|
|
Sjåfør kjørte på og drepte syklist, og stakk av.
|
Re: Sjåfør kjørte på og drepte syklist, og stakk av.
[Re: Lunatic]
04/04/2012 02:05
|
Bjørn Arne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg trener en del der nede. Flere tunneler der en ikke skal være i denne regionen. Og det er meget gode alternativer. Bøensbakkene er jo en nytelse for de som liker motbakker.
Trist for alle parter denne ulykken.
Vi andre bør lære at det er viktig å tenke over hvor vi sykler og at når vi skifter til bil er det ikke alle som har tatt den refleksjonen.
|
|
|
[Re: trondmm]
04/04/2012 08:12
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Etter å ha sett på Street View, er jeg ikke helt enig. Hvis han syklet i retning Farsund, så er alternativet lett å se, men hvis han kom andre veien, er det ikke på langt nær like opplagt. Det ser også ut til å være en ganske god omvei, og i og med at tunnelene kun er på 250m og 840m, så kan jeg godt tenke meg han har trodd at det er såpass kort at det bør gå greit.
Hvis du sykler mot Lyngdal, må du krysse motgående kjørefelt for å komme på veien som går utenom tunnelen. Hvis det kommer biler imot idet du skal krysse, kan det kanskje være fristende å bite tenne sammen og tråkke gjennom den relativt korte tunnelen. Trist sak uansett.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
[Re: sl500]
04/04/2012 08:24
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Politiet i Bergen ved trafikkenheten lanserte allerede i 2005 begrepet kamikazesyklister. Dette var et begrep de brukte i forskjellige media og sammenhenger om forskjellige "undergrupper" av syklister helt frem til 2009 og "Konstabel Bøe" gikk av med pensjon. Ironisk nok tar han fylkets bilfartsyndere i forsvar også.... Nå er det ikke bare gull og grønne skoger etter at "konstabel Bøe" ble pensjonist. Politiet klarte å ha radarkontroll (!) på en av hovedinnfartsårene for syklister i Bergen og sammen med bt.no fremstillte de 22km/h som uforsvarlig høy fart. (Det er farten verdensrekorden på halvmaraton løping er satt i for referanse.) Forøvrig kan det legges til at både Politmesteren i Bergen og Politidirektoratet mener slik fremtrenden som dette i media er høvelig for politikorpset og ser ingen grunn til selvkritikk. Det har jeg på trykk etter å ha klaget på denne oppførselen.   
Redigert av kjull; 04/04/2012 08:34.
|
|
|
04/04/2012 09:05
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
åja, en sånn tråd igjen.
Jeg synes synd på familien til fyrn.
Ser ingen grunn til å benytte meg av denne mannens død til å tvære ved
1. Politiet gir fan 2. Kamikazesyklister 3. Bilister er sykkelhatere 4. Politikerne gir fan i syklister 5. Politikere gir fan i bilister 6. Terrengsyklister gir fan i marka 7. Landeveissyklister forsøpler landeveien 8. etc
lag en ny tråd om du vil lage lange diskusjoner, ved å diskutere dette ut i lange baner så blir syklisten bare statistikk
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
04/04/2012 09:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Uten å ville spekulere om de faktiske forholdene, saken er som sagt trist nok, men er det påbudt å ha lykt på sykkelen når man sykler i tunneler eller er det 'bare' god skikk? Tja... "i mørket" kan vel også bety "i tunneler med begrenset lys", vil jeg tro. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900219-0119.htmlSykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys. Jeg er/var i den samme troen. Men når tunnelen er godt belyst? Er da belysningen å regne for 'dagslys' og det er ikke påbudt med lys på sykkelen?
|
|
|
04/04/2012 09:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er "gamleveien" skiltet som sykkelsti slik at de som ikke er lokalkjente kan finne den også? Tviler på at særlig mange syklister har et stort ønske om å sykle tunneller om de ikke "må"? På google.maps er den, etter min mening, lett å kjenne igjen som alternativ for tunnelen. Men det hjelper lite i denne triste saken. Etter å ha sett på Street View, er jeg ikke helt enig. Hvis han syklet i retning Farsund, så er alternativet lett å se, men hvis han kom andre veien, er det ikke på langt nær like opplagt. Det ser også ut til å være en ganske god omvei, og i og med at tunnelene kun er på 250m og 840m, så kan jeg godt tenke meg han har trodd at det er såpass kort at det bør gå greit. Det var det jeg gjorde og, å se på street view og såvidt jeg husker (har ikke street view på jobb) så kan man se tunnelåpningen begge veier idet man passerer innkjøringen til 'omveien'. Selv om det ikke er skiltet (?) er dette etter min mening et lett gjenkjennelig alternativ.
|
|
|
[Re: Tange]
04/04/2012 09:36
|
gare
More than words
|
More than words
Det er veldig lett å se alternativer for syklister før begge disse tunnellene(fra begge sider), nå var denne syklisten på vei mot Lyngdal og måtte krysse veien for å komme inn på sykkelveien.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: sl500]
04/04/2012 13:11
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Allikevel fremstår politiets prioriteringer som populistiske ved å aldri (etter det jeg er kjent med) bøtlegge eller straffe bilister, som bryter loven ovenfor syklister.
Hvis man snur på det så blir sykelister skjeldent straffet for brudd på trafikkreglene. Dette kan vel også sies å være en populistisk linje ? I Oslo har man riktig nok fokus på rødt lys sykling en dag eller to i året ellers får man stort sett være i fred med sine lovbrudd. Akurat som bilster som ikke gidder å blinke,kjører med tåkelys.venstre feltsryttere,tomgangskjørere,sinker osv. Disse får også i stor grad holde på som de vil Bilister ogsyklister stiller ikke likt. Det er nærmest umulig å drepe en bilist hvis du er syklist, mens biler av og til blir omtalt som "leathel weapon" i USA. Det er derfor svært graverende at man aldri reagerer på bilister som har brutt loven ovenfor syklister. Dette også sett i lys av bilistene så og si alltid har den juridiske skylda når bilist har drept en syklist. Med andre ord: det er de som har brutt loven. Jeg mener syklister også skal oppføre seg lovlydig, men de utsetter seg i all hovedsak kun seg selv for fare (selv om det sikkert ikke er hyggelig å treffe en syklist med en bil), men bilister utsetter ANDRE for fare. Dette er en signifikant forskjell.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: gare]
04/04/2012 13:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er veldig lett å se alternativer for syklister før begge disse tunnellene(fra begge sider), nå var denne syklisten på vei mot Lyngdal og måtte krysse veien for å komme inn på sykkelveien. Med en ÅDT på drøye 3000 skal veien ikke være sterk trafikkert, uten at dette sier noe om trafikken på det aktuelle tidspunktet selvfølgelig.
|
|
|
[Re: Tange]
04/04/2012 19:40
|
BananJan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er gift med ei fra Farsund og ferierer her nå i påsken, og har vært her mye i de siste 8 år, men jeg var ikke klar over at man kunne sykle på utsiden av tunellen på gamleveien. Uansett er det fryktelig tragisk at en medsyklist blir påkjørt og drept. Det er det jeg synes man skal fokusere på, ikke hvilke valg han muligens burde kanskje ha gjort, eller ikke gjort.
Canyon Ultimate CF SL Kina 29er
|
|
|
07/04/2012 06:38
|
NAVN?
Entusiast
|
Entusiast
Avdøde var i samme situasjon som deg BananJan, ferierte hos sin samboers familie. Kondolerer og sender mine varmeste tanker til hans samboer, datter og andre etterlatte. Hvil i fred.
|
|
|
|
|