Og der tror jeg sannelig jeg fant min elsykkel (Cannondale):
...
Krankmotor, skivebremser, heldekkende skjermer, bagasjebrett, navgir (bildet lyver litt) og ikke så rent lite lekker i mine øyne. Når jeg da kan kjøpe den lokalt (Sportsbua) til en fin pris så ble det veldig enkelt.
Hva heter den egentlig - finner ikke noe særlig info på nett når jeg google "cannondale electric bike" og lignende. Ser jo veldig lovende ut - men kanskje så dyr at det lønner seg å kjøpe over dammen når man er der.
Det er nok den silverwrx linker til, men spek-en er litt annerledes. Den har navgir, ellers tror jeg det stemmer. Prislappen som hang på sykkelen sa 25.000, men jeg fikk vårrabatt.
silverwrx: den har krankmotor, ikke fremnavmotor. Jeg ser på det som et pluss siden jeg skal trekke sykkelhenger.
Det er kanskje billigere å kjøpe over dammen, men husk å regne med mva ved innførsel og noen kroner i sykkelfrakt (spesialbagasje). Kanskje er ikke prisforskjellen større enn at det er verdt det for lokal reklamasjonsrett.
Noen som har erfaring med noen lastesykler med el-motor? Lurer litt på å skaffe en slik for å virkelig minimere bilbruken, men de er litt dyre så det sitter ganske langt inne.
EV Oslo på Storo er trolig hovedstadens ivrigste elsykkelimportør nå, og drives av Jo Espen Bjerk, som forøvrig designet siste versjon av Buddy. Ser på Facebook at han vil snuse på Yuba som potensielt merke i porteføljen.
Har aldri prøvd 250w motor, min har inntil 1000w og der trengs hverken gir eller ekstra krefter. Drar meg, sykkel, sykkelhenger , 2 unger oppi (sikkert opptil 150kg) opp de bratteste kneikene og bakkene uten problem. Sikkert derfor jeg liker bakhjulsdrift og sier no-no til fremhjulsdrift. Gir er ialefall unødig, min kunne i teorien og praksis vært SS. Er 3x9 men bruker den som 1x9.
Jeg var innom EV Oslo i dag og prøvekjørte et par EMotion sykler, blant dem Max 700. Nydelig sykkel. Overraskende subtil dosering av kreftene, ikke noen brutal hingst, men hjalp meg opp råbratte asfaltkneiker uten problemer. Likte gaffelen godt også. Fin løsning, spent på levetid/slitestyrke.
Anbefaler virkelig en tur innom EV Oslo på Storo for prøvekjøring. Bruk litt tid i motbakker og småveier opp til Kjelsås, så er det ikke vanskelig å se poenget med elsykkel for transportbruk.
Kult, Arne! Gleder meg til å høre mer når du har fått noen mil som elsyklist!
Jeg har ikke fått elsyklet så mye enda, men konklusjonen er likevel klar. Elsykkel er artig og praktisk! Følelsen når jeg sykler med maks assistanse er utrolig morsom. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte elsykkel var for å knne sykle til-og-fra jobb uten å måtte dusje og skifte to ganger om dagen. Dessuten var det forlokkende å kunne trekke sykkelhenger uten at det blir for slitsomt. Så da ble stresstesten å sykle til jobb med sykkelhenger og barn i vanlige klær. Det funket brillefint, jeg ble ikke svett.(Nå er det lite bakker på min arbeidsvei, men jeg har aldri klart å sykle dit uten å bli svett, jeg klarer ikke å sykle rolig nok).
Hmm - 1000 watt motor er dundrende ulovlig da... 250w er maks tillatt effekt her på berget.. Tør knapt tenke på hvordan forholdene ville bli på sykkelstier om mange skulle komme dundrende med selvbygde elektriske motorsykler som dette i realiteten er.. (selv om jeg regner med at du - med barn i henger ikke er noen fare i trafikken :-)
Hmm - 1000 watt motor er dundrende ulovlig da... 250w er maks tillatt effekt her på berget.. Tør knapt tenke på hvordan forholdene ville bli på sykkelstier om mange skulle komme dundrende med selvbygde elektriske motorsykler som dette i realiteten er.. (selv om jeg regner med at du - med barn i henger ikke er noen fare i trafikken :-)
effekten er justerbar og den har pedelec og 25kmt grense så den oppfyller alle krav, norske og 'eu', men tydeligvis ikke dine. Når man kjører 250w sykler man lett 15mil på batteripakka(uten henger). På 4de året nå.
Så en elsykkel er motorsykkel? Og dette vil bli farlig på sykkelstier? Greit du er uenig.
Med barn i henger; vil jeg si at vi er mindre fare enn noen andre med sykkelhenger. Og det er nettopp med henger med unger i man trenger motor mener jeg. Greit du er uenig
Ang dn.no artikkelen og revolusjonen i bil/persontransport: Jeg solgte min Vespa 4takter i vår, for elsykkelen er mer smidig på småoppdrag og holder med 25kmt hjelp, nedover tråkker du jo over 25. Men å kjøre poden i SUV til trening går nok ikke av moten?
Maksfart på 45 km/t. Dette blir mer en moped enn sykkel etter min mening.
"Moped er definert som et lite, motorisert kjøretøy med to, tre eller fire hjul. Mest utbredt er mopeder med to hjul. Hjulene er da plassert etter hverandre i forhold til fartsretningen i likhet med hjulene på en sykkel."
Maksfart på 45 km/t. Dette blir mer en moped enn sykkel etter min mening.
"Moped er definert som et lite, motorisert kjøretøy med to, tre eller fire hjul. Mest utbredt er mopeder med to hjul. Hjulene er da plassert etter hverandre i forhold til fartsretningen i likhet med hjulene på en sykkel."
El-sykkel er genialt! Har vært på flere turer i Nordmarka og fått mye større rekkevidde og rett og slett opplevd mer. Planlegger flere turer i fjellet nå.
Jeg planlegger å kjøpe en ny og bedre terrengmodell nå eller til neste år. Er det noen "insidere" i bransjen som vet noe om prisutviklingen? Hører at sportskjedene enda sitter på gjerdet fordi prisen er for høye, og det sier meg at prisene kan gå ned. Eller? Noen som vet noe?