat: thomasengen

Det bør jo ikke være forskjell i tid mellom 2 klokker. Hadde du på autostopp?

Enda du har på autostopp så går tiden på segmentet, men man skal da få opp dette på restingtime

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1375010 18/04/2012 05:59
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
fikk beskjed av Garmin at man må sette på 1 sekund registreringsintervall og ikke Smart inkl at jeg spurte om det var forskjell i import fra ulike Garmin

Sitat: Garmin

This is absolutely the Garmin devices at play here.
Strava uploads the data in the file the same exact way whether it is from a 910XT or 800. We simply display the data in the file.

It is typical for two barometric altimeters to provide different results. I'm not sure if it is expected to be 100 m different, but its a very sensitive instrument and each barometric altimeter can be unique. It is best to set "Known" elevation points on the device to correctly calibrate it. You can find out how to do that from the owners manual.

I would not have guess segment times different from 4-7 segments, but it is possible.

Are you sure that you have both devices set to 1-second recording?
The default is smart recording if you don't have a power meter connected.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1375283 18/04/2012 10:33
josse Offline

Angåedne konkrete valg av segmenter så er jeg enig med Josse.
E6 blir kanskje litt for enkel opp, altså litt for mye å tjene på å bytte ut bamsemums med lycra. Kanskje vi heller skal bruke Hobo som et kuppert nedoverstrekke?

Lillomarka har mange fine tekniske klatringer som kan brukes. Revlia eller Årvollåsen er to muligheter,
men jeg mener BARLINDÅSEN fra sørsiden er den perfekte klatrebakken. Ikke for lang, men så teknisk at man skal være god for å komme opp uten fotisett.

Da har vi altså

Trulsrunden (Rundløype)
Fagervann (utforløype)
Barlindåsen (teknisk klatring)
Hobo ( kuppert nedover)

Flere forslag til segmeneter? Tenker 5 stykker holder i massevis

Vi bør jo slenge inn et forslag til Strava om å kunne lage "Competitions" basert nettopp på noen utvalgte segmenter. Jeg skal prøve å få sendt avgårde forslag i løpet av dagen.

Jeg tenkte E6 var fin nettopp fordi den er ganske lett, og belønner O2 opptak littegrann. Vi har jo begge sett at det ikke bare er å gi gass opp E6 heller for en landeveisyklist.

Hobo kan vi gjerne inkludere, men jeg synes det minner mye om et downhillsegment.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1375324 18/04/2012 11:08
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
offisiell konkurranse på Strava høres jo gøy ut, bra initiativ!

Det er sant angående E6, men om vi bruker hele Trulsen som er på over 15 minutter så vil nok den premiere god form såpass bra at 02-snappere får bra utbytte. Barlind er også såpass tung at god form nok ikke er noen ulempe, men ser på den som endel mer teknisk

Tenker det er greit med to nedoversegmenter, men kanskje finne et som er mer knotete og kuppert så man ikke vil kjøre fortere med en DH-sykkel. Jernbanestien rett ved Barlindåsen er jo en mulighet til å slå to fluer i samme smekk.

Redigert av Dr.Gonzo; 18/04/2012 11:11.
Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1387054 02/05/2012 07:52
josse Offline
offisiell konkurranse på Strava høres jo gøy ut, bra initiativ!

Da har jeg fått svar fra Strava på forespørselen min om å kunne legge inn "competitions", som jeg kalte dem.

Sitat: Mail fra Strava
Travis Robison, May 01 04:32 pm (PDT):
Hello,

Thanks for the suggestion. This is definitely interesting and sounds motivating and fun. I'll be sure to share this suggestion with the team.

Cheers,
Travis
Strava Support Team

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: josse] #1387393 02/05/2012 13:13
front biker Offline
Besatt
Besatt
Man kan altså velge mellom E6/landevei

…..og E6/sti:

E6 i Nordmarka a la Strava

Kommentar:
E6/landevei bør vel helst kun utføres som del av DSSP.
Og E6/sti bør tas med tilbørlig hensyn overfor turgåere og saktegående stisyklister.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1387457 02/05/2012 14:41
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
helt konge idee dette her.
Har ikke brukt strava før, kommer heller ikke til å hevde meg i konkurransen, men skal absolutt joine.

Kanskje viktig å definere enkelte ting.

Sporvalg på trulsen??
Slutter E6 ved grusveien eller når du er ved krysset Bunghole/ Hobo/ Gule?

sykler man sti fra bunnen av Barlin eller tar man grusen til der stien går over grusen?

En annen rundtur kan jo også være den superklassiske Bunghole opp og ned Gule. Litt lenger rundtur enn Truls, samt noe teknisk i nedkjøringen..

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: hanedalen] #1387930 02/05/2012 22:22
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hvor strekkene startet og stopper, samt sporvalg vil bli definert av strava-segmenter som representerer etappen. Når man ser på segmentet på Strava så ser man klart hvor "etappen" går, og det skal mye til for å jukse. Rundløyper kan skape problemer om noen har lyst til å ta en snarvei, men stoler på at folk ikke gjør det på en slik kameratslig konkurranse.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1388670 03/05/2012 19:56
S
sheitm Offline
Fersking
Fersking
S
Hei,

Jeg har puslet litt med Stravas API, og laget en side for å se og opprette sammensatte segmenter, her: http://composeg.apphb.com (en sammensatt segment er flere segmenter satt sammen og med total resultatliste for alle segmentene).

Jeg har faktisk puslet litt med tanken på å lage funksjonalitet for konkurranser, altså en eller flere segmenter satt sammen og med en start- og sluttdato for konkurransen. Hadde ikke vært veldig vanskelig, men synes jeg må ha en autentiseringsmekanisme på plass først slik at folk kan opprette og administrere egne konkurranser.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: sheitm] #1388676 03/05/2012 20:00
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
yes

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: sheitm] #1390410 06/05/2012 04:33
josse Offline
Sitat: sheitm

Jeg har puslet litt med Stravas API, og laget en side for å se og opprette sammensatte segmenter, her: http://composeg.apphb.com (en sammensatt segment er flere segmenter satt sammen og med total resultatliste for alle segmentene).

Nydelig arbieder Sheitm!

Her er det jo bare for overdommer Sindre å legge inn de segmentene vi er blitt enige om.

Dette er jo faktisk alt vi trenger, selvom det selvsagt hadde vært fint med start og sluttdatoer etc. Kan du ikke bruke OpenID eller Google App Engine eller noe slikt for å få på plass autentiseringsmekanismen? Det er vel ikke noe i løsningen som krever kobling til Strava ID?

(Ble faktisk så inspirert av at de hadde et API at jeg fikk lyst til å koke noe sammen selv for å få lekt litt med Scala og Lift - vi får se om det blir noe av.)

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1391027 06/05/2012 20:35
Dr.Gonzo Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Dette er jo helt rått. Har jo alt vi trenger nå virker det som.

hvordan skal vi velge ut segmentene som skal brukes? Demokratisk avstemning eller diktator valg ICON_WINK

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1392438 08/05/2012 08:00
janek Offline
Avhengig
Avhengig
...men jeg mener BARLINDÅSEN fra sørsiden er den perfekte klatrebakken. Ikke for lang, men så teknisk at man skal være god for å komme opp uten fotisett.

Det er nok ikke mange klatrebakker hvor god form er en ulempe. Jeg har klart alle cruxene opp til Barlindåsen uten fotisett, men ikke på en tur. Min raskeste tur opp der innebar 3 ganger av sykkelen.

Ellers har thomasengen en god del vanskelige klatrestrekk i Østmarka, feks denne http://app.strava.com/segments/790922

Jeg kunne godt tenkt meg Haukåsen, men det er kun grus, og må i så fall med i en annen konkurranse.

Ellers så må jeg ta en tur i Grefsenkollen for å få tid på den 'Originale' Osloklatringen også.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: sheitm] #1393107 08/05/2012 19:26
gnosegnatten Offline
Medlem
Medlem
Heey! Er på pallen jo...
På Grusveiene i Nordmarka.
Ut for å sykle segmenter.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: gnosegnatten] #1394298 09/05/2012 21:31
S
sheitm Offline
Fersking
Fersking
S
Skal innrømme at jeg lagde dette sammensatte segmentet nettopp med tanke på at jeg selv skulle figurere høyt oppe. Men KOM var jeg ikke gitt, det var deg.

Var ute i går, og formen er tydeligvis slett ikke verst (til meg å være): perset på Guriby-Kleivstua, og nå er tronen på "Grusveier i Kroksskogen" min. Prestisje!

Regner med at du slår tilbake ganske snart. Ville selvsagt også vært morro å sett flere prøve seg.

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1394301 09/05/2012 21:34
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dette er suverent opplegg for å skape konflikt mellom raske syklister og andre, tregere markafolk...

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1394617 10/05/2012 10:05
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ståle, har du hørt noe mer om når v3 av api'et kommer?
Lurer på om noen av de har kommet, men ikke er dokumentert enda?

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: sheitm] #1394747 10/05/2012 11:50
gnosegnatten Offline
Medlem
Medlem
Sitat: sheitm
Skal innrømme at jeg lagde dette sammensatte segmentet nettopp med tanke på at jeg selv skulle figurere høyt oppe. Men KOM var jeg ikke gitt, det var deg.

Var ute i går, og formen er tydeligvis slett ikke verst (til meg å være): perset på Guriby-Kleivstua, og nå er tronen på "Grusveier i Kroksskogen" min. Prestisje!

Regner med at du slår tilbake ganske snart. Ville selvsagt også vært morro å sett flere prøve seg.

Jeg oppdaget i går at jeg bomma på segmentet "Tverrelva- Fjellseterbommen". Trodde det var fra krysset i dumpa og til bommen. Men, men...

Ja, jeg kjører mye Kleivstuarunder men sjelden i racerfart. Må legge inn noen raske drag ser jeg.
Vi kan jo ta noen turer sammen en dag eller hva?

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: marvin] #1394827 10/05/2012 12:55
S
sheitm Offline
Fersking
Fersking
S
Nei, har ikke hørt noe om det. Har kun sett noen hints her og der om at det visstnok jobbes med v3. Har du sett noen spekk på hva denne versjonen kommer til å bestå av?

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: Dr.Gonzo] #1394881 10/05/2012 13:43
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Nei :-(

Jeg laget meg en kalender, før Strava fikk laget sin egen, men den er veldig treg den jeg har laget fordi at api for å hente hvilke turer som er syklet ikke inneholder mye detaljer. Jeg må derfor kjøre detaljtransen for alle detaljene i tillegg til listen og det tar jo selvsagt lang tid.

Jeg ventet på at det skulle komme en ny listetrans som hadde litt mer detaljer.

Nå har det jo kommet en kalender i Strava, så da er det jo ikke like farlig lengre, men jeg skulle gjerne kunne embeded strava kalenderen eller linket til den, men det går jo ikke...

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: marvin] #1394971 10/05/2012 15:54
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: marvin

Jeg ventet på at det skulle komme en ny listetrans som hadde litt mer detaljer.

Virker som om Strava ikke helt har bestemt seg om de synes API er en god ide eller en dårlig ide.

Jeg tror de i utgangspunktet laget det for Mobilappene sine. Kanskje hvis du pakkelytter på de så får du se om det har kommet noe nytt api? ICON_SMILE

Re: Oslos beste terrengsyklist på Strava [Re: bolav] #1395000 10/05/2012 16:35
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg tror jeg har lest om noen som har gjort dette, og at det nå finnes noen api v3, men at de er "hemmelige".

Jeg kan godt lage et Java eller Php program som bruker api'et, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å lytte på pakker ICON_BLUSH

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support