Som jeg har sagt tidligere, så er konklusjonen overraskende i forhold til hva som står i teksten forøvrig. I teksten forøvrig så er du ganske positiv, men så drar du til med:
Sitat: Surly Pugsley-test
Med styrke på dårlig brøyta grusveier blir bruksområdene temmelig smale. Vi ville nok heller brukt penger på et sett ordentlige piggdekk. Vi ville gjerne like Pugsley, men begrensingene er så altfor tydelige. Hvis Surly kunne laget ordentlige, gripevillige dekk til Pugsley, derimot...
Her sier du en at: bruksområdene [er] temmelig smale
Jeg leser den konklusjonen som hovedsaklig en kritikk av endomorph dekkene og tenativt positiv til sykkelen generellt gitt andre dekk. (Men det later til at de ikke hadde noen å teste?)
Når det gjelder karbongaffel er vel mine følelser at det passer best på grusracere. På fatbike kanskje til ren snøbruk. Frister meg lite å bruke det til barmarkssykling på sti. Dette rett og slett fordi jeg har sett eksempler på karbonkomponenter som har brukket og blitt til fliser der noe i stål bare hadde fått seg en skramme, og mister du gaffelen må du gå hjem. Kan gå med på karbon setepinne, ryker den kan du fremdeles sykle
Ville nok heller brukt de 1800 som første avdrag på en Flame eller Maverick dempegaffel
Spent på å se hva de kan få til. Og spent på hva de kommer til å ta inn på lager, priser osv.
Kanskje de burde ta initiativ til en fatbike dag og stille med et par demosykler slik at folk som er nysgjerrige kan få kikka, fingra og testa litt.
Vi kommer til å kjøre demodag. Men vi kom i gang litt sent. Agenturet fikk vi midt mellom to produksjonsrunder. Så vi er dessverre ikke i gang før neste produksjonsrunde med levering i Norge i September. Til det har vi kjøpt inn både Surly og Moonlander i "alle" størrelser. Prisene vil være identiske til de dere vil se på nettet. (Mrk. 2013 modellene, som er de vi leverer i September, er dyrere enn 2012 pga delepriser og produksjonskostnader, men dette vil være likt over alt.)
Og fatcamp - det kommer vi til invitere til etterhvert.
Hvis du sender PM kan du ikke regne med svar. Kommenterer du kan du heller ikke regne svar. Ikke fordi jeg ikke vil. Jeg er sjelden her inne. Bruk jens@browncouch.no FFF
Beklager å måtte sprekke boblen din, men google virker ikke nødvendigvis helt slik du tror:
Jeg er klar over dette. Men det ble søkt på fra en maskin til kompisen min (som ikke er interessert i sykkel). Jeg tenkte på at jeg skulle legge en kommentar om det. Forøvrig er jeg selv datautdannet. Du kan jo selv se hvilken plass det kommer opp på.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Jeg er litt treid av meg; nå har jeg rota rundt på fatbikes.no på facebook en stund, men finner ikke noe link videre med info om priser o.l. Er det noen som kan hjelpe meg?
Fikk forresten oppdatering på Facebook fra On-One i dag om at de er klare med endelig design for deres fat-bike, og komplett sykkel kommer til å koste rundt £1000.
Fikk forresten oppdatering på Facebook fra On-One i dag om at de er klare med endelig design for deres fat-bike, og komplett sykkel kommer til å koste rundt £1000.
Slik ser konseptsykkelen ut så langt:
Overgangen fra styrerøret til gaffelen er litt klønete, ellers spennende!
Edit: Ut i fra sveisene og dimensjonene ser dette ut som en aluramme med stålgaffel akkurat nå.
Den der kommer til gi deg mye glede i skogen. Det der er rett og slett en fantastisk maskin.
Men et kritisk spørsmål: Mener du den the-skjermen har noen egentlig effekt?
Jepp, THE skjermen skjermer drikkeflaska mi mot gjørmespruten. Har aldri helt blitt frelst på å drikke fra blære, men samtidig så kan det bli litt kjipt å spise gjørme hver gang man skal drikke
Skjermen bak (som du nesten ikke kan se) skjermer den andre flaska pluss at den stopper my dritt fra å havne på krankdrevet, veldig effektiv.
Denne sykkelen er faktisk den jeg har brukt mest i skogen i år, også etter at det ble sommersesong. Mye moro, men kjenner jo at det er litt tøft for kroppen med helstiv sykkel. Hadde en lang tur med mye hike-a-bike i går, da hadde det vært greit med litt lettere sykkel Får prøve min Surly 1x1 som er ombygget til 1x9 neste tur..... greit med litt avveksling også, men må jo si at fatbike avgjort har sin funksjon og ikke minst sjarm også på sommerføre, særlig når det er vått og mye myr/gjørme.
Det var deilig å få på Rohloff også, mye bedre kjedelinje og slutt på drivverk som er pakka med dritt.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Subs]
#143813804/07/201211:31
Slik ser konseptsykkelen ut så langt:
Overgangen fra styrerøret til gaffelen er litt klønete, ellers spennende!
Edit: Ut i fra sveisene og dimensjonene ser dette ut som en aluramme med stålgaffel akkurat nå.
Spennende! Håper de lager en versjon med sliding drop outs også, sykkelen på bildet ser ikke ut som har det.
Jeg er nysgjerrig (og uvitende..) : hva er fordelen med sliding dropouts? Er det kun gunstig på singlespeed?
Selv har jeg gir og det er bare styr når man skal ha hjulet av og på ved f.eks punktering.
Langtur på EVO idag , men Moonlandern fikk være med på stranda etterpå, totalt god stemning og første gang jeg prøvde den på sand. Helt konge!
Som sagt tidligere, det brukes til SS oppsett eller om man ønsker å bruke navgir slik som jeg har gjort.
Sliding dropouts er ikke det samme som horisontale dropouts (som er det Surly bruker). Du har helt rett, horisontale dropouts kan være litt makkete å bruke, sliding dropouts har vanligvis vertikale eller skrådde (framover) slots som gjøre det lett å ta ut og inn bakhjulet. Typisk så er skivebremsfestet også endel av en sliding dropout. Har slike på 29ern (ei Kona Unit ramme) det fungerer veldig bra. Har man i tillegg feste for girarm på den høyre sliding dropouten har man alle muligheter når det gjelder oppsett av sykkelen.
Moonlanderen så forresten fet ut, si fra hvis du vil prøve en Pugsley med navgir så får jeg testa Moonlander
Jepp, THE skjermen skjermer drikkeflaska mi mot gjørmespruten.
Skjønner.....
Sitat: krankdrev
Denne sykkelen er faktisk den jeg har brukt mest i skogen i år, også etter at det ble sommersesong.
Jeg har samme erfaring selv. Den har blitt langt mer brukt enn jeg først antok at jeg skulle bruke den.
Mye moro, men kjenner jo at det er litt tøft for kroppen med helstiv sykkel.
Igjen, jeg har samme erfaring. Derfor kunne jeg tenke meg litt ekstra demping foran om sommeren. Litt usikker på om jeg noen gang vil ha demping bak på en slik sykkel.
Generelt sett ser jeg derfor for meg to fatbiketyper. 1. Vintersykkel: Størst mulig volum på dekk. F.eks. 100 mm felger og big fat larry på kun snøføre og fatbikedekk med et par rader med pigger ved vekslende is og snøføre. (På de få dagene med kun is eller is og veldig hardt kan man bruke smaldekksykkel med piggdekk).
2. Sommersykkel. 65mm stive felger og dekk etter føre. 45NRTH Hüsker Dü bør holde til en del (også disse finnes i en lightversjon om dagen). Surly sine dekk holder også mål. Nate hvis det er veldig gjørmete og ellers hvis man trenger vanvittig feste. Samt, som sagt, en demper foran. Det ryktes at det er flere selskaper som jobber med dette.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Igjen, jeg har samme erfaring. Derfor kunne jeg tenke meg litt ekstra demping foran om sommeren. Litt usikker på om jeg noen gang vil ha demping bak på en slik sykkel.
Jepp, THE skjermen skjermer drikkeflaska mi mot gjørmespruten.
Skjønner.....
Denne sykkelen er faktisk den jeg har brukt mest i skogen i år, også etter at det ble sommersesong.
Jeg har samme erfaring selv. Den har blitt langt mer brukt enn jeg først antok at jeg skulle bruke den.
Mye moro, men kjenner jo at det er litt tøft for kroppen med helstiv sykkel.
Generelt sett ser jeg derfor for meg to fatbiketyper. 1. Vintersykkel: Størst mulig volum på dekk. F.eks. 100 mm felger og big fat larry på kun snøføre og fatbikedekk med et par rader med pigger ved vekslende is og snøføre. (På de få dagene med kun is eller is og veldig hardt kan man bruke smaldekksykkel med piggdekk).
2. Sommersykkel. 65mm stive felger og dekk etter føre. 45NRTH Hüsker Dü bør holde til en del (også disse finnes i en lightversjon om dagen). Surly sine dekk holder også mål. Nate hvis det er veldig gjørmete og ellers hvis man trenger vanvittig feste. Samt, som sagt, en demper foran. Det ryktes at det er flere selskaper som jobber med dette.
Har tenkt omtrent det samme selv. Men ser for meg at jeg kan bruke samme sykkel til begge deler, bare bytte ut gaffel og forhjul mellom sommer og vinter. Stiv sentrert gaffel, 4,5" dekk og 100mm felg på vinteren, kanskje en German A gaffel og 65mm felg på sommeren. Bake må det bli samme hjulet pga. Rohloff navet, men med kjedelinja som er nå skal det gå med 4,5" dekk på 65mm felg.
Nate Superlight er ganske rått, men jeg tror det ville ha vært enda bedre med litt mindre knaster, litt tettere mønster og mykere gummi evt. seipinger. Slik det er nå er det veldig bra i gjørme, men sideveisgrep på svaberg/stein/røtter (særlig som heller på skrå eller kommer i litt for kjær vinkel) ikke er så bra som man skulle ha ønsket. Faktisk vil jeg påstå at et 29" klissedekk som Stout har bedre sideveisgrep på slike elementer.
Blir spennende hvis noen av de store dekkmerkene våkner og spytter ut noen fatbike dekk de også....