Er sub 2h mogeleg på maraton?
|
Er sub 2h mogeleg på maraton?
25/04/2012 11:50
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Eg kom over denne grafen på websida til Michele Ferrari, 53x12.com:  Grafen viser korleis effektuttaket til to syklistar på rekke utviklar seg med farten. Som vi ser er det 30-35 watt å hente ved farten 21 km/h, og det er denne farten som krevs for å klare maraton på under 2 timar. Effekten som må til for å halde denne farten er ca 6 watt/kg kroppsvekt, og ein typisk toppløpar er 55 kg og utfører dermed ein effekt på 330 watt. Frontarealet til ein syklist er omtrent den same som for som ein løpar, og difor kan ein spare omkring 10 prosent av energien med hare framfor seg. I dei fleste store løpa er det hare fram til halvvegs, og etter det må eit verdsrekordforsøk klare seg sjølv. Men kva skjer dersom dei fire beste maratonløparane i verda, dei to beste halvmaratonløparane og to knallgode baneløparar samarbeidar om best mogeleg tid? Dvs 5 km i front per løpar. Kan då f.eks. Patrick Makau klare å springe den andre halvmaratonen 10 prosent raskare og dermed kome under to timar? For å få dette til må jo såklart pengane vere gode nok, men med 10-100 mill per stykk er det jo framleis mindre enn lønnsbudsjettet til Chelsea... Er det mogeleg for dagens utøvarar å klare maraton under 2 t, eller er det andre avgrensingar enn effektuttaket som stoppar dei?
|
|
|
Re: Er sub 2h mogeleg på maraton?
[Re: boltzmann]
25/04/2012 12:13
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Ikke helt overbevist om at strømningsbildet er sammenlignbart mellom syklister på rekke og løpere på rekke.
Underlig om ingen har undersøkt den aerodynamiske effekten av å løpe i flokk?
|
|
|
[Re: imag]
25/04/2012 13:45
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Finner litt info om løping og fartsvind her, men det står ikke noe spesifikt om å ligge i gruppe.
|
|
|
25/04/2012 14:22
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ein sykkel er jo lengre enn ein løpar, men eg ville tru frontarealet er omkring det same ettersom ein syklist sit i ein meir eller mindre aerodynamisk posisjon medan ein løpar er oppreist. Ein må nesten gjere forsøk i vindtunell for å kartleggje fordelen av hare, og sjølv då vil det vere vanskeleg å rekne ut På sykkel er det jo berre å gjere nokre forsøk med effektmålar. Vid dubbel hastighet, 3 min/km, behövs 8 procent att föra kroppen genom luften. Dersom dette stemmer er mine utrekningar heilt på jordet, ettersom den totale luftmotstanden er mindre enn det eg trur du kan spare på hare. Her var det riktignok ingen referansar, så det er vanskeleg å vurdere om det er påliteleg informasjon.
|
|
|
25/04/2012 14:27
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
http://en.wikipedia.org/wiki/Marathon_world_record_progressionHadde vært interessant om noen lagde en kurve for å se utviklingen av verdensrekorden. Tipper den er blitt temmelig flat, og man må nesten 30 år tilbake for å finne en tid som var ca 4 min dårligere enn dagens rekord på 2.03.38. Jeg tipper derfor dessverre at under to timer er mulig først tidligst om 40 år.
|
|
|
25/04/2012 21:36
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Men kva skjer dersom dei fire beste maratonløparane i verda, dei to beste halvmaratonløparane og to knallgode baneløparar samarbeidar om best mogeleg tid? Dvs 5 km i front per løpar. Kan då f.eks. Patrick Makau klare å springe den andre halvmaratonen 10 prosent raskare og dermed kome under to timar? For å få dette til må jo såklart pengane vere gode nok, men med 10-100 mill per stykk er det jo framleis mindre enn lønnsbudsjettet til Chelsea... Det er jo akkurat sånn alle rekordforsøk på mellom- og langdistanse foregår, og har foregått i hvertfall de siste 40 årene. At Haile og Wanjiru likevel springer fra harene sine så fort de har blitt varme får stå for deres egen regning, selv om de også kom inn til rekordtid  I filmen Without Limits, som handler om Steve Prefontaine, blir det nevnt at det koster 8% mer krefter å ligge i front sammenlignet med å ligge i dragsuget til noen i løping. Pre trivdes stort sett best med å løpe i front, til sin treners store fortvilelse (skal vi tro filmen), men satte likevel ett pent knippe rekorder.
mvh Helge
|
|
|
26/04/2012 07:10
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Tror at det kommer å ta kortere tid enn 40 år å komme under 2t på maraton - plutselig kommer det en Usain Bolt-type på langdistanseløp og revolusjonerer tidene på 1-2-3. Ellers en morsom kalkulator her, http://www.mcmillanrunning.com/index.php/site/calculator, som viser ekvivalente tider på forskjellige distanser. Vet ikke hvilken beregning som ligger bak, og må sikkert tas med en klype salt, men den hinter frempå om at ingen verdensrekorder på noen andre langdistanser indikerer <2t maratontider med det første. Regner også med at det blir noe akselerasjon på verdensrekordsettingen siden det blir fokus på 2t-grensa fremover - mer penger til opplegg for å bli første mann under 2t gjør at flere vil løpe maraton-distansen (afrikanere altså...). Det er ikke samme schwungen å bli førstemann under 26min på 10k.
|
|
|
26/04/2012 08:29
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Med 2.08 på 800.- som 16åring så skulle jeg klart Marathon 2:39:47 og 10km 34:03 ihht kalkulatoren.
For å klare under 2t maraton tilsvarer det 1.37 på 800m. Snakker sykt optimalt løp på marathon. Det gir 25min 48sek på 10K i kalkulatoren. Det er fort.
Rodal hadde 1,42 og WR nå er 1,41. 5sek ned på 800m er mye.
Det er kanskeje teoretisk mulig, men det forutsatt en ekstrordinær løper som verden ikke har sett enda, et superotimalt løp og løp i gruppe.
Holder ikke med bare vindsparingen for å klare sub 2h marathon tror jeg.
|
|
|
[Re: silverwrx]
26/04/2012 09:18
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Med 2.08 på 800.- som 16åring så skulle jeg klart Marathon 2:39:47 og 10km 34:03 ihht kalkulatoren.
For å klare under 2t maraton tilsvarer det 1.37 på 800m. Snakker sykt optimalt løp på marathon. Det gir 25min 48sek på 10K i kalkulatoren. Det er fort.
Rodal hadde 1,42 og WR nå er 1,41. 5sek ned på 800m er mye.
Det er kanskeje teoretisk mulig, men det forutsatt en ekstrordinær løper som verden ikke har sett enda, et superotimalt løp og løp i gruppe.
Holder ikke med bare vindsparingen for å klare sub 2h marathon tror jeg. Tja, når Maurice Greene løp inn til 9.79 i 1999 så tror jeg det var flere som trodde mulighetene for å slå denne rekorden med to(!) tideler var langt mindre enn å løpe maraton under to timer. Og er vel liten tvil om at bolt vil klare å forbedre dagens rekord på 9.58. Så rett som det er så kommer den et ekstraordinær løper som klinker til ett superoptimalt løp der harer, motstandere og temp er optimale 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
26/04/2012 10:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Att springa maraton 4 minuter snabbare än dagens rekord betyder ju att de måste springa varje mil nestan en minut snabbare. Det tycker jag säger mycket om vilken stor skillnad i fart som behövs.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/04/2012 11:27
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Att springa maraton 4 minuter snabbare än dagens rekord betyder ju att de måste springa varje mil nestan en minut snabbare. Det tycker jag säger mycket om vilken stor skillnad i fart som behövs. 1 sec per km?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
26/04/2012 11:29
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
|
|
|
[Re: ventle]
26/04/2012 11:31
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I filmen Without Limits, som handler om Steve Prefontaine, blir det nevnt at det koster 8% mer krefter å ligge i front sammenlignet med å ligge i dragsuget til noen i løping. Pre trivdes stort sett best med å løpe i front, til sin treners store fortvilelse (skal vi tro filmen), men satte likevel ett pent knippe rekorder. OT, men meget bra film. 
|
|
|
[Re: ventle]
26/04/2012 15:36
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er jo akkurat sånn alle rekordforsøk på mellom- og langdistanse foregår, og har foregått i hvertfall de siste 40 årene. At Haile og Wanjiru likevel springer fra harene sine så fort de har blitt varme får stå for deres egen regning, selv om de også kom inn til rekordtid  I filmen Without Limits, som handler om Steve Prefontaine, blir det nevnt at det koster 8% mer krefter å ligge i front sammenlignet med å ligge i dragsuget til noen i løping. Pre trivdes stort sett best med å løpe i front, til sin treners store fortvilelse (skal vi tro filmen), men satte likevel ett pent knippe rekorder. Eg trur det er vanskeleg å finne gode nok harar på 10000 m og oppover. Verdsrekorden på maraton er 2:03:38, og det betyr passering halv på 1:01:49. Det er ikkje mange i verda som klarar det, ihvertfall ikkje med sikkerheitsmargin. Dersom det som du seier er 8 prosent å hente på å ligge i rygg, vil ein hente mykje på å ha hare fram til 37 km. Det er det berre dei beste i verda i toppform som kan klare.
|
|
|
06/05/2017 11:10
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Då fekk vi eit forsøk frå Nike. Ei samling av verdas beste løparar som hare i ei pilformasjon. Tre veldig gode maratonløparar, racerbane med bil framfor som heldt nøyaktig fart og mogelegheit for å flytte forsøket eit par dagar for å sikre optimale forhold. Den store gimmicken til Nike var sjølvsagt nyutvikla sko, men dersom dei gir ein signifikant fordel, bør dei vel strengt tatt bli ulovleg? Det heldt nesten. 2:00:25 er to og eit halvt minutt under verdsrekorden, og viser at det er mogeleg for mennesket å fullføre distansen under det arbitrære målet to timar. http://www.runnersworld.com/2-hour-marathon
|
|
|
06/05/2017 11:29
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Hvis jeg har oppfattet riktig ble flere harer skiftet ut underveis i løpet? Hvis effekten av å ligge bak er så mye som 8%, synes jeg dette er juks. Dette løpet ble heller ikke godkjent som offisiell rekord.
PS: herlig når en 5-6 år gammel tråd plutselig vekkes til live igjen
|
|
|
06/05/2017 16:30
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
selvfølgelig er det mulig å slå dagens rekorder.
en kombinasjon av gode gener, treneren, treningsforhold, samarbeide mellom løpere, gunstige forhold, sola i ryggen, nytt lovlig dop etc vil føre til bedre tider
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
08/05/2017 10:22
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fasinasjonen for maraton under to timer er stor. Helgens løp viser at det er mulig, men egentlig bra at de ikke kom under den magiske grensen slik at vi kan kose oss med dette prosjektet enda lenger.
Det skal trolig bare småjusteringer til for å lykkes. At det ikke blir en offisiell rekord er mindre viktig, og jeg tror reglene vil bli endret på sikt. Den som bryter to-timersgrensen vil være historisk, uansett.
Prøv å sette mølla på 21 km/t....
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
08/05/2017 11:44
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Prøv å sette mølla på 21 km/t....
Det gjorde jeg i går, kom meg 450 meter avgårde før jeg grep fatt i mølla og fikk beina vekk fra båndet. Gud bedre for en fart. Kunne løpt lenger tror jeg, men ble til slutt livredd for å tryne på mølla. Å holde den farten i to timer sammenhengende er mildt sagt absurd. Både med tanke på kondisjon, men også med tanke på kroppslig fysisk tåleevne. Bare belastningen på Akilles må være ekstrem - beina generelt for den saks skyld. Nå er jeg kanskje dobbelt så tung som en afrikansk maratonekspert, og det er klart det betyr svært mye. Men fart er fart, uansett hvor tung man er. Er rett og slett imponerende at en kropp klarer en slik fart. Ekstremsport
|
|
|
08/05/2017 12:18
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
det absolutt viktigste er å skape ett solid løpermiljø med solid bredde. det er her afrikanerene slår oss nordmenn så det holder, ungene våre tar buss til skolen og blir kjørt til bussholdeplassen. i afrika er det vanlig å løpe en mil til skolen og hjem i storefri for å spise. så kommer evn trening selvfølgelig i tillegg. med det grunnlaget bør det jo komme frem en og annen habil langdistanseløper
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
08/05/2017 12:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis de har løpt fire mil allerede før de drar på trening (de løper vel dit også), så har de et brukbart grunnlag i hvert fall.
|
|
|
08/05/2017 12:40
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal ikke bli altfor pk, men tror nok det er litt vel generaliserende t å slå fast at det er "vanlig i afrika" å løpe en mil til skolen.
|
|
|
08/05/2017 12:48
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg sliter med å få til en 12:00 blank 3K jeg :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Flamini]
08/05/2017 12:50
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Dette er sikkert omdiskutert, men jeg mener fast bestemt at jeg har lest henvisninger til forskningsrapporter knyttet til løpere fra en stamme i Kenya (som er overrepresentert på raske maraton) og den konkluderte med at den eneste signifikante forskjellen mellom løpere fra denne stammen og andre løpere var tykkelsen på ben, ankler og legger.
Sånn sett skal vel årsaken være arv og miljø over relativt mange år og ikke nødvendigvis mangel på kollektivtransport.
|
|
|
[Re: kjasmas]
08/05/2017 19:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette er sikkert omdiskutert, men jeg mener fast bestemt at jeg har lest henvisninger til forskningsrapporter knyttet til løpere fra en stamme i Kenya (som er overrepresentert på raske maraton) og den konkluderte med at den eneste signifikante forskjellen mellom løpere fra denne stammen og andre løpere var tykkelsen på ben, ankler og legger.
Sånn sett skal vel årsaken være arv og miljø over relativt mange år og ikke nødvendigvis mangel på kollektivtransport. Dr Ferrari ble jo nevnt tidligere i tråden. Her skriver han om dette: The dominance of African athletes in middle to long distance running, from the 1500m to the marathon, has attracted the attention of researchers on the possible reasons of this hegemony. Leaving aside the social and economic reasons that surely play an important role, the first difference found in comparison with Caucasian runners is the "DISTAL WEIGHT", i.e. the calf-ankle mass which for the highlands runners is lower by about 400-500g than for their white colleagues. Numerous studies have shown that every 50g of weight on the ankles increases energy expenditure by 1%. Therefore African runners would have a lower energy cost per kilometer of 8-10% compared to Caucasians. Recent research though (Eur J Applied Physiol, 2012; 112: 3797-3806) has not shown significant differences in running efficiency between European runners able to perform a 2h08' marathon and Kenyan runners of equal fitness, suggesting that the African dominance depends on other factors. ​ The physical conformation with very long slender arms and legs favors HEAT DISPERSION, prolonging stamina and endurance: as a matter of fact, 75% of the energy produced is transformed into heat that must be dispersed effectively and profitably in order to limit the increase in body temperature during exercise. Even in cycling, in the summer heat on the climbs of the TdF, tall and lean athletes with long thin limbs are favored in dispersing heat compared to cyclists with a more compact physique. The majority of African long distance runners was born, lives and trains at ALTITUDE. Kenyans are used to live above 2000m above sea level, and they train even higher. European and Andean people respond to hypoxia by increasing the mass of hemoglobin (Hbmass) and the saturation of Hb (Hbsat). Tibetans, while living at very high altitude, have a normal Hb instead: in fact they possess a variation of the gene EPAS1 that prevents the development of polyglobulia, with the relative blood viscosity problems. Paradoxically they also have a low Hbsat, i.e. their hemoglobin carries "low" oxygen. Tibetans live well at extreme altitudes thanks to an exceptional production of nitric oxide (NO), 200 times the usual level found in Caucasians. NO drastically reduces pulmonary vascular resistance, increasing the flow of blood and alveolar gas exchange and therefore respiratory efficiency. ​ The Ethiopian Amhara ethnic group, which for millennia resided above 3000m a.s.l., manifests normal Hb and Hbsat, comparable to residents at sea level. The Amhara have in fact developed an extraordinary ability to diffuse oxygen from the alveolus to the blood. Still in Ethiopia, the Oromo ethnic group (Kenenisa Bekele and the Dibaba sisters are among them) has rather high values ​​of Hb and Hbsat instead. The Oromo shepherds in fact migrated on the highlands only 500 years ago, too short a time to induce gene mutations similar to the Tibetans and the Amhara. Oromos are instead exceptional "altitude responders", showing significantly greater increases in Hb even at altitudes of less than 1500m above sea level. Obviously, there are always different individual responses inside the same ethnic group, just as well as among Caucasian athletes. The response to altitude training is extremely individual, requiring a personalized program to suit each athlete. Those subjects, also Caucasian, born at altitude and with childhood and adolescence spent at high elevations, tend to develop more extensive pulmonary alveolar surfaces than those born and living at sea level, thus having a greater aptitude for aerobic sports. ​ The recent numerous cases of DOPING with rEPO in Kenyan and Ethiopian athletes, along with serious corruption in the system of controls, diminished, at least in part, the mythical status of the athletes of the highlands, who still dominate long distance running nonetheless, at least until the Caucasian athletes find the right motivations again and adopt the best training protocols to counter them. At the end of the day, there is a talent recruitment problem, which should be encouraged, even economically, and enabled to develop quality and skills.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
09/05/2017 09:53
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
09/05/2017 13:06
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var vel Hjallis som sa en variant av "Du kainn itj gå på noull".
Tenk hva verden mente om 100 og 200 meter et kvarter før vi fikk se Bolt. Plutselig kommer det en fyr "fra en annen planet".
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
09/05/2017 19:58
|
boltzmann
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ross Tucker har ein fin analyse på http://sportsscientists.com/2017/05/pursuit-sub-2-marathon-next/TLDR; Tucker meiner at Teslaen køyrde vel nært og at drafting frå den gir 90 sekund. Vidare meiner han at optimaliseringa til Nike totalt gav 2.5 minutt. Dermed kan altså Kipchoge såvidt setje ein verdsrekord på ein god dag med gode forhold i ei lovleg løype.
|
|
|
|
|