Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: BeefCake] #1385334 30/04/2012 07:40
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Ville vært litt varsom med romkorreksjon på rimeligere greier. Det er begrenset hvor mye du får for 5-6000,- så ville veldig vurdert en god, brukt integrert stereoforsterker som er fin å bygge videre på. Kjøpte selv en 7 år gammel stereoforsterker til TV-stua nylig. Nypris var 18.000,- og kjøpte den for 4.000,-. Meget god lyd og langt bedre enn en Hegel H1 som jeg bytta ut. Hold deg unna Finn for der går ting altfor dyrt ofte, men sjekk Hifisentralen. Her er et par tips som burde være verdt å sjekke ut:
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,112361.0.html
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,112600.0.html

Vil gi deg mye for pengene sammen med en Sonos-løsning.

Når det kommer til høytalere i framtida vil jeg istemme for nevnte Dynaudio om du liker fylde og pondus. Har et par stativhøytalere i 45 kvadrat stue med åpent til kjøkken på 15 kvadrat og det spiller overveldende. Pent og lite anlegg som overrasker de fleste ICON_SMILE

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: BeefCake] #1385355 30/04/2012 08:13
Espen Offline
More than words
More than words
Brukt i høyere kvalitet er ingen dum ide!

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: Larsemannen] #1385413 30/04/2012 09:23
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Larsemannen
Ville vært litt varsom med romkorreksjon på rimeligere greier.

Hvorfor? Romkorreksjon er ett av de mest kostnadseffektive grepene man kan gjøre. Å ha støtte for det krever bare en mikrofon og at man har programvaren (som leverandøren uansett hadde lagd for de dyrere enhetene) ombord. Selve korreksjonen foregår i den samme DSP'en som kjører alle andre dekoding og prosesseringsfunksjoner i apparatet.

Netto BOM tillegg for å støtte et romkorreksjonssystem en integrert forsterker er neppe mer en 5-10 Kr.

Redigert av sverreb; 30/04/2012 09:23.
Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: sverreb] #1385440 30/04/2012 09:51
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sverreb
Ville vært litt varsom med romkorreksjon på rimeligere greier.

Hvorfor? Romkorreksjon er ett av de mest kostnadseffektive grepene man kan gjøre. Å ha støtte for det krever bare en mikrofon og at man har programvaren (som leverandøren uansett hadde lagd for de dyrere enhetene) ombord. Selve korreksjonen foregår i den samme DSP'en som kjører alle andre dekoding og prosesseringsfunksjoner i apparatet.

Netto BOM tillegg for å støtte et romkorreksjonssystem en integrert forsterker er neppe mer en 5-10 Kr.

Det har jeg ikke faglig grunnlag til å uttale meg om, men jeg ser jo at dette kan koste opp i mange tusen kroner for å kjøpe ekstra moduler der dette er klargjort for å sette inn som plug-in. Tanken bak uttalelsen var at for den summen ville jeg lagt mest mulig i lydkvalitet og ikke ting som drar opp kostnaden og som man ikke har bruk for (som mer enn to kanaler om man skal ha stereo). For alt vi vet kan det være helt unødvendig også med romkorreksjon i stua til trådstarter. ICON_SMILE

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: Larsemannen] #1385454 30/04/2012 10:07
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Det har jeg ikke faglig grunnlag til å uttale meg om, men jeg ser jo at dette kan koste opp i mange tusen kroner for å kjøpe ekstra moduler der dette er klargjort for å sette inn som plug-in. Tanken bak uttalelsen var at for den summen ville jeg lagt mest mulig i lydkvalitet og ikke ting som drar opp kostnaden og som man ikke har bruk for (som mer enn to kanaler om man skal ha stereo). For alt vi vet kan det være helt unødvendig også med romkorreksjon i stua til trådstarter. ICON_SMILE

Masseproduksjon er en fin ting. Løse moduler og ekspansjonssystemer blir veldig dyrt fordi noen skal håndtere all logistikken til det. I tilegg må man ha kontakter og deksler som fordyrer kretskortene mer enn hva den funksjonelle elektronikke koster.

Romkorreksjon er bare en equalizer som kan autokalibreres. De kan variere litt på hvor mange tapper de har i filteret, men hele greia blir kjørt i en DSP krets som uansett er om bord og som neppe trenger mange ekstra MIPS for å kjøre korreksjonsfiltrene.

Det finnes knapt noe rom som ikke har resonanser i det hørbare spekteret, så romkorreksjon er nok alltid en god ting i et godt lydsystem.

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: sverreb] #1385479 30/04/2012 10:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sverreb

Romkorreksjon er bare en equalizer som kan autokalibreres.

Det er en equalizer OG digital delay.

Til tokanals hifi-forsterkere er fremdeles romkorreksjon dyrt, men alskens billige hjemmekinoreveivere har det innebygget.

Mulig at det er kvalitetsforskjeller (håper det), men likevel.

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: Stein] #1385499 30/04/2012 10:51
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein

Til tokanals hifi-forsterkere er fremdeles romkorreksjon dyrt, men alskens billige hjemmekinoreveivere har det innebygget.

Tokanalsutstyr er dyrt fordi det er markedsmessig marginalisert. I.e. hvis du absolutt skal ha kun to kanaler, må du finne deg i å betale masse ekstra for det.

Vi hadde en lengre tråd om dette her tidligere.

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: BeefCake] #1385506 30/04/2012 10:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er riktig.

Re: Nytt hifi-anlegg - trenger hjelp/forslag [Re: BeefCake] #1390638 06/05/2012 13:38
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support