Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde?

Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? #1392198 07/05/2012 21:43
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
På vei opp Pilestredet ved 17-tida i dag, fra Høyskolen til Bislett: tett trafikk, delvis full stopp, delvis saktegående.
Jeg legger meg ut og sykler forbi på venstre side, fordi bilrekka ligger helt inn til fortauskanten. Og ingen kommer i mot.

Et stykke opp i gata begynner trafikken å løsne. Jeg forsøker å svinge inn i køen, men en BMW type SUV og med BS-skilter hindrer meg. Han legger seg helt opp i styret mitt, kun cm unna. Jeg tråkker på, han gir gass. Han legger seg 30 cm bak lastebilen foran for å hindre meg å svinge inn i køen og legge meg til høyre. - Trafikken løsner, og han ruser av gårde. Jeg følger oppover mellom trikkeskinne og fortauet. Kort tid etter tar jeg ham igjen, og passerer på innsiden. Da legger han bilen mot meg og kjører delvis over hjulet mitt. Jeg blir perpleks, holder balansen, drar syklen på fortauet. Har hjulet fått et kast?

Trafikken stopper igjen og jeg kjører sykkelen foran ham og gir tegn til å stoppe, for å snakke med ham. Da kjører han inn i meg bakfra, slik at sykkelen blir stående. Støtfaneren presser på dekket slik at bakhjulet står i spenn. Jeg er forbanna, og går av syklen, sier han kjørte på meg med vilje, og skal til å ta bilde. Han rygger slik at sykkelen velter før jeg får tatt bildet. Fullt kaos i gata. Han kjører opp på fortauet og vi tar "forhandlingene" der. Jeg er ganske oppskjørta og sier at han kjørte på meg med vilje. Han sier "du kan ikke legge deg inn foran meg". Beklager at han kjørte på hjulet mitt, og sier seg villig til å betale hvis skade. Jeg sier at jeg skal sjekke hjulet. Pluss vurdere å politianmelde for å kjøre på meg. Med vilje og med hensikt.

Men har det noen vits? Masse bryderi. Usikker på om hjulet er skeivt, tar det med til verkstedet. Det jeg vil er at bilisten skal få ubehaget av å bli kalt inn til forhør. Men er det sannsynlig at politiet gidder?

Har bilde av bilen med reg-nr som jeg er fristet til å legge ut. Men gjør man sånt?

Synspunkter takk.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392216 07/05/2012 21:57
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Ingen vits i å kaste bort din egen og politiets tid med å melde dette. Men et bilde av bilen på forumet kan jo gi deg hjelp til å avdekke om det kom skader på bilen , slik at du kan vurdere om du ønsker å erstatte dette?

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392225 07/05/2012 22:06
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Er du ikke litt på tvilsom grunn selv mtp. forbikjøring av kø? Skal ikke syklist følge samme regler som kjørende?

Create the problem and sell the solution
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392228 07/05/2012 22:09
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Anmeld. Du har ditt på det tørre.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392232 07/05/2012 22:12
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Og får jeg bil nr kan jeg finne ut hvem som eier den så kan du ringe eieren. ikke sikkert det er samme som sjåfør.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392235 07/05/2012 22:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det kan alle.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: DuffMcShank] #1392239 07/05/2012 22:31
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Sitat: DuffMcShank
Er du ikke litt på tvilsom grunn selv mtp. forbikjøring av kø? Skal ikke syklist følge samme regler som kjørende?

Jo - men jeg mener å huske at moped og sykler har lov til å forsere kø på innsida av bilene. Heller tvilsom oppførsel av bilfører spør du meg.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392244 07/05/2012 22:36
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Anmeldes.

Brudd på trafikkreglenes paragraf 5 punkt 3, paragraf 12 punkt 4 og veitrafikklovens paragraf 3

DuffMcShank: Hvor mener du det står at det er forbudt å kjøre forbi kø?

Selv om vedkomne ikke blir kontaktet av politiet blir anmeldelsen registrert.

Anbefaler ikke å legge ut bildet i første omgang. Det kan være ulovlig/juridisk gråsone å identifisere noen som har begått et lovbrudd.

Redigert av sverreb; 07/05/2012 22:39.
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: sverreb] #1392247 07/05/2012 22:49
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er lov å kjøre forbi kø, men det må ikkje forstyrre trafikkstrømmen når ein skal legge seg inn i den igjen.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Gaga] #1392249 07/05/2012 22:51
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gaga
Jo - men jeg mener å huske at moped og sykler har lov til å forsere kø på innsida av bilene. Heller tvilsom oppførsel av bilfører spør du meg.

Sykkel, ja. Moped, nei.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: -Jan] #1392261 07/05/2012 23:27
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
Det er lov å kjøre forbi kø, men det må ikkje forstyrre trafikkstrømmen når ein skal legge seg inn i den igjen.

Neppe et problem ved stillestående/sakte kø

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392276 08/05/2012 04:17
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Uansett om det er lov eller ikke å sykle forbi kø har man ikke lov å forsettelig kjøre på folk! Man snakker seriøst farlig adferd her. Ville definitivt anmeldt!

Mvh

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392282 08/05/2012 04:33
Dan Offline
More than words
More than words
Må anmeldes slik at tullingen får kraftig smekk på fingrene neste gang han gjør noe lignende og blir politianmeldt for andre gang.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: DuffMcShank] #1392294 08/05/2012 06:03
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T

når ser man ikke en motorsykkel idiot legge seg både til venstre og høyre for og kjøre forbi saktegående trafikk?
de oppfører seg som om det er en rett de har, jeg hadde veldig morro av og "blokkere" en motorsykkel i fjor høst, køen var så lang og treg den kunne få blitt, og motorsykkelen la seg ut, noe jeg la merke til. Han virka som en arrogant jævel og hytta med neven til folk som ikke reagerte fort nok, så jeg bare la meg ut til venstre:D kosa meg villt for detta så ut som en slik wannabe på en skikkelig gvass streetbike(du veit en slik som ser ut som streetbike tommy i nitro circus:p) så jeg lot det være plass nok til sykkelen:D men det var jo ikke nok plass til gubben oppå. endte med att han vrengte over til høyre og rasa forbi og jeg fikk den lengste fingern i ett par sekunder etterpå:D var verdt det..

så har de lov så har vi lov, om en kjørende blinker inn til høyre for og flette så skal man jo slippe denne inn og avpasse farta. stå på ditt og bruk litt skattekroner på viktige ting som sykkel rettferd, kanskje abb blir mindre viktig om en sykkelist blir drept i trafikken pga de ikke gadd og reagere på din anmeldelse og idioten kjører på fler...

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392301 08/05/2012 06:15
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Slik du beskriver dette ville jeg anmeldt vedkommende. Han plikter å kjøre skånsomt for all trafikk og det høres helt klart ut som han ikke gjorde noe forsøk på dette. Hvis du i dag etter en forhåpentligvis god natts søvn derimot tenker at det er ikke verdt bryet, så er det også ok.

BTW: Merker meg stadig slik oppførsel, og da tenker jeg ikke på sykling, men på flettefelt der biler kommer fra sidevei og skal inn i annen kø. Det er omtrent standard å se dette i Sandvika når man tar av motorvei og skal i retning Hønefoss. Det som dog ofte er mest fascinerende er at dette er ikke store BMW-er, Audier, og menn med dress, neida denne øvelsen har jeg merket meg gjøres oftest av godt voksne damer i gammel VW Golf (kanskje det er samme dama hver gang).

De ser at det kommer biler fra Oslo som skal inn i køen, men de legger seg helt opp i rumpa på bilen foran med blikket rettet stivt frem. For å opprettholde en viss flyt ender det stort sett hver gang med at man må kjøre enda lenger frem for å komme inn i køen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: tmork] #1392312 08/05/2012 06:27
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tmork
Slik du beskriver dette ville jeg anmeldt vedkommende. Han plikter å kjøre skånsomt for all trafikk og det høres helt klart ut som han ikke gjorde noe forsøk på dette. Hvis du i dag etter en forhåpentligvis god natts søvn derimot tenker at det er ikke verdt bryet, så er det også ok.

BTW: Merker meg stadig slik oppførsel, og da tenker jeg ikke på sykling, men på flettefelt der biler kommer fra sidevei og skal inn i annen kø. Det er omtrent standard å se dette i Sandvika når man tar av motorvei og skal i retning Hønefoss. Det som dog ofte er mest fascinerende er at dette er ikke store BMW-er, Audier, og menn med dress, neida denne øvelsen har jeg merket meg gjøres oftest av godt voksne damer i gammel VW Golf (kanskje det er samme dama hver gang).

De ser at det kommer biler fra Oslo som skal inn i køen, men de legger seg helt opp i rumpa på bilen foran med blikket rettet stivt frem. For å opprettholde en viss flyt ender det stort sett hver gang med at man må kjøre enda lenger frem for å komme inn i køen.

Har merket det samme i Sandvika og flere andre steder.
Når en kommer utover E-18 og VET en skal svinge av mot Hønefoss og en ser køen starter på Blommenholm, hvorfor må da noen kjøre i den raske filen og så presse seg inn i høyre felt rett før avkjøringen til E-16.
Tror disse menneskene at vi som faktisk har stått i denne saktegående køen siste km gjør dette for moro skyll?
Slike idioter slipper heller ikke jeg inn, og om det som oftest er gamle damer i golf som er i køen er det som regel Audi/BMW som har det så mye mer travelt enn alle andre og ikke har lært seg kø kultur.

I et slik avkjøring's felt er det ikke fletting, det er bilen i venstre feit som gjør et fil skifte og plikter da å se at det er klart før han svinger inn.
Samme har en ved Hamang, påkjøringen der på E-16 har faktisk vikeplikt, ikke mange som vrenger ut der får med seg det skiltet.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Trillebår] #1392314 08/05/2012 06:29
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Trillebår

når ser man ikke en motorsykkel idiot legge seg både til venstre og høyre for og kjøre forbi saktegående trafikk?
de oppfører seg som om det er en rett de har, jeg hadde veldig morro av og "blokkere" en motorsykkel i fjor høst, køen var så lang og treg den kunne få blitt, og motorsykkelen la seg ut, noe jeg la merke til. Han virka som en arrogant jævel og hytta med neven til folk som ikke reagerte fort nok, så jeg bare la meg ut til venstre:D kosa meg villt for detta så ut som en slik wannabe på en skikkelig gvass streetbike(du veit en slik som ser ut som streetbike tommy i nitro circus:p) så jeg lot det være plass nok til sykkelen:D men det var jo ikke nok plass til gubben oppå. endte med att han vrengte over til høyre og rasa forbi og jeg fikk den lengste fingern i ett par sekunder etterpå:D var verdt det..

så har de lov så har vi lov, om en kjørende blinker inn til høyre for og flette så skal man jo slippe denne inn og avpasse farta. stå på ditt og bruk litt skattekroner på viktige ting som sykkel rettferd, kanskje abb blir mindre viktig om en sykkelist blir drept i trafikken pga de ikke gadd og reagere på din anmeldelse og idioten kjører på fler...

Kostelig at du kaller andre trafikanter idioter.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392327 08/05/2012 06:43
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
jeg kaller folk som ikke holder seg til reglene for idioter(for jeg har jo lov og bruke hele kjørebanen fra gul til hvit) men det er jo ikke lov og presse seg forbi på venstre og hvertfall ikke høyresida da får mann stempelet idiot i boka mi, sier ikke att alle er idioter bare de som fortjener det;) om en motorsykkel legger seg bak meg og holder farta bak meg uten og presse seg fram som att det er hans rett og kjøre forbi på venstre sida mellom meg og feks betong blokkene, så slipper jeg mer enn gjerne motorsykkelen fram. men slike MEG FØRST FORDI JEG ER MER VERDT ENN ANDRE folk talker jeg ikke i trafikken:p man slipper folk forbi/uttpå veien om man har sjans til og stoppe forsvarlig og er det en sykklist i veibanen så viser man hensyn uannsett fordi sjansen for att han dør mens bilen min får en liten skramme er påfallende stor om farta er 30km +-, om vi sku treffe hverandre.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Trillebår] #1392338 08/05/2012 06:48
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er faktisk veldig lov å kjøre forbi på venstre side. Les "Veien til førekortet" en gang til om hvordan du skal oppføre deg når du ser at noen forsøker å kjøre forbi deg.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392344 08/05/2012 06:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: front biker
Da legger han bilen mot meg og kjører delvis over hjulet mitt. Jeg blir perpleks, holder balansen, drar syklen på fortauet. Har hjulet fått et kast?

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan han kjører delvis over hjulet ditt mens du holder balansen på sykkelen. "Delvis kjører over" betyr for meg at hans hjul kjører oppå ditt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Trillebår] #1392355 08/05/2012 07:02
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q

For å se en idiot, finn deg et speil...

Hva tjener du på å hindre en motorsykkel når du står i kø? Hva hvis den motorsyklisten neste dag ikke gidder å kjøre motorsykkel lenger på grunn av tullinger som deg i trafikken, tror du han da tar bilen og lager ti meter mer kø? Du oppfører deg jo akkurat på samme måte som han som er årsaken til denne tråden, som du sier bør anmeldes. Skikkelig konsekvente holdninger, gitt...

Lars Olav
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: quattro] #1392363 08/05/2012 07:09
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: quattro

For å se en idiot, finn deg et speil...

Hva tjener du på å hindre en motorsykkel når du står i kø? Hva hvis den motorsyklisten neste dag ikke gidder å kjøre motorsykkel lenger på grunn av tullinger som deg i trafikken, tror du han da tar bilen og lager ti meter mer kø? Du oppfører deg jo akkurat på samme måte som han som er årsaken til denne tråden, som du sier bør anmeldes. Skikkelig konsekvente holdninger, gitt...

+1

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: GeirK] #1392377 08/05/2012 07:20
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GeirK
Sitat: front biker
Da legger han bilen mot meg og kjører delvis over hjulet mitt. Jeg blir perpleks, holder balansen, drar syklen på fortauet. Har hjulet fått et kast?

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan han kjører delvis over hjulet ditt mens du holder balansen på sykkelen. "Delvis kjører over" betyr for meg at hans hjul kjører oppå ditt.
Gummien på hjulet hans la seg opp på dekket mitt. Jeg ble presset mot fortauskanten slik at sykkelen var ganske skrå på det tidspunktet. Jeg hadde holdt balansen fram til da, men du har rett. Jeg hadde mistet den da han kjørte på meg.

Ellers: det er lov å passere på innersiden av en bilkø. Og det er lov å sykle forbi på venstre side av en stillestående eller saktegående bilkø.

Jeg leverer inn en anmeldelse i ettermiddag. Og gir fyren beskjed om det i posten, dersom ikke politiet gjør det. Jeg håper at han besinner seg i trafikken, vel vitende om at en innlevert anmeldelse kan virke skjerpende dersom han skader noen seinere.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392392 08/05/2012 07:28
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
quattro: + 1

En motorsykkel, eller syklist hindrer ikke en bil, dette forteller bare hvor mange hissige folk det finnes i dette landet.

Hvorfor ikke tenke mer på "en bil mindre" og rett og slett hjelpe de frem? Er ikke det å hjelpe andre nyttig lenger? får man null igjen ved å være hyggelig og hjelpsom?

Jeg forsøker etter beste evne å hjelpe andre hver dag, det gir meg en relativt ok følelse og gir litt mening med å være på denne planeten.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392440 08/05/2012 08:01
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Trillebår: Finner du stor glede i å presse syklister av veien også? Oppførselen nærmer seg justering av spylerdyser...

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: front biker] #1392443 08/05/2012 08:03
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Kjører noen på deg, altså med fysisk nærkontakt, og det med vilje, er grensa definitivt overskredet.

Anmeld, og la oss gjerne få høre hva som skjer videre - hvordan anmeldelsen blir mottatt av politiet osv.

Redigert av P_Dalen; 08/05/2012 08:04.
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Lurifax] #1392469 08/05/2012 08:25
Mr. Wicked Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Lurifax

Hvorfor ikke tenke mer på "en bil mindre" og rett og slett hjelpe de frem? Er ikke det å hjelpe andre nyttig lenger? får man null igjen ved å være hyggelig og hjelpsom?

Jeg forsøker etter beste evne å hjelpe andre hver dag, det gir meg en relativt ok følelse og gir litt mening med å være på denne planeten.

Totally with you on this one! I ride my bike downtown and have both my car as well as motorbike license. Which makes it easy for me to imagine being in "the others" situation. I try to never take things personal in traffic. If other road users are #@%holes then kharma will take care of it.

And, even tho its very irritating: how do you know that somebody that comes into the line at the last moment KNOWS he should have taken the exit long before the line starts? I drive on places I never been before and it happens to me sometimes that I fing out late I need to take the exit. Its nice if somebody lets me in then, so I do the same with others.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm. (Jacquie Phelan)
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Lurifax] #1392491 08/05/2012 08:40
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En motorsykkel, eller syklist hindrer ikke en bil

Viss dei snik i køen så gjer dei jo forsåvidt det.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: -Jan] #1392510 08/05/2012 08:51
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
En motorsykkel, eller syklist hindrer ikke en bil

Viss dei snik i køen så gjer dei jo forsåvidt det.

Hvordan? Og hva betyr 'snike i køen' her? Forbikjøring er en lovlig og veletablert praksis.

Hvis tohjulingen kommer inn foran deg så holder den enten farten, eller så kan du kjøre forbi* hvorpå du tar igjen køen. Bilen blir ikke hindret i noen av tilfellene.

Til forskjell fra en bil vil ikke en tohjuling hindre bakenforkjørende ved avkjøring. (Alltid like 'festlig' å se bilister som ikke tåler å ligge noen sekunder bak en sykkel for å komme forbi, men samtidig greier å infinne seg med å stoppe helt opp bak en annen bil som skal svinge av til venstre og må vente på en luke (Gjett hva som koster mest tid))

*) Siden sykkelen var i stand til å kjøre forbi bilen, bør det være rimelig å anta at bilen kan kjøre forbi sykkelen.

Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde? [Re: Trillebår] #1392513 08/05/2012 08:55
sverreb Offline
Besatt
Besatt

jeg hadde veldig morro av og "blokkere" en motorsykkel

Forklar gjerne hvordan du anser at denne opptredenen var i henhold til:
Quote:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

(Min uthev.)

Redigert av sverreb; 08/05/2012 09:00.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support