|
|
Båndtvang
|
Båndtvang
01/05/2012 14:56
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har stort sett alltid med meg bikkja på turer i skogen; og hun går alltid løs - selv om det evn måtte være båndtvang.
Det må nevnes at bikkja er godt over gjennomsnittet lydig, jager ikke vill- eller tamsau eller andre frittgående husdyr eller annet som måtte holde hus i skogen.
En bekjent som er polti' sa at han på generell basis hadde andre ting å bry seg om enn at hunder gikk fritt - sålenge eirene hadde kontroll på hunden sin.
Hva slags erfaringer har dere gjort dere ? Noen som har gjort seg erfaringer med ordensmakten ?
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: Båndtvang
[Re: ScottRacing]
01/05/2012 15:02
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Aner ikke, men regelen om båndtvang er ganske klar, og vi kan ikke være 100% sikre på hva hundene finner på, så jeg går med langline på hunden i båndtvangsperioden. Det er et godt kompromiss, synes jeg.
|
|
|
01/05/2012 15:27
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det båndtvang, skal hunden i bånd.
At man ikke blir tatt for et lovbrudd gjør ikke aktiviteten lovlig. Det er slik små barn tenker, og her inne tror jeg de fleste av oss er voksne mennesker :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
01/05/2012 15:41
|
tron
Besatt
|
Besatt
I Oslo hender det seg av og til at politiet har en aksjonsdag og deler ut bøter til hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, har jeg hørt og lest. Langline er et greit kompromiss, ja.
|
|
|
01/05/2012 16:11
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Rett fra hukommelsen så er det vel påbud om at du skal ha kontroll på hunden hele året, men båndtvang gjelder kun i noen måneder av året.
Hadde en lengre samtale om dette med politiet etter jeg ble bitt av en klassisk "bolehund". De sa at eier var pliktig til å alltid ha kontroll på hunden og det var ingen undskyldning at "hunder alltid sloss". Ingen skulle føle seg tvunget til å være redd for sin hund fordi andre gikk med sine hunder løse.
Så tanken er vel at du med 100% sikkerhet vet at når du sier "Stå/ligg/stopp" etc til din hund, så blir den stående alternativt at den er veldig underdannig eller holder seg borte fra andre hunder på tur så går det greit såfremt du ikke er områder med mye barn. Hovedproblemet er vel at enkelte ikke har forståelsen for hundens disiplin eller oppførsel, og det kan fort skape stygge situasjoner.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
01/05/2012 16:14
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Jeg møter ofte folk som går tur med hund når jeg er ute og sykler. Hvis det en dag kommer en hund løpende etter meg, så sparker jeg den rett ned. Har vært flere tilfeller hvor eierne ikke har hatt kontroll. Er ikke alle som liker at hunden kommer løpende mot seg.
Redigert av JMGJMG; 01/05/2012 16:17.
|
|
|
01/05/2012 16:20
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Redigert av JMGJMG; 01/05/2012 16:21.
|
|
|
01/05/2012 16:20
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det kommer alltid en som er litt ekstra tøff i disse trådene.  Synd, det. Som du ser er det heldigvis ingen her som er uenige med deg i at hunder skal være under eierens kontroll. Provokasjonene dine om å sparke ned hunder, kan du gjerrne ta med deg et helt annet sted.
|
|
|
[Re: Stein]
01/05/2012 16:24
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer alltid en som er litt ekstra tøff i disse trådene.  Synd, det. Som du ser er det heldigvis ingen her som er uenige med deg i at hunder skal være under eierens kontroll. Provokasjonene dine om å sparke ned hunder, kan du gjerrne ta med deg et helt annet sted. Handler ikke om tøffhet. Det handler om at jeg ikke liker at bikkjer flyr mot meg. Jeg vil heller ikke bli bitt.
|
|
|
01/05/2012 16:35
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Selvsagt vil du ikke det, og selvsagt har du rett til å forsvare deg, men å melde seg på i tråden med "så sparker jeg den rett ned" forstår du nok godt at virker svært provoserende på oss som er glade i hunder, og har og taler for et ansvarlig hundehold.
Den krangelen du fort kan starte med sånne innlegg har vi hatt før i flere "hund jaget syklist"-tråder, og trener en ikke igjen.
...men jeg gikk litt hardt ut mot deg i forrige innlegg, og det beklager jeg.
|
|
|
01/05/2012 16:52
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke noe å beklage. Vi er nok i to ytterkanter, og det er vel greit? Jeg har ikke mye til overs for hunder(egentlig eierene som lar hundene de åpenbart ikke har kontroll på) løpe rundt der det måtte passe seg. Ingen hunder er 100% til å stole på, og det har vi sett flere eksempler på.
Men jeg kan godt moderere meg. Jeg hadde nok mest sannsynlig gjort noe annet enn å sparke den ned, men jeg vet egentlig ikke hvordan jeg hadde reagert, når jeg vet jeg blir stresset av løse hunder.
|
|
|
01/05/2012 17:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er en ærlig sak. Jeg som er glad i hunder hadde også blitt nervøs av en hund som løp etter meg når jeg syklet eller gikk forbi. Hunder er egentlig ganske feige, og for å bryte den "frenzy"-en jaktinstinktet dens har fått den inn i, hadde jeg heller stoppet og gått av sykkelen, med den mellom meg og hunden, og kanskje ropt strengt "nei" til den. Når du er av sykkelen, er du sikker på at hunden forstår at det er et menneske den jager.
Det ville overraske meg mye hvis ikke hunden snudde eller i det minste stoppet da.
Hvis en hund fortsetter og angriper/biter deg, gjør du selvsagt det du må for å forsvare deg, men jeg tror at heldigvis er ikke dette noe som skjer så ofte. Hunder er sjelden mannevonde, eller territoriale utenfor sin egen hage.
|
|
|
01/05/2012 17:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har stort sett alltid med meg bikkja på turer i skogen; og hun går alltid løs - selv om det evn måtte være båndtvang.
Hva er grunnen til at du velger å bryte loven?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/05/2012 17:34
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Båndtvangen er ikke bare til for å beskytte mennesker, men også fugler og dyr. Se innklippet fra Oslo kommune: "Båndtvangen sikrer at fuglene ikke blir forstyrret av hunder i hekkeperioden, og at dyra ikke blir jaget eller skremt i den perioden de har avkom. Det er mer dyreliv i byen enn mange er klar over! Dyr er spesielt sårbare iforplantningstida og når de har fått avkom. Hunder kan ødelegge reir, skade fugleunger eller forstyrre rugende fugler så mye at hekkingen mislykkes. Det er også viktig at drektige elger og rådyr får ro og at kalvene ikke forstyrres i denne kritiske perioden."Kilde: http://bit.ly/InbxD2Jeg er også hundeeier og bruker skog og mark mye, men båndtvangen skal holdes. det er langt i fra bare andre mennesker som skal skjermes mot løse hunder. Overhold båndtvangen! edit: typo
Redigert av universalis; 01/05/2012 17:34.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
01/05/2012 19:19
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Flere grunner til at jeg har hunden løs; den kan gå løs uten å vimse rundt å hilse på andre hunder/barn/voksne. Når vi møter andre i skogen løper han bak sykkelen og på siden av sykkelen, slik at sykkelen min blir mellom ham og evn andre syklister/fotgjengere.
Sikkert greit med springer og line, men det blir rimelig klønete når vi sykler på stier langt fra folk.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: universalis]
01/05/2012 19:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er også hundeeier og bruker skog og mark mye, men båndtvangen skal holdes. det er langt i fra bare andre mennesker som skal skjermes mot løse hunder.
Overhold båndtvangen!
+1. Det er mange som påberoper seg stålkontroll på egen hund, men alt for ofte så viser det seg å ikke være tilfelle.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
01/05/2012 19:34
|
tron
Besatt
|
Besatt
Bestemmelsene om båndtvang mellom 1. april og 20. august skal beskytte hekkende fugler og annet vilt som er ekstra sårbare i denne perioden pga. avkom. Båndtvangsbestemmelsene har ikke noe med beskyttelse av mennesker å gjøre. Der er det hundeloven som gjelder, der § 4 sier at " hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel." Men i båndtvangsperioden skal hunder etter loven være i bånd. Ferdig med det.
|
|
|
01/05/2012 19:34
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Hva med å respektere at andre du kan møte på din vei faktisk er redd for hunder?
Merkelig at hunde eiere som vet at sine hunder er snille ikke skjønner at andre kan være redd for hunder og derfor føler seg utrygge når verdens snilleste hund kommer lekent mot dem og vil hoppe opp osv.
Nei er ikke redd hunder selv, vokst opp med hunder og ser nå tydelig hvordan min far og søsken som alle har hunder forventer att alle andre skal være like glade i deres vofser uten tanke på om noen kan være redde/alergiske eller bare noe så enkelt som at de ikke vil ha klort opp bein/armer eller ødelagt klær med sikkel og hunde hår.
Når det da også faktisk er bånd tvang så syne jeg det er rimelig spesielt at noen allikevel ikke klarer å ha sin hund i bånd, Akkurat som min far. Men hans hund er jo bare en søt og snill fuglehund.
Hadde alle vist litt mer respekt og hensyn til andre så.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
01/05/2012 19:38
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Artig med han som mistet hunden sin i vinter da den på Lutvann vle drept av Ulv.
Skal ikke en hund alltid være under kontroll av eieren og ikke fly løs rundt i skogen på egen hånd, selv om eieren syntes det var aldri så praktisk. Hva da med dyr i skogen som har problemer nok en kald og snørik vinter (kanskje ikke så ille i år)
Trist at hunden ble drept, men hadde eieren fulgt litt med og ikke bare sluppet den ut så kunne utfallet vært annerledes
|
|
|
01/05/2012 19:45
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Heldig er dere som har et valg ! Vi har ulv i nærheten uansett hvor vi ønsker å ha med hunden, så da er valget langline uavhengig av båndtvang eller ikke.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
01/05/2012 20:01
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Et problem når jeg sykler på veier langt vekk fra tett bebyggelse , for å holde meg borte fra de mest trafikkerte veiene, er at folk som bor i de områdene ikke har hunden i bånd, for det er jo ingen å forstyrre, og det er jo derfor man har båndtvang, ikke sant? Syklister er så saktegående og spennende at de må man overraske ved å hoppe ut i veien foran de, helst når de drikker eller sykler i nedoverbakke. Hunden er snill, og "vil bare leke", men det hjelper ikke meg. Og selv om eierene gauler og roper alt de klarer så hører ikke hunden etter når noe SÅ spennende og nytt dukker opp. Hunden er jo så lydig ellers.
Jeg har hatt flere skumle episoder på grunn av løse hunder ja. Ikke fordi de vil spise meg, men fordi hunder er 100% uforutsigbare i trafikken.
Jeg glemte å nevne: Jeg ble bitt av en hund for halvannet år siden. "Den har aldri gjort noe sånt før"
Redigert av Tor Arne; 01/05/2012 20:03.
|
|
|
01/05/2012 20:02
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Flere grunner til at jeg har hunden løs; den kan gå løs uten å vimse rundt å hilse på andre hunder/barn/voksne. Det der er en så fin holdning  Derfor er en av mine sønner livredd for hunder. En tulling med hund uten bånd, hunden en svært leken schæfer måtte bort å hilse på guttungen som satt fastspendt i akebrettet sitt. Altså ingenting feil med hunden, men resultatet like fullt og fast en unge som til dags dato er livredd for hunder 10 år senere. Båndtvang er til for å følges punktum. I tettbebygde strøk så gjelder det hele året rundt siden ingen klarer å ha 100% kontroll på hunden sin.
|
|
|
[Re: Stein]
01/05/2012 20:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Det kommer alltid en som er litt ekstra tøff i disse trådene.  Etter to episoder i vår med litt for nærgående hunder, hvor den ene ga meg blåveis i hånden og den andre gjorde at jeg endte på legevakten så kommer jeg til å ha nulltoleranse for nærgående hunder. Ikke fordi jeg har blitt redd. Jeg er oppvokst med hund så det er ikke et problem. Men fordi jeg faktisk ikke gidder å bli bitt og alt det styret som blir. At hundeiere mener at folk må skjønne at de må stoppe opp og holde hendene lavt hvis en hund løper mot dem (som vel var et argument i en tidligere tråd) driter jeg i. Det var det jeg gjorde med den hunden som endte med å gi meg blåveis på hånden fordi den skulle "leke". "Den var jo så snill." Nei, neste gang en hund nærmer seg på uønsket måte så blir det kjefting på eier og forberedelse på selvforsvar.
|
|
|
01/05/2012 20:13
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg syntes det er ganske fasinerende med folk som effektiv fratar mennesker som er redde for hunder gleden med å gå tur i skog og mark fordi hunden skal få "utfolde" seg litt. Ofte er dette folk som ellers fremstår som meget oppegående, men når det kommer til det med hund så merker jeg at vi er på vidt forskjellige planeter. Hvordan kan man sette et kjæledyrs privilegier overfor velferden til en ganske stor gruppe mennesker. Hvordan forsvarer folk det å skremme vettet av folk når hunden kommer for å hilse. Eller at folk ikke går på tur de stedene de ønsker pga frykt for å møte løshunder. Er det sånn at man bare nekter å erkjenne hva egne handlinger medfører? Eller ser man rett og slett på seg selv, og hunden sin, som litt viktigere enn andre mennesker velferd?
|
|
|
01/05/2012 20:14
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Det var da en fantastisk hund som gir bort blåveis også i hånden til syklister som passerer. Var det en stor bukett?
Neida, skjønner hva du mener det er jo ikke hunden det er galt med i slike situasjoner, eieren derimot.
|
|
|
01/05/2012 20:19
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Holdt på å meie ned en hund da jeg var ute i kveld, kom ned en bakke i ca 50km/t. Ikke en sjel i syne, kunne se 3-400meter. Plutselig bykser det en setter opp fra veikanten, klarer såvidt å vrenge meg unna. Kjenner kneet mitt sneier bikkja. Møtte eieren rundt neste sving, han sa han hadde full kontroll. Sannsynligheten for at hunden hadde havnet i hjulet er stor.
Konklusjon: 1. Pro2 Evo nav skremmer ikke settere. 2. Ikke si at du har kontroll på hunden din rett etter den er centimeter fra å bli halshugget av eikene mine.
|
|
|
01/05/2012 20:22
|
j-aa
Avhengig
|
Avhengig
De som med driter i båndtvangen er vel gjerne samme typen folk som sier "jeg vet jeg hadde vikeplikt, men jeg valgte å ikke benytte meg av den". Egoistiske idioter...
|
|
|
01/05/2012 20:25
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Se der, ja. Det skjedde denne gangen også. Dette handlet ikke om hvorvidt hundeeiere skal holde hunden sin under kontroll og om de skulle sørge for at hunden ikke plager og skremmer andre mennesker. Begge deler er en selvfølge og nedfestet i lovverket. Det har ingenting med båndtvangen å gjøre, selv om kobbel på en hund selvsagt hjelper eieren å kontrollere en hund.
|
|
|
[Re: Pink floyd]
01/05/2012 20:25
|
Dan
More than words
|
More than words
Det var da en fantastisk hund som gir bort blåveis også i hånden til syklister som passerer. Var det en stor bukett? Jeg var på promenade, så den hadde god tid til å plukke og gi meg blomster. Men den mente altså at det var moro å leke med meg og tok min hånd i et fast grep, heldigvis med sløve tenner slik at det ikke gikk hull.
|
|
|
01/05/2012 20:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Til alle dere som er så lovlydige. Kjører dere aldri for fort? Kjører dere aldri uten belte? Jeg har vanskligheter med å tru på det.
Som i de fleste andre diskusjoner (om bikjer, syklister, turgåere) så blir det meste bra hvis man:
a) Ikke irriterer seg over alt og alle som ikke gjør som en selv.
b) tar hensyn til andre og bruker hode.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|