Trene med småbarn
|
Re: Trene med småbarn
[Re: Bris]
16/04/2012 08:42
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor ikke trene samtidig med barna? Hvordan blir det hvis alle tenker slik? Jo det går fint det. Hvis man sørger for å følge barna godt opp ellers kan man fint utnytte tiden på denne måten. Hvis du tenker på trenere så kan denne jobben fint gå på rundgang eller man kan bidra til lokalmiljøet på andre måter. Selvsagt må man stille opp som trener om man har kompetanse og ønsker det. På et håndball eller fotballag er det gjerne 20 barn og 1-2 trenere. Da er det 19 foreldre som har 1-1,5 time til rådighet 2-4 ganger i uken. Ser ikke helt at det skal være et problem at mamma eller pappa kjører barnet til trening, parkerer bilen der og jogger seg en tur og er tilbake i hallen når barnets trening er over. De fleste kjører på trening, drar hjem, venter en time og kjører og henter barnet. Hvordan er det bedre?
|
|
|
[Re: zero-talent]
16/04/2012 08:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Føprst gratulerer så masse med å vente barn! Så noen betrakninger fra en som er midt oppe i det nå. Glem stukturert trening den første tida så blir du ikke skuffet. Min dag ser omtrent slik ut: -Opp klokka 0600 (eller før om Mina våkner) Varme melk, stelle og mate Mina pluss roe ned etterpå og legge igjen. Det tar en time sånn ca. Mat til meg kommer før eller etter Minas. Sykle til jobben og dusje der. Da er klokka 0900 når jeg sitter på pulten. -Jobber til 1700. -Rett hjem og skifte, Stelle og mate Mina fra ca 1730-1800. Tar litt lenger tid på kvelden siden vi gjør noen øvelser og slik. Ferdig rundt 1900-1930. -Kolikken kommer etter maten og varer til neste måltid rundt 2100. Far masserer magen og roer ned så godt han kan. Innimellom spiser far og mor middag på skift. -Far mater rundt 2100. Gir ikke kolikken seg tar far vogna en tur etter maten. -Klokka er 2200-2230 og far stuper i seng. Innimellom dette kommer selvfølgelig generelt husarbeid og noe sosial omgang med barnets mor prøver vi å få plass til  Oppe i disse dageneer det ikke mye slakk. Jeg har nogenlunde aksept for en time tre ganger i uka og prøver å kile det inn så godt det lar seg gjøre. Da kjører jeg hardt! Denne uka skal jeg på to møter på kveldstid, så da regner jeg med at to syklinger utgår. Det er klart at barn som får mat fra mor så far ikke kan mate gir mer disponibel tid (til far). Det samme gjør det om ikke barnet skriker sammenhengende og hjerteskjærende fra 1800-2300 hver kveld. Men ikke legg planer som du kanskje må kaste vekk og føle deg snytt. I tillegg er det ikke alle mødre som har det like lett i tiden med små barn. Noen fikser alt og er superenergiske men andre sliter mer. Det er uansett viktig at du er tilstede i familien så får heller trening vente til ting er på plass. lykke til LarsB
|
|
|
[Re: Svett]
16/04/2012 09:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt tips: er tren før ungene står opp Lite förvånad hur ofta denna verkar komma opp. Små barn (i alla fall till en 3-4 år tror jag) sover oftast inte spesiellt länge på morgonen och klarar sig inte själva så någon måste ta hand om dem på morgonen. Så antingen blir det träning innan 6-7 tiden på morgonen eller så får man gå opp tidigt och tvinga mamman att också gå opp tidigt för att ta hand om barnen. Ingen variant känns väldigt aktuell för mig. Vad som fungerar beror nog väldigt mycket på barnen, hur gamla barnen är och vad föräldrarna har för intressen. Första tiden tyckte jag det var väldigt mycket att göra och många nätter med för lite sömn.
|
|
|
16/04/2012 09:37
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
jeg har tre jentebarn (nå ungdommer) de hadde en helt normal oppvekst alle tre, hadde tid til å gjøre en del ting både mor og far. Helt klart - vi prioriterte vekk en del ting som TV osv, men hvem savner egentlig det når man har tid sammen med familie og litt tid til trening / annen aktivitet.
Ikke ta sorgene på forskudd, bli far, gled deg, og gjør som alle andre - Det beste du kan, mer kan ingen forlange av deg / dere.
Redigert av Lurifax; 16/04/2012 09:38.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: fredriks]
16/04/2012 10:27
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Lite förvånad hur ofta denna verkar komma opp. Små barn (i alla fall till en 3-4 år tror jag) sover oftast inte spesiellt länge på morgonen och klarar sig inte själva så någon måste ta hand om dem på morgonen. Jeg står opp tidlig med minstemann lørdag og søndag. Mor sover da gjerne 2-3 timer ekstra. Masse far-sønn-kvalitetstid. Dette betyr at jeg kan dra ut kl 6 og sykle 1-1,5 time på hverdagene. Gubben står opp mellom 6 og 7, og sitter fint og spiser frokost med mor når jeg kommer tilbake og tar en matbit med dem.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
16/04/2012 10:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette betyr at jeg kan dra ut kl 6 og sykle 1-1,5 time på hverdagene. Gubben står opp mellom 6 og 7, og sitter fint og spiser frokost med mor når jeg kommer tilbake og tar en matbit med dem. Det här tror jag är rätt spesiellt. Hos oss går moren opp tidigast så att hon kan henta lite tidigare i barnehagen. Sömn var också ofta en bristvara de första åren för mig.
|
|
|
16/04/2012 10:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det här tror jag är rätt spesiellt. Det er sant - jeg er A-menneske og har fleksitid.
Anonym5
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
16/04/2012 11:31
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Man treffer av og til på sånne. Et av argumentene hennes sier alt: "To be or to make: You shouldn't have to choose.". Hadde mora hennes tenkt som henne hadde hun nemlig sluppet å tenke over problemstillingen :-). At folk glemmer at noen har født, matet og byttet bæsjebleier på de for at skal kunne velge vekk barn for å realisere seg selv er på kanten til det humoristiske.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: Ketle]
16/04/2012 11:32
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Hvorfor ikke trene samtidig med barna? Hvordan blir det hvis alle tenker slik? Jo det går fint det. Hvis man sørger for å følge barna godt opp ellers kan man fint utnytte tiden på denne måten. Hvis du tenker på trenere så kan denne jobben fint gå på rundgang eller man kan bidra til lokalmiljøet på andre måter. Selvsagt må man stille opp som trener om man har kompetanse og ønsker det. På et håndball eller fotballag er det gjerne 20 barn og 1-2 trenere. Da er det 19 foreldre som har 1-1,5 time til rådighet 2-4 ganger i uken. Ser ikke helt at det skal være et problem at mamma eller pappa kjører barnet til trening, parkerer bilen der og jogger seg en tur og er tilbake i hallen når barnets trening er over. De fleste kjører på trening, drar hjem, venter en time og kjører og henter barnet. Hvordan er det bedre? Min kommentar var selvsagt lite nyansert, men jeg tror nok at mange som stiller opp som trenere for barn (egne og andres) setter stor pris på all den hjelp de kan få fra andre foreldre. 1-2 trenere på et lag med 20 unger er ikke veldig mye! Når det gjelder kompetanse, så er mitt inntrykk at mange stiller med lite formell kompetanse, og da kan man f.eks. være med som hjelpetrener i starten, og heller ta mere ansvar etterhvert. I den ideelle verden har selvsagt alle barn godt skolerte og utdannede trenere i sin idrett, men slik er det dessverre ikke. Jeg sier dette fordi jeg av og til opplever at foreldre forventer at andre skal ta alt ansvaret, uten tanke for at det kunne vært godt med litt fordeling av oppgavene av og til. Men det er klart, ingen (eller iallefall veldig få) foreldre kan være trenere på både fotballaget, sykkelklubben og friidretten samtidig, da må man velge hvilken "bane" man vil spille på. Sjøl har jeg etterhvert valgt sykkel og ski, og "sender" bare ungene mine på fotballtrening. Tilbake til det egentlige temaet: Med mindre man er toppidrettsutøver og lever av sin sport, så må man nok justere ned ambisjonene når man får barn. Sykle eller løpe til og fra jobb er ypperlig for de som har anledning til det. Sykkelhenger i motbakke med to barn oppi er bra trening.
|
|
|
16/04/2012 11:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det här tror jag är rätt spesiellt. Det er sant - jeg er A-menneske og har fleksitid. Det jag tycker är mest spesiellt är endå att ni båda verkar kunna vara sena på morgonen (eller har hon permision)?
|
|
|
16/04/2012 11:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det jag tycker är mest spesiellt är endå att ni båda verkar kunna vara sena på morgonen (eller har hon permision)? Dette gjelder selvsagt ikke hver morgen. Noen ganger trener jeg rett fra jobb, andre ganger etter leggetid.
Anonym5
|
|
|
16/04/2012 11:56
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Jeg og kona har det på samme måte, jeg er A-menneske, hun liker å sove i helgene. Derfor står jeg opp grytidlig (05:00) en eller to morgener i uka, og kan da klemme inn en langtur før jobb (må være inne til 09:00, avslutter i dusjen på jobben.)
Med klar sykkel, flasker, klær og alt går dette helt fint, ihvertfall på denne tiden av året.
I helgene står jeg opp med ungene, og kan om jeg er heldig få klemt inn en intervalløkt eller to, da fortrinnsvis på rulle som tar minst tid.
|
|
|
16/04/2012 12:35
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Deler man på ansvaret og passer på å gi hverandre litt egentid, og fritid sammen som par og familie så går dette veldig ofte VELDIG fint :-)
Synes vell mange fokuserer på hvor begrenset livet blir etter å ha fått familie og barn enkelte ganger. Nesten rart å se at vi lever opp og blir folk - de aller fleste av oss :-)
Om man samarbeider, gir og tar litt så kan man fint trene 5-7 timer pr uke med GOD samvittighet og likevel være en god familiefar / mor.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
16/04/2012 12:40
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Når man står opp ekstra tidlig for å trene ofrer man noe, enten restitusjonstid i form av søvn eller kosetid sent på kvelden sammen med madammen/mannen.
|
|
|
[Re: Ola R.]
16/04/2012 15:43
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor ikke trene samtidig med barna? Hvordan blir det hvis alle tenker slik? Liker å se barna trene, gøy å følge fremgangen.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
16/04/2012 18:41
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Når man står opp ekstra tidlig for å trene ofrer man noe, enten restitusjonstid i form av søvn eller kosetid sent på kvelden sammen med madammen/mannen. Uten tvil, ja. To turer fra 05:30 i uka krever at jeg legger meg en time/halvannen tidligere hele uka for å ha overskudd i hverdagen. Madammen (og jeg) mener at dette er et akseptabelt offer. Tiden med barna er ivaretatt, jobb er ivaretatt, og vi har allikevel noe tid alene/sammen fra barna legger seg til vi legger oss.
|
|
|
17/04/2012 04:44
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Og ikke minst helgene til fri disposisjon.
|
|
|
[Re: Lars K]
17/04/2012 08:59
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
og mor gir aksept, så er det bare å svinge seg ut. Har derfor alltid utstyr og sykkel klar i beredskap til å rykke ut på meget kort varsel Den der har jeg aldri forstått. Hvorfor må egentlig "mor" gi aksept for at vi skal trene. Spør du meg så er det en menskerett og holde seg i form når man blir litt oppi åra. Sant nok, men når jeg for min del ønsker å kjørte 10-15 ritt i år, samt legge inn 5-økter i uka, så trenger jeg all goodwill fra mor jeg kan få 
|
|
|
17/04/2012 09:04
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Ta med mor på tur :-) Med mindre hun er helt anti alt som har med sykling å gjøre, så hender det faktisk at jentene synes det er artig å være en del av virraken rundt dette de også :-) Barn trives stort sett uansett hvor de er, og litt frisk luft tar ingen skade av :-) Vinn - vinn mens far koser seg på setet :-)
|
|
|
17/04/2012 11:33
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Ålreit i teorien, men når man fort har 10-15 km/t forskjell i snittfart på en langtur... Barn trives stort sett uansett hvor de er Igjen, ålreit i teorien, men mine barn ville ha skreket av kjedsomhet litt inn i bakkeintervall nr 2... Poenget mitt er at mye trening gjøres best alene eller med folk som er nivåmessig jevne, og da er det en nødvendighet å gjøre dette på tidspunkter og måter som best mulig lar seg forene med den familien man selv har valgt å stifte.
|
|
|
17/04/2012 12:15
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tenkte mest på å ta med a mor på selve rittet. La henne være med å være sosial på en måte :-)
|
|
|
17/04/2012 12:19
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
chrisf: er enig i hele Poeng linjen din. Jeg synes bare til tider folk overdriver voldsomt rundt dette med at man ikke kan bruke 5-10 timer pr uke til trening fordi man har fått barn.
Er rimelig mange timer igjen ila en uke, og jeg skulle like å se den dama som ikke unner mannen sin disse timene til egen helse og kropp. Selvfølgelig betinger dette at man ER der og gir samme muligheter tilbake, åkke som hva dama har interesse av.
Men klart, kommer disse timene i tillegg til pokerkvelder, fotballkvelder, pubtur med gutta osv, så snakker vi om noe helt annet.
Redigert av Lurifax; 17/04/2012 12:20.
|
|
|
[Re: Lurifax]
17/04/2012 12:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes bare til tider folk overdriver voldsomt rundt dette med at man ikke kan bruke 5-10 timer pr uke til trening fordi man har fått barn.
Jag tror att det är väldigt olika hur mycket tid folk har både de som har barn och de som inte har barn så jag tycker mest det är konstigt att du kommer med vad som verkar vara rätt bastanta utalanden. Hur många timmar tränade du när dina barn var små? Jag tycker 10 timmar låter väldigt mycket och jag har problem att förstå att båda föreldrarna kan lägga ned så mycket tid (10 timmar träning tar ju också mer tid än 10 timmar) och samtidigt vara samman med hela familjen en del. Hur många är det ens som tränar 250-500 timmar om året?
|
|
|
17/04/2012 12:51
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jag tror att det är väldigt olika hur mycket tid folk har både de som har barn och de som inte har barn Det er ikke tiden tilgjengelig som er ulik - det er prioriteringen. Alle har 24 timer i døgnet tilgjengelig, men folk prioriterer annerledes. Prioriteringene avhenger blant annet om man har barn eller ikke barn.
Anonym5
|
|
|
17/04/2012 12:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, folk har olika lång resväg till jobb, olika jobb(övertid, konferanser, etc), behöver olika mycke sömn, olika möjligheter med barn vakt, olika öppetider i barnehagen, barnen behöver olika mycket oppmärksamet för att komma med några olikheter. Ser dock att jag inte helt skrev det jag menade. Jag menade att folk har olika möjligheter.
Men självklart handlar det också om prioriteringar.
|
|
|
17/04/2012 13:29
|
Raskall
More than words
|
More than words
Enkelt løsningseksempel:
Far har "jeg-tid" mandag, onsdag fra 19-21 og lørdag 1200-1700.
Mor har "jeg-tid" tirsdag, torsdag fra 19-21 og søndag 12-1700.
Jeg-tid brukes til hva man vil mens den andre har ansvaret for barna. Resten er vi-tid.
Hos oss er det greit. Kona er medlem på Elixia så når hun trener der er ungen på Elixia Kidz og jeg tar meg en sykkeltur når de er der. Elixia Kidz har ingen aldersgrense for barn nedad, tror jeg. De skriver på siden sin:
"Barna kan leke, lese, slappe av eller finne på andre morsomheter med våre dyktige kidZpassere. Vi har god erfaring med å ta vare på de aller minste slik at du kan trene uten å bekymre deg for barnets velvære."
Er viljen tilstede så er evnen det også.
|
|
|
17/04/2012 13:34
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Tror vi skal være litt mer presise i diskusjonen. Det er fort gjort å snakke forbi hverandre. Hvis man har 3 barn fra 2-6 år så er det en total forskjellig situasjon fra om man har en 12 åring. Har man 2-3 barn under skolealder fordrer det ganske mye mer innsats og 10 timer med trening i uken kan være nesten umulig å få til. Dessuten er det slik at ikke alle er A-mennesker som står opp 0500 for å sykle 6 mil før man går på jobb. Det er irriterende mange A-mennesker blant syklistene  Aprosos å snakke forbi hverandre og være konkret: Minner meg litt om en samtale jeg hadde med en fyr på fest som mente han hadde strammet kraftig inn på å gå på byen etter han fikk barn. Nå var han bare ute fredag og lørdag kveld hver uke. Det vil si at han er mer ute på byen på en måned enn jeg er på ett helt år.
|
|
|
[Re: Raskall]
17/04/2012 13:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enkelt løsningseksempel:
Far har "jeg-tid" mandag, onsdag fra 19-21 og lørdag 1200-1700.
Mor har "jeg-tid" tirsdag, torsdag fra 19-21 og søndag 12-1700.
Jeg-tid brukes til hva man vil mens den andre har ansvaret for barna. Resten er vi-tid.
Klart det går (i alla fall när det inte kommer in andra aktiviteter) men jag och jag tror inte min kona heller gillar inte det opplägget. Det är endå greit att vara samman lite mer och ha möjlighet för lite familje aktiviteter på helgen. Det där opplägget visar ju också att det faktiskt tar en hel del av den tillgänliga tiden. Er viljen tilstede så er evnen det også.
Ja, men jag tror endå inte att de allra flesta vill ha ett sådant opplägg som du skiserar över. Det är nog också en hel del mammor som inte skulle vara helt positiva till ett sådant opplägg. Men som sagt, folk prioriterar olika, folk har olika möjlighet och jag förstår gott att många med småbarn inte tycker att de har tid med mer träning en en 3-4 timmar om ens det.
|
|
|
17/04/2012 13:59
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en gutt på 6 år (1. klassing) og en jente på 6 måneder. Mor er hjemme i permisjon. Typisk for oss er at jeg tar meg av gutten om morgenen og sørger for å få han på skolen, mens mor tar natta i uka og annet som måtte skje med lillejenta. 2 dager i uka står jeg opp tidlig, gjør alle forberedelser til han største, vekker han og sørger for at starter på frokosten. Kona sender han avgårde med med 5 kompiser til skolen kl 8. Det gjør at jeg kan dra ca 06:45 om sykkel og utstyr er klart. Helga er reservert familien, men jeg kaster meg over sykkelen om jeg kan, evt løper en kort tur.
Typisk uke: Mandag: Sykle til og fra jobb med lang omvei til = ca 2t 30min totalt. Mulig med intervall hjem Tirsdag: Sykle til og fra jobb, med omvei på vei hjem = ca 1t 15 min Onsdag: Løpe til og fra jobb = ca 2t løping Torsdag: Sykle til og fra, rolig med litt omvei ca 1t 30min Fredag: Sykle til og fra jobb, lang omvei til, rett hjem: 1t 30min Lørdag: Kanskje en liten tur med sykkelvogn og lillejenta og evt resten av familien Søndag: Kanskje en liten tur med sykkelvogn og lillejenta og evt resten av familien
Jeg er usikker på om det er den beste måten å legge det opp på, men det funker greit ennå. Tar gjerne mot tips til disponering om noen har det. Jeg tenker spesielt på om en har noe særlig treningsutbytte av så mange korte økter, og eventuelt hvilke jeg burde kjøre som harde.
|
|
|
17/04/2012 14:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
fredriks: Hvorfor skulle mange "mammor" være kritiske til det Raskall skisserer? fungerte fint for meg og min familie å gjøre det slik. Sier ikke at jeg trente 10 timer hver uke. Men at man kan få til noe slikt om man ønsker å bruke såpass med tid på dette, det tror jeg er fullt mulig.
La oss ikke glemme trådstarter her.
Jeg synes kanskje en del svartmaler dette med å bli far, og gjennom dette poengterer at nå kommer tidsklemma til fulle, alt ser til tider relativt "mørkt" ut. Vel, jeg synes det å bli far var kjempestort og kjempeflott. Fikk til å gjøre både det ene og det andre uten at hverken mor eller barn led jeg for min del.
Poenget mitt er at det i stor grad blir en gi og ta hverdag etter at barn kommer til verden. Hvordan folk velger å legge opp dette er selvsagt et fritt valg. Men å "spå" svartedauen og treningsstopp. DET vil ikke jeg være med på. Da er det andre begrensninger enn faktum av at barnet kommer som slår inn.
Hvis man ønsker å være 100% til stede for barna i all sin fritid, så velger man så klart dette. Ingen tommel ned fra noen så langt jeg kan skjønne. Velger man å flekse litt med mor, bestemor osv for å få til litt trening så trenger ikke mor, barn eller andre lide noen nød av den grunn.
Det har lett for å ordne seg bare man tar hensyn til hverandre.
Så nok en gang. Trådstarter: Hell å lykke på din ferd inn i pappa verden, og lykke til med både trening og oppdragelse. Jeg har trua på deg, du får nok til begge deler, om det er dette du ønsker :-):-)
Redigert av Lurifax; 17/04/2012 14:19.
|
|
|
|
|