|
|
Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag
|
Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag
26/04/2012 09:04
|
BeefCake
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har lovet å hjelpe opphavet med oppgradering av hifi-anlegget, og trenger derfor litt hjelp og forslag. Det som har vært brukt til nå er fra 80 og 90-tallet og er klart for utskiftning.
Først og fremst trengs det ny forsterker da den gamle har en sikring som ryker hele tiden. Høytalere er ikke førstepri siden de som er der fortsatt spiller meget bra og høyt, men på sikt skal disse også byttes ut (om det er noen gode pakkepriser å oppnå så er det alikevel en mulighet å ta det i samme slengen). Og sist men ikke minst så må det være støtte for wifi eller annen trådløs tilkobling for FLERE enn bare iphone, slik at spotify/wimp kan spilles av fra iphone, android, PC'er osv..
Området som skal dekkes er en svær (60kvm) stue, med mulighet for spilling i flere rom.
Kan ikke være hinsides dyrt, fattern har sett på en forskerker til rundt 5-6k som har 80watt(?), men mulig noen her har bedre konkrete forslag for å dekke alle behov.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag
[Re: BeefCake]
26/04/2012 10:31
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Har du sjekket ut sonos? De har det på hifiklubben. Koster litt men er multiromsløsning som er fantastisk enkel, støtter wimp og spotify. Mottaker og forsterker finnes i samme boks.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
26/04/2012 10:47
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Det finnes en mange med forsterkere i litt høyere prisklasse rundt 8000,- som støtter dette nå. Tror ikke du vil kunne høre noe forskjell på lyden på dem, så det viktigste blir da brukergrensesnitt og funksjonalitet. Det viktigste for lyden er nok høytalerne. Dra på HiFi-klubben og test litt ulike. Sjekk også nettet og Elkjøp/Expert før du handler i en HiFi butikk. Kan fort spare en tusenlapp på det.
HiFi er blitt litt billigere i Norge enn det var. For 5-6 år siden lønnte det seg å fly til London bare for å kjøpe en forsterker.
|
|
|
26/04/2012 10:57
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
HiFi leverer ytelse. Flere rimelige forsterkere som har trådløst støtte + AirPlay. Vil anbefale å se litt på nettsidene. Ikke kjøp musikkanlegg på Elkjøp og lignende hvor selgerne er unge og jobber på provisjon og selger deg en vare med høyest avanse.
|
|
|
26/04/2012 11:28
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Watt kan bedra... Har på lån et forsterkersett på 2x25W nå som overgår forsterkeren min på 2x375W på mange områder. For framtidig levetid og for å møte endrede krav ville jeg sterkt vurdert en god stereoforsterker og separat trådløs funksjon ala Spotify. Da har du en god platform å bygge videre på. Ikke stol blindt på Hifiklubben heller. De er ofte unyanserte og tror alt de selger er bedre enn konurrenten. Foretrekker ofte Soundgarden av kjedebutikkene i sammenligning. Kan det være interessant å kjøpe brukt forsterker?
|
|
|
[Re: eirikbk]
26/04/2012 13:02
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
HiFi leverer ytelse. Flere rimelige forsterkere som har trådløst støtte + AirPlay. Vil anbefale å se litt på nettsidene. Ikke kjøp musikkanlegg på Elkjøp og lignende hvor selgerne er unge og jobber på provisjon og selger deg en vare med høyest avanse. Hvis du vet akkurat hva du skal ha kan du dra på Elkjøp, men ikke dra dit og la deg overtale til å kjøpe noe annet bare fordi Elkjøp har høyere marginer på et annet merke.
|
|
|
27/04/2012 01:14
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Uten at jeg vet om noen konkrete forslag, så høres det ut som at Bose, eller en ny receiver med flere kanaler, fra Denon kan passe.
Men (ja, men, men, men) det bør vurderes hva som kan forventes av en forsterker. Ei stue på 60 kvaderat er et stort rom, og da er det selvfølgelig ønskelig med kvalitetslyd.
Denon har noen, hadde iallefall noen ganske store vanlige 2-kanals forsterkere i 5000-tusen kroners klassen. Rotel er et annet kvalitetsmerke, som er en gjenganger i kvalitetsanlegg, som ikke er sykt-dyre.
Endel ville nok også letet på bruktmarkedet etter brukt dansk Densen, eller andre "vanlige" dyre merker.
Det at det skal være mulig å spille i flere rom, samt at det skal være tilkobling for digitale kilder er en utfordring. rene 2-kanals forsterkere er bedre egnet til stereo enn multikanals-forsterkere.
En alternativ mulighet er f.eks å switche flere høyttalerutganger fra utgang B, for så å ha hovedhøyttalerne på utgang A, med en liten boks fra en rimelig bilhifi-butikk, eller noe ifra biltema.
For slik trådløs funksjon, som stadig er i utvikling, så finnes jo endel rimelige små-bærbar PCer, som kan kobles opp, som har mini-jack utgang, som videre igjen blir en vanlig coax-stereo kabel.
Men (men men men, igjen) hvis det er slike tilleggsløsninger, så er det en fordel at selve forsterkeren har fjernkontroll, og ikke er supersær, da det er fare for at det kan bli for mange knapper å slå på før lyden kommer.
|
|
|
27/04/2012 05:49
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
BOSE er vel ikke akkurat mye for pengene. Er greit nok om du vil ha litt bedre lyd på TVen til filmer og slikt. Til musikk får du mye bedre lyd til under 20 000,- hvis du velger noe annet.
|
|
|
27/04/2012 07:27
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Om forsterkeren skal brukes mest til 2-kanals, så er det er fordel at det som er inni forsterkeren blir utnyttet i to-kanals lyd, eller vanlig stereo som det heter.
Mange, eller kanskje til og med alle surround-receivere, har flere kretskort, altså en til hver lydkanal. Men strømforskyningen er felles. I stereo så vil bare to av kretskortene brukes, og de andre blir ubrukt. Men de to kretskortene får rikelig med strøm da.
Vet faktisk ikke om det finnes multiromsforsterkere, som utnytter innmaten på en bra måte. Men det kan godt hende at det har kommet endel moderne løsninger for slikt.
I vanlige stereo-forsterkere er det bare to kanaler, og ofte bedre, og gjerne flere kvalitetskomponenter, enn i surround-receivere.
THX kino standarden er jo basert på at alle kanalene skal ha like god lyd, og det er ikke så heldig for stereobruk og kostnad. Men alle surround-receiverne har ofte velutstyrte fjernkontroller og lydinstillinges-muligheter, med digitale innganger.
I en vanlig stereoforsterker er det ofte en fordel med balansejustering høyre-venstre iallefall. Det neste er diskant og bass justering, men høyttalerne blir ofte bare litt feiljustert med mye diskant, og ekstra bass egentlig, synes jeg iallefall.
Typisk at det er en fordel med god diskant, og ikke for mye bass, om lyden skal være god, og at det ikke er fare for at naboene skal begynne å klage.
|
|
|
27/04/2012 07:42
|
tore_v1
Medlem
|
Medlem
Signalkvalitet er viktig - ingen tvil om det.
Ikke heng deg opp i antall watt. Det er strømforsyningen som teller og med mindre høyttalerne er særdeles krevende (lav-impedante og lav følsomhet, med mer) så holder det fint med 50-60 gode watt.
Kan du si litt om hva slags høyttalere de har fra før av?
THX er, forøvrig, bare en overpriset logo. De fleste funksjonene som følger med THX-logoen finner du i det meste av utstyr som produseres av kurante produkter.
Redigert av tore_v1; 27/04/2012 07:48.
|
|
|
27/04/2012 08:02
|
tore_v1
Medlem
|
Medlem
Denon AVR 2312 låter mye bedre enn 1912. Der er det lagt litt mer vekt på god signalbehandling og bedre romkorreksjon.
Her er en liten sammenligning: http://www.hifiklubben.no/config/compare.asp?pageID=101&cp=31439,31446,31637,
Ellers ville jeg også vurdert Yamaha som jeg synes lager velspillende produkter. Da min far skulle kjøpe ny hjemmekino endte vi (jeg valgte - han betalte) opp med en Yamaha 3067 og Monitor Audio GS-serie. Det spiller musikk!
Jeg vil også legge til at jeg har noen år bak meg som ansatt hos HFK i Trondheim (sluttet for et år siden og jobber nå med noe helt annet.). Det er kanskje ikke helt relevant, men i den grad noen skulle ønske å stille spørsmålstegn rundt habilitet (det er jo i vinden) så pleier jeg å nevne det når jeg uttaler meg om HFK sin produkter.
|
|
|
[Re: tore_v1]
27/04/2012 08:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denon AVR 2312 låter mye bedre enn 1912. Det skulle jeg likt å se en blindtest på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/04/2012 08:19
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
De nye receiverne ser gode ut, las at Denon AVR 1912 låter bra i stereo!
Et alternativ må være å lete opp en brukt stereoforsterker, Electrocompagniet på finn.no eller andre plasser, eller lete opp en Densen Beat100, med omtrent 2x50watt.
Men det er ikke det trådstarter spør om, så det kan virke forvirrende, og det er verken AirPlay eller digitale innganger på brukte vanlige forsterkere.
Redigert av bixit; 27/04/2012 08:21.
|
|
|
27/04/2012 08:21
|
tore_v1
Medlem
|
Medlem
Det skulle du helt sikkert.
Jeg stiller opp som deltaker, om noen dekker billetten ned til nærmeste sted det er mulig å gjøre det.
Jeg har kjørt et par blindtester av forskjellig karakter i eget anlegg, noen ting har det vært lett å høre forskjell på, men langt fra alt.
Forskjellen mellom 2312 og 1912 er dog såpass at jeg ikke tror jeg ville hatt så store problemer der. Forskjellen mellom 1911 og 1912 ville antakeligvis vært verre. Jeg hørte forskjellene mellom 1911 og 2311 sammen med en kamerat, men det var ikke blind.
Det skal være en smal sak å få arrangert å høre forskjellene på disse to hos en HFK-forhandler, og som skeptiker antar jeg at du stiller også?
EDIT: Om det er et alternativ så kan jo en god stereo-forsterker som passer høyttalerne være et godt alternativ. En Squeezebox Touch gir alle muligheten til å strømme musikk som trådstarter etterspør og fåes kjøpt for en tusenlapp brukt (kjøpte akkurat en brukt for den summen).
Redigert av tore_v1; 27/04/2012 08:23.
|
|
|
27/04/2012 08:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg slår et slag for Primare. Svært godt fornøyd med egen i21, men nå finnes det en ny i22. Min i21 er koblet til et par Dynaudio Focus 140 - låter vakkert, svært vakkert.
Redigert av tmork; 27/04/2012 08:25.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
27/04/2012 08:29
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er veldig fornøyd med Denon AVR 1912.
plass til 7 høyttalere + subwoofer og 90 watt. Den har også Airplay og DNLA, så du får spilt fra pc, mobil, tablet, osv. Jeg har også koblet en sonos connect til den, så har jeg tilgang til spotify og wimp på den.
Koster vel rundt 5 tusen for forsterkern
|
|
|
27/04/2012 08:29
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har selv en Audiolab 8000Q vanlig analog forforsterker, sammen med en effektforsterker. Regner med å beholde den, da den idyllisk sagt "fjerner et teppe fra lyden". En Squeezebox Touch, eller ekstern DAC (digital til analog konverter) kan piffe den opp 
|
|
|
[Re: tmork]
27/04/2012 09:35
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Siden vi har begynnt å bevege oss bort fra billigsegmentet vil jeg fremheve min egen løsning. Jeg har en Linn Majik DSM Dette er en integrert forsterker og nettverksspiller som tar alle vanlige formater, har airplay og internettradio og kan streame all lyd fra PC, noe Linn kaller Songcast. Den har i tillegg en skog av digitale og analoge innganger, jeg mener det er seks av hver. Alle kan konfigureres individuelt med om de skal være synlige, selvvalgte navn og matchede inngangsvolumer. Nyeste utgave har også fått HDMI innganger. Majik DSM har også en utmerket Riaa og hodetelefonforsterker. Kontroll har jeg fra det etter hvert utmerkete androidprogrammet BubbleDS eller PC programmet Kinsky. Det finnes også supre MAC og iDingsapper. I tillegg er den kompatibel med alle UPnP kontrollpunkter om man har en anne favoritt. Musikksamlingenen min bor på en NAS som har gitt meg litt trøbbel, men som er i orden nå. Jeg kjører for tida inn NASen, CDspiller, DVDspiller, Getboks, platespiller Songcast og en inngang på fronten. Den eneste ulempen sålangt er at man må ha en iDings for å sende Wimp og Spotify trådløst til den via Airplay. Androidene vil ikke det. Jeg løser det med å fjernkontrollere PC fra nettbrettet, og det funker faktisk helt OK. Majik DSM støtter ikke trådløst, den vil ha nettverkskabel. Jeg kjørte den trådløst med med Airport Express tidliger. Det funker flott til å spille fra NASen via TCPIP, men ikke særlig til å streame/songcaste PC lyden. Et sett med nettverksplugger i strømnettet fikset den saken. Det er lett å bygge ut Linnoppsettet til multiromløsning om man har lyst til det. Jeg har lyst, men overhodet ingen behov eller anledning i min leilighet. Lyden gidder jeg ikke å beskrive siden jeg ikke har testet den mot sju uavhengige motvillige blinde ingeniører. Det holder å si at den kommer fra Linn og de som kjenner Linn bedre enn jeg gjør sier at det kan høres. Bedre har det i alle fall ikke vært hos meg. Min Majik DSM kostet 26 000 og jeg gleder meg over den hver dag. Høres det hele komplisert ut kommer Kontrapunkt Hifi Hifi hjem til kjøper og setter opp spilleren. LarsB slett ikke blind
Redigert av larsb; 27/04/2012 09:37.
|
|
|
27/04/2012 10:13
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har akkurat det samme, men 7 inngang til hdmi og analogt + noe optisk som jeg ikke bruker, for 10 tusen.
|
|
|
[Re: larsb]
27/04/2012 13:09
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Den eneste ulempen sålangt er at man må ha en iDings for å sende Wimp og Spotify trådløst til den via Airplay.
Hvis bruker Rogue Amoeba Airfoil (koster 25$): http://www.rogueamoeba.com/airfoil/Så kan du sende fra en WinDings også. Har dog ikke sett noen AirPlay mulighet fra Android
|
|
|
[Re: Radival]
27/04/2012 13:17
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg var upresis. Fra en håndholdt android-dings skulle det vært. Songcast er Linn sitt eget PCprogram for å kapre og sende lyd til DS'ene. Airfoil er forresten ett fint lite program.
LarsB
|
|
|
27/04/2012 14:45
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Du får også sendt lyd fra android med "AirSync" som tillegg til double twist. Dessverre kaprer den kun lyd fra Double Twist og ikke all lyd fra telefonen, slik at wimp og spotify ikke vil spilles.
|
|
|
27/04/2012 14:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg kan spille musikk fra telefonen via samme BubbleDS program som jeg kontrollerer Linnen med så evt. musikk på telefon som ikke finnes på NAS ikke er problemet. Det er bare Wimp og Spotify som trøbler. Om det kommer en "airplay" for android som fikser det er vel tvilsomt.
LarsB
|
|
|
27/04/2012 15:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om det kommer en "airplay" for android som fikser det er vel tvilsomt.
LarsB Jeg kan bekrefte at Google ikke har noe planer for tilsvarende.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/04/2012 15:55
|
perbl
More than words
|
More than words
Siden vi har begynnt å bevege oss bort fra billigsegmentet vil jeg fremheve min egen løsning. Jeg har en Linn Majik DSM Det der er en seriøst fin dings som er selve essensen i hvordan jeg forbruker musikk for tida, skulle jeg kjøpt noe nytt i dag hadde nok den stått høyt opp på lista, men Hegel + Apple TV-komboen jeg kjører for øyeblikket duger egentlig ganske bra den også.
Per B.
|
|
|
27/04/2012 20:10
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan spille musikk fra telefonen via samme BubbleDS program som jeg kontrollerer Linnen med så evt. musikk på telefon som ikke finnes på NAS ikke er problemet. Det er bare Wimp og Spotify som trøbler. Om det kommer en "airplay" for android som fikser det er vel tvilsomt.
LarsB Skaff deg en Sonos :connect, Lars Birger. Da får du løst problemet. Med sonos sin app får du spilt Spotify og Wimp med android over på anlegget ditt. Du kobler det direkte på anlegget, slik at det bare blir integrert. Og hvis du putter på en sonos bridge, så slipper du ha connecten koblet til nettet, og kan legge på flere sonos elementer som kjører trådløst.
|
|
|
27/04/2012 21:45
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Ingen respons fra Beefcake?
Hva syntes du om forslagene, og hva er det du egentlig vil ha.
Multirom: Sonos En enkel forsterker med Airplay: Denon/Yamaha Eventuelt: Brukt stereoforstekrer fra finn, og bruke noe annet som kilde.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
28/04/2012 09:28
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
Marantz er også et merke som er verdt å merke seg, som har et godt utvalg i moderne hifi produkter.
|
|
|
29/04/2012 01:51
|
Andreas FR
Entusiast
|
Entusiast
Hadde jeg vert deg hadde jeg gått på biltema eller lignede å kjøpt en annen sikkring med høyere amp. Har selv hatt samme problemet, sto i 2,5 amp sikkring , som jeg byttet støtt og stadig. Så jeg dro på biltema å kjøpte en 5pakning men 3 amp sikkringer til 17,- Og har aldri hatt problemet etter det 
|
|
|
|
|