|
Racerbygging, div spørsmål
|
Racerbygging, div spørsmål
25/04/2012 07:33
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg bygger reste-racer og er snart i mål, men mangler et par viktige komponenter:
styre bremser gir/bremsehendler
Når jeg bygger stisykkel så ligger alt i blodet og jeg veit hvordan jeg vil ha det, men racer har jeg mindre erfaring med.
- hvor bredt styre bør jeg velge? - er alt av bremser og hendler kompatible? - har foreløpig 9-delt kassett og en Dura-Ace bakskifter, men ser at det kan bli vanskelig å få tak i girhendler (med mindre noen har noe liggende). Hvilke gir/bremsehendler bør jeg lete etter? Gjerne med alt av wire inn under styretapen. - bør jeg bytte til 10-delt? - hvor lang bør cockpit være? altså ramme/stem. Finnes det noen tommelfingerregler her? - tips til dekk. Skal brukes primært til jobbsykling og milsluking på ymse asfaltkvalitet.
Og hvis noen har noe deler de vil bli kvitt så si fra.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
Re: Racerbygging, div spørsmål
[Re: bik3man]
25/04/2012 07:58
|
pblind
Ivrig
|
Ivrig
-Styre: Hvor høy er du? Skulderbredde? -SRAM/Shimano har vel forskjellig vaiertrekk -Lettere å få tak i deler til 10delthvis du skal ha utstyret på Dura Ace nivå. Tiagra 9 delt er greit å få tak i. -Ramme og stem blir personlig preferanse. Et utgangspunkt ville vært en overrørs og stem-lengde nogenlunde lik du har hatt tidligere, men husk at man på racer sykler med hendene lenger frem enn på MTB (tuppen av bremsehendel, og bukken) -Dekk ville jeg prøvd med 25mm foran og bak, gjerne mer hvis ramme og gaffel har plass til det - men det er ikke sikkert.
|
|
|
25/04/2012 08:39
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Jeg bygger reste-racer og er snart i mål, men mangler et par viktige komponenter:
styre bremser gir/bremsehendler
Når jeg bygger stisykkel så ligger alt i blodet og jeg veit hvordan jeg vil ha det, men racer har jeg mindre erfaring med.
- hvor bredt styre bør jeg velge? Et som passer skulderbredden din. Hvor bredskuldret er du? Vanligvis er det 44cm som passer for "normalbygde" (180-190 cm høye) terrengsyklister. - er alt av bremser og hendler kompatible? SRAM og Shimano kan fint blandes på bremsesiden, men ikke alltid Campagnolo. - har foreløpig 9-delt kassett og en Dura-Ace bakskifter, men ser at det kan bli vanskelig å få tak i girhendler (med mindre noen har noe liggende). Hvilke gir/bremsehendler bør jeg lete etter? Gjerne med alt av wire inn under styretapen. Da må du finne en nidelt Shimanohendel. De finnes ikke med wire under styretapen uten en del modding. - bør jeg bytte til 10-delt? Det vet bare du, men ja, det blir trolig mye lettere å skaffe deler. - hvor lang bør cockpit være? altså ramme/stem. Finnes det noen tommelfingerregler her? Nja - ikke egentlig. Men er du 180 cm høy bør du ha ETT på ca 56 cm. 185 cm, ca 58 cm. Lengde på stem og rekkevidden (reach) på styret avgjør også en del. - tips til dekk. Skal brukes primært til jobbsykling og milsluking på ymse asfaltkvalitet. Continental GP 4000S i 25 mm er en sikker vinner. Vittoria Open Corso II eller hva de nå heter er også noe mange foretrekker
Og hvis noen har noe deler de vil bli kvitt så si fra.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
25/04/2012 08:52
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Styrebredde sies å skulle tilsvare skulderbredde - uten at jeg har noen idé om hvordan dette måles. På nye sykler følger det med styrer i bredde tilsvarende størrelsen på sykkelen. Store sykler 58+ (eller kanskje også 56) har 44cm, middels størrelser 42cm og små størrelser 40cm Jeg er stor, og har 44cm, det funker, men så har jeg aldri prøvd noe annet heller.
Ettersom dette er reste-racer, ville jeg valgt 9-delt om jeg fikk tak i noe brukt og BILLIG. Om du ikke finer noe billig, evt. må kjøpe nytt, ville jeg satset på 10-delt. Shimano har Tiagra i 10-delt utgave, men det er ikke spesielt billig. Mulig du kan finne noe ettermarkedsgreier, evt. noe Microshift (som jeg mener skal være kompatibelt med Shimano). Jeg vet ikke/tror ikke du finner 9-delt med alt wiretrekk under styretape..? Jeg fikk tak i et sett brukte 105 9-delte hendler, som jeg har satt på en reste-racer/cx. Har satt opp denne med 1x9, med xt bakgir og 11-32 kassett. Det funker som fjell det.
GP4000s er og blir et bra dekk - kjøper du i det i litt rikelig bredde 25mm, funker det fint på all slags asfalt. Et alternativ - som jeg har på regn/slaps/salt-hjulene mine - kan være GP 4-season. Jeg synes disse er gode å kjøre på, føler meg faktisk tryggere med disse på regnvåt asfalt (uten at jeg kan dokumentere at de sitter bedre). Sistnevnte får du forøvrig i 28mm størrelse også - kanskje noe å tenke på til bakhjul (framgaffelen begrenser ofte dekkbredde).
|
|
|
[Re: Hæ?]
25/04/2012 09:13
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Ang dekkvalg hvis sykkelens skal brukes til pendling og sykling på eminente norske sykkelveier med glasskår-grus fra vinteren som var, uante mengder med ferskgravde kabler og rør og pokk. Så er Schwalbe Durano Pluss 25mm ett bra valg. Ruller sikkert ikke like bra som mere hard core dekk. Men man slipper i allefall å bytte dekke 2-3-4 ganger i løpet av sommeren.
Skal sies at jeg sykler gjennom mye veibygging til og fra jobben. Men etter å ha "skjært" opp 3 sett med dekk gadd jeg ikke mer! Gikk for ett solid alternativ og er meget godt fornøyd til min bruk som er til/fra jobb og noen treningsturer.
|
|
|
25/04/2012 09:15
|
gare
More than words
|
More than words
Vil du ha alt av wire under styretapen uten å knuse sparegrisen kan du jo se om du får tak i noen nidelte Campa-hendler. Nå lar de seg selvsagt ikke bruke med et Shimano-bakgir, men det finnes så klart løsninger på dette som forander wiretrekket slik at ting fungerer allikevel. Nidelt Campa bør heller ikke koste allverden(jeg har et sett liggende, men har planer om å bruke det.) Se her for dingsboms som lar deg bruke Campahendler og Shimano-bakgir.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
25/04/2012 10:33
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Flott, takk for svar og tips, jeg skal prøve å få gir/brems-kabalen til å gå opp på et vis. Når det gjelder beskaffenheten på landeveien hjem fra jobb, så er den befriende fri for anleggsplasser, veiarbeid og sykkelstier. Det er stort sett fredelig landevei, dog med varierende asfaltkvalitet.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
02/05/2012 13:00
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Sånn, ferdig. 105/Ultegra/Dura-Ace racer på skolissebudsjett. Spesiell takk til flyttelasset til Slasher og roteskuffen på TriSport.
KO
|
|
|
02/05/2012 13:05
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Smuuud! 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
|
|