Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hva slags klær må en terrengsyklist ha?

Hva slags klær må en terrengsyklist ha? #1372657 15/04/2012 14:36
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Som fersk terrengsyklist oppdager man fort at man har mye å lære om fornuftig bekledning. T-skjorter av bomull blir vått og kaldt, joggebukser blir fort slitt eller spist av kranken, og sykkelshorts med padding er meget behagelig. Dette er essensen av hva jeg har lært de siste ukene, men jeg er ganske sikker på at det er mange flere ting jeg kommer til å oppdage etterhvert. Derfor hadde det vært fint å få noen gode råd fra de litt mer erfarne syklistene her inne om hva som er fornuftig terrengsykkelbekledning. Landeveissyklistene har jo sitt stilpoliti som foretar jevnlige arrestasjoner, men terrengsyklister har vel ikke et like strengt reglement for bekledning?

Så hva er det som er fornuftige klær å drive terrengsykling i? Hva bør man bruke når det blir kaldt og man ville tatt på seg en joggebukse, hvis det ikke var for at kranken tok den? Og hva slags shorts bruker man? Bib med seler? Cargo shorts med innebygd padding? Uten innebygd padding men med paddet undertøy? Bib med cargoshorts over? Mulighetene er uendelig, tydeligvis, men hva er fornuftig og hensiktsmessig når man sykler på stien?

Og sist men ikke minst: Hvor får man tak i slike klær? Alle de lokale sykkelbutikkene har solgt klær som jeg forestiller meg er myntet på landeveissyklister.

Redigert av Akaly; 15/04/2012 14:38.
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372675 15/04/2012 15:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei
Joggebukse og alt som inneholder bomull kan du forkaste med en gang. Det egner seg bare ikke: vått og tungt, stinker, osv.

Egnede plagg for sykling er definitivt å anbefale, spesielt når det gjelder jakker og bukser/shortser.

Selv har jeg dette på min minimumsliste i garderoben:
-God shorts, type baggy - sykkelvennlig - som rekker ned til knærne uten for lavt skritt som hekter i setet. Lycra på sti er greit nok, men mot skrubbsår/skraper/generell komme borti-ting, og en baggyshorts er lurt.
-En regnshorts for våtere dager, sykkelspesifikk uten sømmer i rævva.
-Trøye type tynn merino-ull gjerne kortermet (Endura Baa-Baa er billig og god nok) Dette er også gangbart på varme dager alene
- Lett vindjakke for kaldere dager
- Lett regnjakke for våtere dager
- Hansker med lange fingre
- Innershorts med padding for de lange turene

Avhengig av hvor du bor er det vanskelig å gi anbefaling. Det er ofte litt køddent å kjøpe på nett.

Endura fra Skottland har mye helt ok klær til overkommelig pris og sporadisk passform. Dette får du kjøpt fra Bikeshop.no. Synes dog shortsene er en liten tanke korte i forhold til livvidde. Endura har også innershortser med padding til en ok pris.

Ellers har Norrøna og Maloja også mye fint, synes jeg, førstnevnte har gode jakker og shorts, sistnevnte har utrolig fine shortser og trøyer. Begge er høyt priset.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372693 15/04/2012 15:38
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Det avhenger fullstendig av hvilken type terrengsykling det er snakk om.

Når jeg skal ta meg en tur på grusvei med hardtailen, så er bekledningen lik det jeg ville brukt på landevei. Bib, sykkeltrøye og tights eller noe slikt om det er kaldt.

Stisyklister pleier vel å gå for en litt mer baggy stil, hvor lycra som regel er fraværende.

Redigert av Jacobsen; 15/04/2012 15:41.
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Jacobsen] #1372736 15/04/2012 16:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Jacobsen
Det avhenger fullstendig av hvilken type terrengsykling det er snakk om.

Når jeg skal ta meg en tur på grusvei med hardtailen, så er bekledningen lik det jeg ville brukt på landevei. Bib, sykkeltrøye og tights eller noe slikt om det er kaldt.
Grus er ikke terreng, ergo man sykler landevei.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372739 15/04/2012 16:43
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Hva gjelder materialtype så mener jeg at ull, ull, ull og litt mer ull er tingen 90% av året i Norge. Med trøye, sokker og truse i ull overlever du det meste. Og sen noe vindtett over det.
Denne tiden på året kan det være digg med en ullbuff rundt halsen i tillegg.

For det som er over trusa er det smak og behag som gjelder, men sykkelspesifike shortser med litt kraftigere stoff er digg slik at gjørma ikke kommer rett igjennom etter to sekunder.

Noen merker for baggy-shortser:
Sombrio - ok pris på internet
Fox - ok pris på internet
Royal - ok pris på internet
Dakine - ok pris på internet
Endura - ok pris på internet
Poc - dyrt
Maloja - dyrt
Norrøna - dyrt

Og ikke glem handsker med lange fingrer.

eva
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: tais] #1372744 15/04/2012 16:51
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tais
Hva gjelder materialtype så mener jeg at ull, ull, ull og litt mer ull er tingen 90% av året i Norge.

For de fleste der ute stemmer dette nok, men jeg som er en skikkelig svettis blir ull like kaldt og tungt som bomull. Ull har gode egeskaper og det skal mer til før fibrene "klapper sammen", men blir du veldig våt og svett vil de også gjøre det. Da er det bare superundertøy av god kvalitet som gjelder.

(På føttene har jeg ull året rundt)

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372759 15/04/2012 17:04
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Har du

- sykkelshorts med seler
- sykkeltrøye med baklommer
- korte bein og armer
- lett regn/vindjakke som du får plass til i sykkeltrøya
- skoovertrekk
- sykkelhansker
- ev. vindtett vest som går i sykkeltrøya

så kommer du langt, men kan supplere med tøy for kaldere dager som

- tykkere hansker
- lang vindtett/vanntett bukse uten padding
- tykkere jakke

Ull er gjelder innerst.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Tjuvtrener] #1372770 15/04/2012 17:13
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tjuvtrener
Har du

- sykkelshorts med seler
- korte bein og armer
- skoovertrekk
- sykkelhansker

- tykkere hansker
- tykkere jakke

Ull er gjelder innerst.

Etter 5 år som stisyklist er det kun hansker jeg har fra den listen... o_O

eva
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: jens fredrik] #1372772 15/04/2012 17:14
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jens fredrik
Hva gjelder materialtype så mener jeg at ull, ull, ull og litt mer ull er tingen 90% av året i Norge.

For de fleste der ute stemmer dette nok, men jeg som er en skikkelig svettis blir ull like kaldt og tungt som bomull. Ull har gode egeskaper og det skal mer til før fibrene "klapper sammen", men blir du veldig våt og svett vil de også gjøre det. Da er det bare superundertøy av god kvalitet som gjelder.

Tynn ull innerst og et lag med fuktransporterende superundertøy er tingen. Og avslutt med noe vindtett og vannavvisende på toppen. Da funker det. Vanntett er kun til bruk i kraftig regnvær fordi vanntett alltid er et kompromiss med fukttransport ut.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372775 15/04/2012 17:15
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
husk også nødvendig utstyr:
* 2 slanger
* dekkspake(r)
* pumpe
* unbrakonøkkelsett
* missing link/kjedelås
* dopapir
* mobil
* 2 strips
ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: jens fredrik] #1372778 15/04/2012 17:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Tynn ull fra f.eks. Icebreaker funker fjell på 25+-dager. Egenprøvd. Jeg er også svettpeis, og derfor jeg bruker ull. Da slipper jeg å kaste en trøye etter et par turer fordi den lukter så høgg at det blir trusler om utkastelse og sykling alene.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Ketle] #1372781 15/04/2012 17:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ketle
Vanntett er kun til bruk i kraftig regnvær fordi vanntett alltid er et kompromiss med fukttransport ut.
Vanntett shorts er veldig digg når det er vått ute. Prøvde meg med Endura MT500 i Skottland i slutten av påsken og var positivt overrasket. Det er bedre med en lettere klam ræv enn en klissvåt ræv. Denne er nemlig vanntett i sitteområdet, og noe lettere oppå.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372792 15/04/2012 17:37
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg personlig liker ikke å ha ulltrøye innerst ved høy aktivitet. Den blir for våt og transporterer svetten for dårlig. Men ved lavere aktivitet der du ikke svetter så mye er ull gull.

Høy aktivitet = supertrøye
Lav aktivitet = ulltrøye

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: thomasengen] #1372855 15/04/2012 18:21
cht Offline
Veteran
Veteran
Sitat: thomasengen

* dopapir

Bruker du det mye når du er ute på tur? ICON_LAUGH

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: baronKanon] #1372911 15/04/2012 19:04
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon

Tynn ull fra f.eks. Icebreaker funker fjell på 25+-dager. Egenprøvd. Jeg er også svettpeis, og derfor jeg bruker ull. Da slipper jeg å kaste en trøye etter et par turer fordi den lukter så høgg at det blir trusler om utkastelse og sykling alene.

Har tynneste ullen fra Icebreaker og problemet er ikke at det blir for varmt, men at det blir tungt, klamt og kaldt når man stopper. Da er super eller teknisk t-skjorte med god fukttransport best for meg.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: cht] #1372924 15/04/2012 19:19
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: cht

* dopapir

Bedre å ha med det på tur i 99 tilfeller for mye enn ett tilfelle for lite...

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372926 15/04/2012 19:25
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husk at alt av klær ikke være sykkelspesifikt. Der du er i kontakt med sykkelen; altså sete, pedaler og holker krever litt mer enn resten av klærne med hensyn til passform og funksjon, men ellers fungerer mye av sportsutstyret du (kanskje) allerede er i besittelse av.

Hetter er forresten som regel i veien.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: hbakken] #1372929 15/04/2012 19:28
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: hbakken

* dopapir

Mose funker veldig bra.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: tais] #1372932 15/04/2012 19:31
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Tjuvtrener
Har du

- sykkelshorts med seler
- korte bein og armer
- skoovertrekk
- sykkelhansker

- tykkere hansker
- tykkere jakke

Ull er gjelder innerst.

Etter 5 år som stisyklist er det kun hansker jeg har fra den listen... o_O

Sant, man finner sine favorittplagg også kommer det nok litt på hvordan sykling man bedriver. Lett blanding eller kun sti eller kun grus og lysløyper.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1372984 15/04/2012 20:09
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
"Grus er ikke terreng, ergo man sykler landevei" helt korrekt !

Om joggebuksa eller overtrekkbuksa flagger så er det løst med å stappe buksa ned i sokken - ULL sokken.
Våte blir vi vel uansett om det regner eller er sol; ute på sti.
Har til dags dato ikke klart å finne noe overtrekk/regntøy som duger. Putt ull på kroppen og så holder du varmen - uansett temp ute.
Vindtett, tynt, på overkroppen - føler ikke det er så nøye under magen.
Skal du ha sko-overtrekk må dem sleppe ut vannet - surkler endel med 1 liter vann i hver sko.
Joggebuksa taper du i ræva med Duckt tape, ikke no pes. og om det blir litt lim når tapen bevege seg så sitter du 'limt' til setet.
Har du en gammel overtrekkbukse og storklinga framme har laga litt riper rundt leggen...kløpp beina av buksa i foretrukket lenge og vips så var det en shorts for gode dager utover sommer'n.
Klær som ikke tåler 60 gr i maskina kan kun brukes i barndåp eller konfirmasjon. Ull tåler 60gr men la vær å sentrifugere så jækli.
Noen ganger kan det være greit å ha en supertrang og syltynn undertrøye, laga av plastikk materiale, rett på kroppen under ull (av varierende tykkelse) - mest for å minske friksjonen imellom hud og ull.
Bomull er for unger !

TA PÅ DEG DE KLÆRNE DU DIGGER og ha det gøy !!

også må du ha en sekk med verktøy for å reparer, både klær og sykkel - ting går i støkker

-------
ride it !
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: baronKanon] #1373029 15/04/2012 20:49
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
Sitat: Ketle
Vanntett er kun til bruk i kraftig regnvær fordi vanntett alltid er et kompromiss med fukttransport ut.
Vanntett shorts er veldig digg når det er vått ute. Prøvde meg med Endura MT500 i Skottland i slutten av påsken og var positivt overrasket. Det er bedre med en lettere klam ræv enn en klissvåt ræv. Denne er nemlig vanntett i sitteområdet, og noe lettere oppå.

Enig med deg i det. Shorts dekker ikke så stor del av kroppen som en jakke, som var det jeg tenkte på.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Synzygus] #1373030 15/04/2012 20:50
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Synzygus
Sitat: hbakken

* dopapir

Mose funker veldig bra.

mose går greit - men mye rusk og rask der... ICON_WINK
Men ofte??? nei.... ICON_LAUGH

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Telemark Skier] #1373040 15/04/2012 21:00
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
[quote=Telemark Skier]"Grus er ikke terreng, ergo man sykler landevei" helt korrekt !

Ok, siden trådstarter sier han bedriver terrengsykling så sykler han selvsagt kun på sti og "lett blanding" sykling er vel da ikke for terrengsyklister.

Redigert av Tjuvtrener; 15/04/2012 21:03.
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: thomasengen] #1373072 15/04/2012 21:30
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men hvilket dopapir er raskest ,lettest,og finnes det i karbon?

Føler det er mange tema som ikke er diskutert nok,og ja jeg har alltid med meg noen flak med dopapir pakket i en brødpose i sekken(standard turutstyr IMHO).

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: thomasengen] #1373089 15/04/2012 22:11
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Synzygus
Mose funker veldig bra.

mose går greit - men mye rusk og rask der... ICON_WINK
Men ofte??? nei.... ICON_LAUGH

Et ekorn gjør susen.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Akaly] #1373139 16/04/2012 06:50
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
jeg har alltid med meg dasspapir på tur, etter en tur som jeg ikke hadde deet og fikk akutte problemer som måtte løses ICON_LAUGH

gikk ut av den turen med 1stk buff i minus ICON_LAUGH derfor alltid en rull med i sekken sånn just in case opplegg... vurderte og skaffe rødt papir for rødt er jo raskest?

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Trillebår] #1373160 16/04/2012 07:19
Rene Offline
Besatt
Besatt
En kamerat av meg fikk akutte problemer med magen under Nordsjørittet i fjor. Han har ikke løse ermer lenger.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Rene] #1373173 16/04/2012 07:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Rene
En kamerat av meg fikk akutte problemer med magen under Nordsjørittet i fjor. Han har ikke løse ermer lenger.
Høres ut som et problem som oppstår ved for høyt inntak av gel, energikubbe og sportsdrikk.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: baronKanon] #1373179 16/04/2012 07:34
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jepp, det var smellen. Greit for meg, jeg vant en kasse pils da jeg var 30 min raskere i mål.

Re: Hva slags klær må en terrengsyklist ha? [Re: Trillebår] #1373190 16/04/2012 07:46
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trillebår
jeg har alltid med meg dasspapir på tur

"det heter ikke dass - det heter toalutt... " ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support