Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Trene med småbarn

Re: Trene med småbarn [Re: Lurifax] #1374664 17/04/2012 15:52
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Lurifax
Hvis man ønsker å være 100% til stede for barna i all sin fritid, så velger man så klart dette.

Hvis jeg ikke trener orker jeg kanskje å være 50% til stede for familien. Hvis jeg trener klarer jeg å yte opp mot 80% for familien.

Trening gir overskudd og innsatsen man gjør for sine kjære bør måles i kvalitet, ikke tid. Overskudd gir kvalitetstid.

Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1374668 17/04/2012 15:57
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Og det merker både mor og barn Raskall, så i sum så gjelder det å ha et sunt og godt forhold. Mer varig over tid blir det også :-)

Re: Trene med småbarn [Re: Lurifax] #1374877 17/04/2012 19:57
C
chrisf Offline
Medlem
Medlem
C
Men klart, kommer disse timene i tillegg til pokerkvelder, fotballkvelder, pubtur med gutta osv, så snakker vi om noe helt annet.

Nettopp, og godt poeng! Min lidenskap er sykling, og for å kunne ta vare på sykling, madammen og barna må mye annet jeg kunne tenke meg å drive med vike.

Dette ser madammen, og har i mitt tilfelle overhodet ikke noe problem med til tider overdreven trening, så lenge jeg viser hensyn, planlegger godt og har krefter igjen til familien.

Det lar seg gjøre ICON_SMILE

Re: Trene med småbarn [Re: larsb] #1374879 17/04/2012 20:01
C
chrisf Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: larsb
Men ikke legg planer som du kanskje må kaste vekk og føle deg snytt.

+1

Dette er superviktig, for det har så utrolig mye å si for motivasjonen. Innbiller man seg at man kan følge elitens treningsopplegg, blir man bare skuffet.

Impuls-intervaller er enhver sykkelfar/mors redning ICON_SMILE

Re: Trene med småbarn [Re: Raskall] #1375034 18/04/2012 06:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
fredriks: Hvorfor skulle mange "mammor" være kritiske til det Raskall skisserer?

För att jag tror att en del partners också vill ha lite tid samman i tex sofan på vardagskvällar. Det jag endå är mest skeptiskt till är att både eftermiddagarna på helgen ska gå till alena tid då det typiskt är tid då man gör saker samman. Det är också det att det att ta hand om småbarn ibland kan vara rätt jobbigt och att det då är en fördel att vara två.

Sitat: Raskall

Hvis jeg ikke trener orker jeg kanskje å være 50% til stede for familien. Hvis jeg trener klarer jeg å yte opp mot 80% for familien.

Trening gir overskudd og innsatsen man gjør for sine kjære bør måles i kvalitet, ikke tid. Overskudd gir kvalitetstid.

Här är vi nog olika. Jag skulle inte ha något problem att yta för familjen om jag inte tränade men jag gillar att träna en del så då gör jag det.

Men jag har också tänkt på detta under hela tråden. Hur mycket behöver egentligen folk träna och vad är det rimeligt att partnern går med på?

3 gånger i veckan och 3-4 timmars träning borde de flesta kunna få till och ingen borde kritisera det. 10 timmar i veckan tror jag dock varken är nödvändigt för de flesta eller något man ska stå på sin rätt för att få till.

Re: Trene med småbarn [Re: fredriks] #1375045 18/04/2012 06:51
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg tok pause fra "aktiv trening" det første året med en liten gutt i huset.
Det føltes helt naturlig for meg, og forsatt er prioriteringsrekkefølgen endret fra den barnløse tiden.
Men trening er viktig, og faste treningstider er veldig enkelt å forholde seg til for alle parter.
Så må en bare finne nivået og mengden en kan fungere med.
Men tenk litt på hva som er viktigst, god form, eller godt forhold til sin partner og barn.(selvfølgelig er en kombinasjon av disse optimalt)
En får en vridning mot kvalitetstrening som jeg tror kun er bra for sykkelform.
"3 gånger i veckan och 3-4 timmars träning borde de flesta kunna få till och ingen borde kritisera det. 10 timmar i veckan tror jag dock varken är nödvändigt för de flesta eller något man ska stå på sin rätt för att få till" Dette har jeg også tro på.
Og dessuten andres "ukesoppsett" er totalt uinteressant, da alle mest sansyneligvis har en unik familiesituvasjon.

Redigert av vortex surfer; 18/04/2012 07:00.
Re: Trene med småbarn [Re: vortex surfer] #1375057 18/04/2012 07:07
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: vortex surfer

Så må en bare finne nivået og mengden en kan fungere med.
Men tenk litt på hva som er viktigst, god form, eller godt forhold til sin partner og barn.(selvfølgelig er en kombinasjon av disse optimalt)
En får en vridning mot kvalitetstrening som jeg tror kun er bra for sykkelform.

Amen til det.

Man må finne sitt nivå som alle kan leve med, siden alle parforhold er litt forskjellige.

Med to barn på snart-5 og 7 er nattesøvnen i havn, men det er mange andre ting som tar tid. Derfor prøver jeg blant annet å sykle til jobben en dag og hjem to dager etter, både fordi det i mitt hode gir bedre kvalitet på øktene og at det passer inn i barnehage-skole-hentings-regimet. Og da er det full gass, ikke noe pendler-lunting. Og jeg prøver også hente treningseffekt der jeg kan: track-stand ved alle røde lys (jeg merker faktisk i år at balansen i skauen er mye bedre etter at jeg begynte med det). En liten økt på rulla etter at ungene har lagt seg funker også de gangene man er alene hjemme med barna.

Siden min faste treningskveld er tirsdag, og til-jobben er onsdag morgen er ikke helt optimalt, men da prøver jeg å bite tenna sammen og kjøre på. Hjem fredag er det derimot bedre restitusjon, noe som trengs siden det er 15km oppoverbakke hjem.

Langturer på dagtid i helgene er stort sett bare å glemme, så da skjer de mellom 06.00 og 09.00 innimellom. Sykling hjem fra svigermor er også en slager, da f.eks bare det å tenke på å foreslå at søndagsmiddagen hos svigermor utgår fordi "jeg skal trene" er rimelig out of the question. Så får man heller knipe inn litt på kakene til kaffen så hjemturen går ok.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375065 18/04/2012 07:12
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Glemte jo det viktigste:

Glem aldri, A L D R I sier jeg, å fylle opp goodwill-kontoen. Den kan aldri, A L D R I sier jeg, blir for full. Aldri!

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375089 18/04/2012 07:50
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Jeg må si at jobbsykling er genialt med tanke på å få utnyttet tid til trening. Jeg kan hente og levere på SFO og alikevel sykle 20 km tur/retur jobben hver dag...

Nå er jeg dog i en helt annen situasjon enn de fleste her i denne tråden. Kona unner meg all trening jeg kan ønske meg, det innbefatter langturer i helgene og trening på ettermiddagen før ungene har lagt seg! Så jeg ligger gjerne på 10-12 timer i uka. Denne uka blir en tøff uke og jeg har allerede åtte timer og kommer til å ende opp rundt 15-16 når middagen på søndag blir fortært.

Men, bruker kanskje mindre tid foran TVen og i dette forumet enn mange andre ;-)

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375111 18/04/2012 08:07
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
oioi dette var tema som engasjerer ICON_SMILE Har vært midt oppi huskjøp (vi fikk det vi ville ha, til en grei pris. Hurra!), og ikke fått fulgt med på tråden.

Takk for lykkeønskinger, mange gode råd, tips og eksempler. Nå blir det mest sannsynlig slik at jeg får en drøy mil til jobb fra høsten av, og tenker at det er god mosjon å sykle til jobben. Det blir faktisk mye mer bevegelse enn jeg har i dag. Så får man prøve å få til en stitur i ny og ned i tillegg. Og når det er min tur til permisjon håper jeg på godt vårvær og lange turer med sneipen i meis.

Må innrømme at for meg virker enkelte treningsopplegg ganske ekstreme, men som Knuthaug sier: Alle må finne sin greie (og fylle opp goodwill-kontoen). Det er uansett oppmuntrende å høre at det går an ICON_SMILE

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Trene med småbarn [Re: Rønnern] #1375114 18/04/2012 08:09
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rønnern
Jeg må si at jobbsykling er genialt med tanke på å få utnyttet tid til trening. Jeg kan hente og levere på SFO og alikevel sykle 20 km tur/retur jobben hver dag...

Rekker du 100% på jobb med dette opplegget?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Trene med småbarn [Re: Lurifax] #1375115 18/04/2012 08:11
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Så nok en gang. Trådstarter: Hell å lykke på din ferd inn i pappa verden, og lykke til med både trening og oppdragelse. Jeg har trua på deg, du får nok til begge deler, om det er dette du ønsker :-):-)

Takk for det! Godt å få litt oppmuntring. Det er nok av venner og familie med eldre barn som messer om hvor "fælt" alt blir når man blir foreldre. Selvfølgelig synes folk det er morsomt å skremme litt, men av og til er det greit å få høre at det går bra. Vi gleder oss stort, nå er det bare drøye tre måneder igjen

Re: Trene med småbarn [Re: parob] #1375123 18/04/2012 08:17
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: parob
Rekker du 100% på jobb med dette opplegget?

Sykler veldig fort ;-)

Har fleksitid og hjemmekontor, så jeg har muligheten til å sette meg ned på kvelden og få gjort unna noe som jeg eventuelt ikke rakk på jobben.

Men, jeg henter og leverer ikke hver dag heller da, kanskje viktig å få presisert...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375147 18/04/2012 08:51
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg ble utsatt for ufattelig mye skremselspropaganda ift. hvor slitsomt det er å ha barn, og at det bare var å glemme trening og sykling. Og etter sneipen var født tok liksom alle det for gitt at jeg skulle være nærmest i koma og ikke få tid til eller orke noe som helst. Men skrekkscenarioene slo ikke til i det hele tatt, kanskje fordi sneipen begynte å sove hele netter innen 2 måneder. Zombietilværelsen slo dermed ikke til.

De første 8 mnd. har jeg fått trent som jeg vil. Forskjellen er bare at jeg nå gjøre det etter leggetid og har litt vanskeligere for å gjøre treningsavtaler med andre og delta på faste opplegg. Tar treningen mer på sparket og utnytter mulighetene for en tur når de byr seg. Det hjelper og å ha en forståelsesfull partner som gjerne også vil ut og trene litt selv. Men mekkingen har det gått ut over - det har blitt vanskelig å holde en sykkelpark i 100% shape til enhvert tid.

Lykke til! Det går nok fint. Ikke minst blir det stor stas og mye moro med en liten krabat i huset.

Re: Trene med småbarn [Re: vortex surfer] #1375180 18/04/2012 09:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: vortex surfer

Jeg mener at "god form" er en forutsetning for å ha et godt forhold til sin partner og barn.

7x24 = 168 timer i en uke
9x5 = 45 timer jobb i en uke (inkludert reisetid)
7x7 = 49 timer søvn pr. uke
----------------------------
Rest: 74 våkne, ledige timer pr. uke.

Det er disse 74 timene som må disponeres. For at de voksne ikke skal miste seg selv helt bør en del av denne kvoten, etter min mening, være tid man kan disponere helt og holdent selv.

Jeg VET at jeg er en mye bedre mann og far i 64 timer enn jeg har sjanse til å være i disse 74 timene om jeg ikke får trent.

Redigert av Raskall; 18/04/2012 09:21. Rediger grunn: Rettet opp skrivefeil OG regnefeil. (sovet lite i natt)
Re: Trene med småbarn [Re: Raskall] #1375187 18/04/2012 09:16
Radival Offline
Ivrig
Ivrig

9x8 = 72 timer jobb i en uke (inkludert reisetid)

huh? Burde det ikke vært minst ett 7-tall i den beregningen?

Re: Trene med småbarn [Re: Radival] #1375190 18/04/2012 09:18
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Radival

hehe.. der bommet jeg.. (og du også, jeg jobber i hvertfall bare 5 dager i uka)

Redigert av Raskall; 18/04/2012 09:20.
Re: Trene med småbarn [Re: Raskall] #1375194 18/04/2012 09:21
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Radival

hehe.. der bommet jeg.. (og du også, jeg jobber i hvertfall bare 5 dager i uka)

Eller f.eks ett 5 tall hvis du nå ikke jobber i helgene ICON_BLUSH

Re: Trene med småbarn [Re: Raskall] #1375196 18/04/2012 09:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Möjligt att du är spesiel med tanke på dina problem med vikten? Jag tror i alla fall att det är väldigt många som inte behöver 10 timmars träning i veckan för att vara i god form och vara i form för aktiviteter med familjen.

Re: Trene med småbarn [Re: fredriks] #1375202 18/04/2012 09:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: fredriks
Möjligt att du är spesiel med tanke på dina problem med vikten? Jag tror i alla fall att det är väldigt många som inte behöver 10 timmars träning i veckan för att vara i god form och vara i form för aktiviteter med familjen.

10 er et eksempel, ingen fasit. Poenget er at om man må ofre noe som forbedrer egen livskvalitet går dette ut over hvor mye man klarer å heve andres livskvalitet.

Re: Trene med småbarn [Re: Raskall] #1375203 18/04/2012 09:26
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

7x24 = 168 timer i en uke
9x5 = 45 timer jobb i en uke (inkludert reisetid)
7x7 = 49 timer søvn pr. uke
----------------------------
Rest: 74 våkne, ledige timer pr. uke.

En mann etter mitt hjerte ICON_SMILE Sånn pleier jeg også å planlegge. Selv om mitt regnestykke inneholder flere søvntimer.

Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375244 18/04/2012 10:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: zero-talent

En mann etter mitt hjerte ICON_SMILE Sånn pleier jeg også å planlegge. Selv om mitt regnestykke inneholder flere søvntimer.

Hehe.. Når du får barn kan du ikke velge antall søvntimer selv. I hvertfall ikke før barna er godt oppe i tenårene.

Re: Trene med småbarn [Re: fredriks] #1375277 18/04/2012 10:29
C
chrisf Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: fredriks
Jag tror i alla fall att det är väldigt många som inte behöver 10 timmars träning i veckan för att vara i god form och vara i form för aktiviteter med familjen.

Før jeg ble helt hektet på sykling, så trente jeg styrke og løping, rett og slett for å være i form og føle meg bra.

2-3 økter i uka som blandet tradisjonell styrketrening og intervall på tredemølle ble til ca 3 timer trening, pluss litt tid til/fra senteret (jeg er heldig og kan også trene effektivt i samme bygg som jobben).

Det overskuddet jeg hadde i denne perioden var helt overlegent, og jeg kunne yte fantastisk mye for familien. Var aldri sliten.

Nå som jeg jager form og helst vil gjøre det OK i ritt, så skal ikke påstå at jeg har samme overskuddet til familien i uker med hard trening.

Re: Trene med småbarn [Re: Raskall] #1375304 18/04/2012 10:45
zero-talent Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: zero-talent

Hehe.. Når du får barn kan du ikke velge antall søvntimer selv. I hvertfall ikke før barna er godt oppe i tenårene.

La meg nå leve i troen litt til da ICON_WINK Fin nettside, forresten. Var hjemme i Fredrikstad i påska og fikk noen fine fotturer både på Sprinkelet og i Fredrikstadmarka. Har blitt ille fint med "oppussingen" av Bjørndalsdammane.

Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375367 18/04/2012 11:46
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Raskall sitt regnestykke er meget godt og meget klokt.
om vi så tar 10 x 2 så sitter vi igjen med 54 timer - fellestid.
(all den tid sambo også trenger egentid)

Mye bedre med 54 timer kvalitetstid, enn 74 timer hvor mange (ikke alle) går rundt og lengter etter et eller annet. Veien er da kort til å se problemer og ikke muligheter. Både rundt familie - bedre halvdel osv.

Om du bruker disse timene til sykling eller noe annet er en personlig vurdering og prioritering. Men at det kan være veldig sunt for et forhold å ha slike regnestykker - det tror jeg er hevet over enhver tvil. Man må ha plass til individet, selv etter at man har fått barn - og for den sakens skyld, en bedre halvdel som man deler mesteparten av livet med.

Re: Trene med småbarn [Re: Lurifax] #1375391 18/04/2012 12:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Man kan både diskutera antalet timmar för de olika delarna och vad som är ledig tid. Både tiden för sömn och tiden för jobb resor varierar en del och de tiderna i beräkningen är nog rätt korta.

Sen kan man ju verkligen undra om det att tex få en 2 åring att äta frukost och gå till barnehagen kan räknas som ledig tid. Laga mat, handla, städa, fiksa på huset och fiksa tomten tar ju också en del tid.

10 er et eksempel, ingen fasit. Poenget er at om man må ofre noe som forbedrer egen livskvalitet går dette ut over hvor mye man klarer å heve andres livskvalitet.

Jag förstår vad du menar generellt men mina kommentarer handlar mest om antalet timmar och ditt inlägg verkade också handla om det. Jag är också enig chrisf då jag inte tror 10 timmar träning är det optimala för att ha överskott i vardagen.

Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375453 18/04/2012 12:51
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Har tre barn fra 2 til 8 år. Trening er ikke noe problem, blir ikke så mange lange sone 1 turer, men man får gjort mye ved hjelp av intervaller.

Ellers så er det første året når mor (stort sett) er hjemme, de årene jeg har fått trent best.

Re: Trene med småbarn [Re: zero-talent] #1375615 18/04/2012 16:38
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Tre barn her også, fra 3-7 år. Trener stort sett 2-3 ganger i uka. Får dratt inn en lenger stitur i løpet av uka som regel.
For min del var det lettere å få aksept for flere timer ute på tur når kona også begynte å trene og selv skjønte hvor viktig treningstiden er for henne.

Men ettersom unga vokser og mer foregår på ettermiddagene har jeg merket mest på muligheten til å planlegge fellesturer med gutta mange dager i forkant. Må ta litt mer på kort(ere) varsel.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support