650b tråden
|
Re: 650b tråden
[Re: krankdrev]
21/03/2012 20:17
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
RQ stiller i særklasse som et ekte ballongdekk og er nok enda høyere enn Schwalbe, kenda, og maxxis sine dekk, felgen må være godt rettet fo å unngå rubbing med de fleste 32mm-gafler...
En kjapp måling viste at RQ2.4 har 69.8cmØ og larsen 2.1 66.5cmØ, altså mer enn en forskjell på 1" = 2.54cm.
Bytt til RQ på sti/AM-hojen eller RR 2.4 på grus/ritt-hojen og spar deg bryet med å surfe nettet etter nyeste hotte trend, spar noen kroner, og spar noen gram i hjulsettet -mine 28 øre T
|
|
|
[Re: Ynot]
21/03/2012 20:32
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
RQ stiller i særklasse som et ekte ballongdekk og er nok enda høyere enn Schwalbe, kenda, og maxxis sine dekk, felgen må være godt rettet fo å unngå rubbing med de fleste 32mm-gafler...
En kjapp måling viste at RQ2.4 har 69.8cmØ og larsen 2.1 66.5cmØ, altså mer enn en forskjell på 1" = 2.54cm.
Bytt til RQ på sti/AM-hojen eller RR 2.4 på grus/ritt-hojen og spar deg bryet med å surfe nettet etter nyeste hotte trend, spar noen kroner, og spar noen gram i hjulsettet -mine 28 øre T Foreslår du starter din egen tråd for de som vil være konservative og IKKE prøve nye ting som 650b eller fatbikes osv. så kan vi som syns sånt er spennende fortsette med det. Det handler faktisk ikke om å surfe på nettet etter nyeste hotte trend, men genuin interesse for og prøve nye løsninger og forbedringer. Det du beskriver er sikkert en fin løsning for noen, for meg blir det å overforenkle. Fint hvis du leser den opprinnelige trådstarten, det var nettopp meningen at dette IKKE skulle være en 26" vs. 650b krangletråd.
|
|
|
21/03/2012 20:38
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Er det "realtivt" uproblematisk å konvertere en 26" til 650b? Er det bare å sette på noen større hjul hvis ramma har klaring, og så har man plutselig alle fordelene fra en 29er og en 26er?
|
|
|
[Re: Akaly]
21/03/2012 20:47
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er det "realtivt" uproblematisk å konvertere en 26" til 650b? Er det bare å sette på noen større hjul hvis ramma har klaring, og så har man plutselig alle fordelene fra en 29er og en 26er? Svaret er vel "nja" på begge spørsmålene  Med noen rammer er det såre enkelt, men man bør gjøre litt research eller ha muligheten til å prøve et sett 650b hjul i ramma. Det kan være bortimot så enkelt, men man har jo ikke alle fordelene fra de to andre hjulstørrelsene, men kanskje et mer balansert kompromiss. Som sagt tidligere vil det jo være absolutt best med ei ramme som er designet rundt 650b fra starten av. En 26" ramme md 650b hjul vil jo klart ha litt høyere krankhus enn den trenger, ved å senke krankhuset 12,5 mm ville man hatt samme krankhushøyde som ved 26" hjul men fått en mer stabil sykkel. (denne effekten merker man godt når man går fra 26" sykkel til 29", krankhuset sitter mye lavere i forhold til aksen senter til senter på hjulene, dette gir økt stabilitet).
Redigert av krankdrev; 21/03/2012 20:49.
|
|
|
21/03/2012 20:56
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Bytt til RQ på sti/AM-hojen eller RR 2.4 på grus/ritt-hojen og spar deg bryet med å surfe nettet etter nyeste hotte trend, spar noen kroner, og spar noen gram i hjulsettet -mine 28 øre T Det er et ganske godt poeng, spesielt hvis du har 26 fra før av, og ikke vil bruke penger på ny sykkel. Det er liten vits å skulle klemme inn en større felg i en 26 ramme, når dekkene blir så tynne at de punger på første drop. Får litt sånn jalla-feeling av folk som konverterer sykkelen sin og finner Jesus.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
21/03/2012 21:03
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Bytt til RQ på sti/AM-hojen eller RR 2.4 på grus/ritt-hojen og spar deg bryet med å surfe nettet etter nyeste hotte trend, spar noen kroner, og spar noen gram i hjulsettet -mine 28 øre T Det er et ganske godt poeng, spesielt hvis du har 26 fra før av, og ikke vil bruke penger på ny sykkel. Det er liten vits å skulle klemme inn en større felg i en 26 ramme, når dekkene blir så tynne at de punger på første drop. Får litt sånn jalla-feeling av folk som konverterer sykkelen sin og finner Jesus. Fint hvis dere kan gidde å respektere intensjonen med denne tråden, i stedet for å kræsje den med ting som i beste fall er irrelevant informasjon (det er ikke informasjon om 650b) og i verste fall er bare vrøvl. Start deres egen tråd "Hvorfor vi er i mot 650b og vet vi har rett" eller noe i den duren der, men respekter at innleggene deres ikke hører hjemme i denne tråden. For mye å be?
|
|
|
21/03/2012 21:37
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eit 26"-dekk med samme rulleomkrets som eit 650b-dekk vil jo bli ein del tyngre enn sistnevnte. Litt lettare felg, ja, men totalpakka vil bli tyngre. Kjøreegenskaper og rullemotstand vil òg bli ulik.
|
|
|
[Re: -Jan]
21/03/2012 23:08
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Eit 26"-dekk med samme rulleomkrets som eit 650b-dekk vil jo bli ein del tyngre enn sistnevnte. Litt lettare felg, ja, men totalpakka vil bli tyngre. Kjøreegenskaper og rullemotstand vil òg bli ulik. Ja, enig med deg, vil ikke kjøreegenskapene til en 26 med fetere dekk bli bedre? Mer volum å suge opp slagene med? (Samme omkrets i ytterkant, større tverrsnitt på dekket?)
|
|
|
[Re: -Jan]
22/03/2012 13:30
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Eit 26"-dekk med samme rulleomkrets som eit 650b-dekk vil jo bli ein del tyngre enn sistnevnte. Litt lettare felg, ja, men totalpakka vil bli tyngre. Kjøreegenskaper og rullemotstand vil òg bli ulik. Dette er riktig. Et 26" dekk med stor volum og høy profil kan bli ustabilt hvis det monteres på en for smal felg (og de fleste XC og også mange felger som markedsføres som AM felger vil være for smale). Dette vil merkes særlig i svinger når man legger over. For å kompensere må man øke luftrykket i dekket og dermed ødelegge for de egenskapene man var ute etter i første omgang. Skal man utnytte de gode egenskapene i dekk med stort volum må man ha felger som matcher, ellers blir det hele meningsløst. At feks. et Nevegal 2,3" eller Neo Moto 2,3" skulle punktere i første drop som det påstås tidligere i tråden er rent tøv, dette er fullt kapable stidekk. Om man ikke stoler på meg så gjør litt research av disse dekkene på nettet, særlig Neo Moto har fått endel omtale og tester/tilbakemeldinger. I tillegg er det også snodig hvordan folk uten noen som helst egen erfaring med det som diskuteres klarer å uttale seg så bastant om noe, hvis man ikke har noen egen erfaring med en ting så bør man kanskje reflektere over om man egentlig har grunnlag for å mene noe som helst.
|
|
|
22/03/2012 14:39
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Smal-felg-problemet gjelder jo også 650b, skal du ha nok volum i dekkene til å ikke punktere på sti, spesielt med hardtail. Crossmax SX har bredere felg enn de fleste XC-hjula, og burde være et lettere hjulsett enn det meste av tilgjengelig for 650b, så da ser jeg ikke bort ifra at du får et lettere hjulsett for tilsvarende penger, enn om du custombygger noe 650b-saker. Omvendt, hvis du skal kjenne på større hjul, blir det ikke like billig og greit å kjøpe en bra spekka 29er, som å kjøpe en halvbra 650b ferdig?
|
|
|
22/03/2012 14:43
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg er det også snodig hvordan folk uten noen som helst egen erfaring med det som diskuteres klarer å uttale seg så bastant om noe, hvis man ikke har noen egen erfaring med en ting så bør man kanskje reflektere over om man egentlig har grunnlag for å mene noe som helst.
Det blir jo et ganske kjedelig forum uten noen form for synsing og tankespinn. Du hadde vel blitt ganske ensom i denne tråden om kun folk som har syklet på 650b-hjul hadde adgang. Hylling og slakting av utstyr og dets iboende egenskaper uten nødvendigvis fjellstøtt faktagrunnlag er litt av sjarmen med dette forumet, men det er nå bare min mening  Dette innlegget omhandler ikke den forholdsvis uvanlige 650b-standarden, og det beklager jeg.
|
|
|
22/03/2012 15:55
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Dette er riktig. Et 26" dekk med stor volum og høy profil kan bli ustabilt hvis det monteres på en for smal felg (og de fleste XC og også mange felger som markedsføres som AM felger vil være for smale). Dette vil merkes særlig i svinger når man legger over. For å kompensere må man øke luftrykket i dekket og dermed ødelegge for de egenskapene man var ute etter i første omgang.
Skal man utnytte de gode egenskapene i dekk med stort volum må man ha felger som matcher, ellers blir det hele meningsløst. Ikke meninga å hitle tråden din, men u.t. og mange andre stientusiaster har kjørt feite dekk på 350-450gr 26"-felger med 20-25psi, og gjerne tubeless på ikke-tubeless-dekk, i et tiår uten å oppleve instabiliteten du beskriver over. Gi meg en 650cc felg og et feit 27 x 2.4-dekk så er jeg med! Argumentet om at man kan bruke 26r rammer er jo litt merkelig all den tid en kan oppnå det samme med feitere dekk. 29" RR 2.4 er forøvrig et monster av dimensjoner som ruller over det meste. I tillegg er det også snodig hvordan folk uten noen som helst egen kjennskap til den de diskuterer med kan uttale seg så bastant om hvordan denne personen ikke her noen egen erfaring med en ting så bør man kanskje reflektere over om man egentlig har grunnlag for å mene noe som helst.
|
|
|
22/03/2012 16:04
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Finnes det felger og dekk for cx?
|
|
|
22/03/2012 22:11
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dette er riktig. Et 26" dekk med stor volum og høy profil kan bli ustabilt hvis det monteres på en for smal felg (og de fleste XC og også mange felger som markedsføres som AM felger vil være for smale). Dette vil merkes særlig i svinger når man legger over. For å kompensere må man øke luftrykket i dekket og dermed ødelegge for de egenskapene man var ute etter i første omgang.
Skal man utnytte de gode egenskapene i dekk med stort volum må man ha felger som matcher, ellers blir det hele meningsløst. Ikke meninga å hitle tråden din, men u.t. og mange andre stientusiaster har kjørt feite dekk på 350-450gr 26"-felger med 20-25psi, og gjerne tubeless på ikke-tubeless-dekk, i et tiår uten å oppleve instabiliteten du beskriver over. Gi meg en 650cc felg og et feit 27 x 2.4-dekk så er jeg med! Argumentet om at man kan bruke 26r rammer er jo litt merkelig all den tid en kan oppnå det samme med feitere dekk. 29" RR 2.4 er forøvrig et monster av dimensjoner som ruller over det meste. I tillegg er det også snodig hvordan folk uten noen som helst egen kjennskap til den de diskuterer med kan uttale seg så bastant om hvordan denne personen ikke her noen egen erfaring med en ting så bør man kanskje reflektere over om man egentlig har grunnlag for å mene noe som helst. Jeg har opplevd akkurat den instabiliteten jeg snakker om. Gjør du noen tester med samme dekk på felger av ulik bredde vil du nok se hva jeg mener. Dette gjelder naturligvis alle hjulstørrelser, det viser bare at den evige jakten mot lavere vekt fort kan ødelegge andre egenskaper. Samme dekk på bredere felg kan gjerne kjøres på lave trykk uten fare for å slå i gjennom og vil også gi overlegent grep. Jeg har også kjørt breie dekk på relativt smale felger tidligere og syntes det funka bra, men etter å ha testa ut breiere felger skjønner jeg at det ikke var på langt nær optimalt med bredt dekk/small felg kombo. Når det gjelder monsterdekk må jeg innrømme at jeg har veldig lyst å få testa ut WTB Dissent i 29" 2,5 versjon, men det produseres visstnok ikke lengre. Da helst på noen skikkelig brede felger som Salsa Gordo 29er (35mm!). Men godt mulig RQ 2,4 på disse hadde vært spennende også  Ellers må jeg jo bare innrømme at jeg har blitt litt frelst av "virkelige" monsterdekk, 26" fatbike. Hadde en tur i dag som var ubeskrivelig gjørmete enkelte steder, og ispedd snø og is andre steder. Det var rett og slett dødsmoro, og slår greit alle de andre hjulkonfigurasjonene ned i støvlene når det gjelder framkommelighet under vanskelige forhold. Har du noen egen erfaring med 650b? Da har jeg vel et poeng angående grunnlag for å mene noe? Må innrømme at jeg ble litt hårsår siden dette var tenkt som en ren "dele 650b info" tråd.
|
|
|
[Re: fjøråsyklist]
22/03/2012 22:13
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Finnes det felger og dekk for cx? Felger som kan brukes burde være mulig å oppdrive, men dekk tror jeg er svært begrensa. Men tror ikke du er den første som har tenkt på dette, så kanskje det kommer.
|
|
|
22/03/2012 22:24
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Må innrømme at jeg ble litt hårsår siden dette var tenkt som en ren "dele 650b info" tråd. Jeg skjønte det, og derfor gikk det en liten faen i meg. Hihi. Jeg syns 650b er kult. Spesielt komboen 650b foran og 26 bak virker spennende, når man kan bytte slanger så greit omhverandre allikevel.
|
|
|
22/03/2012 22:36
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Smal-felg-problemet gjelder jo også 650b, skal du ha nok volum i dekkene til å ikke punktere på sti, spesielt med hardtail. Crossmax SX har bredere felg enn de fleste XC-hjula, og burde være et lettere hjulsett enn det meste av tilgjengelig for 650b, så da ser jeg ikke bort ifra at du får et lettere hjulsett for tilsvarende penger, enn om du custombygger noe 650b-saker. Omvendt, hvis du skal kjenne på større hjul, blir det ikke like billig og greit å kjøpe en bra spekka 29er, som å kjøpe en halvbra 650b ferdig? Tror du misser litt av poenget her, det var snakk om å kjøre dekk med stort volum på 26" felg for å oppnå en rulleomkrets som nærmer seg 650b, det er ingen her som har snakka om å kjøre store dekk på 650b. Med det begrensa utvalget av rammer og dempegafler som finnes foreløpig vil det ikke være særlig mulighet for å kjøre noen virkelig store 650b dekk. For øvrig er det nok sånn at de fleste 650b entusiaster bygger/får bygget opp hjul, de kjøper ikke noe ferdig da utvalget foreløpig er lite. For meg er det ikke av noe særlig interesse om jeg kan spare noen gram eller kroner ved å gå for 26" eller 29" når det er 650b jeg er ute etter å prøve ut. For øvrig har jeg alt de hjulstørrelsene greit dekket. Litt av drivkraften for min del er å prøve noe nytt og finne ut selv i stedet for å ta andres ord for ting samt utfordringen ved å få tak i deler og bygge opp en slik sykkel. Jeg var også lenge skeptisk til 29", men tenkte til slutt at jeg egentlig ikke hadde tilstrekkelig grunnlag for å mene noe og jeg burde prøve selv. Det gjorde jeg, og det var en øyeåpner. Nå er jeg langt mer åpen for å prøve nye ting (inkludert 650b), noe jeg syns er både spennende og lærerikt. Jeg ler av meg selv i 2009-utgave som visste så inderlig godt at 29" hjul var bare tull.... Tipper andre har hatt lignende erfaringer og at andre kommer til å få det, også med tanke på 650b.
|
|
|
22/03/2012 22:40
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Må innrømme at jeg ble litt hårsår siden dette var tenkt som en ren "dele 650b info" tråd. Jeg skjønte det, og derfor gikk det en liten faen i meg. Hihi. Jeg syns 650b er kult. Spesielt komboen 650b foran og 26 bak virker spennende, når man kan bytte slanger så greit omhverandre allikevel. You could have fooled me  Bytte slanger om hverandre går helt smertefritt, det finnes egne 650b slanger men det er det bare tull å bry seg med. Kjører noen lette Scwhwalbe slanger selv, funker supert.
|
|
|
22/03/2012 23:03
|
krankdrev
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Bare så det er sagt, jeg sier ikke at 650b er "veien, sannheten og livet" eller noe i den gata. Jeg har foreløpig bare en håndfull turer på 650b sykkelen, hvorav to skikkelige stiturer. Med andre ord altfor tidlig å si noe veldig bastant om kvalitetene til denne hjulstørrelsen. Det jeg kan si er at da jeg fikk meg 29er var det en aha opplevelse av de store, til mitt bruk var helt klart 29er langt bedre enn den gode, gamle 26" størrelsen. Det jeg ser for meg er at 650b for min del kanskje kan være i stedet for 26" sykkel, og i tillegg til 29er. Da vil 650b være valget når jeg vil ut på tur der det passer med en rask og smidig sykkel som er kjappere på styringa og raskere å få opp i fart enn en 29er stisykkel. Jeg leker meg for tida med 4 ulike hjulstørrelser på terrengsiden, 26", 650b, 29" og 26" fatbike (regner den siste som en egen hjulstørrelse da den er såpass langt unna "vanlig" 26" hjul). Jeg kommer neppe til å kåre en enkelt "vinner" blant disse, men skulle jeg velge en "taper" tror jeg faktisk det ville blitt standard 26" som måtte ut. Jeg tror ikke det er en enkelt hjulstørrelse som er best til alt, og helt garantert ikke bare en som er best for alle. Jeg ser på ulike hjulstørrelser og ulike sykler omtrent som å ha ei verktøykasse, det er greit og ha mer verktøy enn bare en enkelt skiftenøkkel som skal dekke alle behov 
Redigert av krankdrev; 22/03/2012 23:04.
|
|
|
28/03/2012 09:08
|
Truls
Besatt
|
Besatt
Hepp,
Tenkte jeg skulle gi en kort tilbakemelding her, men først en kort bakgrunnshistorikk siden jeg antar at det er en del nye brukere på forumet som ikke kjenner meg.
Terrengsyklist siden 1990. Har jobbet som sykkelmekaniker. Sveiser rammer på fritiden. Har arrangert terrengsykkelfestival. Syklet i Osius - studentenes sykkelklubb, i mange år. Var del av den helt tidlige gjengen som drev terrengsykkel.no frem til 2007. Redaktør her i et år eller halvannet før vi solgte til friflyt. Har testet (og skrevet tester av) en drøss med sykler (også 29ere) og syklet mye i skogen. Trives best når det er teknisk og gjerne langt fra folk.
Jeg var nok den første i skogen i Norge med 650b for snart tre år siden. Sykkelen er basert på ei selvbygd ramme med en White Brothers 650b gaffel med 130mm vandring og 20mm aksel, Stans felger og forøvrig et ganske standard oppsett med XT og Syntace deler. Det bør nevnes at jeg stadig også sykler på 26" i form av en JFW singlespeed og min gamle Fat Yo'Eddy som er satt opp helstivt. 650b'en har nå fått kjørt seg på stier i hele sør-norge, både på fjellet og i skogen. Den har også fått seg et ukeslangt opphold i Alpujarras.
De første turene med 27,5" var litt så som så, men det handlet først og fremst om sittestilling/cockpit justeringer. Etter at jeg fikk ned fronten til riktig høyde har jeg vært svært fornøyd. Primært handler det her om at jeg føler at den ruller over ting lettere og har mer feste enn 26", samtidig som den er mer responsiv i tråkket enn en 29er. Akselavstanden er også nær det samme som man vil finne på ei ramme med 26" hjul, noe som gir bedre manøvrerbarhet når det blir tett og teknisk.
Hjulstørrelsen har nok også gitt meg mer trygghet i utforkjøringer da frykten for å "tippe over" fordi man vet at hjulene triller lettere over hindringer blir mindre når det blir bratt. Det har endret kjørestilen en del, og jeg merker at jeg kjører langt mer "over fronten" - altså med langt større vekt på forhjulet - enn jeg gjorde tidligere.
Dette ble mest merkbart (og ikke minst viktig) når en gjeng av oss var nedover og besøkte Pure Mountains i Alpujarras i fjor. Der er det tørt, smalt, bratt og løst utfor, og ofte bredt og tørt oppover. Altså lengre strekk der det var godt med litt større hjul for å holde flyten oppe og rullemotstanden lav, samtidig som vi ble belønnet med utforkjøringer som ga plenty med utfordringer.
Det som var artig å se i disse utforkjøringene var at #advarsel: dette kan leses som litt klein selvskryt, men er ment som en illustrasjon# jeg var den eneste i reisefølget med mindre enn 5,5" vandring bak (jeg hadde jo null) og på tross av det holdt helt fint følge når det var teknisk og bratt. Ikke bare holdt følge, men jeg holdt meg jaggu helt fint midt i følget! Nå kan selvsagt det være fordi jeg er en gudsbenådet rytter, men det tror jeg nok ikke altså. Jeg tipper at hjulstørrelsen hjalp meg her.
Kombinasjonen av litt større hjul (uten å føles kjempestort) og en svært torsjonsstiv gaffel med ganske mye vandring (til å være på en hardtail) OG en relativt aggressiv sittestilling som gir mulighet til å komme over fronten og vekte forhjulet skikkelig, se DET tror jeg gjorde sitt til at det gikk unna i utforkjøringene. Og at jeg er en gudsbenådet rytter, selvsagt.
Au revoir,
Truls
|
|
|
28/03/2012 12:54
|
elrakkar
Medlem
|
Medlem
Skal kjøpe nytt hjulsett til min 26" GT Zaskar Carbon 2011´. Vurderer Crest felg eller FRM BOR333 el 388 og noen lette nav for 15mm framaksling og bra holdbarhet. Heller vel mest mot FRM.. Etter å ha sett litt på diverse sider, så vurderer jeg også 650b (eller 27.5") hvis jeg får dette til å passe på sykkelen min, siden jeg allikevel skal ha nye hjul. -Noen tips her (ikke aktuelt å bytte til 29" enda, både pga pris og først og fremst at det er få som er fine å se på.Litt for mye "Ringeren fra Notre Dame utseende" og unødvendig "swing og schwung-former"  ..)? -Gaffel er RockShox SID RLT, hvis hjul/dekk ikke passer her så kan jeg evt bytte til Fox F32. Og hvordan sjekker jeg om det passer godt i ramma? -Dekkutvalg?
|
|
|
28/03/2012 15:04
|
Truls
Besatt
|
Besatt
Du må gjerne stikke innom Hølen og teste hjulet i bakramma. Ny gaffel må du nok ha, men sjekk om du finner no' info på mtbr.
Truls
|
|
|
29/03/2012 14:27
|
elrakkar
Medlem
|
Medlem
Takk for svar Truls! Skal sjekke litt nærmere, og kanskje jeg gir lyd fra meg 
|
|
|
29/03/2012 18:04
|
Statham
Veteran
|
Veteran
klaring på scott spark og scale rammer med 27,5 hjul her
Redigert av Statham; 29/03/2012 18:05.
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
17/04/2012 18:16
|
Esox
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er i gang med et 650b-prosjekt. Vet noen hvor jeg får tak i dekk? Ser at Bikeman.com har neo moto i 2.1 og 2.3 men med frakt blir det frøktlig dyrt.
Jeg har kjøpt OnOne 456 EVO-ramme. Er litt usikker på hva jeg har plass til bak. 2.3 går kanskje ikke?
|
|
|
[Re: Esox]
17/04/2012 18:31
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|