Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Formula RX bremser - sentrering

Formula RX bremser - sentrering #1383720 27/04/2012 18:52
J
JoH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Bremseklossene subber borti skiva. Jeg regner med det er ny sentrering som må til? Er det noen som kan forklare hvordan det utføres på Formula RX?

Re: Formula RX bremser - sentrering [Re: JoH] #1383736 27/04/2012 19:07
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Skru opp de to unbrako-festeskruene litt, trykk inn bremsen og hold den inne mens du skrur til skruene igjen

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Formula RX bremser - sentrering [Re: JoH] #1383737 27/04/2012 19:07
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Velkommen til forumet!

Redigert av fjøråsyklist; 27/04/2012 19:08. Rediger grunn: Brukte for lang tid på å skrive. noen kom meg i forkjøpet.

Re: Formula RX bremser - sentrering [Re: JoH] #1383744 27/04/2012 19:11
Nedvin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1. Du må løsne innfestningen (til gaffelen) på kalipperen (begge boltene), så holder du inne bremsen mens du skrur til kalipperboltene.

Nå har du sentrert dem røfflig. Hvis ikke dette funker så:

2. løsner du forsiktig begge/en om gangen boltene slik at du kan dunke (forsiktig) frem og tilbake til du blir kvitt subbing. Dette må du ta på øye og øre mål.

Det skal sies at dette problemet er veldig vanlig på Formula siden klaringen er så minimal. På Shimano har man større klaring og dermed mindre subbing. Har selv formula og subbing nesten hele tiden. Du skal ikke ha mye kast i skiven før du får en permanent subbing.

3. Det funker av og til å ta av hjulet, presse kalipperene helt tilbake (med en myk gjenstand), ta på hjulet for å så bremse/pumpe ut kalipperene helt til de treffer skiven igjen.

4. Har også hørt at folk prøver å smøre opp sideveggene på kalipper stemplene. De kan sette seg litt slik at eventuelt kun den ene jobber 100%. Dette er noe gris. Personlig anbefaler jeg det ikke. Fort gjort å ikke få det helt reint. neste gang du skal ta av hjulet så treffer du plutselig med bremseskiven et sted du har litt fett (rundt kalipper omr) og så har du det gåendes med dårlige bremse effekt.

Jeg prøver å kjøre så hardt og fort at jeg ikke hører subbing:)
Lykke til

Re: Formula RX bremser - sentrering [Re: JoH] #1383795 27/04/2012 19:50
J
JoH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for svar og velkomsthilsen!

Har forsøkt meg fram og mulig det ble litt bedring, men registrer at det er vanskelig å bli kvitt all subbing ja... Får prøve finjustering i morgen.

Re: Formula RX bremser - sentrering [Re: JoH] #1383866 27/04/2012 20:44
smiley Offline
Fersking
Fersking
Klaringen på Formula er ikke så liten men de vil fortere subbe på grunn av skivene er så myke, en god del mykere en skivene til andre produsenter. Dette kommer av varmegangen i skiva under nedbremsing som gjør at skiven utvider seg og kan vris.

Prøv punkt 1 - 2 i Nedvin sin beskrivelse, hvis det fremdeles er subbing på enkelte partier på skiva så må skiven forsiktig bøyes i retning av der det er klaring mellom skive og bremsekloss. Dette er det man ofte må gjøre selv med nye skiver for at de skal bli rette.

Espen

Moderator  support