Skal marka være reklamefri?
|
Skal marka være reklamefri?
28/03/2012 08:24
|
Nils_Arne
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Siden NOTS ikke kan være overalt og ikke penger til å alle klopper som trengs tenkte jeg at det hadde vært kult med en klopp hvor det var freset inn "Denne kloppen er sponset av X".
NOTS sier at kloppene ikke skal merkes på noen måter. De foreslår at sponsing av materialer til klopping eller andre øremerkede prosjekter, skjer gjennom Stifondet og NOTS sine lokallag.
Hva synes dere om det?
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
Re: Skal marka være reklamefri?
[Re: Nils_Arne]
28/03/2012 08:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det KAN være et incentiv for å få flere bidragsytere, men det er også litt av sjarmen at det er naturen som er fokus.
I USA var det flere steder, der stier var merket med hvem som var ansvarlige for vedlikehold++. Dette viser jo samfunnsengasjement for organisasjonen (både bedrifter og idelle org som gjorde dette). Der er dog stiene bygde fra bunnen av, og stibygging er måten stier kommer til på.
Men skal det være reklamefritt, bør også merking av skilter med Skiforeningen og DNT også fjernes, sånn i prinsippet. Så hvis man har diskret merking, kan dette være mer til for donator heller enn reklame. Det bør heller ikke brukes som en markedsføringsplattform for bedrifter med kommersielle interesser.
|
|
|
28/03/2012 08:39
|
tron
Besatt
|
Besatt
Bare en saksopplysning: Det er ikke NOTS som har bestemt at kloppene skal være reklamefrie. Såvidt jeg vet er det Bymiljøetaten som har lagt denne føringen.
I vinter så jeg forøvrig at lysløypesystemet ved Sørli i Nittedal har en masse noenlunde diskrete skilter i tre med bedriftsnavn som antakelig er med på å sponse løypekjøringen der oppe. Reklamefri skog gjelder åpenbart ikke alle steder og i alle kommuner (dog mulig at tilfellet Sørli er definert som idrettsstadion).
Personlig har jeg ikke noen problemer med det, ei heller at klopper svimerkes med firmanavnet til dem som evt. har sponset byggingen av dem. Om jeg ikke husker feil, ble kom dette prinsippet om at marka skal være reklamefritt på banen da vi snakket om å merke kloppene med NOTS, for å vise andre brukergrupper at vi terrengsyklister tar et stort ansvar der ute i skauen. Kanskje kunne det fått fart på stifondet til NOTS om man åpnet for spons og diskret sponsordmerking av klopper, så dette er kanskje noe NOTS bør sette på agendaen ift. kommunen og andre markaorganisasjoner.
Redigert av tron; 28/03/2012 08:50.
|
|
|
28/03/2012 08:55
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
Smeller over mitt innlegg i den orginale posten: Men en liten pekefinger: vi har en forståelse med kommunen at organisert klopping i kommunens skog SKAL skje etter avtale med Friluftsdivisjonen/Bymiljøetaten. Og de skal IKKE merkes på noen måter. Marka skal være reklamefri. Og det er vi enige i.
Hilsen Øyvind Rørslett, lokallagsleder
Litt synd egentlig. På fjellet rett ved hytta har Sparebank1 reklame på kloppene, noe som garantert har bidratt til at det er flere mil med veldig gode klopper der oppe. Reklamen er ikke plagsom eller skrikende på noen måte, det er kun navnet "Sparbank1 noenoe" gravert inn i en og annen planke.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
[Re: Kjeserud]
28/03/2012 10:39
|
Nils_Arne
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg synes at i utgangspunktet så skal marka være reklamefri. Når det kommer til et så spesifikt og lokale tiltak som klopping synes jeg det er helt streit å åpne for diskre sponsing som merking av klopp. Det gir tilhørighet og gir bedrifter mulighet til å involvere seg lokalt. Ser heller en klopp sponset av Norrøna, Bergans eller Devold enn en glossy annonse i D2.
Tips til NOTS. SpareBank 1 har et fond med formål å stimulere til initiativ, positivitet og handlekraft lokalt. Typiske aktiviteter for korps og idrettslag osv får penger.
Redigert av Nils_Arne; 28/03/2012 10:40. Rediger grunn: skribeleif
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
28/03/2012 11:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ser heller en klopp sponset av Norrøna, Bergans eller Devold enn en glossy annonse i D2. Hvor er markedsverdien i en møkkete klopp for nevnte firmaer? Greia er at slik sponsing bør/blir en samvittighetsspons mer enn markedsføring. Glossy annonse D2 er ren markedsføring, fordi det treffer mange og viser frem produkter/image. Så å kalle det reklame blir litt fåfengt, mener nå jeg.
|
|
|
28/03/2012 11:22
|
Kjeserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes at i utgangspunktet så skal marka være reklamefri. Når det kommer til et så spesifikt og lokale tiltak som klopping synes jeg det er helt streit å åpne for diskre sponsing som merking av klopp. Det gir tilhørighet og gir bedrifter mulighet til å involvere seg lokalt. Ser heller en klopp sponset av Norrøna, Bergans eller Devold enn en glossy annonse i D2.
Tips til NOTS. SpareBank 1 har et fond med formål å stimulere til initiativ, positivitet og handlekraft lokalt. Typiske aktiviteter for korps og idrettslag osv får penger. Tar også heller en klopp sponset av X, Y og Z enn gjørme til kneskåla eller ufremkommelig halv-sti.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
28/03/2012 17:14
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Sponsing er ikke reklame. Hvis et firma ønsker å bidra kan jeg ikke skjønne at det kan være noe problem å takke dem gjennom å gi mulighet for en form for merking ala "Disse kloppene er muliggjort med bistand fra Bjølsen Valsemølle". Dette er ikke reklame; det er vanlig høflighet.
Jens
|
|
|
28/03/2012 20:03
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
En klopp med en flaggstang, med et McDonaldsflagg vaiende i vinden. ..
|
|
|
29/03/2012 08:52
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Masse reklame gir jo en digg rittfølelse 
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
30/03/2012 06:39
|
Nils_Arne
OP
Veteran
|
OP
Veteran
En klopp med en flaggstang, med et McDonaldsflagg vaiende i vinden. .. I ytterste konsekvens er det vel det de er redde for. Det er jeg også i mot. Jeg tror det ville har fått fart på stifondet om det var åpent for spons mot svimerking eller lignende. Oppfordrer NOTS til å ta det opp. Jeg har forøvrig prøvd tre ganger på melde meg inn i NOTS og enda ikke lykkes. Håper dere kan ta kontakt på post@friksjon-sykkel.no. Vi aller helst ha bedriftmedlemskap.
|
|
|
30/03/2012 08:10
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MAn kan frese inn bedriftens navn i et par av klopp-plankene. Mal bokstavene turistforeningsrød.
Ikke påtrengene, vises kun om man VIL se ,og er litt reklame :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
30/03/2012 08:31
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
MAn kan frese inn bedriftens navn i et par av klopp-plankene. Mal bokstavene turistforeningsrød.
Ikke påtrengene, vises kun om man VIL se ,og er litt reklame :-) Eller kanskje privatpersoner kunne tenke seg å donere noen kroner til en klopp. Tenk å få en klopp oppkalt etter seg ! Jeg hoster gladelig opp noen laken hvis det kommer en diskret plakett med " Denne kloppen er donert av Johnny"
|
|
|
30/03/2012 08:48
|
perano
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har forøvrig prøvd tre ganger på melde meg inn i NOTS og enda ikke lykkes. Håper dere kan ta kontakt på post@friksjon-sykkel.no. Vi aller helst ha bedriftmedlemskap.
Epost sendt.
|
|
|
30/03/2012 15:47
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
At foreninger som Skiforeningen og DNT får merke er helt greit, og det er i mine øyne noe helt annet enn at skogen skal merkes med private bedrifter og lignende. Bedrifter må oppdras til å støtte gode saker, men så får de heller knytte seg til foreningen de støtter i sin markedsføring, mens det er foreningen som utfører de gode almennyttige prosjektene som får sette stempelet sitt i marka dersom det er viktig. Noe det på sett å vis er, for da igjen ser markabrukeren at støtte til foreningen gir resultater.
Merkingen av skiløypene til Nittedal IL på Sørli er kun på selve stadion/arena området, ja. Og det er ikke noe uvanlig at man kan se det rundt omkring, f.eks mer skilt på lysstolpene på slike anlegg. Siste sted jeg så det var på Gravset, Hemsedal. Det synes jeg er greit på anlegg av den typen, men ute på sti eller i marka generelt synes jeg personlig at det er nydelig å slippe å se slikt.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
30/03/2012 15:50
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Ikke påtrengene, vises kun om man VIL se ,og er litt reklame :-) Eller kanskje privatpersoner kunne tenke seg å donere noen kroner til en klopp. Tenk å få en klopp oppkalt etter seg ! Jeg hoster gladelig opp noen laken hvis det kommer en diskret plakett med " Denne kloppen er donert av Johnny" Mitt forslag: jeg gir 200,- til NOTS, øremerket klopping, dersom alle andre drodlere i denne tråden gjør det samme. Og forventer ikke mer i retur enn bedre samvittighet og færre myrhøl. Avtale?
Del stien, skru av Strava
|
|
|
24/04/2012 20:16
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Har ikke sett denne tråden før nå.
Kommunen har stilt som krav at kloppene skal være uten sponsor-merking og reklame. Vi har jo akseptert det i og med at vi har gått inn på kloppe-prosjektene på kommunale vilkår.
Formuleringen "Marka skal være reklamefri. Og det er vi enige i." står egentlig for min regning, den har ikke vært diskutert i NOTS. Jeg var litt egenrådig der. Men vi er ganske løst organisert, så lokallagslederen tar seg noen friheter... Er dere misfornøyd, så får dere møte opp nå på torsdag (befaring/møte) og kaste meg fra ledervervet. :-) Se egen tråd under "Ritt og arrangement".
For øvrig er det ikke pengene det står på nå. Det er vår kapasitet til å få fremmet planene, og gjennomført planene. Jeg har utfordret noen enkeltpersoner til å lage planforslag for Østmarka og Lillo, så skal vi fremme dem overfor kommunen. Penger har vi en del av, og vi har mange ideer på hvor vi skal søke om mer.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
25/04/2012 15:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før vi fikk inntrykk av at det var nei til reklame, så sjekket jeg faktisk opp mulighetene for å få frest ut et "svijern" for å brenne inn NOTS-logo langs med siden på kloppen. Selv om dette ikke var aktuelt i Oslomarka, kan det jo være at andre grunneiere ikke har noe i mot at man viser hvem som har lagt ned mange timeverk i skogen.
Ellers syns jeg flest mulig skal følge oppfordringen fra Jo Inge...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|