Bryr ikke folk seg lengre?
|
Bryr ikke folk seg lengre?
02/05/2012 20:45
|
Sigols
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Poenget med denne tråden, som sikkert mange andre tråder, er å nok en gang å vekke og oppfordre syklister til å holde seg til orginalsporet. Ser at folk skriker og bærer seg når Favorittstiene blir ødelagt (ref. f.eks. Vandalisering i Trulsen) For min del har noen av favorittstiene blitt ødelagt over flere år og kunstig høy slitasje på grunn av TSR. Jeg har selv vært deltaker på rittet flere ganger og er derfor like skyldig som alle andre, men holder meg da til orginalsporet! NOTS oppfordrer til og jobber for at vi syklister skal slite mindre på stier som det nevnes i reglene deres og ettersom jeg har skjønt støtter arrangørene av TSR disse reglene. Burde ikke arrangørene ha dette i bakhodet når de arrangerer rittet og forsøke å sperre for krumspringene til enkelte syklister? ¨ Et enkelt merkebånd gjør mye for å lede folk på riktig sti. Eksempler fra løypa... Garfangåsen Slettefjell  Som sagt dette har sikkert vært tatt opp før, men skit au. Sees den 26 i en forhåpentligvis tørr og fin løype!
|
|
|
Re: Bryr ikke folk seg lengre?
[Re: Sigols]
03/05/2012 06:14
|
Laban
Veteran
|
Veteran
 Bra noen tar opp slike saker. Klarer man ikke en teknisk vanskelig seksjon, så kan man øve, bære eller velge en sti av mindre vanskelig grad
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
03/05/2012 06:51
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
For mange er det en selvfølgelighet å sykle rundt et gjørmehøl, istedet for å ta sjansen på å tryne uti. Og ellers er det nok i menneskes natur å søke den enkleste vei. Fint å ta vare på marka, men å sette opp sperrebånd og lage regler for hvor folk skal ferdes er kanskje ikke ubetinget riktig?
|
|
|
03/05/2012 06:56
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Man bør ikke sykle gjennom gjørmehøl heller, strengt tatt. Da synes jeg strengt tatt det er bedre å sykle rundt, hvis underlaget er hardt der, men hvis stien først går over myra, er det sannsynligvis ikke lettere/bedre underlag rundt den, så oftest er gjerne det beste å bære sykkelen over som best man kan.
Til trådstarter: "Folk" har dessverre aldri brydd seg.
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
03/05/2012 07:46
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Fint å ta vare på marka, men å sette opp sperrebånd og lage regler for hvor folk skal ferdes er kanskje ikke ubetinget riktig? Kanskje ikke på generelt grunnlag, men nå gjaldt vel forslaget å sette opp sperrebånd ifm. et ritt, og da kan det være helt på sin plass.
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
03/05/2012 08:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For mange er det en selvfølgelighet å sykle rundt et gjørmehøl, istedet for å ta sjansen på å tryne uti. Og ellers er det nok i menneskes natur å søke den enkleste vei. Fint å ta vare på marka, men å sette opp sperrebånd og lage regler for hvor folk skal ferdes er kanskje ikke ubetinget riktig? +1. Vi kommer aldri dit at vi klarer å "forme" handlingsmønsteret til hver enkelt ut fra hva man "burde". Men vi kan lage løsninger som gjør at det beste alternativet for å bevare stien, også er det mest iøynefallende. Det er ikke mye som skal til. Sett at alle stisyklister med litt engasjement for saken, tok seg tid til å stoppe 2-3 ganger pr tur, for å legge litt stein i et hull, flytte et vindfall, sage vekk en grein, drenere et hull etc etc...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
03/05/2012 08:34
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I forbindelse med ritt er vel sperrebånd helt på sin plass for å lose syklistene inn på den smale sti.
Det er jo ikke kun konkurranse fra A til B, men en trasé med svinger og bestemte partier man skal innom :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
03/05/2012 09:32
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Før første runde med Scott Cup møtte jeg en av deltakerne med øks ute i skogen. Han syns løypa var for teknisk og at det var for mye saker og ting i veien. Løypa går gjennom fredet skog og det er strengt forbudt å hugge ned, fjerne eller endre på noe som helst der uten å søke om lov fra kommunen. Denne karen mente tydeligvis at det ikke gjaldt for han. Tror det er en del holdninger som må endres.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
03/05/2012 11:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Trur nok at de sporene blir like mye til utenfor rittet som på. Jeg må innrømme at jeg ser heller ikke problemet med det. Bilde nr 2 der er nok jeg delskyldig i da jeg var blant de første som kjørte der. Det var for at det gikk fortere på rittet. Men når man ser på bilde så retter naturen opp og sti nr 1 er snart borte.
På øverste bilde syntes jeg det egentlig er bedre at folk sykler ut på steinene istedenfor å sykle og slite ut den stien som var der først. Der er det mye gjørme som gjør at den blir verre og verre.
At det blir stier er da bare fint. Det tyder på at folk bruker marka. Når jeg sykler i skogen så koser jeg meg og bryr meg mindre om det har kommet en sti et annet sted enn jeg liker det. Smiler man og sier hei til folk så blir turen i skogen så hyggelig ate.
At folk begynner å hugge ned ting derimot syntes jeg ikke er bra. I World cup har man faktisk ikke lov til å flytte stein eller knekke noe som helst. Da kan man bli disket.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/05/2012 11:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Igjen noen av de sporene har nok blitt til. Ikke fordi folk ikke er flinke nok, men fordi det går fortere i selve rittet.
|
|
|
03/05/2012 13:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stivettsreglena har nog inte spesiellt hög prioret när man syklar ritt. Då blir det snabbaste vägen som gäller.
Spärrband kan vara en lösning på ritt men är det praktiskt att få till förutom på några få ställen?
|
|
|
03/05/2012 14:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Såklart. Sperrer man alle steder man kan sykle tvers over så vil det bli mindre slike ritt.
|
|
|
03/05/2012 15:23
|
stosu
Besatt
|
Besatt
ser ikke helt det store problemet i at noen stier gror igjen, mens andre kommer til, så lenge området ikke er et vernet område. Det er da slik alle stiene vi sykler på i dag en gang har kommet til.
Noen av bildene TS viser er jo kongeeksempler på at folk får flere alternativer på stiturer. Ønsker man utfordringer kan man kjøre de vanskelige sporene, og er man nybegynner er kanskje de enkle sporene mer enn vanskelige nok for de. Men ytterligere spor i de samme områdene vil uten tvil se teit ut.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
03/05/2012 17:37
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I følge friluftsloven så er det vel egentleg forbod mot å lage nye stiar med sykkel. Loven seier at ein berre kan sykle i marka etter eksisterande stiar eller traktorveg/ grusveg.
|
|
|
[Re: -Jan]
03/05/2012 17:54
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
I følge friluftsloven så er det vel egentleg forbod mot å lage nye stiar med sykkel. Loven seier at ein berre kan sykle i marka etter eksisterande stiar eller traktorveg/ grusveg. Siden disse stiene brukes både av turgåere og syklister blir det kanskje ikke helt enkelt å vite om endringene skyldes de som har sykla eller de som har gått på beina, sannsynligvis litt av begge deler. At stier er "levende" og stier flytter litt på seg eller det dannes forgreininger er jo ikke noe som har starta etter folk begynte å sykle i marka - sånn har det alltid vært. Etter min mening må friluftsloven være for streng og i utakt med dagens bruk av naturen, det har aldri blitt bevist at sykling har noen større negativ konsekvens for naturen enn å traske på beina så vidt jeg vet (synsing fra surpomper i media kvalifiserer ikke som bevis, ei heller evt. data fra land med totalt forskjellig klima, vegetasjon og jordsmonn). Skal man følge dette til punkt og prikke kan man jo bare glemme svabergsykling o.l. siden dette da ikke følger en sti. Så, hvis noen ønsker å lage et nytt spor for å binde sammen noen fete stier må de huske på å traske på beina og bære sykkelen på skuldra inntil det er blitt såpass spor at du lovlig kan sykle der....
|
|
|
[Re: krankdrev]
03/05/2012 18:14
|
tomash
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå som det er lite med sau og geit, er det fint med stisyklister som hindrer skogen i å gro igjen!
|
|
|
[Re: tomash]
03/05/2012 18:18
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Nå som det er lite med sau og geit, er det fint med stisyklister som hindrer skogen i å gro igjen!  Dette er helt sant, mange steder er ikke problemet at det oppstår nye stier, men tvert i mot - at skogen gror igjen og stier blir gradvis mer og mer usynlige. På mange måter tror jeg Nordmarka er utypisk, både når det gjelder konfliktnivå med andre brukere, belastning fordi området er så nært et stort tett befolket område og at det lett oppstår nye stier/forgreininger. Selv steder der det er endel folk som bruker marka gror ting igjen, mulig folk bare gidder å følge de stiene som er godt merka og går de samme rutene av gammel vane. Mange steder tipper jeg det er syklistene som er de ivrigste brukerne av marka (en ivrig syklist er ofte ute i marka flere ganger i uka, mange turgåere går seg en søndagstur noen ganger i året). Senest på tirsdag fikk jeg "skryt" av en turgåer som mente stisyklister var med på å holde stiene åpne og hindre de fra å gro helt igjen. Sånn som utviklinga går blir det kanskje vi syklister som blir de primære brukerne av marka i framtida, da må vi både ta ansvar men også kreve vår rett.
|
|
|
03/05/2012 19:30
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
I min barndom så gikk jeg mye i vettakoll åsen der jeg vokste opp på 1970 tallet. Husker det mest spennende med å gå tur frem til jeg passerte 10 var at det var mange stien som gikk på kryss og tvers. der kunne jeg ta en sti til høyre i motsetning til mine foreldre, så møttes vi 50m lengre bort. Så stier som har flere forgreninger er helt normalt og skader ikke naturen, ja kanskje bortsett fra Besseggen, så der får vi syklister slutte å sykle og ødelegge.
Ellers er det bedre at naturen vi har i Norge brukes, og blir det for galt så tar det maks 5-10 år før naturen reparerer ved å gro igjen. Tror det fins større utfordringer i verden en om en sti i nordmarka har fått noen forgreninger som skylles syklister eller unger som leker på tur eller andre som er ute å nyder naturen.
B
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: krankdrev]
03/05/2012 20:03
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Siden disse stiene brukes både av turgåere og syklister blir det kanskje ikke helt enkelt å vite om endringene skyldes de som har sykla eller de som har gått på beina, sannsynligvis litt av begge deler. Jeg kan opplyse om at alle de nye sporene du ser her har kommet etter at Terrengsykkelrittet startet. Mange har også kommet det siste året, utenom rittet. Det er totalt usannsynlig at det er fotgjengere som har laget dem. Så, hvis noen ønsker å lage et nytt spor for å binde sammen noen fete stier må de huske på å traske på beina og bære sykkelen på skuldra inntil det er blitt såpass spor at du lovlig kan sykle der.... Her er det absolutt ikke snakk om å binde sammen stier. Dette er racere som skal fortest mulig frem og amatører som må "jukse" for å komme noen vei.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
04/05/2012 22:14
|
opperud
Fersking
|
Fersking
hmmm.... til ettertanke... Disse stivettreglene var helt nye for meg som den nybegynneren jeg er, men jeg lover herved å gjøre mitt ytterste for å følge de  Men et spørsmål: Mange av stiene jeg sykler på, sykler jeg på for aller første gang, og har ingen anelse om hvordan de så ut før/skal se ut. Hvordan vet man hvor man skal sykle? Jeg skjønner selvsagt at jeg holder meg på stien (etter beste evne. Det hender jo at man havner utenfor, da gjerne med sykkelen over/ved siden av/på tvers av seg  ), men på flere av bildene over hadde ikke jeg hatt den fjærneste anelse om at jeg gjorde noe "galt" ved å sykle i et av de nye sporene..? I praksis når jeg sykler sammen med noen som er flinkere enn meg, så prøver jeg gjerne å kopiere sporvalget deres hvis jeg sykler etter. Hvis jeg sykler forran eller alene så prøver jeg vel ofte å finne sporvalg som ser artige og utfordrende ut, også finne mest mulig fornuftige sporvalg gjennom de igjen. Noen steder er det jo tydelige spor så veien gir seg selv, men er det en "beta" på hvor man skal sykle? Bjørn
Redigert av opperud; 04/05/2012 22:23.
|
|
|
04/05/2012 23:24
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Denne diskusjonen blir bare latterlig. Hvor mange steder er det et problem for flora og fauna at stien flytter seg noen meter gjennom årenes løp? Hva så om Terrengsykkelrittet er grunnen til dette? Om stien blir vasket vekk av flom, tror du ikke fotturistene trasker rundt? Hjorten lager stadig nye stier i terrenget og det gjør sannsynligvis elgen også. Forandringer av stier vil alltid skje og har alltid skjedd.
Det er mange regler i samfunnet som er viktig, men ta deg heller en tur ut og stopp folk som kjører i fylla!
|
|
|
[Re: Anders A-R]
05/05/2012 00:12
|
christian green
Ringrev
|
Ringrev
For mange er det en selvfølgelighet å sykle rundt et gjørmehøl, istedet for å ta sjansen på å tryne uti. Og ellers er det nok i menneskes natur å søke den enkleste vei. Fint å ta vare på marka, men å sette opp sperrebånd og lage regler for hvor folk skal ferdes er kanskje ikke ubetinget riktig? +1. Vi kommer aldri dit at vi klarer å "forme" handlingsmønsteret til hver enkelt ut fra hva man "burde". Men vi kan lage løsninger som gjør at det beste alternativet for å bevare stien, også er det mest iøynefallende. Det er ikke mye som skal til. Sett at alle stisyklister med litt engasjement for saken, tok seg tid til å stoppe 2-3 ganger pr tur, for å legge litt stein i et hull, flytte et vindfall, sage vekk en grein, drenere et hull etc etc... +1
Det kan aldri bli nok :-)
|
|
|
[Re: Go big]
05/05/2012 06:26
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Denne diskusjonen blir bare latterlig. Hvor mange steder er det et problem for flora og fauna at stien flytter seg noen meter gjennom årenes løp? Hva så om Terrengsykkelrittet er grunnen til dette? Om stien blir vasket vekk av flom, tror du ikke fotturistene trasker rundt? Hjorten lager stadig nye stier i terrenget og det gjør sannsynligvis elgen også. Forandringer av stier vil alltid skje og har alltid skjedd.
Det er mange regler i samfunnet som er viktig, men ta deg heller en tur ut og stopp folk som kjører i fylla! +1
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
05/05/2012 08:01
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Boktips! 
|
|
|
[Re: dagfink]
05/05/2012 08:53
|
Dan
More than words
|
More than words
Amazon og Kindle er bra. Få sekunder etter å ha sett ditt boktips innså jeg at denne måtte jeg lese og to minutter etterpå har jeg den lastet ned på mitt lesebrett. Kun Appstore er raskere på impulshandel.  Takk for tipset!
|
|
|
05/05/2012 13:28
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det en bok med mye bilder? HVis ikke er den vel verdt et forsøk :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: opperud]
05/05/2012 21:28
|
Hognebær
Fersking
|
Fersking
hmmm.... til ettertanke... Disse stivettreglene var helt nye for meg som den nybegynneren jeg er, men jeg lover herved å gjøre mitt ytterste for å følge de  Men et spørsmål: Mange av stiene jeg sykler på, sykler jeg på for aller første gang, og har ingen anelse om hvordan de så ut før/skal se ut. Hvordan vet man hvor man skal sykle? Jeg skjønner selvsagt at jeg holder meg på stien (etter beste evne. Det hender jo at man havner utenfor, da gjerne med sykkelen over/ved siden av/på tvers av seg  ), men på flere av bildene over hadde ikke jeg hatt den fjærneste anelse om at jeg gjorde noe "galt" ved å sykle i et av de nye sporene..? I praksis når jeg sykler sammen med noen som er flinkere enn meg, så prøver jeg gjerne å kopiere sporvalget deres hvis jeg sykler etter. Hvis jeg sykler forran eller alene så prøver jeg vel ofte å finne sporvalg som ser artige og utfordrende ut, også finne mest mulig fornuftige sporvalg gjennom de igjen. Noen steder er det jo tydelige spor så veien gir seg selv, men er det en "beta" på hvor man skal sykle? Bjørn Godt spørsmål synes jeg. Ser også på flere av bildene her at jeg heller ikke hatt hatt anelse om originalspor/nytt spor..!
"I thought of that while riding my bike." Albert Einstein On the Theory of Relativity.
|
|
|
06/05/2012 06:34
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange regler i samfunnet som er viktig, men ta deg heller en tur ut og stopp folk som kjører i fylla! Hvis man tar området rundt Sognsvann som eksempel, er det ikke snakk om å lage nye stier. Det kan med rette kalles rasering av naturen, og vil ikke reparere seg selv. "Er det så farlig?"-"jeg tar meg til rette og driter i konsekvensene". Svært provoserende holdninger.
|
|
|
06/05/2012 21:02
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Slik blir det når for mange bor på et for lite område!
|
|
|
[Re: Åsmund Olsen]
07/05/2012 08:49
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Siden disse stiene brukes både av turgåere og syklister blir det kanskje ikke helt enkelt å vite om endringene skyldes de som har sykla eller de som har gått på beina, sannsynligvis litt av begge deler. Jeg kan opplyse om at alle de nye sporene du ser her har kommet etter at Terrengsykkelrittet startet. Mange har også kommet det siste året, utenom rittet. Det er totalt usannsynlig at det er fotgjengere som har laget dem. Du er ung Åsmund, sporet på oversiden (høyresiden) på starten av utforkjøringa, som omgår løftecruxet i traversen er faktisk ikke nytt. Det i seg selv var en sti som var så godt som grodd igjen før 2007. Men det er klart og tydelig at stien rundt Gardfangåsen har endret karakter etter at Terrengsykkelrittet ble startet. Vi vurderer å endre løypa med jevne mellomrom, men har kommet frem til at de perlene vi nå ikke har brukt skal bli spart videre. Å spre slitasjen tynnere utover ved å endre løypa hvert år er nok ikke noe bedre løsning. Eksplosjonen i interesse for real terreng/sti-sykling må nok ta en porsjon av "skylda" den også, selv om Terrengsykkelrittet har vært med på å konsentrere slitasjen om et par stier. Er dette en uting eller er dette en fordel da kjentfolks perler forblir "hemmelige"? Om stiene som ikke blir brukt til ritt og trening gror igjen blir en annen problemstilling.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|