Sikkert et dumt spørsmål, men?
|
Sikkert et dumt spørsmål, men?
#1387043
02/05/2012 07:47
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Mandag ettermiddag etter jobb fikk jeg ikke start på motorsykkelen (Triumph Bonneville T 100). Det virket ikke som om det var strøm nok i batteriet til å få start.
Tok ut batteriet, dro hjem og ladet det over natten, dro ned igjen dagen etter. Monterte batteiet og sykkelen startet på første forsøk.
Tenker at det er lurt å kjøre en lang tur i det fine været for å få ladet batteriet maks. Er på vei hjem etter en times tid på veien da motoren plutselig dør ut (som om jeg var tom for bensin). Jeg sjekker tanken, masse bensin igjen. Prøver med noen startforsøk igjen, men samme opplevelsen som på mandag. Det virker som om batteriet er for lite vitalt til å starte opp. Jeg begynner på den tunge vandringen oppover maridalsveien med en heavy sykkel (god trening forresten).
Så til spørsmålet vil ikke en motorsykkel være kjørbar med et svakt batteri, selv om den er i fart?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387046
02/05/2012 07:49
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Er batteriet flatt, virker ikke tenningen.
Høres ut som dynamoen eller laderegulatoren er døde, slik at du bare kjørte på den strømmen du ladet opp batteriet med.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387055
02/05/2012 07:52
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Jeg tipper at generator/alternator-dingsbomsen din er død/døende og gir for lite strøm til coilen(e). Alternativt kan det være noe hakkende gæernt med tenningen, er den konvertet til elektronisk tenning? Nok av ting det kan være, men så lenge det er nok bensin, og filtrene ikke er tette, så er det nok noe elektronisk. Kanskje coilen(e) er sprekt? Forsåvidt et problem du merker best om det er regn/fuktig.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: Stein]
#1387060
02/05/2012 07:55
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Høres ut som dynamoen eller laderegulatoren er døde, slik at du bare kjørte på den strømmen du ladet opp batteriet med. Støtter denne. Hadde samme opplevelse med en gammel Citroën GS en gang. Måtte kjøpe nytt ladet batteri langs E4 for å komme meg hjem.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387061
02/05/2012 07:56
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Du vet hvorfor engelskmenn liker lunkent øl? Lucas kjøleskap! 
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387063
02/05/2012 07:56
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 116
Halvorsn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 116 |
Det samme skjedde meg på turen Trondheim - Oslo - Trondheim med en 86 Mercedes. Kjøpte ført nytt batteri. Nytt stopp på vei tilbake på Rena. Da visste det seg at det var diodebroen på dynamoen som var gåen. Altså den ladet ikke
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387066
02/05/2012 07:57
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346
Highvoltage
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346 |
Som Stein sier: sansynligvis er regulatoren gåen. En grei måte å se om ladinga virker som den skal: Start opp, slå på lyset og la den gå på tomgang. Når du øker turtallet skal lystyrken øke litt med økende turtall. Nødprosedyre for å komme deg hjem med dårlig/ingen lading: slå av alt strømforbruk (les: LYS).
Niels Petter
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387073
02/05/2012 07:59
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Jeg tipper at generator/alternator-dingsbomsen din er død/døende og gir for lite strøm til coilen(e). Alternativt kan det være noe hakkende gæernt med tenningen, er den konvertet til elektronisk tenning? Nok av ting det kan være, men så lenge det er nok bensin, og filtrene ikke er tette, så er det nok noe elektronisk. Kanskje coilen(e) er sprekt? Forsåvidt et problem du merker best om det er regn/fuktig. Det er en 2006 modell, kjørt knappe 10 000 km, så jepp det er elektronisk tenning. Jeg glemte å ta ut batteriet i vinter når den stod i garasjen. Kan det ikke være så enkelt at battereiet rett og slett er kaputt?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: Stein]
#1387074
02/05/2012 07:59
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Du vet hvorfor engelskmenn liker lunkent øl? Lucas kjøleskap! And God said "Let there be light!" Then Lucas said "I don't think so!"
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387077
02/05/2012 08:01
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det er en 2006 modell, kjørt knappe 10 000 km, så jepp det er elektronisk tenning. Jeg glemte å ta ut batteriet i vinter når den stod i garasjen. Kan det ikke være så enkelt at battereiet rett og slett er kaputt?
Den gikk jo når du fikk ladet batteriet. ...For du fikk tydeligvis ladet batteriet. ...Men et batteri tester de fort på verkstedet eller en litt kunnskapsrik bensinstasjon.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387079
02/05/2012 08:03
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Jeg tipper at generator/alternator-dingsbomsen din er død/døende og gir for lite strøm til coilen(e). Alternativt kan det være noe hakkende gæernt med tenningen, er den konvertet til elektronisk tenning? Nok av ting det kan være, men så lenge det er nok bensin, og filtrene ikke er tette, så er det nok noe elektronisk. Kanskje coilen(e) er sprekt? Forsåvidt et problem du merker best om det er regn/fuktig. Det er en 2006 modell, kjørt knappe 10 000 km, så jepp det er elektronisk tenning. Jeg glemte å ta ut batteriet i vinter når den stod i garasjen. Kan det ikke være så enkelt at battereiet rett og slett er kaputt? Har du et vanlig batteri kan du jo sjekke syrevekt og se på syrenivå og slikt. Det er jo urimelig at alternatoren skal gå på en såpass ny sykkel. Det at det er en 2006-modell trakk litt ned på kulhetsskalaen, men antagelig betydelig mer opp på brukervennlighet  Fortsatt en tøff sykkel!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: Highvoltage]
#1387082
02/05/2012 08:03
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Som Stein sier: sansynligvis er regulatoren gåen. En grei måte å se om ladinga virker som den skal: Start opp, slå på lyset og la den gå på tomgang. Når du øker turtallet skal lystyrken øke litt med økende turtall. Nødprosedyre for å komme deg hjem med dårlig/ingen lading: slå av alt strømforbruk (les: LYS). Et godt tips. Prøver en ny runde med lading av batteri, starter opp og ser om lysstyrken øker med turtallet. Før jeg kjøper et nytt batteri, eller bestiller time hos AMD.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387088
02/05/2012 08:04
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Mål ladespenningen med et multimeter. Den bør vel ligge i overkant av 14 volt. Jeg antar du må opp i 2-3000 rpm for å oppnå det. Om den viser mye lavere så er regulatoren din gåen.
Redigert av DesmoSkier; 02/05/2012 08:05.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387092
02/05/2012 08:06
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det at det er en 2006-modell trakk litt ned på kulhetsskalaen, men antagelig betydelig mer opp på brukervennlighet  Fortsatt en tøff sykkel! Den er, spesielt med litt ekstrautstyr/mods fra Triumph, temmelig lik en god gammel T-120 med skivebremser. Ved første øyekast kan de være til forveksling like. Ganske kul i min bok, selv om den ikke er fra 1967.  Dette er en Thruxton, men den illustrerer poenget: 
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387093
02/05/2012 08:06
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Jeg tipper at generator/alternator-dingsbomsen din er død/døende og gir for lite strøm til coilen(e). Alternativt kan det være noe hakkende gæernt med tenningen, er den konvertet til elektronisk tenning? Nok av ting det kan være, men så lenge det er nok bensin, og filtrene ikke er tette, så er det nok noe elektronisk. Kanskje coilen(e) er sprekt? Forsåvidt et problem du merker best om det er regn/fuktig. Det er en 2006 modell, kjørt knappe 10 000 km, så jepp det er elektronisk tenning. Jeg glemte å ta ut batteriet i vinter når den stod i garasjen. Kan det ikke være så enkelt at battereiet rett og slett er kaputt? Har du et vanlig batteri kan du jo sjekke syrevekt og se på syrenivå og slikt. Det er jo urimelig at alternatoren skal gå på en såpass ny sykkel. Det at det er en 2006-modell trakk litt ned på kulhetsskalaen, men antagelig betydelig mer opp på brukervennlighet  Fortsatt en tøff sykkel! Sykkelen er en kopi av 58 modellen, veldig fin sak. Batteriet er et sånt "lukket" system. Har hatt den siden den var ny. Aldri hatt problemer med noe som helst, bortsett fra at jeg rett og slett ikke får kjørt lange nok turer. Det i seg selv sliter nok også en del på batteriet vil jeg tro.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DesmoSkier]
#1387097
02/05/2012 08:11
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Mål ladespenningen med et multimeter. Den bør vel ligge i overkant av 14 volt. Jeg antar du må opp i 2-3000 rpm for å oppnå det. Om den viser mye lavere så er regulatoren din gåen. Er det noen som har et multimeter (aner ikke hva det er en gang) til låns her i Oslo området. Det vanker lett noen poløl til vedkommende, gjerne tre fire hvis eieren har kompetanse til å assistere en kar med ti tommeltotter og teknisk innsikt lik null.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387110
02/05/2012 08:20
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Mål ladespenningen med et multimeter. Den bør vel ligge i overkant av 14 volt. Jeg antar du må opp i 2-3000 rpm for å oppnå det. Om den viser mye lavere så er regulatoren din gåen. Er det noen som har et multimeter (aner ikke hva det er en gang) til låns her i Oslo området. Det vanker lett noen poløl til vedkommende, gjerne tre fire hvis eieren har kompetanse til å assistere en kar med ti tommeltotter og teknisk innsikt lik null. Gode muligheter for å både lære og skape mestringsfølelse her Dag. Multimeter koster ikke mange hundrelappene, skru bryteren på V, legg en elektrode på hver av polene på batteriet med motoren i gang og les av tallet i displayet. Når sykepleiere klarer dette bør psykologer få det til også 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387123
02/05/2012 08:32
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Mål ladespenningen med et multimeter. Den bør vel ligge i overkant av 14 volt. Jeg antar du må opp i 2-3000 rpm for å oppnå det. Om den viser mye lavere så er regulatoren din gåen. Er det noen som har et multimeter (aner ikke hva det er en gang) til låns her i Oslo området. Det vanker lett noen poløl til vedkommende, gjerne tre fire hvis eieren har kompetanse til å assistere en kar med ti tommeltotter og teknisk innsikt lik null. Gode muligheter for å både lære og skape mestringsfølelse her Dag. Multimeter koster ikke mange hundrelappene, skru bryteren på V, legg en elektrode på hver av polene på batteriet med motoren i gang og les av tallet i displayet. Når sykepleiere klarer dette bør psykologer få det til også Det kommer vel an på om batteriet er motivert og ønsker å bli målt 
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387125
02/05/2012 08:32
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Mål ladespenningen med et multimeter. Den bør vel ligge i overkant av 14 volt. Jeg antar du må opp i 2-3000 rpm for å oppnå det. Om den viser mye lavere så er regulatoren din gåen. Er det noen som har et multimeter (aner ikke hva det er en gang) til låns her i Oslo området. Det vanker lett noen poløl til vedkommende, gjerne tre fire hvis eieren har kompetanse til å assistere en kar med ti tommeltotter og teknisk innsikt lik null. Gode muligheter for å både lære og skape mestringsfølelse her Dag. Multimeter koster ikke mange hundrelappene, skru bryteren på V, legg en elektrode på hver av polene på batteriet med motoren i gang og les av tallet i displayet. Når sykepleiere klarer dette bør psykologer få det til også Det kommer vel an på om batteriet er motivert og ønsker å bli målt Hmmmm, da må du nok ty til en motiverende samtale!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387138
02/05/2012 08:41
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Spenningen blir nok til å ta og føle på skal du se! (tog du an)
Jeg tenker at det er lurt å ha et multimeter i hus (har alltid vært imponert over gamlingen når han har kommet trekkende på den dingsen, visste ikke at det het multimeter den gang). Så jeg drar ut på Biltema og kjøper en til rundt 300 lappen.
Tusen takk for hjelpen folkens
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387139
02/05/2012 08:42
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Hmmmm, da må du nok ty til en motiverende samtale!
Såkalt kognitiv batteriterapi?
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: Stein]
#1387144
02/05/2012 08:46
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Hmmmm, da må du nok ty til en motiverende samtale!
Såkalt kognitiv batteriterapi? Tipper vi går rett på ECT behandling...
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387148
02/05/2012 08:48
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Hmmmm, da må du nok ty til en motiverende samtale!
Såkalt kognitiv batteriterapi? Tipper vi går rett på ECT behandling... Det vet vi jo vil virke, og særlig i dette tilfellet.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: gare]
#1387159
02/05/2012 08:53
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Hmmmm, da må du nok ty til en motiverende samtale!
Såkalt kognitiv batteriterapi? Tipper vi går rett på ECT behandling... Det vet vi jo vil virke, og særlig i dette tilfellet. Konklusjonen er altså at sykkelen har en alvorlig depresjon? Vet ikke helt hvordan sånne retro sykler blir når de får reterograd amnesi, men det er vel verdt forsøket.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387573
02/05/2012 17:32
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179 |
Spørsmålet er ikke dumt, men det er tittelen på tråden. Den er alt for generisk. Neste gang så skriv rett ut i tittelen hva du lurer på feks "Startproblemer på motorsykkel."
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387581
02/05/2012 17:40
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 143
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 143 |
Skumleste fort gjennom, men ofte pleier defekte regulatorer gi for høy lading av batteri og batterikoking, fordi strømmen reguleres ikke ned (generator lader mye mer enn ca 14 volt på 5000 rpm, og vekselstrøm i tilegg), så her bør nok generator sjekkes. Men det er litt mer komplisert å sjekke ladingen her da det som nevnt er vekselsstrøm, og derfor er kurvene (+ og - vesklingene), men jeg ville begynt der når det virker som sykkelen går tom for strøm/drivstoff. En litt enklere måte å sjekke generator er å måle viklene, dvs ohme de, for å se at det er tilnærmet likt på alle, da kan man ofte utelukke brudd i krets. Men dette er ikke bombesikkert.
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: Highvoltage]
#1387606
02/05/2012 18:00
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Som Stein sier: sansynligvis er regulatoren gåen. En grei måte å se om ladinga virker som den skal: Start opp, slå på lyset og la den gå på tomgang. Når du øker turtallet skal lystyrken øke litt med økende turtall. Nødprosedyre for å komme deg hjem med dårlig/ingen lading: slå av alt strømforbruk (les: LYS). Hva med bare å bruke et voltmeter... Ladespenning på bil skal i Norge være på ca 14,3 volt Hvilespenning på en fulladet batteri er på 12,7 volt. Hvilespenning på et tomt batteri er på 12,2 volt En bil stopper når volten er under 9 volt, da er det ikke nok strøm til tennplugger osv. Når en dynamo slutter å lade vil bilen hente strøm fra batteriet, så vil plutselig radio slutte å virke, så kommer det ene varsellyset etter det andre opp etter hvert som forbruker ikke får strøm så stopper bilen. Er nok slik med mc også, på en bil kan en legg skifte børster på dynamo, usikker på hvordan dette er på en ms. B
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387615
02/05/2012 18:04
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Kul sykkel Dag!! Det store ankepunktet på disse er vel det elektriske, ja for det er vel ikke noe nymotens dilldall? Lucas er jo beryktet for å ha oppfunnet mørket  Jeg tipper at generator/alternator-dingsbomsen din er død/døende og gir for lite strøm til coilen(e). Alternativt kan det være noe hakkende gæernt med tenningen, er den konvertet til elektronisk tenning? Nok av ting det kan være, men så lenge det er nok bensin, og filtrene ikke er tette, så er det nok noe elektronisk. Kanskje coilen(e) er sprekt? Forsåvidt et problem du merker best om det er regn/fuktig. Det er en 2006 modell, kjørt knappe 10 000 km, så jepp det er elektronisk tenning. Jeg glemte å ta ut batteriet i vinter når den stod i garasjen. Kan det ikke være så enkelt at battereiet rett og slett er kaputt? Fulladet batteri har batteri syre som ikke fryser, et tomt batteri er syren gått over til vann. Vann fryser Så har batteriet stått uladet ute i kulda er nok mest sannsynlig bly platene inni frostsprengt så du får en kortslutning inni batteriet. Men det burde ikke kvele motoren når den først går, da får den strøm fra dynamo. Vet på flere og flere biler som har elektrisk servo at de kveles om det ikke er nok strøm på batteriet. Når en svinger bruker bilen mer strøm en dynamoen leverer, om da batteriet ikke har strøm stopper motoren. Sjekk også at batteriklemmer er godt til skrudd, er de ikke det får du lett en sveise bue= varmgang og brann etter hvert. Var på en slik bil 1 mai der all plast rundt batteriet var smeltet. Grunnet ikke trukket til batteri sko. B
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387618
02/05/2012 18:08
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 858 |
Batteri har i henhold til produsenter en levetid på 3-5 år, mc batterier er også noe de har på Biltema til gi bort pris.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
Re: Sikkert et dumt spørsmål, men?
[Re: DagRS]
#1387620
02/05/2012 18:09
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 143
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 143 |
Er det et gelebatteri? De er veldig følsomme for å stå urørt over en vinter. Et dårlgi batteri vil gi effekt på måling av lading, så det må være bra før du måler noe annet.
|
|
|
|
|