Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet?

Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? #1237355 16/08/2011 20:26
goerbi Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Tittelen forklarer vel egentlig ganske greit hva jeg lurer på ICON_SMILE

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1237444 16/08/2011 21:53
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har sett folk i klubben gjøre det i Maridalen (Det er ganske lite trafikk nord for Hammeren), men jeg tror jeg ville ha dratt opp på gardermoen og brukt den gamle flystripa der. Den blir brukt til dragrace, MC-kurs etc.

Skal ikke mer enn en syklist og en møtende bil før bilen din må bremse, selv oppi maridalen. Jeg ville ikke ha risikert det.

Leirsundsletta i Lillestrøm er oversiktlig og kanskje bedre, ca 2km lang.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Moonlit] #1237456 16/08/2011 22:13
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Motorpes med moped eller motorsykkel er mindre risikabelt siden de tar like mye plass som en sykkel. Er litt imot motorpes med bil av den grunn.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: hnastrup] #1237507 17/08/2011 06:04
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er litt i tvil om hva som egentlig er gevinsten av denne type trening. Noen som kan opplyse meg?

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: thamg] #1237681 17/08/2011 09:17
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det spørs litt hva du trener til. Men for min del handler det om å kunne sykle med en bestemt hurtighet og kadens som jeg ikke kan ved at jeg sykler alene. Lære musklene å jobbe hurtigere over en lengre periode uten den høye motstanden du eller ville møtte dersom du hadde syklet alene.

I teorien skulle man egentlig kunne bare kjøre på lettere gir men det blir ikke helt det samme. Når man kjører på 'lette' gir og lavere fart så vil terrenget, vind osv få en betydelig større faktor.

Det lar deg også bli vant til å kjøre med samme fart som eks et sykkelfelt i konkurranse.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Marius-H] #1237712 17/08/2011 10:02
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg forstår at det kan være en psykologisk trening i å kjøre i høy fart (uten å bli redd) - men dette oppnås jo forsåvidt ved å kjøre fort i utforkjøringer også.

Det du ellers skriver får jeg ikke til å virke fornuftig:
For å få musklene til å jobbe fort øker du kadensen - dette har ingenting med hastigheten du beveger deg i - (dette kan du like gjerne oppnå på en rulle eller på spinningsykkel).
At vinden får en større faktor kompenseres med å bruke et lettere gir, som gir lavere fart, som igjen gir mindre vind.
At terreng har litt å si er jo sant, men da er jo heller å finne en egnet strekning/runde som er relativt slak (snarere enn å lete etter en strekning som er egnet for "bilpes").

At det er et adrenalinkick, gøy og spennende forstår jeg (jeg har drevet mye med ekstremsport selv, så dette skjønner jeg fullt ut). Men noen spesiell FYSISK treningseffekt forstår jeg fortsatt ikke at dette skal ha - noen andre som kan oppklare?

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: thamg] #1237733 17/08/2011 10:24
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: thamg
Jeg forstår at det kan være en psykologisk trening i å kjøre i høy fart (uten å bli redd) - men dette oppnås jo forsåvidt ved å kjøre fort i utforkjøringer også.

For å få musklene til å jobbe fort øker du kadensen - dette har ingenting med hastigheten du beveger deg i - (dette kan du like gjerne oppnå på en rulle eller på spinningsykkel).
At vinden får en større faktor kompenseres med å bruke et lettere gir, som gir lavere fart, som igjen gir mindre vind.
At terreng har litt å si er jo sant, men da er jo heller å finne en egnet strekning/runde som er relativt slak (snarere enn å lete etter en strekning som er egnet for "bilpes").

At det er et adrenalinkick, gøy og spennende forstår jeg (jeg har drevet mye med ekstremsport selv, så dette skjønner jeg fullt ut). Men noen spesiell FYSISK treningseffekt forstår jeg fortsatt ikke at dette skal ha - noen andre som kan oppklare?

Når det er sagt så driver jeg med banesykling med et gir. Det burde jeg egentlig presisert.

Neste gang du er ute og sykler så prøv eks og sykle med 130 i kadens i 4min så skjønner du kanskje bedre hva jeg mener enn hva jeg greier å forklare.

Du kan eventuelt Google "overspeed training".

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Marius-H] #1237783 17/08/2011 11:02
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Har googlet og lest;
ikke missforstå meg, jeg betviler ikke effekten av å trene på "høyt turtall", jeg bare stiller spørsmål ved om det har noen betydning hvilken hastighet kroppen din beveger seg i når du gjør dette.
Ta f.eks denne duden her..: http://www.youtube.com/watch?v=4pIUt4wfTTM
Han løper jo ganske fort han.. selv om han ikke flytter seg en meter.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: thamg] #1237883 17/08/2011 12:10
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Haha helt sjukt da. Det så morro ut. ICON_LAUGH Det kan også gjøres på rulle. Men man mister liksom litt av totalpakka.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Marius-H] #1238149 17/08/2011 17:31
Z
zubeldiA Offline
Medlem
Medlem
Z
Bilpes er vel for å trene konkurransefart. F eks: Det er lenge siden siste ritt, da kan det være veldig lurt med litt pesing for å ikke få sjokk når du stiller opp i konkurranse. Man klarer sjelden/aldri å prestere på trening på samme nivå som man gjør under konkurranse.

Om pesing ikke har noen fysisk effekt, så er det jo utrolig mange i verden som kaster bort mye tid!

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374389 17/04/2012 10:18
shibby Offline
Entusiast
Entusiast
Peskjøring er vel nettopp til for å bli vant med konkurransefart(og ligge på hjul i denne farten) for å ikke får fartssjokk på de første rittene. Det er også lettere å trene høy fart når man konstant må holde hjulet, istedenfor å kjøre så fort man kan alene.

Dessuten er det en veldig bra måte å trene spurt på.

Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374406 17/04/2012 10:32
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Ang. Maridalen så tror jeg det bare er å gi opp. Bilen vil måtte bremse ned for syklister i samme kjøreretning HELE tiden. Også flere på rulleski der.

Skal det gjøres bør det være VELDIG tidlig på morgenen eventuelt.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374418 17/04/2012 10:46
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Ikke minst effekten av å trene i luft med lavt okygennivå. Jeg mener å ha lest et sted at å pese bak en moped med totaktsmotor kan sammenlignes med høydetrening på ca 4000 meter.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Johnny Yuma] #1374547 17/04/2012 13:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Johnny Yuma
Ikke minst effekten av å trene i luft med lavt okygennivå. Jeg mener å ha lest et sted at å pese bak en moped med totaktsmotor kan sammenlignes med høydetrening på ca 4000 meter.

Det høres helt usannsynlig feil ut for meg.
hvor mye eksos kommer det fra en 50 kubikker? hvor mye spres den ut når mopeden kjører i 45 km/t. Det kan UMULLIG bli noen særlig konsentrasjon av eksos 70 cm unna og en halv meter høyere i terrenget.

LarsB

Redigert av larsb; 17/04/2012 13:23.
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Johnny Yuma] #1374562 17/04/2012 13:37
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hehe... Da kan man jo bare fyre igang et aggregat på soverommet og få et rimelig og effektivt høydehus ICON_WINK

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374574 17/04/2012 13:44
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
Hvem i alle dager får noen til å kjøre pes for seg? Og hvem er dette mennesket som gidder å kjøre? Jeg vurderte en stund å sette barn på min samboer, vente i 16 år, for så å kjøpe scooter til barnet og på den måten være pro tour langs gml Mossevei. Har aldri sett noen kjøre pes, og ser ikke for meg at det er så mange gode arenaer for dette i og rundt Oslo, med mindre dette foregår på pussige tidspunkt. Hadde jeg hatt tilgang (og tro) på dette, ville jeg gått for gml Mossevei.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374580 17/04/2012 13:47
shibby Offline
Entusiast
Entusiast
Gamle mossevei er jo så full av hull at det ville vært vanskelig?

Sørkedalen må vel være best mtp trafikk og terreng?

Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: larsb] #1374586 17/04/2012 13:55
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: larsb
Sitat: Johnny Yuma

Det høres helt usannsynlig feil ut for meg.
hvor mye eksos kommer det fra en 50 kubikker? hvor mye spres den ut når mopeden kjører i 45 km/t. Det kan UMULLIG bli noen særlig konsentrasjon av eksos 70 cm unna og en halv meter høyere i terrenget.

LarsB

Hvis du heller i litt ekstra med totaktsolje blir det riktig så bra. Og ikke minst slipper du ekkel svettelukt i treningstøyet også..

Redigert av Johnny Yuma; 17/04/2012 13:56.
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374589 17/04/2012 14:00
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Om noen vil prøve har jeg en tempo corvette som ryker blått.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: Moonlit] #1374594 17/04/2012 14:08
E
ErlendR97 Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Moonlit
Jeg har sett folk i klubben gjøre det i Maridalen (Det er ganske lite trafikk nord for Hammeren), men jeg tror jeg ville ha dratt opp på gardermoen og brukt den gamle flystripa der. Den blir brukt til dragrace, MC-kurs etc.

Skal ikke mer enn en syklist og en møtende bil før bilen din må bremse, selv oppi maridalen. Jeg ville ikke ha risikert det.

Leirsundsletta i Lillestrøm er oversiktlig og kanskje bedre, ca 2km lang.

Sletta kalles Rolf Olsens vei, den ligger heller ikke i Lillestrøm men mellom Leirsund og Lillestrøm ICON_WINK

Bor i Leirsund jeg ICON_SMILE

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374609 17/04/2012 14:24
B
Bing Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg ble forbikjørt av Lars Petter Nordhaug ved Hammeren i Maridalen i fjor sommer. Han hang på hjulet til en moped eller liten motorsykkel i et tempo jeg knapt trodde var mulig å oppnå på flatmark.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374610 17/04/2012 14:24
B
Bjørn Arne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Rv 177, på østsiden av Vorma mellom Vormsund og Eidsvoll burde passe bra til slik trening. Da får du ca 20 km hver vei og kan kjøre dragene du behøver uten å bekymre deg for så mye annen trafikk.
Og strekningen må sies å være ganske flat.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1374921 17/04/2012 20:45
Freddie Offline
Medlem
Medlem
Stryken-Harestua

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1375554 18/04/2012 14:52
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Er det ikke bedre å henge deg med å trene sammen med en gruppe som kjører litt tempo? Går fort i 45 i snitt det...

Feit og i dårlig form..
Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: goerbi] #1375675 18/04/2012 17:56
A
Anders93 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Lagtempo trening er vell og bra det, men effekten av bilpace er vanskelig å oppnå uten å ligge bak bil/moped eller å kjøre ritt.

Re: Hvor er det best å kjøre bilpes i Osloområdet? [Re: thamg] #1375997 18/04/2012 22:13
O
obre Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: thamg

Pes er spesefikk trening, mot det du møter i konkuranse. Feltkjøring, ligge på hjul.

Om du kjører drag alene blir det som regel en ganke konstant belastning for musklene. For å Ligge og presse f.eks 40 km alene, må du yte f.eks 320 watt, kanske konstant.
I et felt, eller på hjul må du hele tiden variere hvor mye du tar i. Noen sekunder 0 watt, plutselig et par sekunder 400 watt.
Poebget er at belastningen varierer hele tiden.

Om dere har prøvd å ligge på hjul i høye hastigheter vet dere hva jeg snakker om.

Pes er en god måte å venne kroppen til denne stadige variasjonen i belastning/effekt, og blir mye brukt av de store gutta.

Stor forskjell på å ligg jamt på f.eks 320 watt i to timer, og det å stadig variere innsatsen i 2 timer.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå