Nei, eg berre påpeiker at du har misforstått heile poenget med denne videoen. Casey Neistat får her 50$ i bot for å ikkje ha sykla i sykkelfeltet, og lagar etter dette ein humoristisk film om kva som skjer om han skal følgja politimannens meining om å alltid sykla i sykkelfeltet. Hadde du tatt deg ein sykkeltur langs ein veg med sykkkelfelt så hadde du raskt oppdaga at forholda som denne videoen beskriv faktisk er eit stort problem. Det er veldig mange som ikkje respekterer sykkelfelta i heile tatt, og brukar det som ein stad til å parkera, setta frå seg varer og leveransar eller fotgjengerar som brukar sykkelfeltet som fortau.
Men sidan du ikkje klarte å sjå kva denne filmen handla om, så kan me jo laga eit eksempel som du kan kjenna deg igjen i? Sei at du køyrer eit godt lasta vogntog, opp ein bratt bakke med krabbefelt. Litt oppe i krabbefeltet er det nokon som har parkert bilen sin fordi han berre skulle ein kjapp tur inn i hytta til kompisen sin. Så kjem politiet og stoppar deg og gir deg bot for å ha hindra anna trafikk ved å køyra i 30km/t. Sånn; der har du lastebilversjonen av historia i filmen, så kan du tenka deg resten...
så da mener altså du at jeg er min fulle rett, til å kjøre over personbilen?? ja vel... God bedring.. sikkert solstikk.
Rest my case angående å tolke absolutt alt i verste mening.
Men det har du jo gjort på Facebook lange før du var registrert som brukar her. Men det kan jo ikkje bety anna enn at du har følgt forumet lenge som ein lesar, og det er jo positivt at det bur ein liten terrengsyklist i deg òg Åsmund...
Men sidan du ikkje klarte å sjå kva denne filmen handla om, så kan me jo laga eit eksempel som du kan kjenna deg igjen i? Sei at du køyrer eit godt lasta vogntog, opp ein bratt bakke med krabbefelt. Litt oppe i krabbefeltet er det nokon som har parkert bilen sin fordi han berre skulle ein kjapp tur inn i hytta til kompisen sin. Så kjem politiet og stoppar deg og gir deg bot for å ha hindra anna trafikk ved å køyra i 30km/t. Sånn; der har du lastebilversjonen av historia i filmen, så kan du tenka deg resten...
så da mener altså du at jeg er min fulle rett, til å kjøre over personbilen?? ja vel... God bedring.. sikkert solstikk.
Du må skille på poenget med filmen (å protestere mot at det gis bot for å sykle utenfor sykkelfeltet) og stuntopptakene av den (med bulking inn i ting). For å gå tilbake til vogntog/krabbefelt-eksemplet, hvis du nå kommer med vogntoget opp i krabbefeltet der det står en bil parkert, da har du tre valg:
1. Kjøre inn i bilen. Neppe ønskelig for deg selv eller noen andre. 2. Stoppe bak bilen og stå der og vente til vedkommende er ferdig med ærendet sitt på kameratens hytte. 3. Skifte felt og dermed tvinge all trafikk bak deg til å ligge i 30 km/h opp bakken.
Hva velger du?
Re: Trenger hjelp til å knekke FB-side!
[Re: Dan]
#120564027/06/201121:27
Er nok fortauskant på begge sider.. Det morsomme er at terrengsykkel er irritert på dette bilde.. De mener den feite jævelen på sykkel ikke kunne kommet seg opp på fortauet forde det er for høyt, det er under 6 cm.. Det lå 5 biler bak meg.. Å vi lå i 20 km t! Enda mener de rettighetene er på deres side... Tragisk!!!
Gøring fortsetter med sprøytet sitt. "Fortauskant på begge sider"? Til venstre er det en steinkant mot en gressplen. Hvis det skal telle som fortau så er det vel ca 20 cm i bredden.
Er vi irritert på bildet? (Hvilke vi forresten?) Halvparten her mener at syklisten godt kunne ha syklet på fortauet og halvparten mener det er uproblematisk at han sykler i veien.
Det lå fem biler bak deg, i 20 km/h? Jeg skal vedde på at de lurte på hvorfor i helvete den kjerringen i bilen foran ikke bare passerte syklisten pent og pyntelig, så god plass som det var der. Neida, isteden skal faenskapet drive og fumle med mobilkameraet sitt for å fotografere en tydeligvis veldig opphissende rumpe han ser foran seg.
Og ja admin, jeg vet at du leser dette, siden du flere ganger har referert til denne tråden. Forskjellen mellom denne tråden og ditt forum er at her har du ikke mulighet til å slette noe som helst, slik at dine overdrivelser, løgner og beskrivelser av din egen dårlige bilkjøring blir stående til evig latter fra leserne.
#120578628/06/201107:18
Er det ikke akkurat det bilister burde gjøre når de skal forbi syklister? Kjøre pent forbi uten noe stress. I motsetning til syklister som har full lovmessig rett til å sykle i veibanen, er det på ingen måte lov for bilister å parkere hverken i sykkelfeltet eller på fortauet, så syklister som altså har full anledning til å sykle i veibanen burde det være fullstendig ukomplisert å kjøre forbi, etter ditt ressonement?
Er det ikke akkurat det bilister burde gjøre når de skal forbi syklister? Kjøre pent forbi uten noe stress. I motsetning til syklister som har full lovmessig rett til å sykle i veibanen, er det på ingen måte lov for bilister å parkere hverken i sykkelfeltet eller på fortauet, så syklister som altså har full anledning til å sykle i veibanen burde det være fullstendig ukomplisert å kjøre forbi, etter ditt ressonement?
da må først de kompleksrytterne, som trur dem eier veien skjønne at det er andre der ute, som har liten eller ingen interesse i å delta på treningsturen dems få opp Øya, å spille på lag, så det er teoretisk mulig å komme forbi dem på en trygg måte, høres ut som at enten står sykkelen stille, ellers så går den i 60 km/t, noe den ikke gjør. oftest mellom 25-35 km/t. men virker sikkert styggfort når man sitter krølla over styret, og gisper etter surstoff.nei du. intill de som oppfører seg som tullinger på sykkelen tar til vettet, velger jeg å ligge bak til det er trygt for meg å passere. så da får jeg heller irritere meg så lenge.
#120634828/06/201120:03
Du må skille på poenget med filmen (å protestere mot at det gis bot for å sykle utenfor sykkelfeltet) og stuntopptakene av den (med bulking inn i ting). For å gå tilbake til vogntog/krabbefelt-eksemplet, hvis du nå kommer med vogntoget opp i krabbefeltet der det står en bil parkert, da har du tre valg:
1. Kjøre inn i bilen. Neppe ønskelig for deg selv eller noen andre. 2. Stoppe bak bilen og stå der og vente til vedkommende er ferdig med ærendet sitt på kameratens hytte. 3. Skifte felt og dermed tvinge all trafikk bak deg til å ligge i 30 km/h opp bakken.
Hva velger du?
om jeg velger å skifte felt, er det jo den største selvfølge at jeg legger meg inn i krabbefeltet igjen, når hindringen er passert, er ikke sånn skjønner du, at det ikke lar seg gjøre å svinge lastebilen inn til høyere igjen etter at du har svingt til venstere. er nok bare tråsykkelen din som er konstruert på den finurlige måten der, ( forøvrig en konstruksjonsfeil) for de skal kunne svinge begge veier.
om jeg velger å skifte felt, er det jo den største selvfølge at jeg legger meg inn i krabbefeltet igjen, når hindringen er passert
Men det er jo ikke raskt nok. Hvis du i det hele tatt er ute i venstrefeltet så har du per definisjon ikke kjørt tilbake i krabbefeltet raskt nok, ifølge logikken til noen privatbilister. At du i det hele tatt gjester venstrefeltet i noen sekunder i 30 km/h er nok til at det skrives lange spalter på facebook-gruppen "Jeg driter i hvor du kjører vogntog, HA DEG VEKK FRA VENSTREFELTET".
Folk som leser disse innleggene hisser seg gjerne opp over lastebilsjåfører og neste mann skriver gjerne noe slikt som "neste gang jeg ser et vogntog i venstrefeltet skal jeg jaggu bruke hagla på bakdekkene hans så han skjønner at han skal holde seg i krabbefeltet". Og alt dette fordi du valgte å svinge ut i venstrefeltet for å passere en parkert bil.
om jeg velger å skifte felt, er det jo den største selvfølge at jeg legger meg inn i krabbefeltet igjen, når hindringen er passert
Som jo var det syklisten i youtube-videoen ble bøtelagt for i utgangspunktet, altså bakgrunnen for at han lagde videoen. Han svingte ut av sykkelfeltet fordi det var sperret, og så inn igjen.
Gikk du virkelig glipp av heeeeeleeee poenget? Ble du så fasinert av stuntsyklingen at du misforstod det dit hen at dette var "reklame" for å sykle inn i hindringer?! Det var eksempler på hindringer syklisten møtte daglig, og på hvordan det skulle gå dersom han per NYPD ikke har tillatelse til å svinge utenom. Det var dessuten med mer enn et snev av humor. Du hørte altså ikke på innledende kommentarer til filmen, eller leste avsluttende tekst?
Du så bare en syklist som tullet seg, og da gikk rullegardinen ned?!
Whooop de dooo! Ikke rart du enkelt lar deg provosere!
da må først de kompleksrytterne, som trur dem eier veien skjønne at det er andre der ute, som har liten eller ingen interesse i å delta på treningsturen dems få opp Øya, å spille på lag, så det er teoretisk mulig å komme forbi dem på en trygg måte, høres ut som at enten står sykkelen stille, ellers så går den i 60 km/t, noe den ikke gjør. oftest mellom 25-35 km/t. men virker sikkert styggfort når man sitter krølla over styret, og gisper etter surstoff.nei du. intill de som oppfører seg som tullinger på sykkelen tar til vettet, velger jeg å ligge bak til det er trygt for meg å passere. så da får jeg heller irritere meg så lenge.
Hva da med bildet vi nå snakker om? Selv om jeg selv gikk litt hardt ut mot syklisten ser jeg jo nå etter hvert at det faktisk er god plass til å kjøre forbi, selv på denne veien med kun ett felt. Syklisten holder seg ganske nært fortauskanten og det ville ikke vært noe problem for bilisten som har postet bildet å kjøre forbi. Likevel velger han å bli liggende bak syklisten og hindre fem andre bilister. Er dette et eksempel på godt samarbeid i trafikken?
Hva da med bildet vi nå snakker om? Selv om jeg selv gikk litt hardt ut mot syklisten ser jeg jo nå etter hvert at det faktisk er god plass til å kjøre forbi, selv på denne veien med kun ett felt. Syklisten holder seg ganske nært fortauskanten og det ville ikke vært noe problem for bilisten som har postet bildet å kjøre forbi. Likevel velger han å bli liggende bak syklisten og hindre fem andre bilister. Er dette et eksempel på godt samarbeid i trafikken?
LJ
Med personbil trur jeg at tilogmed jeg skulle greid å passere, ut i fra det jeg ser på bildet. mer tvilende om jeg hadde kjørt semi. da hadde det hvertfall vært veldig utrygt. Uansett om passering hadde skjedd med personbil, ville det nok vært mye nermere syklisten enn de 1,5 meterene som så ofte har blitt omtalt her inne. skjønner også at folk blir provosert ut ifra, at fortauet ligger øde , ved syklistens side.men ser heller ikke ut til at det er stor trafikk der overhode. så ut fra at det muligens ikke er annen trafikk der enn syklisten, og den ene bilen, ser jeg vel ikke det store problemet i akkurat dette tilfellet. men i andre situasjoner er det ofte annerledes.
Uansett om passering hadde skjedd med personbil, ville det nok vært mye nermere syklisten enn de 1,5 meterene som så ofte har blitt omtalt her inne.
Som syklist har jeg ingenting imot å bli passert på en halvmeters avstand, hvis passeringen gjøres i lav fart. Hvis du skal blåse forbi i 80 km/h så vil jeg gjerne at du holder 1,5 meter eller mer. Men hvis jeg tråkker avgårde i 30 km/h og du bremser ned til 40 km/h, passerer meg med en halvmeters klaring og så akselererer til 80 km/h igjen så synes jeg det er helt uproblematisk.
Dette gjelder selvfølgelig når du sitter i din lille blå Fiat. Å bli passert med liten avstand av vogntog er skummelt uansett hastighetsforskjellen. Men hvis jeg rekker å se deg før du må bremse så er sannsynligheten stor for at jeg har svingt til side for å slippe deg forbi. (Oppfordring til syklister: Se bakover innimellom hvis du sykler på en vei hvor forbikjøring over midtstripen ikke er veldig lett grunnet trafikk eller uoversiktlighet.)
Med personbil trur jeg at tilogmed jeg skulle greid å passere, ut i fra det jeg ser på bildet. mer tvilende om jeg hadde kjørt semi. da hadde det hvertfall vært veldig utrygt. Uansett om passering hadde skjedd med personbil, ville det nok vært mye nermere syklisten enn de 1,5 meterene som så ofte har blitt omtalt her inne. skjønner også at folk blir provosert ut ifra, at fortauet ligger øde , ved syklistens side.men ser heller ikke ut til at det er stor trafikk der overhode. så ut fra at det muligens ikke er annen trafikk der enn syklisten, og den ene bilen, ser jeg vel ikke det store problemet i akkurat dette tilfellet. men i andre situasjoner er det ofte annerledes.
Begrunnelsen for at man normalt bør holde 1,5 meter, er at luftrykket som dannes ved forbikjøring kan føre til at syklisten mister kontroll over sykkelen. I lavere hastigheter er det som Dan poengterer ikke like farlig.
Så flott at du innrømmer at du ikke finner den avbildete situasjonen særlig problematisk, Åsmund! Vis hvor tøff du er, skriv det samme på siden det er hentet fra. Er du ikke moderator som ellers deltar aktivt i debattene og retter på hva andre skriver ut i fra hvordan du selv bedømmer det som presenteres? Kunne du kanskje fortelle posteren av bildet det samme du forteller oss? (Få da også gjerne med at kantstein og fortauskant er to forskjellige ting.)
[Siste oppdatering fra hatsiden:"Jeg driter i hvor du sykler, bare.. HA DEG VEKK FRA VEIEN !! (Admin): Hør er din fjott dere syklister klager å klager over at det aldri er farlig å sykle i veien når man følger loven på 1,5 avstand du må være den dårligeste til å måle avstand her? Du ser jo fortauskanten på begge sider"]
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
[Re: Rednax]
#120666129/06/201110:05
Problemet med bildet er at det gir egentlig ikke nok informasjon til å vurdere noe særlig.
Det kan faktisk godt hende at det var et teit sted å sykle. Og det kan veldig godt hende at neste gang vedkommende sykler den veien velger han fortauet (gangveien?) i stedet. Men ut fra egen erfaring er det mange fortau og gangveistrekninger som er helt uegnet til sykling i noe særlig annet enn gangfart, på grunn av liten plass, fotgjengere, dårlig asfalt, skumle utkjøringer, lekende barn osv. Da velger man veien, om veien virker ok. At veien på en kort strekning smalner inn eller at fortauet blir breiere eller tom for folk er vel ikke et argument for å umiddelbart pelle seg ut av veien, syns jeg.
Er det derimot steder hvor det er greit å svinge inn på gangveien så prøver jeg å gjøre det, hvis alternativet er å hindre trafikken. De færreste av oss klarer å hoppe rett opp sidelengs over en fortauskant av den høyden. Å stoppe sykkelen og løfte den over skaper ihvertfall stans i trafikken, og ikke noe du gjør hvis ikke du allikevel har lav fart, eller føler du må.
Poenget mitt er at alt dette ser man ikke ut av bildet, og derfor er det ganske meningsløst å lage en stor greie ut av det. Det er som å se i forbifarten at noen kjører i 40 i 60-sonen, og umiddelbart anta at vedkommende må være en arrogant dust som gjør det for å markere et eller annet poeng, i stedet for å gjette seg til at det er noe gærnt med bilen, sjåføren har kjørt seg vill, ungene holder på å gå berserk i baksetet, eller en av de tusen andre grunnene som gjør at man ikke gjør nøyaktig sånn som alle andre akkurat da.
[Re: lph]
#120761230/06/201118:13
Fjott!!! Var ikke to cm å kjøre forbi engang var midtrabatt på ene siden og stort å fint gangfelt til idioter på sykkel på andre side
Denne adminen får bare høyere underholdningsverdi for hver dag som går. Slik bildet er tatt så ser man jo at høyre forhjul ikke en gang er inne i det lyse feltet i asfalten som ligger mellom ham og syklisten. Det betyr at han uten å holde lengre til venstre enn han allerede gjør kunne ha passert syklisten med nesten en meters avstand. Men neida, mye gøyere å blokkere trafikken bak seg.
Jeg lurer på hvor mange av de som er med i gruppen som faktisk også ler og rister på hodet av hans tåpeligheter. Alle kan jo ikke være så forblindet av sitt syklisthat at de ikke klarer å tolke et bilde.
#120791501/07/201108:22
Nå har admin faktisk begynt å sensurere seg selv også. Det er jo et fremskritt. Så den siste tåpeligheten han skrev er faktisk slettet ser det ut til (eller så er det facebook som tuller). Dog, det som skrives på internet forblir på internet, takket være "Høydepunkter"-siden.
[Re: Rønnern]
#121404611/07/201120:04
Dette her er Alexander Kiellands gate i Lillestrøm. Fortauet er helt nytt og greit å sykle på om det ikke er folk på det, men det er relativt vanskelig å komme seg opp på fortauet om man ikke kommer seg opp der det starter. Fortauet er nesten en forlengelse av en sykkelvei.
Og der kom sykkelveien på plass. Fornuftig løsning, så slipper vi syklister på fortauet.
Dog er det umulig med noen en og halv meters avstand regel her da..
rapporterte hele sida som en trussel/hat mot meg, og det er det jo iofs iom jeg sykler i vegen på resern min, og da fikk man ett valg om og kontakte en kommmunal greie for og beholde sin egen sikkerhet. kanskje det er noe slikt man skulle trykt på
William er igang igjen, samt sjekk ut siste kommentaren til Yngve vedr. den tragiske hendelsen igår.
Håper virkelig ikke at han mener det han skriver seriøst..!?
Bevegde meg så smått inn i en diskusjon med William igår, men det er f... ikke mulig å få den mannen til å diskutere på en voksen og rasjonell måte. Så fort han blir stilt opp til veggen reagerer han med spydigheter, name-calling og ren trakasering.
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Lillehammer CK
[Re: Aerial]
#136523004/04/201214:28
Jeg synes det er rart at FB kan tillate en sånn drittside å holde det gående, når de stengte en side som var oppretta av brystkreftopererte fordi det ble lagt ut puppebilder. At siden allikevel ble tillatt gjenåpnet etter press er en annen sak.