|
|
Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362134
30/03/2012 11:58
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Og hvis man vil teste, kan man jo bare teste de aller letteste slangene man tar seg råd til, mot de aller tyngste man kan finne. Det gir fort en vektforskjell på 300 - 400 gram på et hjulsett, og det må jo være nok til å se om mindre vektforskjeller i hjulet har noe å si.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362146
30/03/2012 12:09
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Lette slanger og single ply mot utforslanger og utfordekk. Da blir det STOR forskjell. Husk da samme mønster, gummi og dekktrykk.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: Lektoren]
#1362172
30/03/2012 12:48
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
langen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708 |
Og hvis man vil teste, kan man jo bare teste de aller letteste slangene man tar seg råd til, mot de aller tyngste man kan finne. Det gir fort en vektforskjell på 300 - 400 gram på et hjulsett, og det må jo være nok til å se om mindre vektforskjeller i hjulet har noe å si. Jepp. Det er vel bare å be noen sette på enten tunge eller lette slanger på sykkelen din uten å si hvilke som ble satt på. Vedkommende tar så med seg det andre settet slanger i sekken - dra så på tur. Under bamsemums-pausen bytter vedkommende slanger, igjen uten at eieren av sykkelen ser på. Bør være et meget billig og enkelt eksperiment, med svært lavt innslag av placebo. Bare pass på at ventilene er identiske, så de ikke er noen give-away 
-Magnus
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362176
30/03/2012 13:10
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg har hatt hjul til konkurranse på alt fra 980 gram til 1500 gram. Så lenge da dekkevekten ikke også er kjempeforskjell så er det ikke alltid det som er lettest føltes kjappest.
For noen år siden hadde jeg en drøss av hjul fra forskjellige merker. De jeg den gangen skulle bruke til ritt hjul veide 1200 gram. Men det ble at jeg brukte hjulene på 1400 mest til ritt. Enkelt og greit fordi at de føltes best.
Nå har jeg bestillt opp mavic hjul på 1700 gram til 29er for å teste det. Det er tungt men blir gøy å sjekke. Har også bestillt opp Carbon hjula til Roval for å teste det.
Men på 29ern pr dags dato er total vekten på ritthjulene og treningshjulene ca 1 kg. Som sagt det merker jeg godt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: olechr]
#1362215
30/03/2012 14:12
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546 |
Jeg vil gjerne se en test der man utelukker menneske som testperson + alle de faktorene som spiller inn på en rundløype.
Se for dere senarioet der sykkel er låst fast i en rulle. Så fester man en slags motor/wattmåler til krankaksel. Så måles det hastighet på hjulet. Hvis man da skal akselerere hjulene 200 ganger fra 0 til 30 med en tilsvarende effekt som en person tråkker igang. Hvor mye mer watt må til for å gjøre de 200 akselerasjonene på ett 2000 grams hjulsett kontra ett 1500 grams hjulsett.
Kanskje litt knotete fortalt. Håper jeg gjorde meg forstått:-) Det er en test jeg vil like å se.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362250
30/03/2012 15:33
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
srs: godt poeng, men jeg vil jo tro det er veldig skjelden man er nede i 0 på en måte. Og så lenge man ikke er helt nede i 0 så blir regnestykket rimelig komplisert mtp rullende vekt. Man har vel strengt tatt nytte av ekstra vekten så lenge hjulet først har fått fart så således forsvinner litt av motargumentet mot vekten. Alt dette til en viss grad så klart. Dette forklarer nok også litt av olechr sin følelse av at han fant et hjulsett på 1400 som kanskje føltes optimalt i forhold til hans "flyt" i løypa kanskje??
Kompliserte greier :-):-)
Vil tro man trygt kan koste på seg nytt hjulsett om de man har er tunge, ville ikke byttet fra 1720 til 1400 sånn uten videre.
Redigert av Lurifax; 30/03/2012 15:35.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: Lurifax]
#1362362
30/03/2012 19:33
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546 |
Det var bare ett scenario;-) Det er andre ting jeg lurer på også.... F.eks. På landevei når man sitter i en gruppe og holder jevn fart. Si 40 i snitt i 10 mil. Vil den roterende vekten utgjøre noen forskjell watt messig med lett eller tungt hjulsett???????????
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: kimhas]
#1362373
30/03/2012 19:46
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Vis du vil finne ut av hvor mye forskjell det er på ett hjulsett som veier 1500g kontra ett på 1700g f.eks blir det ikke korekt og fylle opp 100g ekstra i vær slange da man får all ekstra vekt ute ved felgen.. som er mye verre en vis man har f.eks en 100g tyngre aksling.. Du har ikke belegg for å hevde "mye verre". Vær så snill, ta en titt på analyticcyling, lek litt med et par modeller, og etter at du har innsett eksakt hvor små forskjellene er, kan du komme tilbake for å revidere utsagnet ditt.
Redigert av schnappi; 30/03/2012 19:53. Rediger grunn: glemte en preposisjon
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: mojo]
#1362375
30/03/2012 19:49
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Altså: Blind mann som spiser makrell i tomat og drikker cola på sykkel med lette/tunge hjul.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: larsb]
#1362382
30/03/2012 19:59
|
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB
Señor
|
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220 |
Har gjort dobbel blindtest med cola og makrell i tomat. ... Jeg er helt sikker på at jeg skulle skille Cola fra makrell i tomat 99 av 100 ganger. LarsB Beklager så mye Lars, det var to tester en med cola typer der kluet var å finne den beste, og så finne den "orginale" colaen. Og den andre tre forskjellige makrel i tomat typer. Som tidligere brann og redningsmann hadde vi masse tid til å drive med sånt tull. Og hver gang dreit de storkjefta på draget. G påsk.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: StigB]
#1362389
30/03/2012 20:14
|
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB
Señor
|
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220 |
Hjul, makrell i tomat, cola, øl. Så lenge du du ser og vet hva det dreier seg om er det ikke vanskelig. Men når du ikke vet og ser da blir det noe helt annet. Men når en av mine gamle kollegaer drikker det tredje glasset med øl uten å vite  og fremdeles tror han drikker pils fra Aas tja da forsvinner skjønneren. olechr er inne på noe. Et godt bygget hjulsett kan føles mye kvikkere enn et dårlig bygget, selv med stor vektforskjell.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362465
30/03/2012 22:31
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 286
SkyViper
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 286 |
Jeg har vel skumlest endel i tråden. Lurer på noe ganske nærliggende. Hva med å bytte ut quickrelease klemmer og bruke Helo Hex Bolt med Cr-Mo gjennomgåpende stang istedet, på cross-country hjulsett. Fører det til mindre sideveis flex, og bedre kontroll? Jeg har iallefall kjøpt et sett med HALO HEX BOLT, og ser frem til å teste 
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362508
31/03/2012 07:03
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
WATTNISSER, kom dere tilbake på landeveien! I terrengsykling (nei, ikke birken), er det mer enn watt som definerer hva som er hensiktsmessig og fungerer godt. Watt meg her og watt meg der.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: baronKanon]
#1362533
31/03/2012 08:11
|
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520 |
I motor triming av brukes lettere svinghjul samt lettere råder for at motoren skal komme raskere opp i turtall og om vi overfører dette til sti sykling som består av ofte akslerasjon økninger pga hindring på stiene ( som vi sti syklister kaller crux) så ved bruk av et lettere men gått byggget hjul sett så vil vi få den samme effekten på sti sykling spesielt. Og ja mitt nybygde bak hjul på min sti sykkel så merkere jeg stor forskjell fra mitt gamle bak hjul og til mitt ny. Vekt forskjellen er på 382 gram. Jeg venter forstatt på navet til til forhjul pga rest på del. Men gleder meg til å ta det i bruk også. Så jeg føler at jeg kommer rasker lettere opp i fart og blir mindre slitte over en 2 timers sti tur med det lettere sti bak hjulet. Og det er bygget passe lett og stivt med notubes arch felg på dt 240s bak nav.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: edmann]
#1362541
31/03/2012 08:34
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
I motor triming av brukes lettere svinghjul samt lettere råder for at motoren skal komme raskere opp i turtall og om vi overfører dette til sti sykling som består av ofte akslerasjon økninger pga hindring på stiene ( som vi sti syklister kaller crux) så ved bruk av et lettere men gått byggget hjul sett så vil vi få den samme effekten på sti sykling spesielt. Og ja mitt nybygde bak hjul på min sti sykkel så merkere jeg stor forskjell fra mitt gamle bak hjul og til mitt ny. Vekt forskjellen er på 382 gram. Jeg venter forstatt på navet til til forhjul pga rest på del. Men gleder meg til å ta det i bruk også. Så jeg føler at jeg kommer rasker lettere opp i fart og blir mindre slitte over en 2 timers sti tur med det lettere sti bak hjulet. Og det er bygget passe lett og stivt med notubes arch felg på dt 240s bak nav.
"Føler" :-) ikke helt det samme å sammenligne en motor med human engine tror jeg, men du er inne på noe, når det blir 382 + i reduksjon så tror jeg de fleste faktisk begynner å merke dette. Godt bygget med gode kvalitetskomponenter er nok minst like viktig som 100-200 gram :-)
Redigert av Lurifax; 31/03/2012 08:35.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: Lurifax]
#1362542
31/03/2012 08:47
|
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 2,520 |
Hvis du tenker på hvordan tenknisk sti er med terreng som går opp, rettnings endringere i form av en skarpsving o.l så vil et lettere hjul opptre lettere opp i turtall enn et tyngere et om det er gått bygget dvs stivt og meg spenn opp mot maks spennet som hva felgen tåler. Så ja, jeg tror en kan sammenlingen det til en hvis grad.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362626
31/03/2012 12:27
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
Til en viss grad så er alle enige :-) Men åkke som, jeg ville ikke byttet hjulsett om de jeg hadde var sånn 2-300 gram tyngre og eneste forskjell var vekt. Om det derimot er et bedre hjulsett i tillegg så får man jo litt i pose og sekk og kan således helt sikkert merke forskjell.
Tror mange av oss mosjonister har mer å hente på å trene mer riktig fremfor å tenke på slikt som dette :-) (meg selv inkludert)
Men på den andre siden, noe skal man jo bruke sparepengene på også :-)
Så ønsker du nye hjul? Kjøp de :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: schnappi]
#1362670
31/03/2012 14:27
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 234
kimhas
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 234 |
Mye verre kan sikkert tolkes litt voldsomt, ser den men det var for og få fram et poeng her. 1kg tyngre hjul føles erfaringsmessig tyngre ut en 1kg i sekken. Vis du vil finne ut av hvor mye forskjell det er på ett hjulsett som veier 1500g kontra ett på 1700g f.eks blir det ikke korekt og fylle opp 100g ekstra i vær slange da man får all ekstra vekt ute ved felgen.. som er mye verre en vis man har f.eks en 100g tyngre aksling.. Du har ikke belegg for å hevde "mye verre". Vær så snill, ta en titt på analyticcyling, lek litt med et par modeller, og etter at du har innsett eksakt hvor små forskjellene er, kan du komme tilbake for å revidere utsagnet ditt.
Redigert av kimhas; 31/03/2012 14:29.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: edmann]
#1362696
31/03/2012 15:37
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546 |
I motor triming av brukes lettere svinghjul samt lettere råder for at motoren skal komme raskere opp i turtall og om vi overfører dette til sti sykling som består av ofte akslerasjon økninger pga hindring på stiene ( som vi sti syklister kaller crux) så ved bruk av et lettere men gått byggget hjul sett så vil vi få den samme effekten på sti sykling spesielt. Og ja mitt nybygde bak hjul på min sti sykkel så merkere jeg stor forskjell fra mitt gamle bak hjul og til mitt ny. Vekt forskjellen er på 382 gram. Jeg venter forstatt på navet til til forhjul pga rest på del. Men gleder meg til å ta det i bruk også. Så jeg føler at jeg kommer rasker lettere opp i fart og blir mindre slitte over en 2 timers sti tur med det lettere sti bak hjulet. Og det er bygget passe lett og stivt med notubes arch felg på dt 240s bak nav. Tja..... Kjørte noen år med enduromotorsykkel, som rett og slett er motorsykkelkjøring på tidvis ikke sykkelbare stier, gjennom myrer etc. Her var det ikke om å gjøre å ha en motor som gikk fort opp i turtal, men heller en som var sterk på "bunnen" slik att hjulet ikke spant løs. Med totaktere så er det veldig vanlig å gjøre modifikasjoner som heller gjør motoren sterk på lavt turtall bla. ved å sette på tyngre svinghjul;-)
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362709
31/03/2012 15:48
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594 |
Jeg sier igjen det jeg har sagt før.... hvorfor kan ikke en student fra ntnu eller en annen ingeniørskole gjøre dette som en oppgave? Da hadde vi ihvertfall hatt et utgangspunkt å krangle om videre på....
Jeg tror måling av akserlasjon er en god måte å måle dette på (f.eks. hvis man skrur fast en iphone på ramma) og analysere etterpå.
Hjulene må ellers ha like egenskaper. Man må foreksempel sikre seg at det ikke er mer effekttap ved å bruke tykkere slanger..... eller at hjulene er like sterke hvis man bruker tynnere eiker.
Ut fra den kunnskapen jeg har så mistenker jeg at man oppnår en forskjell fra å gå fra aluminium til carbon, siden sistnevnte er både lettere og stivere... man kan da ofte også slippe unna med tynnere eiker. Jeg vil derfor tro at man oppnår en distinkt forskjell mellom hjul som bruker carbonfelg, tynnere eiker og stans notubes og aluminiumsfelg, tykkere eiker og slanger.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362722
31/03/2012 15:58
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
srs: Du er inne på noe vesentlig :-) Derfor jeg forsiktig ytret dette med aks fra 0 og det å ha med seg litt fart. Da er det helt andre beregninger som må til :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: edmann]
#1362813
31/03/2012 17:40
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
I motor triming av brukes lettere svinghjul samt lettere råder for at motoren skal komme raskere opp i turtall og om vi overfører dette til sti sykling som består av ofte akslerasjon økninger pga hindring på stiene ( som vi sti syklister kaller crux) så ved bruk av et lettere men gått byggget hjul sett så vil vi få den samme effekten på sti sykling spesielt. Hvor mye veier et standard svinghjul og hvor mye veier et lett? Hvor mye veier et standard hjulsett og hvor mye veier et lett? Og så kan vi jo sammenligne akselerasjonen. Svinghjulet går fra la oss si 2000 rpm til 6000 rpm på et sekund. Sykkelhjulet går fra 50 rpm til 100 rpm på et sekund (en typisk kneikakselerasjon). Mitt poeng er som alltid at effekten av et lettere sykkelhjul ved akselerasjon er umerkelig fordi kraften som settes inn ved akselerasjon er marginal i forhold til hva en motor klarer å levere.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: jens fredrik]
#1362868
31/03/2012 18:45
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 3,952 |
Tror Dan har rett her :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: Dan]
#1362907
31/03/2012 19:44
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
I motor triming av brukes lettere svinghjul samt lettere råder for at motoren skal komme raskere opp i turtall og om vi overfører dette til sti sykling som består av ofte akslerasjon økninger pga hindring på stiene ( som vi sti syklister kaller crux) så ved bruk av et lettere men gått byggget hjul sett så vil vi få den samme effekten på sti sykling spesielt. Hvor mye veier et standard svinghjul og hvor mye veier et lett? Hvor mye veier et standard hjulsett og hvor mye veier et lett? Og så kan vi jo sammenligne akselerasjonen. Svinghjulet går fra la oss si 2000 rpm til 6000 rpm på et sekund. Sykkelhjulet går fra 50 rpm til 100 rpm på et sekund (en typisk kneikakselerasjon). Mitt poeng er som alltid at effekten av et lettere sykkelhjul ved akselerasjon er umerkelig fordi kraften som settes inn ved akselerasjon er marginal i forhold til hva en motor klarer å levere. Da har vi noen forskjellige hypoteser. La oss teste!
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: Dan]
#1362918
31/03/2012 20:01
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546 |
I motor triming av brukes lettere svinghjul samt lettere råder for at motoren skal komme raskere opp i turtall og om vi overfører dette til sti sykling som består av ofte akslerasjon økninger pga hindring på stiene ( som vi sti syklister kaller crux) så ved bruk av et lettere men gått byggget hjul sett så vil vi få den samme effekten på sti sykling spesielt. Hvor mye veier et standard svinghjul og hvor mye veier et lett? Hvor mye veier et standard hjulsett og hvor mye veier et lett? Og så kan vi jo sammenligne akselerasjonen. Svinghjulet går fra la oss si 2000 rpm til 6000 rpm på et sekund. Sykkelhjulet går fra 50 rpm til 100 rpm på et sekund (en typisk kneikakselerasjon). Mitt poeng er som alltid at effekten av et lettere sykkelhjul ved akselerasjon er umerkelig fordi kraften som settes inn ved akselerasjon er marginal i forhold til hva en motor klarer å levere. Jeg er også rimelig sikker på att forskjellen er marginal. Så ved en akselerasjon så er forskjellen minimal, men jeg tror også att når du repeterer dette, den minimale forskjellen som er, nok ganger så utgjør det faktisk en effekt.
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: larsb]
#1363460
01/04/2012 21:17
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 175
runar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 175 |
Har gjort dobbel blindtest med cola og makrell i tomat. ... Jeg er helt sikker på at jeg skulle skille Cola fra makrell i tomat 99 av 100 ganger. LarsB Sikker? Når makrellen og tomaten befinner seg inne i dekket 
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: baronKanon]
#1363541
02/04/2012 06:51
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,032 |
WATTNISSER, kom dere tilbake på landeveien! I terrengsykling (nei, ikke birken), er det mer enn watt som definerer hva som er hensiktsmessig og fungerer godt. Watt meg her og watt meg der. Her er det noe du ikke har skjønt.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: Dan]
#1363580
02/04/2012 07:44
|
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB
Señor
|
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220 |
Sykkelhjulet går fra 50 rpm til 100 rpm på et sekund (en typisk kneikakselerasjon).
Hvor fort går det når vi triller med 50rpm i km/t. Så hvor fort går det når du dobler farten til 100rpm. Jeg vil gjerne være med når krux skal forseres med 100rpm på et sykkelhjul enten 26" eller 29". Jeg har ikke tenkt å regne på dette fordi det er så mange andre faktorer som spiller inn. Jeg skal vaske bilen min, og når det er gjort kjenner jeg med en gang at den er som ny, selv om den er like skrøpelig å gammel som før vasken. 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: runar]
#1363582
02/04/2012 07:45
|
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB
Señor
|
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220 |
Har gjort dobbel blindtest med cola og makrell i tomat. ... Jeg er helt sikker på at jeg skulle skille Cola fra makrell i tomat 99 av 100 ganger. LarsB Sikker? Når makrellen og tomaten befinner seg inne i dekket Stisyklister har ikke sånne fjollete lommer nederst på ryggen så vi har nista inne i de digre dekken vi bruker, er det mulig .... 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Hjul og vekt, er det merkbart i dobbel blind?
[Re: StigB]
#1363606
02/04/2012 08:18
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 542
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 542 |
Har gjort dobbel blindtest med cola og makrell i tomat. ... Jeg er helt sikker på at jeg skulle skille Cola fra makrell i tomat 99 av 100 ganger. LarsB Sikker? Når makrellen og tomaten befinner seg inne i dekket Stisyklister har ikke sånne fjollete lommer nederst på ryggen så vi har nista inne i de digre dekken vi bruker, er det mulig .... Drikkedekk ville muligens løst problemet ditt med kamelgreier vs. flasker?;-) For øvrig kunne jeg tenkt meg en test av makrell i tomat. Min teori er at den nye opphakkede varianten er et dårligere produkt (mer saus og dårligere/mindre fisk). Overflødig utvannet rusk fra den originale filetvarianten, som selges som et eget produkt;-) Kjør debatt!
|
|
|
|
|