Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer!
|
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer!
[Re: Ola R.]
19/04/2012 08:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Finnes det UCI-ritt til 200 kroner i Norge? Ikke så veldig langt unna - satsene ble nettopp økt fra 200,- til 250,-. UCI-ritt i Norge My bad, jeg burde kansjke vært mer presis, men er dette et ritt som nærmer seg marathonrittdistanse eller er dette et ritt med en temmelig kompakt løype?
|
|
|
[Re: quattro]
19/04/2012 08:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dere som klager på prisene, vet dere hva alternativet er? Ønsker dere en sovjetstat som regulerer prisen som klubbene får lov til å ta for å arrangere ritt? Resultatet av en slik regulering er jo lett å forutsi, da blir det ingen ritt å sykle fordi ingen gidder å arrangere for knapper og glansbilder.
Selvfølgelig vil arrangør ta ut en pris som gjør det verdt bryet med å arrangere. Stort sett alle arrangører er i tillegg sykkelklubber og idrettslag, slik at pengene går til et godt formål, og når rittene blir fulltegnet, så hvorfor ikke ta ut potensialet? Hvor er sammenligningen med utenlandske ritt/arrangører? Er det sovjetstattilstander for de som arrangerer L'Eroica, terrengcup i Sveits osv.? Har du tall som viser at utenlandske klubber bare gjør dette for moros skyld?
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
19/04/2012 09:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når det gjelder etteranmeldingsgebyr, så er det nok desverre riktig at denne må være høy. Det er alt for mange som venter på sola, og det er kanskje noe av det som tar mest tid og legge til etternølere. At dette er et gebyr på opp mot 200,- er jeg overhodet ikke uenig i. Men når grunnprisen allerede er tett oppunder tusenlappen så blir totalpakka ganske drøy. Som sagt tidligere er den progressive prisen på store turritt begrunnet med risikobegrensning ettersom tidlig oversikt over antall startende gjør planegging, budsjettering og kostnadsstyring lettere. Også dette med kapitalstyring. Å ha kapital til å dekke kostander i forkant er vitkig når det er snakk om flere millioner. Da er man villig til å gi rabatt dersom man skyter inn pengene tidlig, for det vil koste penger å måtte finansiere utleggene. Dersom man får en 20% økning siste måneden før rittet, må trolig ekstra innkjøp gjøres og kanskje da med mindre kostnadseffektive løsninger. Dette gjelder jo når rittene begynner å bli svære. Dette iflg de jeg kjenner som arrangerer slikt i stor skala. Mulig noen "utnytter" dette mer enn de trenger, men det vet jeg ingenting om, så det gidder jeg ikke spekulere i.
Høye etteranmeldingsgebyr handler bare til en viss grad om å dekke inn kostanden med å tilby denne muligheten, og i stor grad om å begrense uvesenet, da dette definitivt er det som skaper mest støy for arrangøren. Og dette er forhold som ike gjelder i utlandet?
Redigert av Tange; 19/04/2012 09:01.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
19/04/2012 09:36
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Forslag/utfordring til enhver som lar seg irritere over høye priser på ritt: Bli med på arrangørsiden
|
|
|
[Re: JonahHex]
19/04/2012 09:54
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Forslag/utfordring til enhver som lar seg irritere over høye priser på ritt: Bli med på arrangørsiden Eh.. Ja.. La oss arrangere Drammensrittet 
|
|
|
19/04/2012 09:58
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
...velkommen  Et ritt med stor økonomisk risiko (dyrt arrangement) som er avhengig av et visst antall deltakere som betaler godt. Siste års regnvær har gjort dette vel spennende, men det har gått bra.
|
|
|
[Re: simenf]
19/04/2012 10:16
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg har irriterert meg over prisene på norske ritt på forumet før, og jeg kan se at prisene går ikke nedover. Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum. Hva årsaken til de høye prisene er i denne sammenhengen meg revnende likegyldig.
Men å delta i lavterskel-ritt er jo et bra alternativ. Jeg er veldig usikker på om prisene på ritt hindrer deltagelse og rekruttering. Av alt en terrengsyklist må anskaffe av utstyr, er nok et par ritt en av de mindre kostnadene. Det er nok av rittmuligheter i dette landet, enten det er karuseller, UB-cup eller mindre maratonritt som ennå ikke konkurrerer med de største verken på pris eller populæritet. Personlig så vil jeg i år bruke like mye på ritt som på utstyr og da har jeg kjøpt meg "ny" rittsykkel. Så for min del ser jeg gjerne lavere priser på en del av rittene, da det er en stor utgift for meg når jeg skal delta på 10-12 ritt, utenom eventuelle ritt i UB-cup. Men markedet for grusbanking ispedd litt terreng er betalingsvillig, så da er det bare å knipe inn der det er mulig og bite i det sure eplet og betale dyre dommer for muligheten til å sykle med et startnummer...
Redigert av Rønnern; 19/04/2012 10:16.
|
|
|
[Re: Tange]
19/04/2012 10:22
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Hvor er sammenligningen med utenlandske ritt/arrangører? Er det sovjetstattilstander for de som arrangerer L'Eroica, terrengcup i Sveits osv.? Har du tall som viser at utenlandske klubber bare gjør dette for moros skyld? Markedet er nok noe større ute i Europa, samt at antall ritt er mye høyere, men betalingsviljen tror jeg er betydelig lavere. Da har dette regulert seg selv. Alternativet i Norge siden markedet er villig til å betale hva det skal være, er enten at de som klager på prisene gjør noe aktivt selv, dvs. arrangerer ritt, eller at de får innført prisreguleringer. Har du noen andre løsninger for å gjøre noe med prisene? Og nei, jeg har ingen tall for hva utenlandske klubber gjør, har du? Kjenner du inntekter og kostnader for de rittene du nevner?
Lars Olav
|
|
|
19/04/2012 10:29
|
Walter E. Kurtz
Entusiast
|
Entusiast
Samme diskusjon pågår her hvor jeg bor, her koster et turritt uten tidtagning rundt en femtilapp og ritt med tidtagning mellom 100-150, og det krangles om hvorvidt dette er plyndring eller ei. For øvrig er løypene morsommere og bananene bedre enn i Norge, og jeg betaler med barnlig glede.
Jeg synes ikke det er noe uetisk ved at en sykkelklubb tjener på å arrangere et ritt, men prisnivået i Norge motiverte ikke til å delta i mange. Kona og jeg betalte en gang til sammen 1.500 spenn i påmeldingsavgift for å sykle en tur, og sett fra deltagerens synspunkt så er det ganske drøyt for en halv bolle, en grønn banan, en new energy og et par flasker saft. Om arrangøren har betalt mye for et høyttaleranlegg som spiller stygg musikk, så gir ikke det meg en mer omfattende følelse av valuta for pengene. Vi kunne ha leid inn en ingeniør til å løpe etter oss med halve boller for samme prisen dersom vi hadde syklet samme tur en annen dag.
Det jeg vil fram til, selv om det jeg har skrevet ovenfor ikke nødvendigvis leder logisk fram til det, er at til tross for at en femhundrelapp eller to ikke er all verdens for å delta i ett ritt, så er påmeldingsavgiftene noe som trolig hindrer mange fra å delta i flere ritt i løpet av en sesong, særlig for de av oss som ikke har realistiske ambisjoner om å kjempe blant de beste 50%, men ser på ritt som en fin tur og brukbar trening. Det er også mulig å tenke seg at unge talenter får mindre ritt-trening enn de kunne fått fordi de ikke har muligheten til jevnlig å svi av så mye penger.
Simenf oppsummerte det forbilledlig: Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum. Hva [som er] årsaken til de høye prisene er i denne sammenhengen meg revnende likegyldig.
|
|
|
19/04/2012 10:34
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Dere som klager på prisene, vet dere hva alternativet er? Ønsker dere en sovjetstat som regulerer prisen som klubbene får lov til å ta for å arrangere ritt? Hvis det å klage på prisene hadde betydd at folk ville ha en sovjetstat, hadde NKP hatt rent flertall siden stiftelsen... Å fundere over prisregulering er da helt kurant. Det er ikke et fritt marked av ritt. Dersom vi ønsker rekruttering kan vi heller ikke stole på det markedet som finnes. Dersom vi ser idretten som noe idealistisk, et tiltak for folkehelse elelr mange av de andre honnørordene er det heller ikke greit å kalle det markedskrefter og avfeie alt med det. Om det er noen regulering som koster mindre enn det smaker, totalt sett, kan diskusjonen være med på å gi svar på.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/04/2012 10:45
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rittene koster, som Walter sier over, mye pga at folket vil ha brød og sirkus.
Kunne man arrangert et ritt med vann som drikke, alt på egen risiko og resultatliste/litt premie som eneste frynsegode hadde det jo blitt mye billigere. Så kan syklistene ta med egen bolle, og styrkedrikk om det trengs.
Men skal man ha en plasthall, band, bananer, boller, XL-1, røde kors, politiet og pins til alle koster det fort penger. Alt er fint å ha, men ikke viktig for selve rittet.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Walter E. Kurtz]
19/04/2012 11:11
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er også mulig å tenke seg at unge talenter får mindre ritt-trening enn de kunne fått fordi de ikke har muligheten til jevnlig å svi av så mye penger.
Hvis du med "unge talenter" mener turryttere på rundt 20 så stemmer sikert det, ungdomsryttere og aktive juniorer har heldigvis mligheten til å få plenty med rittrening uten at det koster skjorta. Men skal man ha en plasthall, band, bananer, boller, XL-1, røde kors, politiet og pins til alle koster det fort penger. Alt er fint å ha, men ikke viktig for selve rittet.
I min arangørverden er i alle fall politi og Røde kors temmelig viktige for rittet (og ikke minst rytterne). Sanitet koster fort 10-15.000,-
Redigert av Oystein L; 19/04/2012 11:15.
|
|
|
19/04/2012 11:15
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
...velkommen  Et ritt med stor økonomisk risiko (dyrt arrangement) som er avhengig av et visst antall deltakere som betaler godt. Siste års regnvær har gjort dette vel spennende, men det har gått bra. Rittet har jo norges beste forpleiningsstasjon MTB Pit Stop basert på frivillig basis:)
|
|
|
19/04/2012 11:30
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Hva med å sjekke realitetene her? Det stilles spørsmål ved de høye prisene på enkelte typer turritt, og dette besvares med å komme med eksempler på hva som koster penger i Norge, samt at Norge er et høykonjunkturland, samt at man henviser til at Birken sitt regnskap kun viser et moderat overskudd, noe som tyder på at de har valgt å ikke utnytte markedspotensialet siden de fulltegnes på 90 sekunder. Men så henvises det til at l'Eroica er billigere ???? Ting er dyrt i Norge uavhengig av hva ting koster i Italia. Det er noe nordmenn bare på leve med. Siden det forklares her at prisene på disse rittene går til kostandsindekning og et moderat overskudd til arrangørkluben, og blant andre Tange fortsetter å henvise til billige turritt i utlandet, og forlange regnskap fremlagt, fremstår dette for meg som at man sitter og spekulerer i at noen blir lurt, rett ut av løse lufta, og krever at andre skal motbevise det. Har du noe substansielt å komme med som tyder på at det er fanteri på gang, så kom med det. Ikke bare kast ut løse spekulasjoner og krev motbevis. Det påstås at det er så dyrt i Norge at folk ikke har råd til å sykle... Simenf sin påstand er jo mildt sagt merkelig etter mitt skjønn : Jeg har irriterert meg over prisene på norske ritt på forumet før, og jeg kan se at prisene går ikke nedover. Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum. Hva årsaken til de høye prisene er i denne sammenhengen meg revnende likegyldig. For det første: Rekrutteringen har i flere år gått raka vegen opover(!) innen sykling i Norge, og det i såpass høy fart at man nesten kan snakke om voksesmerter. Terrengsykling spesielt har hatt en kraftig økning, men det gjelder nå egentlig alle grenene. For det andre: Det er de dyreste rittene som opplever den største økningen! Birken har stanget hodet i taket i flere år. Flere og flere Birken-look-a-likes har etter hvert begynt å stange hodet i taket også pga fulltegning. For det tredje: Norges Cup maraton (som burde være direkte sammenlignbar) har også en bra økning i deltakelse, men ikke like sterk som turrittene. NC rundbane har en mer moderat økning. Disse rittene er faktisk prisregulert(!!) og koster hhv 400 for maraton og 250 for rundbane. (i fjor 200,-) For det fjerde: Det finnes terrengcupper som er helt gratis(!!!) Giant Cup og Scott Cup blant annet. Disse har plass til fler, for så si det sånn. Det finnes også turritt som er svært billige å delta på, som også har plass til fler deltakere. Konklusjon: Prisnivået har ingen effekt på rekrutteringen, da det både er slik at det er de dyreste som opplever den største rerkutteringen og at det rent faktisk finnes ritt med mosjonsklasser priset helt ned til 0,- som ikke blir fulltegnet. Dersom man er bekymret for unge satsende, så er det helt grunnløst, da de rittene disse [i]burde[i] sykle faktisk er prisregulert, og ligger nede på samme nivå som i utlandet. Altså kan jeg ikke se at Simen og Walter har noe som helst fakta som backer opp den påstanden. Det finnes ritt i alle prisklasser og i alle formater i Norge. Dersom mange nok ønsker seg vekk fra høye prislapper, forventer jeg at "markedet" begynner å trekke seg vekk fra de dyre arrangementene og over på de billige. Den trenden er ikke tilstede for øyeblikket. Og uansett billig eller dyrt, handler det for arrangørklubbene å gjøre et dugnadstiltak som gir midler til videre drift av klubben. Hvordan de får til det finnes det flere løsninger på.
Redigert av Sykkelbob; 19/04/2012 11:35.
|
|
|
[Re: Oystein L]
19/04/2012 11:38
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
I min arangørverden er i alle fall politi og Røde kors temmelig viktige for rittet (og ikke minst rytterne). Sanitet koster fort 10-15.000,- 10-15 deltagere så er det i boks  Selvsagt skal alle utgifter dekkes, ingen tvil om det. Men å dekke seg bak idrettsklubber for å arrangere store pengemaskiner som Birken, Grenserittet, Skarverennet osv er ganske drøyt. Skarverennet genererer 80-100 millioner for Geilo. Da er jeg rimelig sikker på at alle utgifter Geilo IL måtte ha for å arrangere er det lokale næringslivet villig til å betale vesentlig mer enn det koster. Skarverennet dreier seg om 80-100 Millioner Når det er sagt så må jeg si at jeg er svært forundret at driftsresultatet til Birken KUN er på ca 5 mill. Men, så lenge vi er villige til å vifte med hundrelappene for tørre boller og energy barer så er det vel bare å presse prisene.
|
|
|
19/04/2012 11:45
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
For det første: Rekrutteringen har i flere år gått raka vegen opover(!) innen sykling i Norge, og det i såpass høy fart at man nesten kan snakke om voksesmerter. Terrengsykling spesielt har hatt en kraftig økning, men det gjelder nå egentlig alle grenene. Rekruteringen skjer i menn 40+ For det fjerde: Det finnes terrengcupper som er helt gratis(!!!) Giant Cup og Scott Cup blant annet. Disse har plass til fler, for så si det sånn. Det finnes også turritt som er svært billige å delta på, som også har plass til fler deltakere. Disse Cup'ene har relativt høy terskel på ferdighetsnivået for å sykle i disse løypene. Førstkommende løyper som f.eks. Darbu og Svelvik er ikke akkurat for den jevne morsjonisten.
|
|
|
19/04/2012 11:45
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Men, så lenge vi er villige til å vifte med hundrelappene for tørre boller og energy barer så er det vel bare å presse prisene. Boller får jeg kjøpt i 3-pack for 45,- på Statoil sammen med den gratis kaffen. Jeg tror det er andre forhold som får folk til å ha lyst til å sykle Birken.
|
|
|
19/04/2012 11:46
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Når det gjelder argumenter om talenter som ikke får deltatt på ritt er også det (for meg) litt underlig da klubber er med på å betale kontingenter for de som ønsker å satse. Forutsatt at de samme klubbene får arrangere ritt som genererer inntekter 
|
|
|
19/04/2012 11:50
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Rekruteringen skjer i menn 40+ Fakta: Ungdomsklassene i regionale cupper og Norges Cup har hatt en solid økning, samtidig som at Giant Cup og Scott Cup blant annet er nykomminger som har kommet i "nyere tid" på grunn av rekrutteringen. Vi har en større juniorklasse på lenge og vi har nettopp hatt en junior på 11 plass i Houffalize.
|
|
|
19/04/2012 11:52
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder argumenter om talenter som ikke får deltatt på ritt er også det (for meg) litt underlig da klubber er med på å betale kontingenter for de som ønsker å satse. Forutsatt at de samme klubbene får arrangere ritt som genererer inntekter Det er jo gjerne den veien pengestrømmen går. Klubbene arrangerer noe de tjener penger på, som igjen fører til satsing på unge talenter. Vi har det i hvert fall slik. Vi har bilig årskontigent, dekker rittavgift og har de siste par årene laget en satsing på våre juniorer. Edvalt Boasson Hagen kommer fra Lillehammer CK. (en av medeierne til Birken)
|
|
|
19/04/2012 11:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kostnaden för att arrangera ritt gått opp de senaste åren? Om det inte är fallet så undrar jag om klubbarna förlorade pengar på ritten för 5-10 år sedan med tanke på att ritten väl var billigare då? For det fjerde: Det finnes terrengcupper som er helt gratis(!!!) Giant Cup og Scott Cup blant annet. Disse har plass til fler, for så si det sånn. Det finnes også turritt som er svært billige å delta på, som også har plass til fler deltakere.
Konklusjon: Prisnivået har ingen negativ efekt på rekrutteringen, da det både er slik at det er de dyreste som opplever den største rerkutteringen og at det rent faktisk finnes ritt med mosjonsklasser priset helt ned til 0,- som ikke blir fulltegnet.
Jämför du inte äpplen och Päron här eftersom många faktiskt föredrar maraton ritt? Vad med deltagar antalet om tex Drammensrittet skulle bli mycket billigare? Men vasaloppet är endå ett bra exempel på att priset i alla fall för en viss typ ritt inte spelar så stor roll. Redan första året var de mycket dyrare än de andra mtb ritten i sverige men de blev endå störst på en gång. Bedrifts ritt är väl också intressanta både med tanke på deltagare och det låga priset. interessant med gratis ritt med krav på lisense då de som gör det mesta (allt?) arbete nestan inte får några pengar medans förbundet får in en del.
|
|
|
19/04/2012 11:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvor er sammenligningen med utenlandske ritt/arrangører? Er det sovjetstattilstander for de som arrangerer L'Eroica, terrengcup i Sveits osv.? Har du tall som viser at utenlandske klubber bare gjør dette for moros skyld? Markedet er nok noe større ute i Europa, samt at antall ritt er mye høyere, men betalingsviljen tror jeg er betydelig lavere. Da har dette regulert seg selv. Alternativet i Norge siden markedet er villig til å betale hva det skal være, er enten at de som klager på prisene gjør noe aktivt selv, dvs. arrangerer ritt, eller at de får innført prisreguleringer. Har du noen andre løsninger for å gjøre noe med prisene? Og nei, jeg har ingen tall for hva utenlandske klubber gjør, har du? Kjenner du inntekter og kostnader for de rittene du nevner? Hadde jeg hatt tall så hadde jeg ikke spurt herinne om tall. Hvis du leser tilbake til mitt første innlegg i tråden så hadde det vært klart fra første øyeblikk. (Er det forresten to-tre stykker som er villige til å legge ut (evt. sende meg på PM) budsjett/regnskap på ritt som de har vært med å organisere). At markedet er større i Europa (per ritt)? Jeg tviler på det. Har du noen tall å vise til? Betalingsviljen, tja flere har vært innom den før og det er godt mulig det blir svaret. Man tar det forbrukeren er villig til å gi. Men det vil jo feie vekk bortimot alt av grunner som mange andre har kommet (ihvert fal prøvd) med i denne tråden som går på at alt er så mye dyrere her på berget fordi vi er et høykonjuktur land. Er det er jo ikke denne konklusjonen vil ha, eller? Trur ikke jeg har klaget på prisenene ennå.
|
|
|
19/04/2012 12:00
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg klarer meg med et bra med ritt uten hall, storskjerm og musikk og selv dusj - null tap for meg som er vant til å skifte ved bilen. Men mulighet for en bolle/banan og vann/sportsdrikk underveis bør ikke kuttes ut.
Hvorfor trengs politiet i så stor grad, dvs kan ikke frivillige dirigere trafikken med hjelp av skilt og barrierer?
Å tvile på at høye priser hindrer rekrutteringen er bare vrangvilje - både for egen del, på jobben og blant venner har jeg konkrete eksempler på det. Å trekke frem eksempler som at "jeg bruker like mye på ritt som på utstyr, inkl ny rittsykkel" har svært lite å gjøre med de som synes ritt er for dyrt.
Terrengsyklingen vokser ikke inn i himmelen. Det vil komme flere ritt med større fokus på syklingen, kun basistjenester og helt nettbasert administrasjon med lavere priser som følge.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
19/04/2012 12:02
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Det vil komme flere ritt med større fokus på syklingen, kun basistjenester og helt nettbasert administrasjon med lavere priser som følge. Sannsynligvis, forutsatt at det er klubber eller (kommersielle?) aktører som ønsker å organisere dette. Med 5 ritt i år blir det ikke oss 
|
|
|
19/04/2012 12:04
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jämför du inte äpplen och Päron här eftersom många faktiskt föredrar maraton ritt? Vad med deltagar antalet om tex Drammensrittet skulle bli mycket billigare? Ja og nei. Man sier man er bekymret for rekrutteringen. Hva er det man er bekymret for?? Rekrutteringen av turryttere i 30+ ?? Denne foregår jo for full gass i de dyreste turrittene! Er man bekymret for ungdom som skal satse innen de offisielle terrengsyklingsgrenene?? Her finnes det ritt innen rundbane (og maraton) som er priset helt ned i null, samtidig som NC og mesterskapene er prisregulert! Samtidig øker ungdomsandelen i alle disse rittene, enten det er UB-cup eller Ungdomsbirken. Hva helt konkret er det som tyder på at rekrutteringen til terrengsykkelsporten lider? Der jeg mener terrengsykkelsporten har et problem, er satsingen på talenter i Junior som bør løftes opp til landslag og proffnivå, slik at disse ungdommene har noe å se fram til. Dette koster jo også penger.. Her mener jeg forbundet har en stor oppgave foran seg, men de er jo også overrumplet av den store pågangen og har vært avhengige av å få på plass en økonomi til å takle veksten samt bemanne opp en organisasjon.
|
|
|
19/04/2012 12:09
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det påstås at det er så dyrt i Norge at folk ikke har råd til å sykle... Simenf sin påstand er jo mildt sagt merkelig etter mitt skjønn : Jeg har irriterert meg over prisene på norske ritt på forumet før, og jeg kan se at prisene går ikke nedover. Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum. Hva årsaken til de høye prisene er i denne sammenhengen meg revnende likegyldig. For det første: Rekrutteringen har i flere år gått raka vegen opover(!) innen sykling i Norge, og det i såpass høy fart at man nesten kan snakke om voksesmerter. Terrengsykling spesielt har hatt en kraftig økning, men det gjelder nå egentlig alle grenene. For det andre: Det er de dyreste rittene som opplever den største økningen! Birken har stanget hodet i taket i flere år. Flere og flere Birken-look-a-likes har etter hvert begynt å stange hodet i taket også pga fulltegning. For det tredje: Norges Cup maraton (som burde være direkte sammenlignbar) har også en bra økning i deltakelse, men ikke like sterk som turrittene. NC rundbane har en mer moderat økning. Disse rittene er faktisk prisregulert(!!) og koster hhv 400 for maraton og 250 for rundbane. (i fjor 200,-) For det fjerde: Det finnes terrengcupper som er helt gratis(!!!) Giant Cup og Scott Cup blant annet. Disse har plass til fler, for så si det sånn. Det finnes også turritt som er svært billige å delta på, som også har plass til fler deltakere. Konklusjon: Prisnivået har ingen effekt på rekrutteringen, da det både er slik at det er de dyreste som opplever den største rerkutteringen og at det rent faktisk finnes ritt med mosjonsklasser priset helt ned til 0,- som ikke blir fullteg @Sykkelbob: For det første: les hele innlegget mitt. Jeg påpeker at lavterskel (f.eks. Scott- og Giant-cup) kan være bra alternativer. For det andre: Ufint å kutte ut de delene av innlegget du ikke har giddet å lese! Din konklusjon om at prisnivået ikke har noe å si for rekrutteringen...vel, la oss se om ti år. At de største rittene ikke er prissensitive betyr ikke at dette er regelen. Rekruttering foregår faktisk også i klassen 40+, selv om disse ikke kommer til å vinne gull for Norge.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
19/04/2012 12:13
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
+1
Jeg har irriterert meg over prisene på norske ritt på forumet før, og jeg kan se at prisene går ikke nedover. Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum. Hva årsaken til de høye prisene er i denne sammenhengen meg revnende likegyldig.
Men å delta i lavterskel-ritt er jo et bra alternativ. Dette er hele inlegget. Overhodet ikke meningen å være ufin. Det er påstanden din om at "..prisene går ikke nedover. Dette hindrer både deltagelse og rekrutteringen til terrengsyklingen. Punktum!" jeg mener er feil, ettersom deltagelsen faktisk går oppover i både barn, ungdom, junior,senior, veteran OG mosjonsklassne.... Jeg la merke til at du mener lavterskelritt er et bra alternativ. Der er vi enige. Bare at jeg mener at GiantCup, ScottCup og UB cup er det helt riktige stedet å være for en ungdsom som satser. - Ikke på turrittene!
|
|
|
19/04/2012 12:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Studenter i 20 årsåldern är nog en grupp som kan ha problem.
Det är ju också svårt att veta vad som skulle hända med antalet deltagare om priset gick ned. Jag tror i alla fall inte det skulle bli färre för de ritten som folk vet om.
Men de kan sätta priset som de vill och det är möjligt att dagens pris ökning är det bästa på lång sikt men det är också möjligt att intresset minskar och att höga priser inte är så bra i längden. Långlopp i Sverige hade tex sin topp 1999 men har sedan dess minskat rätt mycket (om man räknar bort vasan i alla fall).
De största ritten kan sätta väldigt höga priser på grund av statusen men möjligt att lite mindre ritt skulle tjäna på lite billigare.
Möjligt att det är jag som är spesiel men jag har droppat både ritt och renn på grund av att jag tyckt de var för dyra.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/04/2012 12:17
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Möjligt att det är jag som är spesiel men jag har droppat både ritt och renn på grund av att jag tyckt de var för dyra. +1 Er det for dyrt lar man bare være.
|
|
|
19/04/2012 12:26
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Möjligt att det är jag som är spesiel men jag har droppat både ritt och renn på grund av att jag tyckt de var för dyra. +1 Er det for dyrt lar man bare være. Det er jo selvsagt en mulighet, men det tror jeg ingen er tjent med på sikt.
|
|
|
|
|