|
|
Båndtvang
|
Re: Båndtvang
[Re: ScottRacing]
04/05/2012 19:47
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Mye spennende lesing. Mange gode argumenter i begge retinger.
Noen små synspunkter fra min side:
Hadde flere fulgt kardemommeloven, hadde samfunnet vært bedre. (min påstand!)
Ang beskyttelse av lokalt dyreliv, ja selvsagt er dette ett viktig moment, men i "folkenære" strøk er det vel mye hekkende (små)fugl. Hvem spiser mest av de? Katt eller Hund?
Ser på flere av "hundeproblematikk-trådene" at noen brukere er ekstremt utsatt for løse, mannevonde hunder som alltid kommer jagende etter. Hadde dette vært meg, ville jeg vurdert andre ruter.
Til slutt: Om det gjelder skatt, Mva betaling, bilkjøring, båndtvang er det brukere som forfekter veeeldig lovlydig framferd, MEGET imponerende hvis det også er realiteten i hverdagen.
Hilsen borger som har kommet til å brutt en lov eller to, og som desverre kan komme til å gjøre det igjen.
Mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: HM1100]
04/05/2012 19:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du er en smart mann Geir. Det stemmer, men det jeg var ute etter å vise at din kategoriske påstand om at båndtvang kun er til for å beskytte dyr, i mange tilfeller er feil. Det finnes båndtvang som er til for å beskytte mennesker. Når det gjelder denne gruppen som overhode ikke tolererer motforestilling mot sykling samtidig som de er motstandere av uønsket oppmerksomhet fra hunder, så hadde det vært umåtelig interessant med en redegjøreslse for å få innsikt i ditt persepsjonsapparat, om ikke annet. MEN, "det hadde jeg ikke dekning for å si, egentlig" er helt OK, og dersom du drives av en antakelse om at det gjør fryktelig vondt å innrømme at du tok munnen litt for full, så oppfrordres du herved til å prøve. Kanskje det er din "hundeskrekk"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
04/05/2012 19:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
jag är rätt säker på att det är för att skydda folk. Det tror jeg faktisk ikke. Det må finnes et vedtak om utvidet båndtvang i kommunen, som sikkert går an å finne for en som er interessert nok, og der står vel grunnen.
|
|
|
[Re: Dan]
04/05/2012 19:52
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
§ 4 åpner for å ha hunden løs, under visse forutsetninger, som f.eks. at hundeeieren har kontroll på hunden. Jeg syns du tolker loven feil hvis du mener § 4 åpner for å ha hunden løs i båndtvangperioden under disse forutsetningene. Jeg mener § 4 gjelder utenom båndtvangperioden. Dette med langline var for meg noe nytt, men så fort man lærer et nytt begrep så ser man det jo rundt seg. I går syklet jeg opp langs Akerselva og møtte en stakkars hund som gikk i vanlig bånd heldigvis, men samtidig hadde langline bak seg som alle syklet og tråkket på. Hvorfor ikke ta av langlinen når man tar på vanlig bånd? Folk gjør veldig mye rart. Noen kjører bil med hånden ut av vinduet med bånd til hunden. En jeg kjenner kjører bil etter hunden i stedet for å gå tur. En gang kjørte han over hunden sin fordi den bråstoppet foran, og det var is på veien, men det gikk visst bra. I fjor opplevde jeg at en hundeier kjørte opp Rustafjellet med løs hund løpende foran bilen sin i båndtvangperioden. Jeg syklet nedover og så plutselig en løs hund komme rundt svingen rett mot meg. Jeg måtte bråstoppe og svinge inn mot venstre kant, og hunden sprang diagonalt over veien og passerte meg så nært at den nesten berørte meg. Eieren kjørte rett etter.
Redigert av Tor Arne; 04/05/2012 19:58.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
04/05/2012 19:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du mener med andre ord at "ikke plage andre, men være grei og snill", har en så allment gjengs oppfatning i befolkningen at den kan gjøres universell? Ser på flere av "hundeproblematikk-trådene" at noen brukere er ekstremt utsatt for løse, mannevonde hunder som alltid kommer jagende etter. Hadde dette vært meg, ville jeg vurdert andre ruter.
Kan du fortelle hvordan jeg skal greie å estimere sannsynligheten for hundeforfølgelse på forhånd når jeg aldri har opplevd at dette har skjedd to ganger på samme sted?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Stein]
04/05/2012 19:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jag är rätt säker på att det är för att skydda folk. Det tror jeg faktisk ikke. Det må finnes et vedtak om utvidet båndtvang i kommunen, som sikkert går an å finne for en som er interessert nok, og der står vel grunnen. http://www.lovdata.no/for/lf/jb/tb-20080506-0454-0.htmlFörsta meningen tyder väl endå på att det att skydda folk är en orsak?
|
|
|
04/05/2012 20:00
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
|
|
|
04/05/2012 20:00
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Kapittel2 § 4 i hundeloven beskriver adferd mot mennesker som er uakseptabel, og krever bånd.
Redigert av Tor Arne; 04/05/2012 20:01.
|
|
|
[Re: Stein]
04/05/2012 20:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
jag är rätt säker på att det är för att skydda folk. Det tror jeg faktisk ikke. Det må finnes et vedtak om utvidet båndtvang i kommunen, som sikkert går an å finne for en som er interessert nok, og der står vel grunnen. OK. Hvem tror du skal beskyttes "i og i tilknytning til boligområder og handleområder, i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon"? Elg som har forvillet seg inn i tettbebyggelse?
|
|
|
[Re: GeirK]
04/05/2012 20:14
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Du mener med andre ord at "ikke plage andre, men være grei og snill", har en så allment gjengs oppfatning i befolkningen at den kan gjøres universell? Nei! Ser du hva jeg skriver så sier jeg at "Hadde FLERE fulgt", så vil jo det si at det dessverre ikke er en gjengs oppfatning. Ser på flere av "hundeproblematikk-trådene" at noen brukere er ekstremt utsatt for løse, mannevonde hunder som alltid kommer jagende etter. Hadde dette vært meg, ville jeg vurdert andre ruter.
Kan du fortelle hvordan jeg skal greie å estimere sannsynligheten for hundeforfølgelse på forhånd når jeg aldri har opplevd at dette har skjedd to ganger på samme sted?
Bruk rulle! Glimrende redskap om man er redd hunder, bilister, elger, kuer eller illsinte pensjonister. 
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
04/05/2012 20:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tok som sagt feil, men i de områdene er det vel naturlig med bånd på hunden uansett. Jeg ville aldri finne på å slippe hunden løs på slike områder annet enn under organisert hundetrenng, og jeg antok egentlig at hundeloven sa det samme. Jeg tenkte helt automatisk på i utmark.
|
|
|
04/05/2012 20:21
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Mye spennende lesing. Mange gode argumenter i begge retinger.
Noen små synspunkter fra min side:
Ser på flere av "hundeproblematikk-trådene" at noen brukere er ekstremt utsatt for løse, mannevonde hunder som alltid kommer jagende etter. Hadde dette vært meg, ville jeg vurdert andre ruter. Snille hunder (ikke mannevonde) er også farlige når de plutselig springer i veien for trafikk. De har dukket opp på de fleste rutene mine. Her jeg bor er det ikke så jævlig mange veier å velge i. Til slutt: Om det gjelder skatt, Mva betaling, bilkjøring, båndtvang er det brukere som forfekter veeeldig lovlydig framferd, MEGET imponerende hvis det også er realiteten i hverdagen. Tullete bortforklaring.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
04/05/2012 20:25
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
[quote=Pedalsyre]Til slutt: Om det gjelder skatt, Mva betaling, bilkjøring, båndtvang er det brukere som forfekter veeeldig lovlydig framferd, MEGET imponerende hvis det også er realiteten i hverdagen.
Tullete bortforklaring. Det er da ingen bortforklaring! Det er mitt synspunkt!
|
|
|
[Re: Tor Arne]
04/05/2012 20:27
|
tron
Besatt
|
Besatt
§ 4 åpner for å ha hunden løs, under visse forutsetninger, som f.eks. at hundeeieren har kontroll på hunden. Jeg syns du tolker loven feil hvis du mener § 4 åpner for å ha hunden løs i båndtvangperioden under disse forutsetningene. Jeg mener § 4 gjelder utenom båndtvangperioden. Det er da overhode ikke min tolkning av § 4. Jeg er enig med deg, § 4 gjelder utenom båndtvangperioden, hvilket også er grunnen til at jeg avsluttet innlegget mitt med: Derfor terper vi på hva båndtvangen tar sikte på å beskytte, samtidig som vi argumenterer for at hundelovens § 4 er tilstrekkelig utenfor båndtvangtiden.
|
|
|
04/05/2012 20:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bruk rulle! Glimrende redskap om man er redd hunder, bilister, elger, kuer eller illsinte pensjonister. Jaerrugærn. Det hadde løst MANGE andre problemer tilknyttet sykling i samme slengen!
|
|
|
04/05/2012 20:35
|
tron
Besatt
|
Besatt
jag är rätt säker på att det är för att skydda folk. Det tror jeg faktisk ikke. Det må finnes et vedtak om utvidet båndtvang i kommunen, som sikkert går an å finne for en som er interessert nok, og der står vel grunnen. OK. Hvem tror du skal beskyttes "i og i tilknytning til boligområder og handleområder, i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon"? Elg som har forvillet seg inn i tettbebyggelse? De kommunale forskriftene jeg har lest rundt omkring inneholder lite informasjon om hvorfor forskrift om utvidet båndtvang er vedtatt. Min oppfatning er imidlertid at enkelte kommuner har lett for å gripe muligheten til å utvide båndtvangen fordi håndhevelsen av nevnte § 4 er nærmest ikke-eksisterende.
|
|
|
04/05/2012 20:37
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Bruk rulle! Glimrende redskap om man er redd hunder, bilister, elger, kuer eller illsinte pensjonister. Jaerrugærn. Det hadde løst MANGE andre problemer tilknyttet sykling i samme slengen! Da er vi enige da!
|
|
|
[Re: Pink floyd]
04/05/2012 20:42
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det er jo ikke helt riktig. Poengteringen om båndtvangsbestemmelsene er bare med henvisning til ....osv, osv
Diskusjonen er vel om du som hundeeier kan si at du har kontroll på hunden når den løper, hopper opp eller snuser i skrittet på en forbi passerende, er vel der vi er uenige. Men vi får vel bare konstatere at vi ikke er enige og så forblir det slik. Hehe, du gir deg ikke med den snusingen i skrittet. Hvorfor insisterer du på at jeg er en slik hundeeier og at jeg har en slik hund? Er du sikker på at vi er så uenige når det gjelder snusing i skrittet og hopping på fremmede?
|
|
|
04/05/2012 20:47
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er da ingen bortforklaring! Det er mitt synspunkt!
Tullete fordi det ikke er noen av oss som påstår at vi er perfekte.
Redigert av Tor Arne; 04/05/2012 21:02.
|
|
|
04/05/2012 20:47
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Til din orientering så er det et eksempel på hva noen ikke liker, var ikke jeg som brakte det frem først. Er vel heller du som ikke skjønner at noen mennesker ikke liker å få så når føling med ifølge eieren verdens snilleste hund.
Er vel det vi snakker om her, forståelse for at noen ikke setter pris på den oppmerksomhet mange hunder gir dem.
Og nok en gang jeg er ikke redd for hunder, men syns vel at ikke andre skal avgjøre hva jeg skal måtte akseptere i min intim svære.
Heller ikke sagt noe om at du er en slik hunde eier, har derimot sagt at hunde eiere ikke forstår dette.
Hvordan du er som hunde eier og hvordan din hund er bryr meg faktisk ikke.
B
Redigert av Pink floyd; 04/05/2012 20:49.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: fredriks]
04/05/2012 20:54
|
tron
Besatt
|
Besatt
Derfor terper vi på hva båndtvangen tar sikte på å beskytte, samtidig som vi argumenterer for at hundelovens § 4 er tilstrekkelig utenfor båndtvangtiden. Hur är reglerna i de flesta byerna i Norge? Trondheim har tydligen bandtvång året runt i stora områden och jag är rätt säker på att det är för att skydda folk. Är det ovanligt? Om det stora flertalet skulle fölga paragraf 4 så skulle jag också tycka att det var tillräkligt men min erfaring är tyvärr att det inte är spesiellt ovanligt att den inte fölges. Forskriftene som Geir siterte for Trondhjem er jo ganske detaljerte. Forskriftene som Lillehammer har vedtatt ligner. En rekke andre kommuner har tilsvarende vedtak. I Oslo hvor jeg bor er det ikke forskrifter om utvidet båndtvang, bortsett fra en forskrift som åpner for ekstraordinær båndtvang når det er mye snø (for å beskytte viltet). Det er også en politivedtekt om ansvar for dyr på offentlig sted, som ligner på paragraf 4 i hundeloven. Fordi jeg har hund og fordi jeg er opptatt av hunders velferd er jeg sjeleglad for at Oslo ikke har gått i Trondheims og Lillehammers fotspor, selv om det flere ganger er tatt til orde for forskrifter om utvidet båndtvang.
|
|
|
04/05/2012 20:59
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hvordan du er som hunde eier og hvordan din hund er bryr meg faktisk ikke. B
Da må du slutte å bruke ordvalg som Diskusjonen er vel om du som hundeeier kan si... B
når du siterer et av mine innlegg.
|
|
|
04/05/2012 21:05
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Som fotgjenger, syklist, bilist synes jeg det er null problem med hunder generelt. Det er sjelden bikjer plager meg, men da jeg selv hadde hund ( i bånd) var det utrolig slitsomt med løse hunder som kommer for å hilse, leke etc. Ofte hyggelig med hundelek, men hunder er ikke alltid venner med hverandre heller..
For båndtvang i tettbygde strøk !
|
|
|
04/05/2012 21:13
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Og der var Du ment generelt, ikke tro alle til enhver tid snakker om deg 
|
|
|
04/05/2012 21:20
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg pleier å svare på tiltale når ordet "du" brukes i et svar på noe jeg har sagt eller skrevet. Hadde du valgt "man" eller "hundeeiere" hadde det vært lettere å forstå hva du faktisk mente. Men da har vi jo ryddet den missforståelsen av veien, da...
|
|
|
04/05/2012 21:27
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
04/05/2012 21:35
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Går å legger meg jeg, opp tidlig å sykle
|
|
|
05/05/2012 06:42
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Går å legger meg jeg, opp tidlig å sykle +1
|
|
|
05/05/2012 17:32
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Han skriver
De aller, aller fleste hunder er veldig sosiale dyr som elsker menneskelig kontakt. Min forventer nesten at alle elsker henne, hehe
For å trene innkalling og kontroll må man faktisk ha hunden løs... Dette må også trenes i områder hvor det er folk, for det er da det settes på prøve.
Grunnen til at jeg lar min til tider løpe fritt, er fordi det er viktig at den får blåst ut litt ved å løpe frem og tilbake og få stimulert snusebehovet.
Så regner da med at hans hund også er av dem som på død og liv skal opp i skrittet på fremmede,
Hvordan tolker du det av det siterte avsnittet? fordi han skriver den må få stimulert sitt snuse behov, regner da ikke med at det kun dreier seg om lukter på bakken, men alle lukter. Derfor tolker jeg det slik at hans hund også snuser folk i skrittet. Hvis det var alt du klarte å lese ut av mitt lange innlegg, er det ikke vits å diskutere når du klipper og limer til dine egne antakelser. Tror hele poenget med innlegget mitt var at ved de tilfellene jeg lar den løpe løs, så tar jeg den inn når det kommer folk - før de møtes. Med snuse rundt mente jeg selvfølgelig alt det spennende i naturen, ikke skrittet ditt, for som sagt: Da har jeg allerede tatt hunden inn. Jeg er heller ikke interessert i at den skal snuse på andre folk. Min hund skal ikke gå bort og snuse på andre med mindre de viser initiativ og etter min godkjenning. Vennligst ikke klipp ut setninger uten å få med resten av innholdet!
|
|
|
05/05/2012 18:05
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Når det gjelder de som utenfor båndtvangsperioden reagerer på hunder som er nærgående, men som ikke gjør noe, og slenger ut kommentarer som "hvis du ikke har kontroll på hunden, må du ha den i bånd" vil jeg si følgende: For å trene innkalling og kontroll må man faktisk ha hunden løs... Dette må også trenes i områder hvor det er folk, for det er da det settes på prøve.
Så du mener at folk må tåle å være prøvekanin for eiere med løse hunder slik at de i fremtiden skal unngå ukontrollerte løse hunder? Jeg som ønsker bare å ferdes fritt uten uønsket oppmerksomhet fra hunder. Er det for mye å forlange? Noe jeg også vil kommentere: Foreldre som har hundefrykt/ ikke liker hunder som overfører dette til sine barn. Ikke akkurat heldig for barna som blir hysteriske fordi foreldrene løfter dem opp hver gang de ser en hund, selv om denne er i bånd. Bjørnetjeneste!
Jeg er redd hunder. Fortell meg litt om at jeg løfter opp ungene mine og overfører frykten til dem siden jeg er ganske sikker på at jeg ikke gjør det. Jeg ser heller etter noe tungt jeg kan smelle i huet på bikkja dersom den angriper - uten å si noe til barna. En hund som jagde sønnen min i skiløypa, dro jeg til med staven. Det virket helt fint. Hunden stakk av og sønnen min ble mindre redd enn han ville blitt dersom kjøteren hadde fortsatt. Kan anbefale de som ikke liker/ frykter hunder å gjøre noe med det.
Hva mener du jeg skal gjøre for å ikke bli redd når en hund løper etter sykkelen min og bjeffer? Mente vel heller ikke at dere skal være prøvekaniner. Men når man går tur utenfor båndtvangsperioden og har hunden løs, så må det trenes innkalling både vekk fra og i nærheten av folk. Hvis man aldri trener i nærheten av folk, vel, så får man jo aldri trent på at det går an å kalle dem inn hvis de nærmer seg folk som ikke ønsker kontakt. Det betyr jo heller ikke at vi sender hunden på deg for å teste om det funker. Hva du gjør rundt dine barn vet jeg ingenting om. Bare nevner mine observasjoner. Jeg ville også opplevd det som ubehagelig å bli jaget av en hund når jeg sykler. Og det skal heller ikke skje. Her er det opplagt at eier har et ansvar for å påsette bånd når man vet om hundens oppførsel, uansett tid på året. Men min erfaring er at de aller, aller fleste hunder er ålreite dyr og da er det verd å prøve å lære seg å omgås dem, så trenger man ikke frykte de som faktisk er snille. Og i tillegg lære seg å lese kroppsspråket deres. Det er det samme som en hvilken som helst fobi. Høyder kan man alltids unngå, men det er mange hunder i samfunnet og vanskelig å unngå store deler av året. Det er ikke min mening å overføre noe ansvar, for en hundeeier har i bunn og grunn ansvar for sin hunds atferd ovenfor andre, men de færreste hunder er å frykte.
|
|
|
|
|