Har ikke noe særlig peiling, men trodde at når man svingte til venstre og lyden kommer så er det høyre hjullager. Som sagt ingen ekspert.
dette stemmer
Har akkurat byttet begge hjullager foran på en renault, det første (venstre side) byttet jeg fordi det var betydelig og godt merkbar slark i det, pluss masse lyd selvsagt, da jeg var ferdig med dette lageret og klar for en bil i orden hørte jeg akkurat den lyden trådstarter beskriver, fra 45km/t og oppover, samme greia, lyden var der når jeg kjørte rett fram men ble høyere i venstresving og nesten borte i høyresving
dette indikerer høyre hjullager fordi når du svinger mot høyre får venstre side større belastning, og følgelig motsatt i venstresving som vil forklare høyere lyd
når jeg sjekket hjullageret på høyre side fant jeg ikke noe slark, drivaksling var da en kandidat, men et hjullager kan være dårlig selv om du ikke kjenner slark på vanlig måte, trikset er å jekke opp bilen og sett den i fri, så legger du en hånd på fjæringen mens du snurrer på hjulet, dersom du kjenner vibrasjoner i fjæra er det mest sannsynlig dårlig hjullager, jeg merket vibrasjoner og skiftet hjullageret, nå er alt i orden. prøv gjerne trikset på begge sider for å få en referanse fra et godt lager
jeg gjorde det meste selv når jeg bytta, dvs jeg skrudde av hele navet kjøpte nytt lager og betalte et verksted for å presse ut det gamle og inn det nye, etterpå skrudde jeg på navet igjen, i bunn og grunn en enkel sak men på både høyre og venstre side satt den ene bolten som sveist fast, endte opp med å bore ut så godt som hele bolten før den slapp, dette var timesvis med banning i oppkjørselen i dårlig vær mens jeg helst skulle lest til eksamen
biter meg litt i tunga av å lese den ebay prisen på hjullager i lys av at jeg veldig nylig har betalt rundt tusenlappen pr stk, men hadde også litt hastverk med å få det i orden så det var sånn sett greit å kjøpe lokalt, men leksen er lært, sjekk alltid ebay først..
står du fast på noe så ring et merkeverksted og spør om du kan stille et teknisk spm, som regel vil du få et langt og utfyllende og gratis svar