LarsB kjøper Toyota
|
LarsB kjøper Toyota
07/08/2011 20:48
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
BakgrunnTelegramstil: Knakk Fisher på Bukkerittet 2010. Bestilte Singular Pegasus i 2010. Levert i 2011. Feil. Omlevert 2011. Fortsatt feil. Kjøp hevet. Alt om dette i den lange tråden her! Valgets kval igjenSå der stod jeg uten ramme igjen, men med deler nok til minst en flott terrengsykkel. Nå føltes det som om det begynte å haste etter mer enn ett år på bare ett gir. (Og det i ett av verdens rikeste land!) Utvalget av løse rammer hadde ikke akkurat økt i det året som hadde gått. On-One har ikke klart å få ut sin Race 29 Carbon, og var tomme for alle Scandaler. Niner finnes fortsatt, og har rammer. Ellers blir det sære spesialbestillinger med leveringstid man aldri kan vite noe om, og garantiordninger som er avhengig av å sende rammer til utlandet osv. Jeg orket ikke maset med å kjøpe komplett sykkel og slakte, og selge unna deler en gang til. Jeg har skaffet så god plass i hyllene etter hvert. Om jeg hadde giddet hadde det nok blitt en Cannondale Flash 3 tenker jeg. Kinakarbon var en mulighet til kjapp og racy ramme. Billig, lett, kan leveres, shady garanti, men kan de ikke fikses kan de kastes uten å måtte ete graut de neste seks månedene. Problemet med dem er i grunn mest å finne ut forskjeller på Hung-Hang, Hung-Wei, Gotobike osv. En 15 siders MTBR tråd gjorde meg i grunnen mer forvirret rundt hvem som hadde plass til hvilke dekk og hvem som hadde umulige styrelagre osv. Ett annet valg som kom inn på banen i aller siste liten var Santa Cruz Highball . Spennende sak som er eksklusiv, lett, dyr og splitter ny. Den fantes faktisk på lager til og med. Leveringstid i løpet av ett par dager. Den eneste testen jeg fant påstod at ramma var kompromissløst stiv. Og prisen var høyere enn Niner. Siden dette også er aller første serie av rammene satte jeg denne på sidelinja, men ikke helt uten ett lite sukk. And the nominees are...Etter at kandidatene var krympet til ett merke var det to modeller som stod igjen. Merket var Niner og modellene var Air 9 i karbon og samme i scandium. Helt til slutt i tråden jeg har linka til ser dere at Jerik i Sykkelbyggeriet kunne gi meg et tilbud på splitter ny metallvariant i Raw. Rob hadde fristet med at de hadde de griselekre Black Licorice Air 9 Carbon på lager, så det sjekket jeg selvsagt også ut. Jeg klaret ikke egentlig å få til masse følelser rundt valget mellom metall og plast her, så jeg lot hjernen koble inn i stedet. Og da ble jeg jo bare forvirret… Testing 123Jeg fikk en hyggelig avtale med Jerik om å låne hans egen Niner i Scandium i str. L for å testkjøre, siden jeg var like usikker på størrelse som på materiale. Ramme er for øvrig en gammel forumkjendis. Kermit green i Large som Morten ML tidligere har brukt som forgrunn for gardinbildene sine. Lånesykkelen var veldig grønn og satt opp med veldig fornuftige deler. I tilegg var den svært pent bygget med akkurat passe lange kabler, bremser med perfekt synkront inngrep og SRAM gir som virket perfekt hver gang. Alt føltes veldig ”sammen”, så jeg kan anbefale sykkelbyggeriet om noen vil ha gjort en jobb med montering. Jeriks egen i en litt tidligere versjonJeg fikk kjørt den fire og en halv time på sti, en del grus, litt jobbkjøring og en runde i Grefsenåsen før den ble kjørt tilbake til sin rette eier. Konklusjonen på dette var at L var ganske like stor som Singularene og passet godt med setback pinne og 100 mm stem. Videre at stempelet ”Toyota” passer bra på disse modellene. Her var det ikke en spesiell egenskap som stakk seg ut. Det var en jevn miks. Stiv nok under tråkk, ganske komfortabel, nokså spenstig, ikke verdens stiveste front, men ikke noe som gir problemer. Ikke veldig lett, ikke for tung. Om jeg høres sånn passe, måtelig, midt på treet engasjert ut. Så er det egentlig ikke meningen. Jeriks sykkel er flott til sånn allround-bruk som jeg skal ha ramme til. Det er bare det at den ikke stikker seg ut på noen spesielle områder. God på det meste, ikke påfallende bra på noe spesielt. De fleste har råd til en, og veldig få blir skikkelig imponert. Og det finnes en del rundt omkring. (I alle fall i vårt lille forummiljø). And the vote of the Bjølzen jurySå jeg dro til og kjøpte en Toyota. Altså en Niner Air 9 Scandium. Large i Raw, og nyeste utgave. Trolig det eneste Niner modellenavnet uten snedig betydning …bilder eller så er det ikke sant…Her er noen detaljer. Verd å merke seg er at raw-finishen er slipt/børstet i ulike retninger. Noe som lager litt liv i overflata. I tillegg er den dekket av ett tjukt lag klarlakk. Dermed er den ikke så rå som Intense som ikke behandler sine i det hele tatt. Men sikkert lettere å vaske. Lekker logo i rustfritt stål mot børstet aluminiumSveisene er skikkelige saker som holder rørene sammen i begge ender. Oppsettet ellers er litt gammeldags nå. 1-1/8” styrerør med utvendige lager, IS bremsefester og utvendige gjengede kranklager. Det er ikke dette som er ”aluramme-og-v-brems” for 2011. Men det virker. Og jeg har deler liggende som passer rett på. Standard inntil 2010 Rørene er for det meste tradisjonelle runde. Underrøret har en bøy så gafler skal gå klar, ellers er det lite forming i fronttriangelet. Derimot finner vi dette fine stempelet. SCA n d IUM Det er Niner så stolte av st de skriver det flere steder på ramma. Det er verd å merkse seg at seterøret også er stempla med Scandiumlogoen. Det er ikke helt klart på websida om baktriangelet også er med scandiumlegerte rør: Fortsatt betyr dette at det bør være bra greier Fargesterk etikett Om rørene er rette foran er de det ikke bak. Her er det S-forming både oppe og nede. Reklamen pleier å si at det er for komfortens skyld, og for å gi plass til hælene. Jeg tror det er fordi det ser kult ut like mye. Baktriangelet er oppdatert siden ramma kom på markedet. Forsterkningen mellom setestagene og kjedestagene var av plate før, nå er de runde rør. Tidligere var kjedestagene formet nærmest som en liggende ruter. Nå er de rundere. Dette skal være for å gi plass til de smaleste XO krankene. Sveisene holder rørene fast i begge ender og vel så detvekt og greierLarge ramma jeg har veier 1584 gram på min vekt med bolter og girøre. På Jeriks vekt veide den 1580, men nå er det to sykkelbyggeriet-klistremerker på den. Bike veide et tilsvarende eksemplar til 1580 gram. Så om ikke annet er det imponerende jevnhet i produksjonen. Dette er faktisk også den letteste ramma jeg har hatt. Forskjellen ned til troverdige karbonramer er ikke avskrekkende, men selvfølgelig vil jeg aldri nå vekt som toppmodell-Scale eller Flash. Men det er ingen grunn til å deppe. Stien videreFortsettelse på historien kommer etter hvert. Men jeg har allerede skrudd den sammen. Tittet litt og syklet 2,5 timer på morsom sti på Larkollen og Rygge sammen med en regjerende verdensmester. Den uhyre kortfattede konklusjonen er at den er nokså lik Jerik sin. Ingen store overraskelser fra da til nå. Spekkliste og bilder av ferdig sykkel kommer etter hvert. Sammen med en fyldigere rapport om egenskaper og særheter når jeg har sykla mer på den. LarsB
Redigert av larsb; 08/08/2011 12:39.
|
|
|
Re: LarsB kjøper Toyota
[Re: larsb]
07/08/2011 20:55
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ho hei,dette ser bra ut.
Skal jevnlig krysse fingrene for at du ikke knekker denne ramma også... Og oppfordrer selvfølgelig resten av forumet til å gjøre det samme.
|
|
|
[Re: SimonS]
07/08/2011 21:01
|
Thorst
Veteran
|
Veteran
Man velger vel ikke Toyota fordi den er spennende, men for at den virker hver gang  Jeg tror dette blir veldig bra!
- Espen -
"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
|
|
|
07/08/2011 21:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Grattis med ny sykkel! Dessverre er du blitt lurt, men det har du vel allerede oppdaget selv. Det er jo tydelig at det står "Scamdium" på rammen: 
|
|
|
[Re: Dan]
08/08/2011 06:58
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Gratulerer med enda et nytt og velformulert, ferdigskrevet kapittel i din ramme-odyssé, Lars Birger! Dette begynner å bli forlagsmateriale etterhvert.
Ukjente krefter ser ut til å dra din frame-taste mot den moderate midten. Sånn sett konsoliderer du ditt inntrykk på forumet som den sunne, økonomiske fornuftens røst. Og bra er det!
Men: å kalle en Niner for en Toyota er nærmest å begå en anakronistisk analogi. Niner har eksistert så lite ennå på denne jordens overflate at det er vel å strekke analogien litt langt. Kanskje Nissan-materiale? (ikke noe gærnt med det, har en selv).
Toyota-analogien bør være forbeholdt merker som ble grunnlagt i det forrige årtusen og som har formidlet kvalitet og kjøreglede siden. Som for eksempel Turner.
Martin som plutselig lurer på om bilmerke-analogier egentlig er fremtiden
|
|
|
[Re: M@rtin]
08/08/2011 07:19
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Flotte saker Lars! Jeg rullet såvidt på en Air 9 i påvente av Jet-garanti-saken. Nydelig sykkel. Lett, ganske livlig og den inviterer til fart.
Du blir fornøyd!
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
08/08/2011 07:36
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Toyota og Toyota. Hadde du kjøpt en Gary Fisher til, hadde jeg nok nikket enig. Men fy føken, den var fin! Gratulerer med ny hoj, og håper den ikke får samme følelse som Singularen du viste meg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/08/2011 07:42
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Graulerer LarsB!!1 Denne må jo ha muligheten til å kunne oppfylle det tomrommet du har følt siden Bukkerittet 2010? Og Toyota kan være spennede - kanskje det er en TS-modell du har fått kloa i?  Mvh Hæ? - som kjører Yaris TS.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
08/08/2011 09:44
|
josse
|
Grattis! Var det derfor du smilte så bredt i bakken opp til Tåsen?
Får håpe at den gir deg mye glede i flere år framover!
|
|
|
[Re: josse]
08/08/2011 10:10
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Utrolig lekker ramme. Vil gjerne se bilde av hele råkken.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
08/08/2011 10:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Blir ho med over fjellet om tre uker, Lars Birger?
|
|
|
08/08/2011 20:17
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
vekt og greier Large ramma jeg har veier 1584 gram på min vekt med bolter og girøre. På Jeriks vekt veide den 1580, men nå er det to sykkelbyggeriet-klistremerker på den. Bike veide et tilsvarende eksemplar til 1580 gram. Så om ikke annet er det imponerende jevnhet i produksjonen. Dette er faktisk også den letteste ramma jeg har hatt. Forskjellen ned til troverdige karbonramer er ikke avskrekkende, men selvfølgelig vil jeg aldri nå vekt som toppmodell-Scale eller Flash. Men det er ingen grunn til å deppe.
Sporer av ved denne detaljen i i den usedvanlig grundige omtalen  - Har noen sett en troverdig vekt på Air 9 Carbon rammen i Large? Har funnet litt forskjellig når jeg har googlet, faktisk helt oppi 1460 gram ett sted. "Claimed weight" er ca 1250, men da ikke for en Large. Min EMD i Large (samme geometri, men ingen skandinaver i støpefonten) veide inn på sånn ca 1715g. I og med at Air koster et par tusenlapper mer enn en EMD, og karbonutgaven omtrent det dobbelte av Air, så er jo karbonutgaven ingen vinner i forholdet pris/vekt. (Selv om det jo er mye annet snasent med den i karbon da)
|
|
|
08/08/2011 20:28
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gratulerer! Endelig blir det en skikkelig og forhåpentligvis problemfri sykkel på deg. Du har vel fortjent det nå. Blir uvant med all den giringa da.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: Radival]
08/08/2011 21:32
|
Loki
Besatt
|
Besatt
så er jo karbonutgaven ingen vinner i forholdet pris/vekt. Selv om det jo er mye annet snasent med den i karbon da Det er nok riktig, vekt var ikke hovedfokus når Niner lagde Air 9 Carbon. Det ser man rimelig greit også, den virker direkte massiv i forhold til f.eks. Cannondale Flash. Larsb, gratulerer med ny sykkel!
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Radival]
09/08/2011 07:40
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Radival. Dette skrev jeg i den andre tråden: Jeg ser at en medium niner ligger på 1320. Så la oss si 1450 for XL og 100 til for kranklageradaptere. Noe finlesing på Niners egene sider gir en test fra Tyske Mountain Bike sier ramme inkludert lageskåler 1410 gram. I tillegg kommer etter det jeg forstår adaptere til annen kranklagerstandard om det behøves (vekta er oppgitt for bygg med XX krank). Dette er ikke lettest i verden, på langt nær. Men husk at ramma har EBB for SS-bruk eller runkepellig med kjedetaglengde og kranklagerhøyde.
|
|
|
09/08/2011 07:51
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Radival. Dette skrev jeg i den andre tråden: Jeg ser at en medium niner ligger på 1320. Så la oss si 1450 for XL og 100 til for kranklageradaptere. Noe finlesing på Niners egne sider gir en test fra Tyske Mountain Bike sier ramme inkludert lageskåler 1410 gram. I tillegg kommer etter det jeg forstår adaptere til annen kranklagerstandard om det behøves (vekta er oppgitt for bygg med XX krank). Dette er ikke lettest i verden, på langt nær. Men husk at ramma har EBB for SS-bruk eller runkepellig med kjedetaglengde og kranklagerhøyde. Ah! her må jeg innrømme å ikke ha lest hele den andre tråden. Ser at dette er grundig anskaffelsesprosess  Også i mitt hode vil vekta vurdere etter hvilke adaptere du stapper i EBB'en EBB'en er selvfølgelig et pluss med alle mulighetene den gir (Er ikke helt sikker på om jeg forsøker å motstå karbon-utgaven eller ikke. )
|
|
|
09/08/2011 08:03
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Takk for gratulasjoner folkens. Jeg føler meg ganske lettet nå, og satser selvsagt på å beholde denne en stund. I alle fall ut denne og neste sesong.
Den skal selvsagt med over fjellet i slutten av måneden. Jeg driver finjustering av oppsettet nå, men det er ikke så veldig mye som skal rettes på. Men på ny sykkel er det alltid noe. Bla. funker det 64 cm brede styret med 12graders bøy dårligere her enn på de andre syklene jeg har hatt det på. Det føles smalt og rart. Så jeg trenger noe nytt som er breiere og like flatt. I tillegg føles fronten høyere enn på Pegasusen. Og det er litt rart siden samme stem sitter (oppned) på samme gaffel, og nå med et par cm spacere på toppen. Kanskje jeg skal vurere en stem med 17 grader negativ vinkel. Men det kommer etter styret. Om ikke noen har en 17 grader stem i 100 mm å låne meg først.
Bilder i helfigur og en liste over deler kommer etter hvert.
Redigert av larsb; 09/08/2011 08:06. Rediger grunn: stem
|
|
|
[Re: femte_gir]
09/08/2011 08:44
|
limelight
Veteran
|
Veteran
Trist at ikke Pegasus ble brukbar, har tenkt på en Singular selv, men ble litt usikker nå. Larsb sin Pegasus ble helt rå, fint byggverk. Men det hjelper så lite så lenge det var noe feil ved styrehuset. Hadde tenkt på Air 9 i raw selv, men endte opp med 456 istedenfor Du blir garantert ikke misfornøyd, Air 9 er den letteste etter karbonaden, scandiumrammen er en bra ramme. Ønsker deg lykke til Lars 
|
|
|
09/08/2011 08:47
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Bla. funker det 64 cm brede styret med 12graders bøy dårligere her enn på de andre syklene jeg har hatt det på. Det føles smalt og rart. Så jeg trenger noe nytt som er breiere og like flatt.
Kanskje Niner Flat Bar Carbon? http://www.ninerbikes.com/handlebarsDette kan vendes slik at det senkes 5mm. Cyklon har de på lager tror jeg.
|
|
|
[Re: Loki]
09/08/2011 11:29
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har jo et flott og flatt Salsastyre på SS'en din. Kanskje du skal ha et på Nineren óg?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
09/08/2011 11:39
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Er det mulig å spørre om villedende pris for denne? Og ser at de anbefaler 2x10, men ikke 3x10. Vet du om det er mulig evt?
Nydelig ramme. Den i stål er også fin...
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
09/08/2011 11:50
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bla. funker det 64 cm brede styret med 12graders bøy dårligere her enn på de andre syklene jeg har hatt det på. Det føles smalt og rart. Så jeg trenger noe nytt som er breiere og like flatt. Jeg har et Niner-styre liggende. Det er kappet, men bredere enn ditt. Husker ikke i farta hvor bredt. I tillegg føles fronten høyere enn på Pegasusen. Og det er litt rart siden samme stem sitter (oppned) på samme gaffel, og nå med et par cm spacere på toppen.
Bilder i helfigur og en liste over deler kommer etter hvert. Niner har lavt krankhus i forhold til mange andre mener jeg å ha leste på intertuben et sted.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
09/08/2011 12:08
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Noen som vet pris på Niner styret?
|
|
|
[Re: Thomasx75]
09/08/2011 12:30
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Er det mulig å spørre om villedende pris for denne? Og ser at de anbefaler 2x10, men ikke 3x10. Vet du om det er mulig evt?
Det er Niner-ramma du tenker på? De tilbyr stort sett 3x10 i sine egne build-kit, så det funker nok Når de sier at "Compatible with 2x systems from SRAM and SHIMANO, however certain gear sizes will not fit", så skal nok dette tolkes slik at den klarer disse 2x'ene ut over det "vanlige" (dvs 3x) (Nå er forsåvidt kjedestaget "brede" langt framover for å få plass til brede dekk, så drev-størrelsen er faktisk ikke helt irrelevant. Hvis noen fikk det for seg å sette på et 48-drev, så lurer jeg faktisk på om det ikke ville ta i kjedestaget) Det finnes forresten norske priser på hjemmesidene til Cyklon.
|
|
|
[Re: Desmo]
09/08/2011 14:42
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Noen som vet pris på Niner styret? Omlag 1100-1200 kr.
|
|
|
[Re: Loki]
10/08/2011 09:31
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Sikkert ikke så mange som har prøvd forskjellige rammer, men hvordan er niner-ramma å sykle på sammenlignet med andre 29ere?
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
[Re: Dan]
11/08/2011 14:08
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
AndreinntrykkDa har jeg syklet litt mer, tenkt litt mer, og bestilt litt mer. Jeg har tatt et par bilder og vippet fram den trofaste fiskevekta. Titting  Her er den ferdig oppsatt og uttestet i versjon 1.1 før planlagte oppdateringer og impulskjøp. Vekta på ferdig byggverk som vist er på 10834 gram. Ritthjulene vil trekke ned dette en hel del, men det blir ikke noen superlettvekter likevel. Om jeg skulle slanket er det først og fremst kranken jeg hadde sett på. Så bremsene. Men den kranken har sin egen begrunnelse. SyklingInntrykket av ramma holder seg i store trekk. Jeg opplever den først og fremst som sportslig og spenstig. Dernest komfortabel, og ikke særlig "leken". Sportslig er sånn omtrent at den inviterer til å gi på litt mer. Den svarer greit på pådrag uten å sprette fram, men uten å føles som den trenger særlig mye tid til å få opp farta. Dette henger sammen med spenstig. Den lille følelsen av at man har en bitteliten fleks som hjelper til i dødpunktene. Dette gjør den også forholdsvis komfortabel. Dette er definitivt ingen billig-alu sak fra for ti år siden. Den jobben Niner og Easton har gjort med rørene resulterer i at sykkelen slett ikke er ukomfortabel, men kanskje komfortabel på en litt annen måte enn bra utviklet karbon eller vilt fleksende titan. Om jeg skal trekke paralleller til andre 29" sykler jeg har brukt i det siste så er Air 9 mindre komfortabel og mindre presis i fronten, men en hel del "kjappere" enn Fisher X-cal av forrige generasjon. Den er mer komfortabel enn stål Swiften min, men den gir ikke inntrykk av ha en skjult egenskap som redder meg ut av trengte situasjoner. Sammenlignet med Cannondale Flash 3 så er fronten ikke like superstabil, og komforten i hekken føles ikke like "isolert" til vertikalplanet. I forhold til titan-Pegasusen er den ikke i nærheten så skremmende på alt som er skrått. Den er heller ikke like spretten i tråkket. Disse inntrykkene føler jeg henger greit sammen og danner en veldig kapabel ramme som ikke overrasker på noen spesiell måte hverken positivt eller negativt. Den er en ganske nøytral plattform som jeg kan henge deler på. Jeg kan fokusere på egen teknikk og kraft uten å tenke på egenskaper ved ramma. Og det er omtrent hva jeg mente med å kalle den for Toyota i overskriften. Alt er likevel ikke like lyserødt. Jeg føler jeg har for høyt styre, og at dette går på bekostning av fart på flatene. Det er litt rart. På Pegasusen hadde jeg samme styre, gaffel og stem, men uten mellomringer. Da hadde jeg ikke den følelsen. Jeg har ikke gransket geometrimål for å finne løsningen på dette, men jeg vil gjøre noen tiltak for å motvirke dette, se under. Men for all del. Jeg har ny sykkel som er blank og ganske kul. Jeg er sikkert rammet av ny-sykkelsyndromet så ta dette med en klype salt eller tre. Jeg har opplevd før at inntrykk har endret seg etter en stund. UtstyrAv ting som er verd å nevne er kranken kanskje mest spennende.  Det er en god gammel Race Face Turbine ISIS som var DET hotteste en stund. Det som er hot med min er foruten at den er litt hot enda, er at den er er 29" spesifikk helt uten å være laget for det! På fembolts 94/64 passer mindre klinger enn på de nyere fireboltskrankene. Jeg har satt opp min med 24/30/40 klinger. Da har jeg to ganske racy drev og bestemorklinge. Tanken er å kjøre 40'en på grus og 30'en på sti sånn i store trekk. Det gir litt tyngre oppsett enn det jeg hadde før med 28/38 men muligheten til å feige ut på bestemorskiva om nødvendig. Med 34 bak kommer jeg fram de fleste steder. Middleburnklingene jeg har på er ikke de mest sofistikerte, så det bør på det sterkeste unngås å gire under press. Dette tror jeg at jeg kan leve med. Hvis ikke får jeg finne noen andre etter hvert. I tillegg til 29" spesifikt drev-oppsett har den 180 mm armer for litt mer innbilt ooomph i bakker. Gir - BremserHer er det standard XTR nidelt av forrige generasjon. Jeg hadde tenkt på dual Control, men det virker om om stempelet i hendelen på høyre side er gåent på det settet jeg har. Da ble det triggere og de gamle bremsehendelene. Jeg sliter litt med triggerene. Jeg trykker stadig for langt og havner på for tungt gir. Dobbeltskiftefinessen kunne Shimano spart seg for. Ellers sitter det et XT bak, men de er litt upålitelig og bør byttes ganske snart. Styregreier og sittegreierStyret på 64 cm kjennes smalere ut på denne sykkelen enn på de andre jeg har brukt det på. Kan jeg ikke venne meg til det kan jeg handle i stedet. Jeg har bestilt Niner Carbonstyret og kommer til å kjøre det med -5mm oppsettet. Jeg får lånt en 17 graders stem for å sjekke ut effekten av det, og tilsammen regner jeg med å komme akkurat det lille lavere jeg trenger. Cannondale Savepinnen er mer følbar på denne ramma enn den var på titanramma som hadde sin egen fleks i alle retninger og ikke trengte noen "engineered flex". Pinnen er altså moderat lett, 42 cm lang og komfortabel. Radival hadde en shim og alt holder seg på plass fint. DempegreierGaffelen er en Fox F29 RP24 100mm 2009 modell. På vanlig Foxmaner vil den ikke gi fra seg mer enn ca 80% av dette ved standard oppsett av sag. På samme måte som andre Fox er den også super i funksjonen på det jeg får av vandring. Den har en G2 krone for å passe til Fishers geometri. Om det har en effekt på standardgeometri som har noen videre betydning tror jeg ikke. RP24 biten er at den "egentlig" er en RLC med justerbar terskel på lockouten. Fisher har fått denne endret til fire distinkte trinn og det er ganske nyttig har jeg funnet ut. Funksjonen under lockout kan endres fra pinnestiv til noe treig i fire hakk. På rein asfalt er trinn fire fint. På grusveier tre eller to, på ritt to eller en litt avhengig av hva jeg vet om terrenget. På stitur kjører jeg hakk to. Da får jeg en fast plattform som åpner om jeg står og trår og uforvarende treffer noe. Det er faktisk en justering som funker som forutsatt. Det går sikkert an å justere dette på en vanlig RLC også. Men her er det lettere å finne tilbake der man var. Low speed kompresjonsjusteringen på tppen derimot har minimal innflydelse på funksjonen, og det er bra for den blir stilt i vanvare annenhver gang jeg betjener lockouthendelen. Planlagte endringerLavere stem Bredere styre, med følgen at jeg må ha lengre slange på bakbremsen Annet lettere sete (teaseralarm!) Pedalene slarker (men bare litt) Bakgir må byttes til nytt Lefty kanskje? Takk for segNå er det bare å sykle. Masse lange turer i god fart fram til det er på tide å lade opp til Ultrabirken. Da får vi se hva sykkel og mann er god for. LarsB
|
|
|
11/08/2011 14:18
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Gratulerer med nydelig bygg. Håper å finne fram til en løsning - det være seg med demping både her og der, eller bare der - snart sjøl. Sykler skal sykles på, ikke først og fremst tenkes på. Og i en del tilfelle, som vist ovenfor, skal sykler også ses en del på.
|
|
|
[Re: Lektoren]
12/08/2011 16:58
|
Subaru
Fersking
|
Fersking
Gratulerer med flott sykkel Hvilken setehøyde kjører du med? Vuderer en slik ramme til ultrabirken og terrengritt selv. Har en setehøyde på 832 mm C-T sete. Lurer på om jeg klarer meg med en large eller må opp på Xl.
Åsmund L
|
|
|
|
|