Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer!
|
Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer!
18/04/2012 11:44
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Å delta på sykkelritt har etter mitt syn blitt relativt dyrt for ordinære mosjonister. Mange rittarrangører opererer med priser ifra 4-500kr til oppunder 1000-lappen uten lisens hvis du er sent ute med påmelding. Er det regler for hva en arrangør kan ta i påmelding eller er det markedet som bestemmer og for sykkelritt er det jo godt marked for om dagen.
Jeg har sett en tendens de siste par årene at arrangørene skrur opp prisene uforholdsmessig mye opp mot rittdagen, gjerne en dobling av prisene som nevnt opp mot 1000kr for helt ordinære ritt. Jeg er forsåvidt ikke uenig at en etteranmelding kan føre til ekstra avgift, men ikke dobbel avgift. Er dette en del av de levevilkårene i Norge de fleste nå lever i.
Ja, jeg er kjent med at det er frivillige og dugnadsarbeid som stort sett gjør at det kan arrangeres ritt og at etteranmeldinger fører til ekstraarbeid for arrangøren (hvor mye vet jeg ikke da jeg ikke har tatt del i akkurat dette enmet rundt rittarrangering). Dog har jeg problemer med å svare bekjente som ikke har spesielt kjennskap til sykkelritt som blir svært overrasket over hvor mye det koster og spesielt etteranmeldingsgebyrer og at dette ikke fungerer slik i "sine" idretter. Hvorfor er det så ekstremt for turritt?
Redigert av Tjuvtrener; 18/04/2012 11:45.
|
|
|
Re: Priser på ritt og etteranmeldingsgebyrer!
[Re: Tjuvtrener]
18/04/2012 11:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Du må skille på påmeldingsavgiften og enganslisensen på 200 som går rett videre til forbundet.
Påmeldingsavgift står det arrangøren fritt å sette for alle ritt untatt aktive ritt (Norgescup/NM). Her er det ikke uvanlig med 400-600 for maratonritt og mer om du er de griskeste/største. I tillegg er det ikke uvanlig med dobbel avgift for etteranmelding. Det er helt klart for å stimulere til forhåndspåmelding siden etteranmelding gjør det hele mer usikkert. Hva skal man dimensjonere etter er usikkerheten her, kommer det 200 eller 400 ryttereer et relevant spørsmål. Man risikerer å sitte igjen med ett berg av kake og pølser om man tar feil....
Men den største årsaken til at man kan gjøre det slik på turritt er alle treigingene som bestemmer seg samme morgen for at de vil kjøre ritt. Så lenge det stiller opp folk og vifter med bunker med hundrelapper vil det være noen til å ta i mot. De som klarer å ta en beslutning på onsdag om hva de skal gjøre på lørdag blir rikelig belønnet for det i alle fall.
LarsB
Redigert av larsb; 18/04/2012 12:02.
|
|
|
18/04/2012 12:08
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Lisensen har jeg da skillet på.
Skulle tro dette også var en problemstilling i andre idretter.
Bestemmer man seg på onsdag blir man belønnet ja, men fremdeles relativt stort avvik ifra grunnsummen, men jeg skjønner poenget ditt.
Redigert av Tjuvtrener; 18/04/2012 12:11.
|
|
|
18/04/2012 12:12
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Det at etteranmeldiongsgebyra er harde er for å oppdra folk. Men, det har vel etter min mening tatt litt av. Startkontigenter på opp mot 1000,- lappen gjør jo også at idretten blir direkte eksluderende for en del.
Redigert av jodajoda; 18/04/2012 12:14. Rediger grunn: Tyrkleif
|
|
|
18/04/2012 12:13
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
pisk og gulrot Men det koster fort litt med ritt til 1000-lappen, transport til/fra, kanskje overnatting også. Snodig nok er det turritt som koster mest, men det er vel gjerne der pengene sitter også, folk i fast arbeid med ok lønninger.
|
|
|
18/04/2012 12:26
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg har noen kolleger/kompiser som gjerne ville stilt i et ritt for å få testa ut. Ingen av dem er villige til å melde seg på månedsvis i forveien, og med 6-7-800 + 200 kr i engangslisens på rittdagen så utgår dette for dem. Jeg har troa på at det kunne vært lurt å lært litt av dop-selgere, første dose gratis, eller ihvertfall sterkt redusert pris. Eksempel: xxxxx-rittet koster kun kr 200 + engangslisens for førstegangsdeltakere i vårt ritt. Påmelding må skje innen en uke før start. For påmelding på rittdagen vil det koste 400 pluss lisens. Alle "førstegangsryttere" må starte i en av de siste puljene for å hindre at vi "rutinerte" og betalingsvillige som allerede er avhengig benytter oss for mye av dette tilbudet.
- Stefan
|
|
|
18/04/2012 12:31
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
En ting er på meldingsavgift min 4 dager i forkant, men sånn som flere av de største og griskeste holder på. Øker på med flere hundrelapper flere måneder i forkant, det har ingen ting med logistikk å gjøre, kun griskhet.
|
|
|
18/04/2012 12:32
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Godt poeng med billigere innstegspris, kan dog føles litt urettferdig etterhvert. Har samme erfaring med bekjente som sykler, men ikke sånn langt over gjennomsnittlig interessert som mange på forumet her er, jeg sier ikke at alle som sykler ritt følger med her. De kunne tenke seg å delta, men ikke for de summene det opereres med idag da de ikke har fokus på å melde seg på et halvt år i forveien.
|
|
|
18/04/2012 12:36
|
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Uten sammenligning eller direkte relevans så deltok nylig bekjente på ritt i Danmark på ca 80km med 1000 deltagere. Startavgiften var 200kr.
|
|
|
18/04/2012 12:43
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
For mange klubber er arrangering av ritt den største/eneste inntektskilden, med potensiale for store tap. Det skal leies inn politi, vakter, sikkerhetsutstyr og fasiliteter. Noen budsjetterer kanskje med at en andel ryttere slenger seg med og aksepterer ekstrakostnaden - med merarbeidet det genererer. In the end of the day er dette enkelt: Er det for dyrt finner man et annet arrangement. Blir som å kjøpe sykkel dette 
|
|
|
18/04/2012 12:45
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Oh, "ordinære mosjonister" sykler til og fra jobb, de konkurrerer ikke 
|
|
|
[Re: jodajoda]
18/04/2012 12:45
|
olechr
More than words
|
More than words
En ting er på meldingsavgift min 4 dager i forkant, men sånn som flere av de største og griskeste holder på. Øker på med flere hundrelapper flere måneder i forkant, det har ingen ting med logistikk å gjøre, kun griskhet. 4 dager i forkant da er alt gjort. Drikke, mat, folker skaffet inn. Det gjør man faktisk ganske lenge i forkant. Samtidig betaler folk. Ikke syntes jeg det er feil at de som arrangerer, driver klubber o.l. skal sitte igjen med litt penger. Tross alt er snitt prisen på en sykkel i birken 25000. Så hvorfor skal ikke de som arrangerer sitte igjen med litt penger? Idag er det ingen som gjør noe gratis. Feks har flere ritt ganske høye regninger fra grunneiere.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
18/04/2012 13:09
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
4 dager i forkant da er alt gjort. Drikke, mat, folker skaffet inn. Det gjør man faktisk ganske lenge i forkant.
Vet, men det forsvarer ikke metodene til de største som alle vet blir fulltegnet uansett. Samtidig betaler folk. Ikke syntes jeg det er feil at de som arrangerer, driver klubber o.l. skal sitte igjen med litt penger. Tross alt er snitt prisen på en sykkel i birken 25000. Så hvorfor skal ikke de som arrangerer sitte igjen med litt penger?
Eh, hva har snittprisen på en sykkel å gjøre ? Skal vi eksludere de som ikke er så interessert i sykling at de faktisk velger å bruke 1000,- på noe annet ? Idag er det ingen som gjør noe gratis. Feks har flere ritt ganske høye regninger fra grunneiere.
Kostnadene skal selvfølgelig dekkes inn, og for klubbene er dette viktige inntektskilder, ingen tvil om det. Men det bør vel være noen tak som gjør at idretten kan være for de fleste og ikke bare for de best stilt her i samfunnet. Men, det er vel slik at så lenge folk stiller, så er det ett fett. Og rekruteringa ligger i 40+ klassen.
|
|
|
18/04/2012 13:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har sagt det før og sier det gjerne igjen. Skulle gjerne se hvordan man i utlandet klarer å gjennomføre et ritt for to hundrelapper som koster 1000 kroner her oppe; regnskapet/budsjettet altså.
Men til syvende og sist så har LarsB alt gitt svaret:
Så lenge det stiller opp folk og vifter med bunker med hundrelapper vil det være noen til å ta i mot.
Arrangørene blåser vel i om det blir for dyrt for noen med liten lommebok.
Redigert av Tange; 18/04/2012 13:24.
|
|
|
18/04/2012 13:32
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hva er det du egentlig sier da Tange? At folk skal betale etter evne? Eller at klubbene skal budsjettere med tap for å være sikre på at alle har tar seg råd til å stille på sykkelritt?
Er det slik at det er en folkerett å delta på den aktiviteten man ønsker, uansett økonomiske prioriteringer ellers? I såfall har jeg en lang liste over ting jeg - tilnærmet gratis - ønsker å være med på.
|
|
|
18/04/2012 14:52
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Om det er noen med LITEN lommebok her som vil prøve seg på Bergen - Voss i år 2/6 så har jeg en plass som er ledig.
Står i helsekø og blir nok ikke klar til årets ritt. Kan selge min plass, men vet ikke om da også engangslisens følger med.
Kostet 928,- Selges til halv pris.
Om noen er int.
B
ps. 928,- er med enganslisens og da betalt ca 3 mnd før rittet
Redigert av Pink floyd; 18/04/2012 14:54.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: JonahHex]
18/04/2012 14:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva er det du egentlig sier da Tange? Har sagt det før og sier det gjerne igjen. Skulle gjerne se hvordan man i utlandet klarer å gjennomføre et ritt for to hundrelapper som koster 1000 kroner her oppe; regnskapet/budsjettet altså.
|
|
|
18/04/2012 15:03
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Jeg skal ikke være uenig i at mange ritt har ganske høy påmeldingsavgift, og at det kan være uheldig for rekrutteringen til sporten. Det er turritt som er problemet i så måte, vanlige aktiveritt har mere normale priser. Og det er vel stort sett i disse rittene at rekruttering i aldersklassene foregår. Vedr. påstanden om at det bare er i sykling at det opereres med dobbel avgift ved etteranmelding, så er det feil: Innbydelse til skirenn (for aktive, ikke et turrenn) Jeg syns det er helt riktig å operere med dobbel avgift ved etteranmelding. Jeg jobber med oppsett av startlister og tidtaking innen både langrenn og sykling, og kan si følgende: Det er like mye arbeid med hver eneste etteranmeldte, som det er med alle øvrige hundrevis av deltakere tilsammen som har meldt seg på innen fristen.
|
|
|
18/04/2012 16:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
L'Eroica: €35,- frem til rittdagen (hvis ikke fulltegnet) Belgian GP (Belgacom): €10,- (til tre dager før ritt), €15,- på selve rittdagene Hondsrug Classic (UCI-ritt): €20,-, €25,- på rittdagen Mill-Man-trail 100km (turritt): €15,- frem til rittdagen BMC Racing Cup: SFr. 40,-, + SFr. 15,- på rittdagen
Hva er det som gjør norske ritt så sabla spesielt?
|
|
|
[Re: Tange]
18/04/2012 17:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hva er det som gjør norske ritt så sabla spesielt?
En halvliter pils i Norge: 25 kr En halvliter pils i Tyskland: 6 kr Det er vel mye som larsb og andre har påpekt; mye penger og betalingsvillige mennesker.
|
|
|
18/04/2012 17:39
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg har veldig vanskelig å forholde meg til at folk mener at idrettslag som drives av frivillige mennesker som ikke får lønn og som jobber for å fremme sykkelsporten, rekruttere unger og utvikle talenter, omtales som "griske" når de forsøker å reise penger til virksomheten sin ved å arrangere gode ritt til glede for både rekrutter og eliteutøvere. Det er vel snarer noen som er utrolig smålige.
Poenget med dobbel etteranmeldingsavgift er å forsøke å avskaffe uvesenet med somlekopper som ikke klarer å bestemme seg for å sykle ritt før samme dag. Greit. Hvis de er så værsjuke at de må kikke ut av vinduet og sjekke sola før de drar, så får de akseptere å betale litt ekstra for det. Det er utrolig stress med etteranmeldinger og du trenger en del ekstra frivillige til å håndtere det. Særlig ritt med mye på programmet og avansert tidtagning, er feil veldig ofte forbundet med etteranmeldingene.
Greit- når man sammenligner med turritt i utlandet som har fri start og ingen tidtagning og som arrangeres under veldig avslappet atmosfære, så ser bildet skjevt ut.
Men i Norge krever den jevne syklist utrolig mye av arrangørene og ønsker seg superproffe arrangementer. Folk blir forbannet dersom resultatene ikke publiseres på nettet umiddelbart, og det stilles krav til både premiering og opplegg ved rittet som ligger på høyt nivå.
Dette er det mange arrangører som er villig til. Men det koster penger.
For de som ikke er klare over det: Det aller meste i Norge er dyrere enn i utlandet. I tillegg stilles det store krav. Ting som koster penger er blant annet: Forbruksmateriell til merking/prepping av løyper, innleie av dugnadskrefter til arrangementet, lege, rød-kors, beredskap, premier, avtaler med grunneiere, forbruksmateriell knyttet til rytter, slik som startnummer, konvolutter, instrukser mm. leie av tidtagning, programblader, web-sider, lydanlegg, scene- og arenautstyr, betaling til dommere. og mye, mye , mye mer..
For arrangører av store ritt, er det en del kostnader som er knyttet til antallet utøvere, deriblant dimensjonering av matstasjoner, og deltakermateriell, og sågar eventuelle tiltak i trasseen for å takle pågangen, mengden beredeskap osv. Å vite mange måneder i forveien omtrentelig hvor mange som stiller, er en viktig risikobegrensning, da det gjør det mulig å planlegge innkjøp, gjøre avtaler og styre økonomi. Kraftige økninger i antall rett før rittet skaper store utfordringer. Derfor er en stigende startkontigent med på å sikre at arrangøren kan ha kontroll på økonomien og dermed holde kostnadene (også startkostnadene) nede.
Ta for eksempel Ronde van Vlaanderen, som jeg deltok på. Rittet foregår på asfalt i et land med stor romslighet for denne type arrangementer. Antallet løypevakter og tiltak langs løypa var overraskende lite i forhold til hva vi er vant til hjemme. Men for all del, det var et bra arrangement. Hadde partytelt her og der med servering og greier, som helt tydelig var sponset. Ikke alt var gratis heller. Det slår meg at dette er ekstremt mye enklere å arrangere enn for eksempel Vestmarkrittet og Terrengsykkelrittet (med forbehold om at jeg ikke jobber på "innsiden" av disse) - som foregår i terreng, med behov for tilrettelegginger og vakthold på et helt annet nivå. Birken har medisinsk personell og løypevakter strødd tett gjennom hele 91 km løype. Vil nesten påstå mer av dette fram til Bringebu enn hele RVV sine 150km samlet.
Birken bruker dessuten sykt mye penger på "sirkus" ved rittet, konserter, sceneshow, orkestre i løypa, årsabonnement på blad (som de ikke produserer selv), live sms greier, svulstige matstasjoner og you name it.
Der man kan snakke om "griskhet" er i så fall de ritt som snaut nok serverer kjipt Europris-saft på matstasjonen og knapt har "arrangement" på rittet sitt, men allikevel ser sitt snitt til å kreve "Birken-pris". Men det skal sies at det er bunnkostnader som gjør det dyrt å avholde ritt selv om det bare er 2000 deltakere og ikke 20.000....
|
|
|
18/04/2012 17:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Halvliter pils i Norge: ølavgift, drøye 20 kroner (5 kr.+ 20 kr. =25,-) Halvliter pils i Tyskland: ølavgift, snaue kronen (5 kr.+ 1 kr.=6,-)
Neste.
|
|
|
18/04/2012 17:46
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Halvliter pils i Norge: ølavgift, drøye 20 kroner (5 kr.+ 20 kr. =25,-) Halvliter pils i Tyskland: ølavgift, snaue kronen (5 kr. 1 kr.=6,-)
Neste. Dette er tall du bare finner på. Produksjonskostnadene i Norge er mye høyere enn i Tyskland. I tillegg er kostnadene per enhet lavere i Tyskland på grunn av mye mer stordrift. Avgifter er det i Norge på veldig mye annet enn øl. Det er faktisk avgifter i større eller mindre grad på alt du handler i Norge.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
18/04/2012 18:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg har veldig vanskelig å forholde meg til at folk mener at idrettslag som drives av frivillige mennesker som ikke får lønn og som jobber for å fremme sykkelsporten, rekruttere unger og utvikle talenter, omtales som "griske" når de forsøker å reise penger til virksomheten sin ved å arrangere gode ritt til glede for både rekrutter og eliteutøvere. Det er vel snarer noen som er utrolig smålige.
Bare for å gjøre det klart i tilfelle du ikke har lest hva jeg skrev og det var et svar til meg. Jeg kaller ingen griske. Poenget med dobbel etteranmeldingsavgift er å forsøke å avskaffe uvesenet med somlekopper som ikke klarer å bestemme seg for å sykle ritt før samme dag. Greit. Hvis de er så værsjuke at de må kikke ut av vinduet og sjekke sola før de drar, så får de akseptere å betale litt ekstra for det. Det er utrolig stress med etteranmeldinger og du trenger en del ekstra frivillige til å håndtere det. Særlig ritt med mye på programmet og avansert tidtagning, er feil veldig ofte forbundet med etteranmeldingene.
Greit- når man sammenligner med turritt i utlandet som har fri start og ingen tidtagning og som arrangeres under veldig avslappet atmosfære, så ser bildet skjevt ut. Vet ikke om du vet hva et UCI-ritt er, men der er det tidtaking. Likeså med f.eks. BMC Racing Cup og Belgian MTB GP. Prøv igjen her. Men i Norge krever den jevne syklist utrolig mye av arrangørene og ønsker seg superproffe arrangementer. Folk blir forbannet dersom resultatene ikke publiseres på nettet umiddelbart, og det stilles krav til både premiering og opplegg ved rittet som ligger på høyt nivå. Har vært med på ritt i utlandet. Ikke uvanlig at resultatene (selv om de er midlertidig) ligger ute på nettet før jeg har kommet hjem (altså overnattingstedet, ikke hjemme i Norge igjen). Trur du ikke det stilles krav til UCI-ritt som kan gi poeng for f.eks. OL- eller VM-deltakelse? Dette er det mange arrangører som er villig til. Men det koster penger.
For de som ikke er klare over det: Det aller meste i Norge er dyrere enn i utlandet. I tillegg stilles det store krav. Ting som koster penger er blant annet: Forbruksmateriell til merking/prepping av løyper, innleie av dugnadskrefter til arrangementet, lege, rød-kors, beredskap, premier, avtaler med grunneiere, forbruksmateriell knyttet til rytter, slik som startnummer, konvolutter, instrukser mm. leie av tidtagning, programblader, web-sider, lydanlegg, scene- og arenautstyr, betaling til dommere. og mye, mye , mye mer.. 4-5 ganger så mye? For arrangører av store ritt, er det en del kostnader som er knyttet til antallet utøvere, deriblant dimensjonering av matstasjoner, og deltakermateriell, og sågar eventuelle tiltak i trasseen for å takle pågangen, mengden beredeskap osv. Å vite mange måneder i forveien omtrentelig hvor mange som stiller, er en viktig risikobegrensning, da det gjør det mulig å planlegge innkjøp, gjøre avtaler og styre økonomi. Kraftige økninger i antall rett før rittet skaper store utfordringer. Derfor er en stigende startkontigent med på å sikre at arrangøren kan ha kontroll på økonomien og dermed holde kostnadene (også startkostnadene) nede.
Ta for eksempel Ronde van Vlaanderen, som jeg deltok på. Rittet foregår på asfalt i et land med stor romslighet for denne type arrangementer. Antallet løypevakter og tiltak langs løypa var overraskende lite i forhold til hva vi er vant til hjemme. Men for all del, det var et bra arrangement. Hadde partytelt her og der med servering og greier, som helt tydelig var sponset. Ikke alt var gratis heller. Det slår meg at dette er ekstremt mye enklere å arrangere enn for eksempel Vestmarkrittet og Terrengsykkelrittet (med forbehold om at jeg ikke jobber på "innsiden" av disse) - som foregår i terreng, med behov for tilrettelegginger og vakthold på et helt annet nivå. Hvorfor velger du å sammenligne et 'gateritt' da med terrengritt? Og hadde det vært mulig å arrangere et lignende ritt (som RvV) for 250 kroner i Norge? Birken har medisinsk personell og løypevakter strødd tett gjennom hele 91 km løype. Vil nesten påstå mer bra fram til Bringebu enn hele RVV sine 150km samlet.
Birken bruker dessuten sykt mye penger på "sirkus" ved rittet, konserter, sceneshow, orkestre i løypa, årsabonnement på blad (som de ikke produserer selv), live sms greier, svulstige matstasjoner og you name it. Kanhende dette er kjernen i hele spørsmålet. Standarden som blir satt av Birken og det de fleste andre retter seg etter? Der man kan snakke om "griskhet" er i så fall de ritt som snaut nok serverer kjipt Europris-saft på matstasjonen og knapt har "arrangement" på rittet sitt, men allikevel ser sitt snitt til å kreve "Birken-pris". Men det skal sies at det er bunnkostnader som gjør det dyrt å avholde ritt selv om det bare er 2000 deltakere og ikke 20.000....
Jeg snakker ikke om griskhet (ennå?), jeg luere fortsatt på om noen kan sette av regnskap/budsjett for norske ritt mot tilsvarende utenlandske ritt.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
18/04/2012 18:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Halvliter pils i Norge: ølavgift, drøye 20 kroner (5 kr.+ 20 kr. =25,-) Halvliter pils i Tyskland: ølavgift, snaue kronen (5 kr. 1 kr.=6,-)
Neste. Dette er tall du bare finner på. Produksjonskostnadene i Norge er mye høyere enn i Tyskland. I tillegg er kostnadene per enhet lavere i Tyskland på grunn av mye mer stordrift. Neppe, gammel liste men neppe helt utdatert: http://www.dinside.no/31420/40-dobbel-olavgift-i-norgeAvgifter er det i Norge på veldig mye annet enn øl. Det er faktisk avgifter i større eller mindre grad på alt du handler i Norge. Og trur du at det ikke er avgifter på ting og lønn i andre europeiske land?
|
|
|
18/04/2012 18:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Når det gjelder ritt i utlandet stiller ofte militær, røde kors, politi opp gratis.
Hvis det er vikitg å sykle billig hvorfor er ikke da flere mosjoninster med på nissan cup, norgs cup o.l.
Nå trur jeg ikke folk blir utelukket fra sykkel fordi det er så dyrt. Og slik gjelder vel det meste i samfunnet. Det er masse jeg har lyst til jeg ikke kan for at jeg ikke har råd. Derimot prioriterer jeg det jeg syntes er viktig for meg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/04/2012 18:21
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel jeg som har snakket om griskhet, og det står jeg for. AKTIV/ELITE og SPORT/MOSJON STARTKONTINGENT over 16 år Frist 1: Kr 500,- betalt før 01.03.2012 Frist 2: Kr 600,- betalt før 01.04.2012 Frist 3: Kr 700,- betalt før 29.05.2012 Etteranmelding kr 900,-
Startkontingent for 2012 1. feb til 31. mai kl. 24:00 NOK 850,- Fra 1. juni til 15. juli kl. 24:00 NOK 950,- Fra 16. juli NOK 1050,-
Farrisruden har i år 4 perioder for startkontigent. Frist 1 - Kr. 650,- Beløp innbetalt før 1. mars Frist 2 - Kr. 700,-Beløp innbetalt i perioden 1. mars - 15. april Frist 3 - kr. 850,- Beløp innbetalt i perioden 16. april - 3. juni Etteranmelding - Kr. 950,- Gjelder fra 4. juni, dersom ikke fulltegnet.
Dette handler vel mest om å hente ut mest penger og ikke om logistikk. Men når det er sagt, så er vi jo villige til å betale.
|
|
|
18/04/2012 18:34
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Halvliter pils i Norge: ølavgift, drøye 20 kroner (5 kr.+ 20 kr. =25,-) Halvliter pils i Tyskland: ølavgift, snaue kronen (5 kr.+ 1 kr.=6,-)
Neste. Du misser hele poenget. Stikkordet er igjen betalingsvillighet, det spiller ingen rolle hvem som stikker pengene i foret når det gjelder pilsen. Forøvrig en meget bra oppsummering av Sykkelbob. Kan bare legge til at for landeveisritt så er innleid politi en av de største utgiftspostene.
|
|
|
18/04/2012 18:35
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Bare for å gjøre det klart i tilfelle du ikke har lest hva jeg skrev og det var et svar til meg. Jeg kaller ingen griske. Mitt innlegg var mitt generelle syn på saken og ikke et personangrep på deg. Vet ikke om du vet hva et UCI-ritt er, men der er det tidtaking. Jeg håper jeg kan si jeg vet noe om det, siden jeg har vært rittleder for 2 av dem i Norge. Hvis poenget ditt er å sammenligne UCI ritt, så ville det kostet deg 200 kroner å stille på disse. To av rittene du nevner er altså ikke vesentlig billigere enn samme type ritt i Norge. Eroica er ikke et ritt som arrangeres på samme måte som de store (og dyre) turrittene i Norge, og er billigere av dermed flere årsaker. Enklere arrangement, billigere land, mer sponsing av slike arrangementer. Har vært med på ritt i utlandet. Ikke uvanlig at resultatene (selv om de er midlertidig) ligger ute på nettet før jeg har kommet hjem (altså overnattingstedet, ikke hjemme i Norge igjen). Litt avhengig av hva slags ritt du henviser til; En del av dem er med i en serie. Der har de lastebiler som ruller tidtagerutstyr rett inn på arenaen med operatører som i tysk disiplin kjører dette proffere enn vi har fått til i Norge, ja. Disse rittene lever i en sponsorverden vi bare kan drømme om her hjemme. Det tipper jeg du la merke til med bannere, blowere og annet sponsorspetakkel på arrangementet. Får man til det i Norge, så vil det stille seg bedre her også. Prisene for et produkt i Norge er normalt ikke 4 ganger så høyt. Men det er en god del ting man må betale for i Norge, som man enten får gratis i andre land eller får gjennom sponsorstøtte. Hvorfor velger du å sammenligne et 'gateritt' da med terrengritt? Eksempler for å illustrere ytterpunktene. Og hadde det vært mulig å arrangere et lignende ritt (som RvV) for 250 kroner i Norge? Ja. Vestfold Rundt koster 250-399 avhengig av distanse ved tidlig påmelding. Dette er dog et ritt med full tidtagning og premiering osv. Prisforskjellen i forhold til utlandet får ikke meg til å falle av stolen. RVV kostet vel 30€ pluss noe. Totalt i underkant av 40. I tilleg koster busser osv ekstra. Drammensfjorden Rundt har fri start og null tidtakning og kun et klippekort for gjennomføring. Har pleid å ha et par matstasjoner. 150,- Kanhende dette er kjernen i hele spørsmålet. Standarden som blir satt av Birken og det de fleste andre retter seg etter? Birken er et svulstig arrangement (positivt ment) og koster penger. Hvis dette er produktet folk vil ha, må arrangørene rette seg etter det. "Markedet" kan evt styre dette ved å velge de rittene som i det minste gir mest for penga. Etter min mening er Birken og Grenserittet blant de beste i klassen der, men også kanskje de dyreste og oppfattes som mest kommersielle. Jeg snakker ikke om griskhet (ennå?), jeg luere fortsatt på om noen kan sette av regnskap/budsjett for norske ritt mot tilsvarende utenlandske ritt. Igjen - jeg retter ikke dette spesielt til deg.
|
|
|
[Re: olechr]
18/04/2012 18:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når det gjelder ritt i utlandet stiller ofte militær, røde kors, politi opp gratis. Jadajada, men jeg er ikke interessert i å høre mulige diffuse grunner. Og det er godt mulig ingen her i landet er interessert i det men jeg skulle gjerne se tall. Lista jeg ga viser en klar tendens, nml. uansett land eller type ritt så er det mye mye billigere i utlandet. Hvis det er vikitg å sykle billig hvorfor er ikke da flere mosjoninster med på nissan cup, norgs cup o.l. Jeg har vært innom den og enn så lenge satt et spørsmålstegn bak. Kanhende dette er kjernen i hele spørsmålet. Standarden som blir satt av Birken og det de fleste andre retter seg etter?Nå trur jeg ikke folk blir utelukket fra sykkel fordi det er så dyrt. Og slik gjelder vel det meste i samfunnet. Det er masse jeg har lyst til jeg ikke kan for at jeg ikke har råd. Derimot prioriterer jeg det jeg syntes er viktig for meg.
|
|
|
|
|