Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde?
|
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde?
[Re: front biker]
08/05/2012 12:10
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har slutta å slippe inn folk som kjører helt frem i feil fil for så å blinke seg inn. Idioter.
Uansett, det som er mer irriterende i trafikken en alt annet er bilister som ikke klarer å holde fartsgrensen(ligger langt under).
Sykla langs maridalsvannet i går og hadde ikke noe problem med bilister. Men det kommer vel en dag..
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
08/05/2012 12:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Det irriterer meg kanskje like mye mye de som slipper de inn som de som selv sniker. ( Jeg kjenner det nesten klikker for meg bare jeg skriver dette...) Hehe. Man må jo huske at det er relativt få som sniker i forhold til hvor mange som faktisk står i køen. Så det er ikke mange sekundene man mister grunnet disse drittsekkene. Det betyr at hvis man irriterer seg så irriterer man seg ikke over at noen tar av ens tid, men at de vinner en masse tid som man selv gjerne skulle ha vunnet. Og da kanskje man har det bedre hvis man lar være å irritere seg og heller gleder seg til å komme hjem og se i skattelisten hvor mye naboen tjener og hvordan han har råd til den nye bilen sin og irritere seg over hans høye lønn isteden. 
|
|
|
[Re: Alexr80]
08/05/2012 12:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Var i Roma for ikke så lenge siden og der kjører syklister / mopedister forbi på alle sider.
Prøvde du selv å kjøre i Roma? Jeg regner meg som en langt over gjennomsnitt kapabel bilist, men det å kjøre gjennom Roma sentrum følte jeg lå over mitt kompetansenivå.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/05/2012 12:24
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Jeg regner meg som en langt over gjennomsnitt kapabel bilist I likhet med alle andre bilkjørende menn 
|
|
|
[Re: Dan]
08/05/2012 12:25
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
[quote=DanJa, hvis resultatet av din hobbyvirksomhet gjør at andre, uskyldige bilister må stoppe fordi du skal gjøre et poeng isteden for å gjøre hva du kan for å la trafikken flyte.
[/quote]
Hvis ingen slapp inn ville heller ingen snike. Hvis noen stilte seg foran deg i kassekøen på rema, ville du synes det var greit også? Eller kanskje hvis noen prøver å presse seg frem i startfeltet, der du har møtt opp en halv time for tidlig for å få pole position? At en bil bak på vei til Fornebu må vente i 10 sek,, tja, synes ikke det er en katastrofe. Hvis jeg derimot skal til fornebu og kommer bak en tulling som sperrer med blinkern på, nyter jeg hvert sekund mens horet gjaller.
|
|
|
[Re: Dan]
08/05/2012 12:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Og så hadde jo Stein et halvt poeng også, nemlig at køen blir kortere hvis alle valgte det feltet med kortest kø. Det blir dog bare et halvt poeng, siden hans forslag for det første er upraktisk andre steder enn i flettefelt der to felt går sammen til ett.
Det er sant. Det gjelder bare der to filer/veier går sammen til én.
|
|
|
08/05/2012 12:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis ingen slapp inn ville heller ingen snike. Lykke til med å oppdra verden... Hvis noen stilte seg foran deg i kassekøen på rema, ville du synes det var greit også? Nei, og der ville jeg gjort det veldig klart at vedkommende måtte gå og stille seg bakerst, og kassadamen ville ikke ha betjent ham. Det er litt vanskeligere å si til han som blinker seg inn at han skal rygge tilbake til enden av køen. At en bil bak på vei til Fornebu må vente i 10 sek,, tja, synes ikke det er en katastrofe. Hvis jeg derimot skal til fornebu og kommer bak en tulling som sperrer med blinkern på, nyter jeg hvert sekund mens horet gjaller. Du høres jo skikkelig stabil ut. Er du sikker på at du aldri har brukt spylervæske på syklister? 
|
|
|
08/05/2012 12:45
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Takk for det, jeg gir ikke opp. Jeg jobber for dere.
Stabil? Vel, jeg er stabilt ustabil, så det skulle være greit. Spylevæske på syklister, nei, kan ikke huske å ha brukt det, men takk for tipset .. (ingenting irriterer meg mer enn syklister forresten, men det har dere kanskje allerede regnet ut..)
|
|
|
[Re: Alexr80]
08/05/2012 12:50
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Var i Roma for ikke så lenge siden og der kjører syklister / mopedister forbi på alle sider. Der går trafikken som smurt uten noe problem.
I Italia kjører alle forbi på alle sider til enhver tid. Italia er det værste landet jeg har rattet 17 meter vogntog igjennom. Følte til tider at det rådet totalt anarki.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
08/05/2012 12:54
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Jeg fant ut at å slappe litt av, være litt mindre anspent og kjøre med GPS-navigasjon gjorde all kjøring i Italia til å gå helt greit. Det "verste" sentrum jeg kjørte i var Firenze, og det var ikke noe problem - selv om jeg måtte skifte ni felt i en brenning med minibuss.
De andre som var livredde og anspente sleit veldig med å kjøre i Italia, dog.
|
|
|
08/05/2012 13:18
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Du må selvsagt vurdere selv, men jeg hadde kommet til og anmeldt vedkommende. Sjåfører som bruker sitt kjøretøy som våpen, trenger en oppstrammer. Om en anmeldelse har noen effekt, er en annen sak.. Resten av tråden handler vel om køsniking. Det typisk norske. Syklister, mopeder og mc, er velkommen til å stille seg ved siden av min bil. Jeg ser de kommer, og sørger for at de får plass. Jeg gir også gjerne plass til dem foran meg. Har fungert knirkefritt i de 30 år jeg har kjørt bil. Begriper ikke at det skal være et problem for bilførere at tohjulinger kommer seg raskere fram i køen. Vi som kjører bil, har jo selv valgt denne upraktiske farkosten i bytrafikken. Da får vi vel finne oss i å stå litt lenger i kø enn tohjulingene.
|
|
|
[Re: HeidiF]
08/05/2012 13:21
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Køsniking er ikke typisk norsk. Dra til Kina f.eks, der er de kjempeflinke til å snike.
|
|
|
08/05/2012 13:26
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
ja...jeg var vel litt rask til å avslutte setningen  Det jeg mener, er at det etter mitt syn, er typisk nordmenn å irritere seg over det i trafikken.
|
|
|
[Re: JayTe]
08/05/2012 13:33
|
Dan
More than words
|
More than words
I Italia kjører alle forbi på alle sider til enhver tid. Italia er det værste landet jeg har rattet 17 meter vogntog igjennom. Følte til tider at det rådet totalt anarki. Hehe. Kan tenke meg at det er litt stress med vogntog, men med bil så er det veldig enkelt. Det går bare på én enkelt ting: Vær forutsigbar til en hver tid. Hold din linje isteden for å skifte fra side til side i ditt felt for å holde avstand til parkerte biler til høyre og scootere til venstre. Hvis du holder samme plassering i feltet hele tiden så ser scooterne om de kan passere deg eller ikke og greier seg uten mer hjelp fra din side. Og så må man blinke i tide og vise tydelig at man har tenkt å begynne å skifte felt. Når man gjør sideforflyttningen sakte nok så rekker de andre å tilpasse seg. De kommer selvfølgelig å snike seg forbi så lenge det er plass, men det er ingen grunn til ikke å fortsette filskiftet. Og til slutt så må man være forberedt på å hjelpe folk frem isteden for å holde på sin rett. En som smetter ut foran deg gjør det ikke fordi han ikke ser deg, men fordi han forventer at du slakker litt på gassen slik at han kommer seg ut.
|
|
|
08/05/2012 14:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dan: Til ditt siste innlegg. Og slik kunne det med fordel vært i Norge også, men i stedenfor så skal man være paragraf rytter og sitte på sin høye hest og si - JEG HAR RETT.
Når man til og med ser hvor store konflikter det er mellom syklister i slike saker, vel for meg er det ikke spesielt rart at de som kun kjører bil lar seg irritere.
fredriks: Min kommentar om trening og form mener jeg er relevant all den tid man som fysisk godt rustet tåler mer både fysisk og mentalt.
Forøvrig merkelig hvordan du hele tiden skal argumentere mot alle i enhver sammenheng. Men nå er du nå engang Svensk også da :-)
Så får vi se om du tåler litt ironi.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: HeidiF]
08/05/2012 14:13
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
ja...jeg var vel litt rask til å avslutte setningen  Det jeg mener, er at det etter mitt syn, er typisk nordmenn å irritere seg over det i trafikken. Før pleide jeg å irritere meg over folk som sniker i køer, ammer på offentlig sted, snakker høyt i moben på bussen, fiser på trikken, snyter på skatten, medlemmer av rye etc. Nå blir jeg bare lei meg og trist. Skal de aldri lære?
|
|
|
[Re: Lurifax]
08/05/2012 14:28
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dan: Til ditt siste innlegg. Og slik kunne det med fordel vært i Norge også, men i stedenfor så skal man være paragraf rytter og sitte på sin høye hest og si - JEG HAR RETT.
Når man til og med ser hvor store konflikter det er mellom syklister i slike saker, vel for meg er det ikke spesielt rart at de som kun kjører bil lar seg irritere.
fredriks: Min kommentar om trening og form mener jeg er relevant all den tid man som fysisk godt rustet tåler mer både fysisk og mentalt.
Forøvrig merkelig hvordan du hele tiden skal argumentere mot alle i enhver sammenheng. Men nå er du nå engang Svensk også da :-)
Så får vi se om du tåler litt ironi. Minner meg om en artikkel jeg leste i Tyskland, muligens i ADAC-blekka (tyske NAF), om hvorfor rundkjøringer fungerer dårlig i Tyskland sammenlignet med opphavslandet England. I sistnevnte kjører de bil litt etter gentlemens-prinsippet, noe som har vist seg nødvendig for effektiv trafikkavikling i rundkjøringer. Tyskeren er svært regeltro, og kjører i rundkjøringer strengt etter trafikkreglene. Slik som de aller fleste nordmenn. Undersøkelser har vist at regelrytteri gir den desidert minst effektive trafikkaviklingen i rundkjøringer. Muligens ned unntak av anarki. Jeg tror dette er overførbart i mange trafikksituasjonen, og resultatet er at alle taper på det. Prøv med litt smil og smisighet neste gang  .
|
|
|
[Re: fredriks]
08/05/2012 22:21
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jag ska komma ihåg detta nesta gång jag snikker mig fram i köen på skooter. Det måste alltså vara en illussion att jag och de andra på två hjul tar opp plats så att en del bilar inte kommer över på grönt.
Scooter er ingen motorsykkel, motorsykkelen er over krysset før du er halvveis.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
08/05/2012 22:44
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Scooter er ingen motorsykkel, motorsykkelen er over krysset før du er halvveis.
Det er stort sett syklene også. Kanskje dette bare er i Oslo, men bilistene her har et betydelig lag fra at lyset blir grønt til at hjulene begynner å rulle.
|
|
|
[Re: sverreb]
09/05/2012 07:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
bilistene her har et betydelig lag fra at lyset blir grønt til at hjulene begynner å rulle. Går fint det, de tar igjen ved å gasse over på mørkeoransje.
Anonym5
|
|
|
[Re: paalbn]
09/05/2012 07:28
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Jag ska komma ihåg detta nesta gång jag snikker mig fram i köen på skooter. Det måste alltså vara en illussion att jag och de andra på två hjul tar opp plats så att en del bilar inte kommer över på grönt.
Scooter er ingen motorsykkel, motorsykkelen er over krysset før du er halvveis. Da jeg hadde scooter var det ikke noe prob å ækse fra bilene i lyskryssene. Vel å merke med litt trim. Men scooter er virkelig fantastisk å smette frem i trafikken med. Det går så utrolig fort i forhold til bil. Nesten som sykkel :-)
|
|
|
[Re: imag]
09/05/2012 07:42
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Jeg regner meg som en langt over gjennomsnitt kapabel bilist I likhet med alle andre bilkjørende menn +1
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
11/05/2012 11:38
|
Playmoon
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I forskrift om kjørende og gående til veitrafikkloven § 18 første ledd fremgår hjemmelen for syklister til å passere andre kjøretøy enn sykkel på høyre side.
Man sniker ikke i køen ved å passere på høyre side, men man må sikre seg at det lar seg gjøre og at det er trygt. Alle som ferdes i trafikken skal uansett opptre aktpågivent og varsomt, jf. den generelle bestemmelsen i veitrafikkloven § 3.
Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
|
|
|
|
|