Bidrag til Årets sykkelfoto 2012 for april publiseres i denne tråden. Tema er «Vårstemning». Vinner kåres i starten av mai og annonseres her på terrengsykkel.no.
April
Tema: Vårstemning
Barmarkssesongen er her, vi vil se vårstemning med sykkelen. Enten det er yre syklister på frislepp, stemningsbilder i lav sol eller hva enn føret er hos deg. Alt som viser god vårstemning hører hjemme her.
Det er maks 2 bilder pr deltaker. Maksimal størrelse på foto er 800x800 piksler.
Om konkurransen
Årets sykkelfoto 2012 består av en delkonkurranse pr. måned, meg eget tema for den aktuelle måneden. Juryen vil kåre en månedsvinner, i tillegg vil sølv og bronseplass få behørig omtale. Årets sykkelfoto 2012 vil til slutt bli valgt blant månedsvinnerne.
Deltakelse
Innsendingsperiode: Fra den 10. i hver måned og ut måneden. Innsending: Egen tråd her på ”Foto og Film”-seksjonen av forumet
- Bildene i tråden skal være på maks 800 piksler i bredden.
- Maks 2 innsendte bilder pr deltaker NB: vinnerbilder må være tilgjengelig i høyoppløste format.
Premiering og vinnere
Månedsvinnere
Månedsvinneren får i tillegg til heder og ære, diverse stæsj i premie. Månedsvinnerne vil også gå videre til kåringen av Årets sykkelfoto 2012.
Årets sykkelfoto 2012
Vinneren av Årets sykkelfoto 2012 kåres blant månedsvinnerne. Vinneren vil komme på trykk i magasinet Terrengsykkel med intervju, samt ekstra side for oppslagsbilde(r). I tillegg blir det selvfølgelig stæsj, både til syklisten og fotosekken.
Facebook-banner
Blant alle innsendte bidrag hver måned vil vi også plukke ut foto som får ekstra berømmelse som bannerbilde på våre Facebook-sider. Vi gjør da oppmerksom på at fotografen selvsagt vil krediteres på foto, i tillegg til at vår logo og eventuelt andre elementer vil kunne være på bildet.
Månedskonkurranser
Mars
Tema: Vinter
Innsendingsperiode avsluttet. Vinner publiseres 11. april
April
Tema: Vårstemning
Barmarkssesongen er her, vi vil se vårstemning med sykkelen. Enten det er yre syklister på frislepp, stemningsbilder i lav sol eller hva enn føret er hos deg. Alt som viser god vårstemning hører hjemme her.
Videre måneder oppdateres fortløpende gjennom året.
Vi gjør oppmerksom på at Terrengsykkel ikke krever opphavsrett til innsendte bidrag.
OK. Jeg gir mitt første av kvoten på 2 forsøk her: Bildet er tatt med kjipt mobilkamera i stemningsfull inspirasjon da jeg syklet en ettermiddagstur langs Sandebukta. Måtte gi bildet bittelitt drahjelp i Photoshop, men ikke mye (bildet kom litt "flatt" ut fra mobilen. Måtte gjenopprette stemningen). Himmelen stod virkelig i "brann"!
Diktet tilogmed et Haiku til bildet. SÅ inspirert var jeg:
"Himmel brenner rødt Vårvind hvisker i øret Hjul spinner lydløst"
NB: Jeg ser at bildet fortoner seg mye mørkere i skyggepartiene på den ene av mine to skjermer i forhold til den andre... vet ikke helt hvem av dem som er "riktig"
fotomessig ikke noe bidrag egentlig, men stemingen bak og opplevelsen er der for meg, og jeg må jo være med :-) Får jobbe med bedre bidrag etterhvert, men som en start, om ikke elg i solnedgang så noe i nærheten med:
"Ventepølse klar for De Ronde van Vlaanderen voor Wielertoeristen"
Veldig bra Bob! Er det lov med feedback? Tar sjansen jeg: Liker godt veikurven gjennom bildet og at du tar bilde litt "lavt" (kanskje du står i en nedoverbakke?) God dynamikk, en får en opplevelse av farten i feltet - ser at de foran gir gass :-) Vet jo ikke om det er mulig, men om du hadde tatt noen steg til venstre og unngått buskaset i høyre bildekant hadde det kanskje funket enda bedre. Grenen som kommer ned ovenfra "forstyrer" også litt kanskje. Vurderingssak alt etter hva en vil, men kanskje vurdere lavere dybdeskarphet, sånn at forgrunnen blir mer "dus", og samme med bakgrunnen? Bare som tanker altså :-)
Takk for feedback. Ja, jeg har sett det samme når jeg gikk igjennom bildene.
Det var ikke naturlig å stå lenger til venstre. (Bildet er tatt på en del avstand med mye zoom.) og ideen var egentlig at de skulle "komme ut" av vegetasjonen og bruke vegtasjonen inkl grenen som ramme på bildet. Men i resultatet ser jeg at bildet hadde åpnet seg mer om jeg hadde fått til en annen vinkel. Det er klart; jeg er amatør, og har liten tid på meg til å tenke ut komposisjonen og fyre løs, når jeg tar bilder på ritt, så man må bare prøve seg og lære av det.. ;-)
Jeg tok bilder i en serie her, og det er til og med mulig jeg burde valgt en av de andre i serien, med rytterne lenger framme. Kanskje en annen beskjæring også..
Jeg har for den saks skyld postet flere bilder under tråden " SpinnCup " - men man får jo bare lov å entre 2 bilder. Hvis redaksjonen myser på Spinn Cup tråden, og mener jeg burde bytte ut dette med et annet, er jeg lydhør... ;-)
He-he, det er en konkurranse, så valgene må dere selv ta. Jeg er bare en av mange i juryen, men ditt SpinnCup bilde nr 5 synes jeg f.eks har fine linjer og lys. Ellers er jeg helt enig, ritt er ofte stressende og det skjer mye uforutsett. Som også fotograf Kippernes har kommentert i flere av sine FotoHelger.
Men nå har jo lurifax-forumet fjernet redigeringsknappen, så jeg får ikke endret. Jeg ser jo at det var en glipp at jeg i sene nattetimer ikke så at dette var en bedre kandidat:
Jepp, mye flinke fotofolk på forumet her, og syns tonen på TS forumet er bedre enn på foto.no, så jeg har vel egentlig lært mer her så langt. Desverre er det ikke så ofte jeg får tatt bilder av sykling. Sykler selv eller ser andre spille håndball eller svømme stort sett :-) Må vel bli flinkere å ha kamera med på sykkeltur kanskje....
Vårstemning - dobbelpunktering på fatbike er litt sjau, men når man kunne jobbe i vårsola i bar overkropp i MARS gjorde det ikke så mye likevel
Man tar vel ikke lappesaker ut i skogen. Eller er det vanskelig å få tak i slanger til fatbike?
Når man har med EN ekstra slange og punkterer på TO hjul så er det fram med lappesakene ja. Og da kan man likegodt lappe begge slangene og fremdeles ha en i reserve... Men kan vurdere å hive noe guffe i slangene i framtida dersom jeg punkterer ofte.
Jeg vil vel tro at det som er mest jobb er å fylle dekka med luft, og det må du uansett om du lapper eller skifter slange.
Akkurat å pumpe opp er ikke så ille, det er lavt trykk så det er ikke tungt å pumpe. Det gikk overraskende greit, selv med ei lita minipumpe. Lettere å fylle opp et stort volum med lavt trykk enn en lite volum med høyt trykk er min erfaring. Det som tok tid var av og på med hjul, dekk, lapping og så sette alt sammen igjen.