Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Christoffer-saken

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361279 29/03/2012 08:51
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg kom til å tenke på en hendelse fra i fjor sommer. Jeg pleier å være en sindig person som passer mine egne saker, men i dette tilfellet klikka jeg. Evt brydde jeg meg.

Satt på brygga i Grimstad og spiste is. På gatekjøkkenet var det en asiatisk bestefar som jobbet, og samtidig var barnevakt for sitt barnebarn. Gutten lekte ute på gresset uten tilsyn, men bestefaren titta ut en gang i blant. Etterhvert skulle de dra, og bestefar ropte, men guttungen ville ikke komme. Bestefar kom og henta ham, løfta ham brutalt opp, og gutten begynte å gråte. Bestefar klapsa ham i ansiktet for å roe ham ned, ikke hardt, men hardt nok for meg. Flere ganger. Så gikk de, mens guttungen fremdeles gråt og bestefar rista og klapset. Jeg fulgte etter, og da bestefar overleverte barnet til moren med et sleskt smil som om ingenting hadde hendt grep jeg inn.

Jeg: "Jeg så hva du gjorde, og slikt gjør man ikke!"
Bestefar: uskyldig smil, gi guttungen en klem, "snille gutten min"
Jeg: "Du lurer ikke meg. Du passet ikke skikkelig på ham, du var brutal, og du slo ham flere ganger i ansiktet. Slikt gjør man ikke!"
Moren ble forferdet. Bestefar fortsatte å spille dum og snill.
Jeg: Fingeren opp i ansiktet hans. "Jeg kommer til å følge med på deg. Hvis jeg ser dette en gang til, så slår jeg deg rett ned og hiver deg på sjøen, forstår du det? Skjønner du det?"
Bestefar: "Jeg være snill, jeg være snill." Mer idiotisk glising.

Så gikk jeg, før jeg gjorde noe jeg kanskje kom til å angre på.

Jeg håper jeg skremte ham. Og at moren tok et oppgjør med ham. Og at ungen ikke fikk represalier i ettertid......

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361286 29/03/2012 08:56
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Du gjorde rett bik3man. Skulle ønske jeg var like tøff.

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361296 29/03/2012 09:14
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Denne saken er bare utrolig trist. Det er også trist at stefaren ikke fikk 21 år. Vold mot forsvarsløse små barn er så lavt som det er mulig å synke. Hvis jeg hadde sett det samme som Bikeman tror jeg at jeg hadde klikket og gitt bestefaren en real ørefik og sagt at hvis du vil slåss så kan du slåss med meg.

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361309 29/03/2012 09:25
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
siden Kristoffer døde, skulle ikke mannen vært dømt for mord, den straffen er jo kjempelang, 10 år eller noe.

Re: Christoffer-saken [Re: fjøråsyklist] #1361315 29/03/2012 09:28
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ref. det jeg skrev om lenger opp:
Jeg synes det er merkelig at dette vitnet først er med i denne saken, ikke i saken mot faren.

"Han har jobbet med barn i 45 år, men aldri sett noe barn dø med så mange kutt-, bitt-, brann- og slagskader som Christoffer Gjerstad Kihle."

http://www.aftenposten.no/nyheter/--Aldri-for-sett-et-barn-do-med-sa-mange-skader-6795019.html

Re: Christoffer-saken [Re: Raskall] #1361332 29/03/2012 09:46
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Det er bilde av dem her. http://www.ringblad.no/article4021980.ece

Artikkel med sladdet bilde hos Dagbladet. http://www.dagbladet.no/2009/08/08/nyheter/innenriks/mishandling/christoffer/7567488/

Edit: Facebookgruppe som krever at media frigir navnet på stefaren. http://www.facebook.com/groups/368942446479108/

Redigert av SgtPepper; 29/03/2012 09:52.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361347 29/03/2012 10:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Godt, bik3man at det finnes folk der ute som bryr seg. Drittsekkene i samfunnet SKAL IKKE VINNE!

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=588988

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361380 29/03/2012 10:49
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Det var tøft gjort av deg, bik3man. Sånt er ikke akseptabelt.

Jobbet han hos Wok & Sushi? Greit å vite hvor man ikke skal spise.

Ragley Bluepig X
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361400 29/03/2012 11:12
H
hvar Offline
Fersking
Fersking
H
Har selv en toåring hjemme, og sliter selv med å lese noe om Christoffer. Noe har jeg klart, noe må jeg bare avbryte. Det er vel egentlig få ting jeg reagerer på, men det er spesielt to artikler/saker jeg ikke har klart å lese gjennom.

Den ene var om afrikanske barn som blir mishandlet og fjernet kroppsdeler fra pga ritualer og "medisin" og det er Christoffer saken. Helt forferdelig, og uten å kunne noe som helst om juss, så er min oppfatning at 8 år som straff er et hån mot de handlingene stefaren har utført.

Re: Christoffer-saken [Re: Tex] #1361489 29/03/2012 13:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex

"Han har jobbet med barn i 45 år, men aldri sett noe barn dø med så mange kutt-, bitt-, brann- og slagskader som Christoffer Gjerstad Kihle."

Min første reaksjon når jeg leser denne saken er at jeg blir forferdelig trist. Jeg tenker på hvor forferdelig den lille gutten må ha hatt det, og hvor meningsløst det hele er. Jeg kjenner i likhet med flere her behov for å være ekstra nære ungene, og blir på en måte litt inbitt på at ingen skal få utsette dem for noe vondt.

Samtidig kjenner jeg at jeg kan bygge opp et vanvittig sinne og raseri mot den som gjorde dette her. Selv om jeg ikke har villet tenke tanken helt ut eller i mer enn brøkdelen av et sekund, så lurer jeg virkelig på hva jeg hadde gjort om jeg hadde havnet i en situasjon der en stefar hadde mishandlet og tatt livet av sønnen min. Jeg er ikke veldig voldelig av meg i utgangspunktet, men jeg kjenner at jeg nok kunne blitt primitiv i en sånn situasjon.

Jeg er glad vi har et samfunn der øye for øye og tann for tann ikke er akseptert, og at blodhevn ikke er måten å løse slike saker på. Samtidig, når noe fremstår så ubegripelig urettferdig som her (5 år for å lemleste en forsvarsløs unge til døde), så er det litt skummelt å kjenne på følelsen av at hevn ville vært en kurant løsning her.

Kanskje ikke helt politisk korrekt å tenke sånn, men sånn er det nå bare.

Re: Christoffer-saken [Re: hvar] #1361490 29/03/2012 13:09
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Den saken leste jeg også. De måtte være levende mens inngrepet ble utført for at medisinen som skulle lages skulle ha effekt. Overtro kan være horrible saker.

Man skal være bra kald for å utføre slike handlinger. Det gjelder forøvrig Christoffers stefar også.

Ragley Bluepig X
Re: Christoffer-saken [Re: Øyvind V] #1361500 29/03/2012 13:35
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Godt, bik3man at det finnes folk der ute som bryr seg. Drittsekkene i samfunnet SKAL IKKE VINNE!

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=588988

Fy faen, jeg bare håper jeg er i stand til å reagere nogenlunde tilsvarende i en slik situasjon.

Sitat: Øyvind V

Samtidig kjenner jeg at jeg kan bygge opp et vanvittig sinne og raseri mot den som gjorde dette her. Selv om jeg ikke har villet tenke tanken helt ut eller i mer enn brøkdelen av et sekund, så lurer jeg virkelig på hva jeg hadde gjort om jeg hadde havnet i en situasjon der en stefar hadde mishandlet og tatt livet av sønnen min. Jeg er ikke veldig voldelig av meg i utgangspunktet, men jeg kjenner at jeg nok kunne blitt primitiv i en sånn situasjon.

Jeg er glad vi har et samfunn der øye for øye og tann for tann ikke er akseptert, og at blodhevn ikke er måten å løse slike saker på. Samtidig, når noe fremstår så ubegripelig urettferdig som her (5 år for å lemleste en forsvarsløs unge til døde), så er det litt skummelt å kjenne på følelsen av at hevn ville vært en kurant løsning her.

Kanskje ikke helt politisk korrekt å tenke sånn, men sånn er det nå bare.

Jeg tenker akkurat det samme. Dersom et person hadde gjort noe vondt mot ungen min, så tror jeg den personen skulle hatt problemer med å leve videre. Tror ikke jeg hadde angret så mye på det heller. Mishandler man et barn, det være seg med vold/seksuelt/psykisk, så anser jeg det mennesket til å ha mistet sin rett til å være menneske. Man er ikke menneske lenger, den betegnelsen fortjener man ikke.

Det verste er faktisk at dersom man hadde tatt loven i sine egne hender i en slik situasjon så er det vel høyt sannsynlig at straffen man får er mye høyere enn straffen den personen man skada hadde fått for det den gjorde mot barnet ditt...

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361547 29/03/2012 15:09
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bik3man
Jeg kom til å tenke på en hendelse fra i fjor sommer. Jeg pleier å være en sindig person som passer mine egne saker, men i dette tilfellet klikka jeg. Evt brydde jeg meg.

Satt på brygga i Grimstad og spiste is. På gatekjøkkenet var det en asiatisk bestefar som jobbet, og samtidig var barnevakt for sitt barnebarn. Gutten lekte ute på gresset uten tilsyn, men bestefaren titta ut en gang i blant. Etterhvert skulle de dra, og bestefar ropte, men guttungen ville ikke komme. Bestefar kom og henta ham, løfta ham brutalt opp, og gutten begynte å gråte. Bestefar klapsa ham i ansiktet for å roe ham ned, ikke hardt, men hardt nok for meg. Flere ganger. Så gikk de, mens guttungen fremdeles gråt og bestefar rista og klapset. Jeg fulgte etter, og da bestefar overleverte barnet til moren med et sleskt smil som om ingenting hadde hendt grep jeg inn.

Jeg: "Du lurer ikke meg. Du passet ikke skikkelig på ham, du var brutal, og du slo ham flere ganger i ansiktet. Slikt gjør man ikke!"
Jeg: Fingeren opp i ansiktet hans. "Jeg kommer til å følge med på deg. Hvis jeg ser dette en gang til, så slår jeg deg rett ned og hiver deg på sjøen, forstår du det? Skjønner du det?"

Jeg håper jeg skremte ham. Og at moren tok et oppgjør med ham. Og at ungen ikke fikk represalier i ettertid......

Overrasker meg ikke at du gjorde det. For meg har du alltid virket som en aggressiv bølle som tar stor plass.

Hadde du gjort det samme om høydeforskjellen og aldersforskjellen hadde vært den omvendte veien?

Tøff du er.

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361549 29/03/2012 15:18
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
..Tragisk er ikke dekkende nok...

Jeg hørte i en nyhets sending på Nrk (tror jeg det var..) at stefaren ikke kunne vitne, da han forklarte at han hadde sittet i isolat over lengre tid, og taklet ikke overgangen til folkemengden i rettsalen... Og han slapp..( så langt iallefall)

Da kjenner jeg at logikken min svikter..

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Christoffer-saken [Re: J_A_H] #1361552 29/03/2012 15:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: J_A_H
Jeg hørte i en nyhets sending på Nrk (tror jeg det var..) at stefaren ikke kunne vitne, da han forklarte at han hadde sittet i isolat over lengre tid, og taklet ikke overgangen til folkemengden i rettsalen... Og han slapp..( så langt iallefall)

Akkurat det er slik det skal være -- man kan ikke pålegges å vitne mot seg selv eller mot noen i nær familie.

Re: Christoffer-saken [Re: Hvilepuls] #1361645 29/03/2012 17:55
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Hvilepuls

Overrasker meg ikke at du gjorde det. For meg har du alltid virket som en aggressiv bølle som tar stor plass.

Hadde du gjort det samme om høydeforskjellen og aldersforskjellen hadde vært den omvendte veien?

Tøff du er.

For meg har du alltid virket som et fjollete og idiotisk troll uten substans. Men jeg kjenner deg like lite som du kjenner meg. Jeg tror at de som kjenner meg vil beskrive meg som noe helt annet enn du gjør her med din tåpelige og upassende karakteristikk.

Dette handler ikke om å være tøff eller om markeringsbehov. Det handler om å reagere i sinne og faktisk i affekt når noen forgriper seg på et barn. Jeg vet ikke sikkert, men jeg hadde sannsynligvis sagt fra om vedkommende var et hode høyere enn meg også. Jeg tenkte ikke klart, jeg bare handlet på instinkt når jeg så urettferdighet.

Jeg har også ved anledninger sagt fra når jeg har sett hunde-eiere som går over streken med bikkja si, og det har iblant vært personer med tvilsomt og skummelt utseende som sparker og slår Schäferen sin. Det har stort sett gått bra.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361653 29/03/2012 18:05
S
svein_halvard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg sitter også med tårer i øynene hver gang jeg leser om han. Beklageligvis er det mange som har sviktet: skole, barnehage, de nærmeste, det offentlige helsevesenet, alle som så men ikke reagerte. Kanskje til og med du og jeg har sett han en eller annen gang. Det største sviket er det hans mor som har stått for.
Det vi alle kan lære er å reagere når vi ser noe vi føler er galt. Det er nemlig barn som går rundt blandt oss som ikke har det bra.

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361700 29/03/2012 19:08
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
For meg har du alltid virket som et fjollete og idiotisk troll uten substans. Men jeg kjenner deg like lite som du kjenner meg.

Jeg tror du kjenner meg ganske bra, og vi begge vet at jeg er en drittsekk. Det trenger vi ikke diskutere en gang.

Jeg tror ikke du ser på deg selv, eller nødvendigvis er, en total drittsekk. Men du framhever de situasjonene hvor du er hardliner, og lite diplomatisk.

Er den løsningsvarianten egentlig så mye å være stolt av? Går det ikke an å sette foten ned, uten å knuse opposisjonen?

Re: Christoffer-saken [Re: Hvilepuls] #1361712 29/03/2012 19:16
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Hvilepuls
For meg har du alltid virket som et fjollete og idiotisk troll uten substans. Men jeg kjenner deg like lite som du kjenner meg.

Jeg tror du kjenner meg ganske bra, og vi begge vet at jeg er en drittsekk. Det trenger vi ikke diskutere en gang.

Jeg tror ikke du ser på deg selv, eller nødvendigvis er, en total drittsekk. Men du framhever de situasjonene hvor du er hardliner, og lite diplomatisk.

Er den løsningsvarianten egentlig så mye å være stolt av? Går det ikke an å sette foten ned, uten å knuse opposisjonen?

Folk jeg aldri har møtt kjenner jeg ikke. Inntrykket man får av noen gjennom å lese noen linjer på en skjerm er sjelden et riktig eller fullstendig bilde. Men inntrykket du stort sett gir her på forumet er nok til at jeg ikke gidder å bruke nevneverdig med tid på deg. Så kan du enten føle at du har vunnet eller at du er knust. I don't care.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361833 29/03/2012 21:25
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P

Denne saken er helt syk. Det sykeste er uansett straffen som stefaren har fått. 8 år er et hån mot gutten.

Her er han..

http://nb.xiandos.info/Kim_Morten_Larsen

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1361864 30/03/2012 05:16
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Til alle som får lyst til å klemme sine barn og fortelle at de er glad i dem når de ser og leser om Christopher: Jeg håper dere gjør det. Da kommer det noe godt ut av saken.

Jeg tror også denne saken er med på så senke terskelen for å "si i fra" ganske kraftig.

La oss bruke følelsene denne saken vekker til noe positivt.

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1362184 30/03/2012 13:18
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Bildet av Christopher er utrolig gripende. Stefaren burde fått forvaring, han har åpenbart ingenting ute i samfunnet å gjøre.

Få historier som får meg like trist og rasende som denne.

Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1380417 24/04/2012 09:20
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da er moren dømt til fengselsstraff for passiv medvirkning til vold.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1380419 24/04/2012 09:23
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ja, kjempestraff. Må sitte inne i hele 120 dager. Mens Liv Løberg får 14 månders fengsel for å ha forfalsket CV'en. Jeg vet ikke helt...

Redigert av maxminus; 24/04/2012 09:23.
Re: Christoffer-saken [Re: KenR] #1380425 24/04/2012 09:30
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: maxminus
Ja, kjempestraff. Må sitte inne i hele 120 dager. Mens Liv Løberg får 14 månders fengsel for å ha forfalsket CV'en. Jeg vet ikke helt...

Det viktigste med denne saken var kanskje det prinsippielle og ikke minst skyldspørsmålet. Det skal være veldig vanskelig som omsorgsperson å la slike ting passere selv om en er gissel i sitt eget forhold. Barnets sikkerhet går foran alt.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Christoffer-saken [Re: KenR] #1380441 24/04/2012 09:52
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast

Tenkte akkurat det samme, merkelig rettspraksis....men for alt jeg vet kan det være forhold som gjør at det er formildende omstendigheter knyttet til saken.

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk
Re: Christoffer-saken [Re: arni@stinky] #1380469 24/04/2012 10:23
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: arni@stinky

Tenkte akkurat det samme, merkelig rettspraksis....men for alt jeg vet kan det være forhold som gjør at det er formildende omstendigheter knyttet til saken.

På helt generell basis er det relativt mye strengere straffer for såkalt hvitsnippkriminalitet da tanken er den at det er ganske vanskelig/uvanlig at noen blir tatt for slike ting og at den preventive effekten spiller inn om man ser at straffen er ganske voldsom.

I mer normale voldssaker/drapssaker osv. osv. osv. er sjansene for å bli tatt ganske mye større og det virker å være svært små allmenpreventive hensyn i og med at risikoen for, og tanken på mulig straff antagelig ikke er like fremtredende hos denne gruppen.
Ja, i den grad det gav noe mening da ... det er uansett mine tanker om det.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Christoffer-saken [Re: gare] #1380484 24/04/2012 10:44
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: gare

På helt generell basis er det relativt mye strengere straffer for såkalt hvitsnippkriminalitet da tanken er den at det er ganske vanskelig/uvanlig at noen blir tatt for slike ting og at den preventive effekten spiller inn om man ser at straffen er ganske voldsom.

I mer normale voldssaker/drapssaker osv. osv. osv. er sjansene for å bli tatt ganske mye større og det virker å være svært små allmenpreventive hensyn i og med at risikoen for, og tanken på mulig straff antagelig ikke er like fremtredende hos denne gruppen.

Jeg tror de aller fleste vil ha store problemer med å forstå hvorfor hvitsnippforbrytere får lengre fengselsstraffer enn f.eks en som har bidratt til at et barn ble mishandlet til døde.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1380487 24/04/2012 10:47
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Jeg tror de aller fleste vil ha store problemer med å forstå hvorfor hvitsnippforbrytere får lengre fengselsstraffer enn f.eks en som har bidratt til at et barn ble mishandlet til døde.

Jeg er ikke uenig i det, jeg forsøker å forklare hva jeg tror er bakgrunne for at det er slik. Dessuten ser jeg jo nå at moren i den aktuelle saken er dømt til 2 år og 6 måneder. Mesteparten er betinget, men det er nå tross alt utmålt en straff av en viss lengde og antagelig er det elementer i saken som er ukjent for de fleste av oss.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Christoffer-saken [Re: bik3man] #1380496 24/04/2012 11:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror moren for så vidt er starffet strengt nok. Hun er også et offer i denne saken, slik det fremstilles.

Jeg reagerer mer på at stefaren fikk såpass mild dom.
Hvis noen plukker opp et fremmed barn på gaten og mishandler det til døde, ligger det fort an til lovens strengeste straff.
Hvis noen over lengre tid mishandler barn i egen familie til døde, er reaksjonen som i denne saken noen få års (var det tre?) fengsel. Men når barn mishandles av de voksne som skal beskytte det, er det egentlig verre enn om det er av en fremmed, synes jeg.

I det hele tatt --
at saken mot stefaren først ble henlagt to ganger og at saken mot moren først kom i stand etter at guttens mormor hadde anmeldt sin egen datter, sier vel sitt.

Redigert av Tex; 24/04/2012 12:11. Rediger grunn: Endret fra "faren" til "stefaren". Ser jeg har skrevet det feil i en tidligere post også, men får ikke rettet det nå.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support