130.000 for å ta busslappen, er det mulig?
|
Re: 130.000 for å ta busslappen, er det mulig?
[Re: Stein]
03/05/2012 08:40
|
nutsen
Fersking
|
Fersking
I kommunale stillinger er begynnerlønn 328K for sykepleiere, og ca. 290K for hjelpepleiere, i turnus, viser et raskt søk på nettet.
Hjelpepleier blir man etter 3-årig videregående, mens sykepleiere må gå 3-år på høgskole etter videregående. Videregående skolegang er gratis, mens høgskoler ikke er det, så sykepleiere stiller kanskje med ytterligere et handicap i form av et studielån på 2-300.000.
I min jobb som rådgivende ingeniør, er det mer vanlig at ingeniører/konsulenter jobber hele døgnet og at entrepenørenes fagarbeidere jobber 7-15 med alskens tillegg der det er aktuelt, forresten.
Selvsagt har sivilingeniører mer i timelønn enn gulvleggere, men ikke alltid SÅ mye mer, og mens en fagarbeider kan begynne å tjene penger, gjeldfri i en alder av 16-17 år, må sivilingeniøren gå på skole til de er 24-25, og da sitter de ofte med en halv million i studiegjeld. Da tar det en stund før sivilingeniøren tar igjen gulvleggeren i kumulert utbetalt lønn.
Jeg mener selvsagt ikke at fagarbeidere ikke er svært dyktige i jobben sin, og ikke fortjener hver krone. Langt ifra. Jeg mener bare at det er dårlig at i dette landet belønnes det hverken med status eller god økonomi å ta en høyere utdanning. Har bare en liten kommentar til tallene du opererer med. Ifølge lånekassen kan du få inntil 92 500 kr i støtte pr studieår, av dette beløpet kan 37 000 omgjøres til stipend (forutsetter bestått eksamen). Fullfører du en bachelor på 3 år og består alle fag sitter du igjen med 166 500 kr i gjeld, tilsvarende for en master er 277 500 kr. Vegar - med forbehold om regnefeil 
|
|
|
[Re: pilaren]
03/05/2012 08:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg er ett fordomsfullt og arrogant menneske som drar slutninger på grunnlag av hva venner og bekjente med høyere utdannelse forteller meg.
Nei, men fordi du på grunnlag av dét generaliserer og sier at alle med stort studielån sannsynligvis har brukt for mye tid på studentkroa, og snakker om "noen års behagelige studier" som om alle som tar utdannelse bare kan slappe av gjennom studietiden og få en grad etterpå. Jeg kjenner også de som har hatt disiplin nok til ikke å ha rørt studielånet, og finansiert studiene med sommer og bijobber.
Flott for de som klarer det, men det er ikke så søkt å tro at for mange vil det bety at studiet tar lenger tid og/eller vil gi dårligere resultater. Sitter EN beregningsingeniør med det endelige ansvaret for at et 50 etg bygg ikke faller ned? Sannsynligvis ytterst sjelden. I alle fall ikke det juridiske ansvaret. Fagarbeidere har vel også en del av ansvaret for at ting og tang utføres i henhold. Om du er ING, jernbinder eller en sykepleier som står å lurer hvor kommaet skal settes når du regner ut morfindoseringen spiller en mindre rolle.
Alle bør ta ansvar for jobben de utfører, ja. (Forøvrig skal ikke en vanlig hjelpepleier uten spesialkurs hverken sette sprøyter eller dosere medisiner. I utgangspunktet er det sykepleiere som skal gjøre det.)
|
|
|
[Re: ELO73]
03/05/2012 09:14
|
Dragev87
Entusiast
|
Entusiast
Alle kan sette ING. foran navnet sitt, det er ingen beskyttet tittel. Nok en fordel med å være siv.ing ;-) Synes ikke dette med lønnsnivå er så mye å syte for som ing/siv.ing. for dette er en av de få høyere utdanninger som faktisk "lønner seg" over et livsløp. Der kommer mange andre grupper vesentlig dårligere ut. http://www.dagsavisen.no/samfunn/mest-attraktiv-darligst-lonnet/Eller er vel mulighetene for å "bare ta" høyere utdanning i Norge ganske mye større enn i mange andre land siden det er gratis, sett bort fra skolebøker o.l. Det er tydligvis en del individuelle forskjeller her også. Jeg har den utdannelsen på den listen som ligger nest høyest, nemlig siviløkonom (mastergrad i bedriftsøkonomisk analyse). Jeg har 361.000 i årslønn etter ett års arbeidserfaring, ingen spesielle frynsegoder eller bonuser. Kravet til utdannelse i jobben jeg har er minimum bachelorgrad m/erfaring eller mastergrad. Jeg kan skrive under på at utdannelse ikke lønner seg økonomisk.
|
|
|
03/05/2012 09:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hadde utdannelse automatisk gitt god lønn/avkastning på investert tid og penger så hadde alle gjort det. Hvem skulle tatt alle de andre jobbene da?
Jeg blir til stadighet overrasket over hvor mange som ikke skjønner dette. Det er et godt poeng, men å ta høyere utdanning er en kostnad, en innsats og en forsakelse som jeg synes burde belønnes, eller i alle fall kompenseres for, i større grad. Jeg sier ikke at forskjellene bør være enorme, eller at vi bør ha et slags "klasseskille", men likevel. I andre land der det er større forskjeller på lønningene, er det da fremdeles folk som vil ha jobber som fagarbeidere, er det ikke? Når belønning bare regnes i kroner og ører så virker det litt skeivt, sikkert. Hvis valget av utdanningen dreier seg om kroner og ører, får være så for de som velger. At det fortsatt finnes fagarbeidere i land med større lønnsforskjeller har vel lite å gjøre 'viljen', det har etter min mening med mangel av valgmuligheter å gjøre, de har ikke 'noe' valg.
|
|
|
[Re: Dragev87]
03/05/2012 09:42
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
...361.000 i årslønn etter ett års arbeidserfaring.... Du leste kanskje ikke hva artikkelen handlet om?
|
|
|
[Re: ELO73]
03/05/2012 10:01
|
Dragev87
Entusiast
|
Entusiast
...361.000 i årslønn etter ett års arbeidserfaring.... Du leste kanskje ikke hva artikkelen handlet om? Joda, det gjorde jeg. I følge artikkelen er forventet livsløpsinntekt for en siviløkonom 17 mill. i 2008 kroner. Da bør det skje noe drastisk med min inntekt etter hvert, om så skal bli tilfelle. Eks. i artikkelen har treårig utdannelse og tjener 362 000, jeg har fem år og tjener 361 000. Så jeg står fortsatt ved utsagnet om at utdannelse ikke lønner seg for alle.
|
|
|
[Re: Tange]
03/05/2012 10:05
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Hadde utdannelse automatisk gitt god lønn/avkastning på investert tid og penger så hadde alle gjort det. Hvem skulle tatt alle de andre jobbene da?
Jeg blir til stadighet overrasket over hvor mange som ikke skjønner dette. Det er et godt poeng, men å ta høyere utdanning er en kostnad, en innsats og en forsakelse som jeg synes burde belønnes, eller i alle fall kompenseres for, i større grad. Jeg sier ikke at forskjellene bør være enorme, eller at vi bør ha et slags "klasseskille", men likevel. I andre land der det er større forskjeller på lønningene, er det da fremdeles folk som vil ha jobber som fagarbeidere, er det ikke? Når belønning bare regnes i kroner og ører så virker det litt skeivt, sikkert. Hvis valget av utdanningen dreier seg om kroner og ører, får være så for de som velger. At det fortsatt finnes fagarbeidere i land med større lønnsforskjeller har vel lite å gjøre 'viljen', det har etter min mening med mangel av valgmuligheter å gjøre, de har ikke 'noe' valg. Det er vel vanskelig å regne på så mye annet enn kroner og øre? Det å slippe å jobbe ute i 20 minusgrader og, ikke måtte ødelegge knær og rygg og albuer og hva det måtte være er jo også verdt en del uten at det er så lett å sette tall på det. Det er forøvrig ikke alle land som har like bra studielånsordning som i Norge, så da blir det fort til at man ikke har kapital nok til å investere i høyere utdanning.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
03/05/2012 10:10
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror ikke jeg har sagt at "alle med stort studielån sannsynligvis har brukt for mye tid på studentkroa". Men jeg tror ganske mange har gått for den behagelige løsningen med å bruke mye av lånet. Det er vel en grunn til at det finnes studentkroer? Kan ikke se de helt store grunnene til at du skulle ha krav på SÅ mye mere lønn enn en fagarbeider. Du har jo sikkert en behagelig arbeidsplass med tempererte kontorlokaler og kaffemaskin med flere valg  Du finner sikker også de som aksepterer din statusforhøyelse, med bakgrund i din utdannelse. Jeg har jobbet både på anlegg og kontor, og er ikke i tvil om hvor jeg fortjente lønna mest. Forøvrig har jeg ikke skrevet at hjelpepleiere skal leike seg med hverken nåler eller medesiner.
|
|
|
03/05/2012 10:10
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
...361.000 i årslønn etter ett års arbeidserfaring.... Du leste kanskje ikke hva artikkelen handlet om? Joda, det gjorde jeg. I følge artikkelen er forventet livsløpsinntekt for en siviløkonom 17 mill. i 2008 kroner. Da bør det skje noe drastisk med min inntekt etter hvert, om så skal bli tilfelle. Eks. i artikkelen har treårig utdannelse og tjener 362 000, jeg har fem år og tjener 361 000. Så jeg står fortsatt ved utsagnet om at utdannelse ikke lønner seg for alle. Hvor i alle dager er det du jobber? Jeg har bachelor i økonomi og ledelse fra BI og jobber ca 90 % og tjener greit over 400Ž. Eneste ulempen er at jeg har veldig begrenset med muligheter for fri om sommeren.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
03/05/2012 10:26
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
...
Jeg har jobbet både på anlegg og kontor, og er ikke i tvil om hvor jeg fortjente lønna mest.
... Jeg blir alltid nyskjerrig når man snakker om å fortjene lønna. Hvilke kriterier legger du til grunn? Samfunnsnytte? Verdiskapning? Tilgjengelighet på arbeidskraft i denne kategorien? Hvor (u)behagelig det er å utføre jobben? Om du liker jobben eller ikke? For min egen del har jeg kommet til at jeg ikke klarer å rangere jobber på denne måten og har derfor konkludert med at de fleste alle jobber er like viktige og at lønn i bunn og grunn er urettferdig siden det er så stort spenn. Konsekvensen av dette er at man kan "Cry me a river", som Geir sa. Eventuelt kan man velg en jobb du liker eller som er godt betalt. Eller begge deler. -Tobias
Redigert av tobiast; 03/05/2012 10:28.
|
|
|
[Re: tobiast]
03/05/2012 10:34
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Bare en generell følelse i kroppen etter ukeslutt.
Litt som å stå på en topp etter noen timers felletrasking kontra å ta heisen opp. Skijøringa er den samme men følelsen er forskjellig.
|
|
|
03/05/2012 10:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg tror ikke jeg har sagt at "alle med stort studielån sannsynligvis har brukt for mye tid på studentkroa". Nei, på samme måte som jeg ikke sa at du var "et ignorant og fordomsfullt menneske", men du sa: Hvis man sitter med en halv mill i gjeld etter noen få års behagelig studie har man muligens brukt for mye tid på studentkroa i stede for å jobbe på si. ...Som jeg tolket både som at studenter hadde rolige og behagelige dager og som at de brukte studielånet og -tiden sin på å henge på kroa. Jeg beklager at jeg overdrev beløpet et ordinært studielån kan være, hvis det var det du reagerte på. Det er vel en grunn til at det finnes studentkroer? Ja, for at studenter skal få ha et sosialt liv sammen med sine likesinnede. Kan ikke se de helt store grunnene til at du skulle ha krav på SÅ mye mere lønn enn en fagarbeider.
Hvor har jeg sagt at jeg har krav på noe som helst. Jeg mener bare på generelt grunnlag at de som velger høyere utdanning fortjener å ha minst like god råd som de jevnaldrende som velger å la være, når de kommer ut i arbeidslivet. Slik er det ikke, og det kommer sannsynligvis heller ikke til å bli slik i fremtiden, men jeg tviholder på min rett til å mene det like fullt. Du har jo sikkert en behagelig arbeidsplass med tempererte kontorlokaler
Ja, det stemmer. Du finner sikker også de som aksepterer din statusforhøyelse, med bakgrund i din utdannelse.
Nå mener jeg altså ikke at folk med utdanning er "bedre" enn andre, slik du tydeligvis har oppfattet.
|
|
|
03/05/2012 10:50
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
...361.000 i årslønn etter ett års arbeidserfaring.... Du leste kanskje ikke hva artikkelen handlet om? Joda, det gjorde jeg. I følge artikkelen er forventet livsløpsinntekt for en siviløkonom 17 mill. i 2008 kroner. Da bør det skje noe drastisk med min inntekt etter hvert, om så skal bli tilfelle. Det er vel nettopp det som kan skje. Der mange andre yrkesgrupper stanger i taket lønnsmessig, ligger nok toppunktet høyere for din og enkelte andre yrkesgruppers del. Dersom du mener du fortjener mer i lønn nå er det vel bare å forhøre seg rundt om det finnes andre arbeidsgivere som er enige i det?
|
|
|
[Re: silverwrx]
03/05/2012 11:52
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Om du er student i dag er det umulig å leve kun på bijobber med mindre du bor og spiser gratis. Selv for 15 år siden da jeg studerte i Oslo måtte jeg ha bijobb i tillegg til studielån. Jeg var 3000,- kr i minus hver måned da de faste kostnadene var betalt (og dette inkluderer ikke klær, frisør, festing etc).
Norge er vel det land i verden, hvis vi ser bort fra arbeidsledighet blandt unge, at det er minst lønnsomt å studere. Kjenner en som er ambulansesjåfør, som er en vgs utdanning, han tjener litt over 500Ži året.
En annen sak som blir mer og mer diskutert også på toppnivå i politikken er at det har blitt inflasjon i utdanning. Vi trenger flere med bachelorgrader og færre mastere i framtida. De unge er for lenge i utdanningssystemet og er ofte overkvalifisert teoretisk sett til de jobbene de får.
|
|
|
[Re: Ketle]
03/05/2012 11:56
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du er student i dag er det umulig å leve kun på bijobber med mindre du bor og spiser gratis. Feil.
|
|
|
03/05/2012 11:58
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Vil du ha det romsligere økonomisk som student er en løsning å få barn. Hvert barn gir 2000kr i mnd/forlder. I tillegg får du bostøtte fra Husbanken (ca 3000/mnd). Barnehage er tilnærmet gratis, og bolig svært billig fra samskipnader. Vi har levd godt som studenter med barn i 6 år uten biinntekt annet enn sommerjobb (og da bare en av oss).
mvh Nils
|
|
|
03/05/2012 12:04
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Selv for 15 år siden da jeg studerte i Oslo måtte jeg ha bijobb i tillegg til studielån. Da jeg var student for 10 år siden levde jeg på stipend og bijobb. Totalt hadde jeg mindre inntekt enn en minstepensjonist. Jeg hadde det greit. Det var en del medstudenter som klagde på for lite penger. Flere av dem kjørte motorsykkel. Andre måtte bo på Grünerløkka.
Anonym5
|
|
|
03/05/2012 12:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Om du er student i dag er det umulig å leve kun på bijobber med mindre du bor og spiser gratis. Selv for 15 år siden da jeg studerte i Oslo måtte jeg ha bijobb i tillegg til studielån. Jeg var 3000,- kr i minus hver måned da de faste kostnadene var betalt (og dette inkluderer ikke klær, frisør, festing etc). Det har jeg vanskelig for å tro. Jeg kjenner mange som klarer seg fin fint. Utifra at de er på byen 2-3 ganger i uka i tillegg trur jeg ingen av de lider noen nød. De har studie lån og jobber litt. Selv har jeg aldri selv vært student da jeg er utdannet helikopterteknikker. Da hadde jeg betalt store deler av utdannelsen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/05/2012 12:19
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns studiedagene var fantastisk og kan ikke skjønne hvorfor det privilegiet det er å få tatt en høyere utdannelse også skulle gi meg et krav på høyere inntekt i tillegg!
|
|
|
[Re: sigmund1]
03/05/2012 12:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg syns studiedagene var fantastisk og kan ikke skjønne hvorfor det privilegiet det er å få tatt en høyere utdannelse også skulle gi meg et krav på høyere inntekt i tillegg! Enig. Studietida var super. Den gang kunne jeg ha følelsen av å ha god råd. Gå i byen, spise lunsj, spise middag, sitte i sola på lekteren på Nabo'n og drikke øl fra kl 12 til det stengte og komme hjem småfull og fullstendig solbrent. Det der er utopisk i dag. (Handler selvsagt bittelitt om prioriteringer, men likevel...)
|
|
|
03/05/2012 12:31
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er enig i at fleksibiliteten man har i studentlivet er fantastisk, men ser veldig fram til å kunne forlate jobben om ettermiddagen og være ferdig for dagen. Som student er det ALLTID noe man skulle ha gjort.
mvh Nils
|
|
|
03/05/2012 12:42
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Vel, det kommer nok an på jobben. Jeg elsker jobben min men føler aldri at jeg er ferdig når jeg går hjem.
|
|
|
[Re: nilswithskills]
03/05/2012 12:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er enig i at fleksibiliteten man har i studentlivet er fantastisk, men ser veldig fram til å kunne forlate jobben om ettermiddagen og være ferdig for dagen. Som student er det ALLTID noe man skulle ha gjort. Som arbeidstaker er det ALLTID noe jeg skulle ha gjort, så beskrivelsen din passer nok ikke alle.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/05/2012 13:04
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Ser at det påpekes her at det ikke finnes gode måleenheter for hvor mye lønn du fortjener.
Hadde dere gått med på å redusere lønna til leger og sykepleiere med f.eks 60%?
Det er allerede for mange sykepleiere i landet. Legeyrket har så høy status, at det vil være mange nok som velger å bli leger, selv om lønna er pill råtten.
Er ikke det naturlige når vi innser at ingenting handler om å forjene, at vi rent logisk går inn for å redusere lønna til folk som jobber i yrker hvor lønna er sentralistisk avgjort, dersom tilbudet av yrkesaktive ikke stuper under vår betalingsvilje.
Samme gjelder politiet, reduser lønna.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: ]
03/05/2012 13:06
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Det der er en merkelig statistikk. Den kan umulig basere seg på fulle årsverk. Dama sier jo sjøl at ho tjener 360k i året. Jobber du i 40 år, blir det 14.4 mill. Ikke 8 som det står i artikkelen. Dessuten tar ikke livsløpsinntekten, slik den blir beregnet i ssb-rapporten, hensyn til en progressiv skattemodell. Det ville gitt stygge(re) tall for akademikerne. Livsinntekten beregnes ved at fremtidig årsinntekter neddiskonteres med realrenten. 40*360.000 i hånda i dag er bedre enn 360' fordelt på de neste 40 årene. Høyere fremtidige beløp "straffes" også hardere ved neddiskontering. Sett feks at du får en inntekt på 300.000 om ti år, så er denne verdt 246.000 i dag (med to prosent realrente). En inntekt på 600.000 om ti år blir verdt 492.000 ved samme beregning.
|
|
|
[Re: tais]
03/05/2012 13:45
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Det var HELT uaktuelt for meg å jobbe ekstra i studieåret. Da hadde jeg dukket under totalt.
Å endelig komme ut i arbeidslivet, jobbe faste tider, ha lørdag og søndag fri og få 5 ukers ferie er jo rene himmelriket!!! Jeg vil IKKE tilbake til skolebenken...
Jeg er på siste måned av ing.utdannelse innen it. Jeg har kjørt normalt løp i studiene, og har hatt full jobb igjennom hele studiet. For ikke glemme har jeg hus, bil, barn og samboer. Har nødvendigvis ikke noe imponerende snitt, men flere A og B, samt ingen stryk. Alt går om man ofrer litt. For min del har jeg ikke beveget meg i nevneverdig grad i tre år, så til juni blir det å trøke tre år med støv av gromsyklene og gi de en real økt titt og ofte. Dog det blir en overgang det å ikke til enhver tid sitte med følelsen av at man burde gjort noe fornuftig. Min redning har vært i at jeg har koblet av med forumprat og lig. Besøkte en kamerat her for halvt år siden, og det var første gang jeg var ut av huset på besøk til en av mine venner på disse tre årene. Så nei, det er mulig å jobbe ved siden av studiene. Men jeg anbefaler det ikke til noen. Kan i allefall trøste meg med 0 kroner i studielån.
|
|
|
[Re: olechr]
03/05/2012 15:30
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Om du er student i dag er det umulig å leve kun på bijobber med mindre du bor og spiser gratis. Selv for 15 år siden da jeg studerte i Oslo måtte jeg ha bijobb i tillegg til studielån. Jeg var 3000,- kr i minus hver måned da de faste kostnadene var betalt (og dette inkluderer ikke klær, frisør, festing etc). Det har jeg vanskelig for å tro. Jeg kjenner mange som klarer seg fin fint. Utifra at de er på byen 2-3 ganger i uka i tillegg trur jeg ingen av de lider noen nød. De har studie lån og jobber litt. Selv har jeg aldri selv vært student da jeg er utdannet helikopterteknikker. Da hadde jeg betalt store deler av utdannelsen. Var tilfelle dette. Ettersom flertallet av studenter i Oslo må ut på det private leiemarkedet så får de en helt annen økonomi enn dersom du er blant de heldige som får hybel vis samskibnaden. Jeg gikk på BI og måtte betale skolepenger i tillegg. Jobbet 40-50 % ved siden av studiene og 100% hele sommeren. Hadde en uke sommerferie. Tror at studieordningen er litt bedre nå?
|
|
|
|
|