|
|
Landeveissykling og sikkerhet
|
Landeveissykling og sikkerhet
02/05/2012 19:28
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har diskutert mye dette temaet på jobb i det siste. En kollega/ klubbkompis sendte denne mailen til Norges sykkelforbund i dag. Vi mener at de eller syklistenes landsforbund bør ta grep. Høyaktuelt etter mange stygge episoder under Enebakk rundt.
Hei! Etter å ha drevet med landeveissykling i tre år og fått litt erfaring med den fantastiske sporten, har jeg også stilt meg selv noen spørsmål. Mye av det jeg tenker på handler om vår sikkerhet på landeveien. Jeg anser meg selv som fersk i gamet, og ser at dette med sikkerhet i feltet også er relatert til rytteres erfaring. Likevel er alle, både erfarne og mindre erfarne ryttere deltakere i samme ritt og dermed avhengig av hverandres grunnleggende sikkerhetsregler. Vi hører og opplever stadig stygge ulykker og situasjoner, og sporten er ikke tjent med at deltagelse i ritt nærmest skal være med liv og helse som innsats.
Vi kan selvfølgelig ikke fjerne all risiko i denne sporten, men jeg tenker at noen enkle grep kan bedre situasjonen:
I de tre årene jeg har vært aktiv har jeg merket en stadig økende aggresivitet blant bilister. Dette føre til mange farlige situasjoner, og enkelte ganger vet vi jo at det går sport i å "markere" seg overfor syklister. Her har selvfølgelig klubbene en oppgave med å lære ryttere god skikk på veiene, men det trengs en holdningsendring hos bilistene. I andre land er det jo en helt annen tradisjon og kultur for sykling. Jeg tenker at forbundet burde være mer synlig i media med informasjon og bevisstgjøring rundt temaet. Dra inn de profilerte rytterne vi har, og la de være ambassadører for en sikrere sport. Det burde gjennomføres enkle vårkampanjer hvert år, der enkle rettigheter og plikter for syklister og bilister bevisstgjøres (aviser,nett,tv). Manges oppfatning er at vi burde holde oss på sykkelstier, noe som ikke er mulig av mange årsaker som feks fartsgrensen. Det er jo også bevist at det er en fordel for raskere forbikjøring at syklister ligger to i bredden i steden for en lengere rekke at enkeltryttere. To i bredden oppfattes automatisk som provserende av mange.
En hyppig årsak til mange ulykker er dessverre den elendige veikvaliteten. Tviler på at syklisters sikkerhet påpvirker veimyndighetene så her må vi gjøre noe selv. Enkelte ritt arrangeres på strekninger der man på forhånd vet at noen vil skade seg stygt. Enkelte ryttere skyr ingenting i kampen mot gode tider og resultater. Forbundet burde sette et minstekrav for kvalitet på veier der forbundet arrangerer ritt. Sånn som det er nå leker vi med egene medlemmers sikkerhet. I enkelte ritt er også trafikken en stor risiko. Biler som passere begge veier samtidig som felt passerer hverandre. Ryttere uttrykker selv stor bekymring for de mange situasjonene man utsettes for under hvert eneste ritt. Er det verdt det? Utsatte strekninger bør kunne stenges for trafikk, delvis og i perioder, dersom man skal få tillatelse til å arrangere. Dette er sikkert ikke lett, men her tas det for mange sjanser.
Første gang jeg var med i ritt syntes jeg det var merkelig at jeg uten klubb og totalt uten erfaring kunne melde meg på og blande meg inn i de raskeste feltene på fellesstarten. Jeg holdt meg stort sett bakerst i puljene, men noen kaster seg rett i det, og er dermed en stor risiko for de andre rytterne i feltet. Her burde det vært føringer fra forbundet. For å kunne delta i ritt burde man være medlem av en klubb å ha gjennomgått en form for grønt kortkurs, som man har i golfsporten. Der har det med sikkerheten å gjøre, og det er jo et paradoks at det er strengere sikkerhetskrav i golf en i landeveissykling.
Noen tanker for å gjøre sporten vår tryggere.
mvh Andreas Haaland, Ckvansjø.
|
|
|
Re: Landeveissykling og sikkerhet
[Re: Petterbe]
02/05/2012 19:30
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
|
|
|
02/05/2012 20:14
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Godt initiativ. La oss håpe dette kan være et godt initiativ til en konstruktiv debatt, både her og utenfor dette forumet.
Både på treninger og ritt bør det tenkes sikkerhet. Kanksje bør man tenke hele måten man driver sykkelsport på i Norge, på nytt. Vi har blirt svært mange, og det blir dermed svært mange, store felt ute på de samme veiene, til tider. Er det sikkert at dette er optimalt med tanke på sikkerhet og treningseffekt? Sykling er jo en lagsport, men blant norske turrittsyklister har kanskje dette blitt trukket veldig langt, med store felt/pujer som kjører kjede og etterhvert får nokså lange haler. Ulykker kan fort oppstå i slike sammenhenger.
Kanskje kunne det være en tanke med innføring av kategoriserte ritt? Kanskje det ville gi flere ryttere et individuelt mål å trene mot, og kanskje det ville bli mer naturlig å trene i mindre felt? Kanskje det individuelle aspektet kunne komme tilbake, også? Det er bare strøtanker fra min side, men som sagt er det veldig bra at noen tar dette initiativet.
En form for lisens for å kjøre ritt, er rett og slett et godt tiltak. Særlig hvis lisensen kan inndras ved farlig sykling.
Redigert av Lektoren; 02/05/2012 20:16.
|
|
|
[Re: fjøråsyklist]
02/05/2012 20:21
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Godt skrevet, ja. Men er folket enig i alt? Er jo mange poeng. Det viktigste er at ett eller annet organ gir folkeopplysning til bilistene ang. syklistenes rettigheter. Det hadde for eksempel vært gull om Edvald hadde fortalt i en reklamesnutt på tv at det er bedre at syklister i gruppe ligger to og to, istedenfor en lang rekke.
|
|
|
[Re: Lektoren]
02/05/2012 20:22
|
Rene
Besatt
|
Besatt
I Mairittet som gikk av stabelen i Rogaland i går var det gjort klart og tydelig at all brudd på trafikkregler medfører disking.
Bilder fra rittet viser at veldig mange tok snarveien og kjørte mot fartsretningen istedenfor å kjøre rundt en midtrabatt i et kryss, men ingen ble disket for dette.
Hvis en ikke tar tak i slike ting, fortsetter det bare.
|
|
|
02/05/2012 20:38
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Menge gode poeng i denne debatten. Jeg er ikke uenig i at uerfarne ryttere kan gjøre flere feil i et felt enn erfarne ryttere, men jeg uenig i at en kategorisk kan si at erfarne ryttere sykler sikrere i felt enn uerfarne. Her mener jeg det er forholdsvis store individuelle variasjoner. Min erfaring er at det er stor forskjell på risikovilje blant ryttere, uavhengig av hvor erfarne rytterne er. Med mer trening og erfaring kommer også bedre selvtillit, og blant noen kommer sikkert en større trang til på hevde seg og komme opp og fram i felt. Erfarne ryttere er kanskje generelt mer trygge og forutsigbare i et felt men jeg tror denne sikkerhetsmarginen ofte spises opp av større fart og mindre avstander mellom rytterne.
Det forekommer stadig (nesten alltid) store velt i sykling på toppnivå. Jeg vil rolig mene det ikke mangel på erfaring og øvelse som er årsaken til disse veltene.
|
|
|
02/05/2012 21:01
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Desmo]
03/05/2012 06:41
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fin den. Og det har sikkert vært nok fram til nå mtp antall deltagere i ritt. Antallet har eksplodert, tette startpuljer og mange med kjørestyrke nok til å henge på et "litt for raskt tog". Det fører til enormt store felt, trekkspilleffekt og farlige situasjoner. Det er en uskreven regel at de beste lagene ikke henger på et raskere passerende lag. Det burde gjeldt for de svakere lagene også, slik at vi ikke fikk store monsterfelt. Kategoriserte ritt eller seeding for den enkelte rytter er ingen dum ide.
|
|
|
03/05/2012 08:39
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Akkurat dette skjedde definitivt under Enebakk rundt. Jeg startet 10.32 (og brukte ca 2.20), og satt ca den midtre halvdelen av turen i et stort felt. Satt forholdsvis langt framme og så ikke mye bakover, men fikk inntrykk av at det store feltet holdt seg lenge. Det var etter hvert to uniformerte lag + en god del andre ryttere som havnet "oppå" hverandre, og med stadig bevegelse fra både de to lagene og øvrige ryttere for å komme fremst i dette feltet.
Jeg observerte en bil og to motorsykler som gjorde uforsvarlige forbikjøringer forbi dette feltet, dvs at de kjørte forbi uten å ha sikt rundt sving/bakketopp. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis den bilen hadde møtt bil i mot og hvordan føreren hadde løst det, tror det hadde ligget syklister strødd i de fleste varianter.
Men: jeg så også _mange_ syklister som var i samme kategori. Dvs langt over den gule linja og over i motsatt kjørefelt på steder hvor det absolutt ikke er lang nok sikt fremover, bare for å kunne avansere i feltet. Huff! Det så sikkert annerledes ut fra andre puljer, men fra mitt synspunkt vant vi syklister dagens idiotkonkurranse med soleklar margin. (Ok, disse syklistene leker muligens bare med eget liv, men det er fremdeles dumt)
Redigert av Radival; 03/05/2012 08:40.
|
|
|
[Re: Radival]
03/05/2012 08:46
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er en grunn til at jeg har sluttet å sykle turritt.
Anonym5
|
|
|
03/05/2012 12:50
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Var ofte vitne til fire i bredden, var mulig innom samme klynge som deg(startet 10:27:30, brukte 2:24, og lå lenge i en gruppe med et lyseblått lag i front). Ikkje braaa. Ikke så mye å gjøre når et "lag" skal forbi.
Heldigivis var årets Enebakk Rundt langt mindre blodig enn i fjor, basert på egne observasjoner av ambulanser og rød væske på asfalten. Langt flere punkteringer, men det kan vi leve med.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
03/05/2012 13:31
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
var mulig innom samme klynge som deg(startet 10:27:30, brukte 2:24, og lå lenge i en gruppe med et lyseblått lag i front) Da er det nok et felt litt bak denne jeg beskrev over
|
|
|
[Re: Rene]
03/05/2012 13:45
|
Ivarh
Ringrev
|
Ringrev
I Mairittet som gikk av stabelen i Rogaland i går var det gjort klart og tydelig at all brudd på trafikkregler medfører disking.
Bilder fra rittet viser at veldig mange tok snarveien og kjørte mot fartsretningen istedenfor å kjøre rundt en midtrabatt i et kryss, men ingen ble disket for dette.
Hvis en ikke tar tak i slike ting, fortsetter det bare. Helt riktig! Forøvrig må det deles ut ros til arrangøren for arrangementet. Vi hadde motorsykkel foran feltet (vet ikke om dette gjaldt for alle grupper) som advarte møtende traffikk og fikk dem inn til sin veiskulder. Vaktholdet i løypa var også upåklagelig:-)
Mvh Ivar
Each day is a gift, not a given right
|
|
|
03/05/2012 19:09
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg startet også 10:32 og brukte 2:20. Enig at dette var et felt med mye ansvarsløs sykling (og mye farlig bil-og motorsykkelkjøring). Mye sykling godt over midtstripa, til og med når biler kom mot. Disse ble nødt til å stoppe helt opp og legge seg ut i grøfta for at det skulle gå bra. Jeg så bare en gå i bakken, og det var rett ved Klemetsrud. Lillehammer Oslo i fjor var mye verre i så måte... Jeg var faktisk mer sliten i hodet enn i bena etter Enebakk rundt... Men det største sjokket denne dagen var nyheten fra Flagstaff  Lars
Redigert av larshkj; 03/05/2012 19:12.
|
|
|
03/05/2012 21:25
|
Playmoon
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var ofte vitne til fire i bredden, var mulig innom samme klynge som deg(startet 10:27:30, brukte 2:24, og lå lenge i en gruppe med et lyseblått lag i front). Ikkje braaa. Ikke så mye å gjøre når et "lag" skal forbi. Tror vi må ha vært i samme gruppe, hvis MesterHus (hvitt m/sort sjakkmønster) lå midt inni der etter å ha blitt tatt igjen av Valhall et stykke før Enebakk. Denne gruppen ble i hvert fall veldig stor etterhvert. Men da er vel spørsmålet: hva gjør man for å unngå at det blir 4 i bredden, når en stor rulle tar igjen en annen rulle..? Skulle dette vært løst på en annen måte? De filmene jeg har sett av rittet tyder ikke akkurat på at andre løste dette på annet vis. Selvsagt mulig jeg tar feil.
Redigert av Playmoon; 03/05/2012 21:25.
Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
|
|
|
04/05/2012 05:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ansvarlige lag som Rye Lille 40 setter en stormotor fram og passerer på en rekke.
|
|
|
04/05/2012 06:21
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Stemmer bra, Playmoon. Greit å ha navn på de, ikke bare "sjakklaget" og "det lyseblå" :-)
Løsningen må jo uansett ligge i kunnskap og opplæring om ritt på trafikkerte veier. Klubbene må naturlig nok gå foran, og være et godt eksempel for andre, slik Valentino nevner.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: Valentino]
04/05/2012 06:44
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Ansvarlige lag som Rye Lille 40 setter en stormotor fram og passerer på en rekke.
Og hvis i tillegg laget som blir innhentet ligger pent på to rekker, så funker det hele riktig så flott  Hvis laget/feltet som blir innhentet derimot ligger strødd ut over hele veibanen, så blir det hele langt mer komplisert, selv for de som klarer å dra raskt forbi på en enkelt rekke. Min erfaring er begrenset til 2x Lillehammer - Oslo og 2x Enebakk Rundt fra langt bak i gruppene (og hukommelsen min er selektiv), men for meg ser det ut som det er de store, men lite disiplinerte lagene som skaper mest krøll. - De er mange - De ligger sjelden på to rekker (og om de gjør det, så bryter det sammen så snart det blir litt kupert, og de ender med å ligge over hele veibanen) - De holder ujevn fart, og lag du passerte for en stund siden skal plutselig forbi deg igjen Til info har jeg observert flere ordentlige sykkelklubber enn "semi-lag" ala Atea skape slike problemer De to store gruppene i feltet jeg beskrev lenger opp, og som ikke kunne bli enige om hvem som skulle ligge først hadde drakter fra Rye og Lørenskog
|
|
|
04/05/2012 07:49
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke syklet Enebakk Rundt siden 2000, og da var det ca. 1/10 av deltakerantallet man har nå. 2:30 (?) startintervall gir digre felt etterhvert på et så flatt ritt.
Jeg håper at den nye startordningen på Styrkeprøven i år vil hjelpe på. I fjor var det helt Texas når de seedede puljene fra Lillehammer tok igjen digre langsomme damepuljer like sør for Hamar og havnet midt i starten fra Eidsvoll.
Også vi som kom lenger bak opplevde rare ting, som lag som bare tok seg en rast midt i veibanen på steder der vi lå og banket i 50. Hjertet i halsen...
|
|
|
04/05/2012 07:52
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Et raskt lag som tar igjen et annet lag (eller felt) MÅ inn på 1 rekke og frese forbi. Alt annet er helt uansvarlig på vanlige veier der biltrafikken ikke er stanset. Hvis laget ikke er sterke nok til å klare dette, da er de ikke sterke nok til å passere, og kan like gjerne holde seg bak.
Vårt lag ble tatt igjen av et annet lag - skal ikke nevne navn - og de valgte å presse seg fram i rulleformasjon. Det var ikke spesielt imponerende, men det mest latterlige av alt var at de klarte å hisse seg opp og gauke ut at VI skulle legge oss på 1 rekk og inn til høyre, slik at de kunne passere. Det synes ihvertfall jeg var helt feil i den situasjonen. Forøvrig holdt det andre laget samme fart som oss, (og litt senere passerte vi dem (på 1 rekke) og syklet fra dem).
Ofte føles det som om laget foran sykler mye saktere - nettopp fordi du har fordelen av å ligge bak. Men i realiteten sykler de ofte like fort som du selv ville gjort, hvis ditt lag hadde ligget i front.
|
|
|
04/05/2012 10:22
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Sjakklaget eller Mesterhus-laget var nok Kløfta IL Sykkel sin 35km/t gruppe (Lillehammer -Oslo). Håper de oppførte seg pent, ellers blir det smekk på lanken til kapteinen fra undertegnede ved neste korsvei 
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
04/05/2012 11:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Å arrangerer turritt som Enebakk rundt på åpne veier er galskap mener jeg. Var å tittet på og makan til mye stygge episoder har jeg aldri sett. Det er bare et tidsspørsmål før en bil drar med seg et helt felt i disse rittene.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/05/2012 12:01
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
http://sykling.no/nyheter/arkivinfofrancf/Sider/NCF%20norm%20for%20trening%20p%C3%A5%20offentlig%20veg.aspx
|
|
|
04/05/2012 12:06
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Du kunne jo sett rittet fra siden av veien i stedet fra bilen din da :-)
|
|
|
[Re: Valentino]
04/05/2012 14:56
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Ansvarlige lag som Rye Lille 40 setter en stormotor fram og passerer på en rekke. Syklet på det raskeste laget til LCK. Og med start 10:30 var det ikke rart vi tok igjen veldig mange grupper. Da var det å legge seg inn på en rekke med en sterk mann foran og gi gass, samtidig som man "hinter" om at det er greit om de som blir passert legger seg til høyre. Gruppene som man passerte lå gjerne 4 stk. i bredden...
|
|
|
04/05/2012 19:56
|
TrondF
Entusiast
|
Entusiast
Sykla nettopp ett ritt på landeveien i rogaland, og det blir siste gang jeg stiller opp der hvis de ikke gjør noe med løypa. Paddeflat med puljer på ~150 mann er galskap. Folk sykler som om det var stengte veier. Opplevde hver gang når fronten av feltet traff en lite motbakke, eller slakket av kom det 20-30 mann seilende opp på feil side av kjørebanen. Folk knivet om plassene, og jeg så folk i min pulje som var nærme å krasje med motgående trafikk. Tror ikke jeg så en eneste bil som ikke måtte stoppe i grøfta for ikke å gruse 10 syklister. Etter min mening må puljene gjøres MYE mindre, eller så bør det legges inn noen bakker for å skille feltet bedre. Eller så bør de diske ALLE som bryter trafikkreglene.
|
|
|
[Re: Rønnern]
04/05/2012 20:44
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Gruppene som man passerte lå gjerne 4 stk. i bredden... ...og så var de fem. Arrangører har også et ansvar, det må ikke glemmes. Seeding, puljestørrelser, tid mellom start, etc. Gruppementaliteten ikke er forskjellig fra syklister og russ.
|
|
|
[Re: Playmoon]
05/05/2012 06:54
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Var ofte vitne til fire i bredden, var mulig innom samme klynge som deg(startet 10:27:30, brukte 2:24, og lå lenge i en gruppe med et lyseblått lag i front). Ikkje braaa. Ikke så mye å gjøre når et "lag" skal forbi. Tror vi må ha vært i samme gruppe, hvis MesterHus (hvitt m/sort sjakkmønster) lå midt inni der etter å ha blitt tatt igjen av Valhall et stykke før Enebakk. Denne gruppen ble i hvert fall veldig stor etterhvert. Men da er vel spørsmålet: hva gjør man for å unngå at det blir 4 i bredden, når en stor rulle tar igjen en annen rulle..? Skulle dette vært løst på en annen måte? De filmene jeg har sett av rittet tyder ikke akkurat på at andre løste dette på annet vis. Selvsagt mulig jeg tar feil. Jeg lå nesten først i hallen til Valhall fra start til mål (ja, jeg vet jeg skulle bidratt mer hadde jeg visst dagsformen var grei..), og må gi dem det beste skussmål. De holdt jevn fart, kjørte rolig i bakker og passerte alle lag de tok igjen ved å legge seg på en enkelrekke og passere på oversiktlige plasser. Jeg tenkte også da vi passerte sjakk-laget at nå blir gruppa stor. Og så viser det seg at hele gruppa, lag, hale og lørdagsturister hang seg på? Da skjønner jeg hvorfor det nesten ikke passerte en eneste bil etter Enebakk... Poenget: Helt foran oppførte lag og hale seg ok. To i bredden, ingen cowboyer. Ære til Valhall. Kanskje sjakk-laget skulle latt være å henge?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
[Re: murstein]
05/05/2012 22:06
|
Playmoon
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg lå nesten først i hallen til Valhall fra start til mål (ja, jeg vet jeg skulle bidratt mer hadde jeg visst dagsformen var grei..), og må gi dem det beste skussmål. De holdt jevn fart, kjørte rolig i bakker og passerte alle lag de tok igjen ved å legge seg på en enkelrekke og passere på oversiktlige plasser.
Enig, en kjempejobb - klapp på skulder er det helt klart på sin plass. Jeg tenkte også da vi passerte sjakk-laget at nå blir gruppa stor. Og så viser det seg at hele gruppa, lag, hale og lørdagsturister hang seg på? Da skjønner jeg hvorfor det nesten ikke passerte en eneste bil etter Enebakk...
Størrelsen på gruppen som til slutt hang på Valhall kan du se på de siste bildene her, Album 1 fra Enebakk Rundt (c)Ola M samt de første her Album 2 fra Enebakk Rundt (c) Ola M. Rimelig mye folk, tror ikke et anslag på 50 er å ta i. Poenget: Helt foran oppførte lag og hale seg ok. To i bredden, ingen cowboyer. Ære til Valhall. Kanskje sjakk-laget skulle latt være å henge?
Alle oppførte seg ok bakover også, i hvert fall rundt meg. De eneste gangene det var problemer var vel akkurat i det farten ble redusert, havnet fort på siden av mannen foran evt. fikk en hånd på ryggen. Ellers lå alle på to rekker, og holdt fint tempo/avstand. Mesterhus hadde vel ok nok fart til å henge seg på, og syklet bra som samlet gruppe mens de lå først. Verre med oss som bare hang på - og vi var vel i overtall... Men skamme oss? Jeg hadde i hvert fall en kjempefin opplevelse.
Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
|
|
|
[Re: Playmoon]
07/05/2012 19:43
|
murstein
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke sagt at man skal skamme seg. Jeg stiller bare et spørsmål: Bør et lag som blir forbikjørt la det andre laget (med hale og horn) kjøre i fra? Og hvorfor / hvorfor ikke?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
|
|