Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

"vinglete" racer i nedoverbakke

"vinglete" racer i nedoverbakke #1388152 03/05/2012 09:09
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
A
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
Kjøpte en Canyon Alu-sykkel i fjor (til ca 12k). Godt fornøyd med den, og er overbevist om at man får relativt mye for pengene for Canyon sykler.

Eneste jeg har å utsette på sykkelen er at når jeg sykler nedover fra Tryvann og mot Oslo sentrum "vingler" sykkelen vel mye. Det er relativt åpent terreng her slik at det normalt sett er ganske mye vind imot eller fra siden. Personlig føler jeg faktisk at det er mer "vinglete" når sitter i bukken enn når jeg holder hendene på toppen av styret.

Mulig at det jeg som er blitt litt mer pinglete i nedoverkjøringen de siste årene, men lurer på om dette fenomenet er noen andre som har vært borti?

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388157 03/05/2012 09:12
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
oscaringe Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 1,632
hva slags hjul har du?

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388166 03/05/2012 09:19
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Det som er nærliggende å sjekke er hjultype (aerodynamikk/sidevindegenskaper), er dekkene satt skikkelig mot felg (går de rett)? Er det slark i styre-/hjullager? Er hjulene snorrette?


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388175 03/05/2012 09:31
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
A
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
Sykkelen heter vel Canyon AL 9.0 og har Ksyrium Equipe hjul (med flate eiker). Dekk kan vel strengt tatt ikke settes på felgen på så veldig mange måter, har syklet på dem i flere mnd i fjor, så tror de sitter korrekt på. Ingen slark (sykkelen er kun en sesong gammel) og så og si ikke noe kast i hjulene...

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388224 03/05/2012 10:21
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
T
Trillebår Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,606
er nok bare vinden som spøker med deg. har merka det selv idet siste, med dager hvor mot/side vinden har vært en plage, og nesten vippa "lille" meg ut av veien ICON_TONGUE


-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388238 03/05/2012 10:43
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 64
H
Hjelmizz Offline
Medlem
Offline
Medlem
H
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 64
Sykler selv på en canyon ultimate al 9.0 sl, med ksyrium elite hjul og flate eiker. Den vingler merkbart mer enn gamlesykkelen, uten at jeg er i stand til å si hvorfor. Har ikke erfaring med særlig mange sykler, men den gamle er betydelig tyngre en canyon'en. Tror det er normalt :7

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: Hjelmizz] #1388245 03/05/2012 10:49
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Flate alu-eiker har vel en totalt større flate enn standardeiker, som igjen betyr større vindfang.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388246 03/05/2012 10:50
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
A
andrevr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 31
Da får jeg vel leve med det. Min forrige sykkel virket mer stabil nedover, og var betydelig tyngre og billigere. Er vel kanskje ikke så dumt å ta det litt forsiktig nedover uansett. Skjønner virkelig ikke hvordan feks Hushovd kan sykle oppimot 100kmt mens jeg snirkler meg nedover i 60kmt. Disse gutta er ikke helt gode i hodet...

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: Hjelmizz] #1388251 03/05/2012 10:52
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Ksyrium Equipe og Elite har ståleiker, ikke alueiker så de har ikke så veldig stort sideareal som feks Ksyrium SLR eller Fulcrum Racing 1/Zero.

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388252 03/05/2012 10:52
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: andrevr
Skjønner virkelig ikke hvordan feks Hushovd kan sykle oppimot 100kmt mens jeg snirkler meg nedover i 60kmt.


Hushovd sykler ikke i 100 ned Tryvann.


Anonym5
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388253 03/05/2012 10:54
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Utforegenskaper til en sykkel handler som regel om helt andre ting enn hvilke eiker og hjul som står på ... ICON_WINK

Rake, akselavstand, stemlengde, styre(rørs)høyde, balanse i sittestilling og vinkler spiller inn. Har noen en geometritabell for den aktuelle sykkelen lett tilgjengelig?


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: anderz] #1388254 03/05/2012 10:55
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Sorry, me bad.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388268 03/05/2012 11:13
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Ståleikene i Equipe er også flate, ikke elliptiske, så (bitte)litt mer vortexdannelse i sidevind enn f.eks konkurrenten Fulcrum R3 er det nok.

Canyon Ultimate Al:
http://www.canyon.com/_uk/roadbikes/bike.html?b=2503
Rull nedover på siden og velg arkfanen Geometry.

Jeg synes det er besynderlig at bortsett fra de to minste størrelsene er vinklene prikklike uansett rammestørrelse. Akselavstanden endres akkurat like mye som virtuell overrørslengde.
Muligens en sykkel som er velbalansert i størrelse 56 eller 58 og litt rar i de andre størrelsene.

Redigert av Valentino; 03/05/2012 11:24. Rediger grunn: synsing

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388313 03/05/2012 11:51
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Et poeng på racer som vi terrengsyklister ofte bommer på er at lenger styreframspring gir bedre stabilitet på en racer, mens det motsatte ofte er riktig i terrenget.
Kort og høyt styreframspring vil kunne føre til vingling på en racer da du får for lite vekt på forhjulet.

Selv om sykkelen er ny og frisk kan det også være verdt å sjekke styrelageret. Det trenger ikke å være slitt for å være slarkete, bare dårlig/feil montert. Dog pleier Canyon-sykler å være prikkfritt montert fra Tyskland, men brukerfeil kan oppstå ved oppakking.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388325 03/05/2012 12:06
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 77
P
peeer Offline
Medlem
Offline
Medlem
P
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 77
Opplevde noe av det samme på min racer i fjor. Problemet da var styrelager. Så skrudde det fast og problemet var borte

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: sykkeloyvind] #1388339 03/05/2012 12:22
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: sykkeloyvind
Et poeng på racer som vi terrengsyklister ofte bommer på er at lenger styreframspring gir bedre stabilitet på en racer, mens det motsatte ofte er riktig i terrenget.
Kort og høyt styreframspring vil kunne føre til vingling på en racer da du får for lite vekt på forhjulet.

Skjønner hva du mener, men må pirke litt for det. Det er summen av styreframspringlengde, oppbygging, og styrets og til en viss grad bremsehendlenes form som er bestemmende.

Nå er det også mange ryttere som ikke er i særlig god balanse, er redde og stive, og sitter feil på en sykkel som egentlig ikke passer dem særlig godt.
Komfortracer til folket! sier jeg.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388343 03/05/2012 12:27
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
H
hnastrup Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
Kjører en Ultimate CF (veldig lik geometri som den gamle Ultimate AL). Den er bombesikker nedover, men kan ha noe med at jeg gikk ned en størrelse enn anbefalt og putta på et lengre stem. Stemmet har en god del å si for hvordan sykkelen oppfører seg nedover. Min opplevelse er at det kan bli skikkelig skummelt med for kort stem på landeveien.

Har heller ikke merket noe til Landevei sin konklusjon om utforegenskapene til sykkelen.

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388622 03/05/2012 19:20
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461
L
larshkj Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 461
Jeg har en Canyon CF SLX, og den er klart mer livlig i fronten enn både gamlesykkelen og CX'en. Mener jeg leste i testen i Landevei at Canyon CF fikk litt trekk for akkurat dette. Med sidevind i utforbakker, kan det til tider føles litt vel heftig ICON_SMILE

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388652 03/05/2012 19:48
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
H
hnastrup Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
Jeg har 2 cm lenger stem enn det som er standard til størrelsen på Canyonen min. Som sagt opplever jeg ingen problemer nedover. Opplever den heller som veldig trygg og kjapp utfor. Tror det kan ha noe med å gjøre at Canyon leverer syklene sine med litt korte stem.

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388697 03/05/2012 20:21
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
Min Ultimate AL (2012, og dermed annen geometri enn din? Størrelse 58/L og 130mm stem) føles i alle fall særdeles stabil utfor, f.eks. ned fra Tryvann, men jeg er sjelden oppe i 60 km/t der. Jeg foretrekker å ha en ok sikkerhetsmargin.

Aeroad i samme størrelse, men med 120mm stem og satt opp med litt mindre reach er derimot litt mindre stabil utfor, det kan være dekkende å si at den er mer levende, uten at jeg synes det er negativt.

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388719 03/05/2012 20:38
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Ang hastighet, bor på sundvollen og sykler endel opp til kleivstua.
Er da nedover et fall på ca 400m på 4km og en stigning på mellom 8 og 12%.
Føler jeg ikke klarer hente mer fart ved å trå når jeg passerer ca 65km/t har da kompakt krank og 11-28 kryper nå sammen på syklen og rører ikke bremsene før etter ca 1,5 km der første 180€ svingen kommer. Med mine 85 kg så syns jeg det er rart jeg ikke kommer opp i noe særlig høyere hastighet en 75km/t samme gjelder på min mtb.

Har de som stadig er oppe i 100km/t tyngre gear eller er bakkene brattere?
Skulle jo tro at mine 85kg fett vil pushe syklen opp i høyere hastighet en en proff på 62 kg

Kan det være hjul nav/felger som holder igjen?



Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388729 03/05/2012 20:46
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
Stemlengde har mye å si på stabiliteten på racer.

Gikk ned 20mm for å sitte mer riktig, og fikk en mye livligere sykkel. Mer nervøs nedover, men mye lettere å manøvrere -- jeg kan nå faktisk styre unna hull og steiner på veien, ikke bare tenke at jeg burde ha gjort det :-)


"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388734 03/05/2012 20:50
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
rockphotog Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 2,720
Pink floyd, hvor fortere det går, hvor mer har luftmotstand å si (^2), og hvor mange watt man trenger i beina for å bekjempe den. Gir man ikke på med store tannhjul nedover oppnår man en maksfart -- det samme gjelder fallskjermhopping.

EDIT: Ja, utenom tannhjulene, da.

Redigert av rockphotog; 03/05/2012 20:51.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388748 03/05/2012 21:00
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Syns vel ikke at ditt svar gav mye mening ang hva jeg spør om.
Mulig jeg som ikke skjønte poenget.
Problemet er ikke tannhjul og luftmotstand men hva som gjør at proffe kommer seg nedover i 100km/t når jeg kun ruller i 75km/t.
Ja om de ikke har tyngre gear da, men forskjellen på 11/50 som jeg har og 11/53 som de har er vel ikke 25km/t

Når jeg har en kadens på ca 100 så sykler jeg da i bratt nedover i ca 60km/t syns da jeg beveger meg såpass mye at det faktisk går fortere om jeg da slutter å trå og heller kryper sammen og triller.


Så hvordan oppnå høyere hastighet en 75km/t


Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388757 03/05/2012 21:06
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Luftmotstand, teknikk og en stengt vei uten mulighet for å møte en bil i motgående retning. Og det faktum at man har en utgangshastighet før man slutter å trå.

Selv har jeg kompakt og bikker lett 80.


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388759 03/05/2012 21:08
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Og hvor bratt bakke sykler du da i?



Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388763 03/05/2012 21:15
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Tja. Si det? Mellom 8 og 12% kanskje? Hadde maks 83 i ritt søndag. Bakken har vel rundt 800 meter meg 10% vil jeg tro?


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388776 03/05/2012 21:24
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
H
hnastrup Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
97,6 km/t i 9% nedoverbakke med 50/11 som tyngste. Ikke at det hadde noe særlig å si da jeg stort sett trillet nedover. En aerodynamisk sittestilling er det aller viktigste.

Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: andrevr] #1388778 03/05/2012 21:28
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
ok, så enten er min aerodynamiske kropp feilbygd eller så må det nesten være noe galt med nav som bremser.
Rare er at på min gamle alu mtb har vært oppe i 86 i samme bakke jeg overhode ikke kommer opp i noe mer en 75-78 med nye sykler.
Hjelper jo noe at sykelen da veide 2-5 kg mer, men merkelig syns jeg.


Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: "vinglete" racer i nedoverbakke [Re: Pink floyd] #1388780 03/05/2012 21:29
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Husk at i hastigheter det her er snakk om har luftmotstandskoeffisienten veldig mye å si. Når du ser Hushovd og Cansellara suse ned fjellsidene, er det såvidt du ser nesetippen over styret.

Hvis navene dine bremser deg i den hastigheten når det går bratt nedover vil du ha store problemer med å trå på flatene.

Redigert av MortenML; 03/05/2012 21:30.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino