Kjøpte en P3 brukt i høst, og på denne ligger setetupp akkurat på senterlinje krank, ikke 5 cm bak, slik UCI krever. Nå kan det jo stilles spørsmål hvorvidt dette kontrolleres på rittene jeg skal stille opp i, men kjedelig å bli stoppet f.eks. på veteran-NM fordi man ikke har gjort noe med dette.
Sykkelen føles i grenseland lang til meg. Slik jeg ser det har jeg fire alternativer: a) Satse på at det går bra slik det er (egentlig uaktuelt, kjedelig å risikere å måtte stå igjen på startstreken) b) Få tak i et kortere sete, det som står på er 29 cm c) Flytte sete bak og sette på et kortere stem, det som står på er 8 cm d) Gi opp ramma og finne en som er mindre
Eventuelt en kombinasjon av b og c. Hvor mye mer nervøs vil den bli med kortere stem, f.eks. 50 mm fra Thomson?
En annen ting, hvor måler de styrefremspring (regner med at det er «pinnnene» og ikke stem som menes)? Tar de med skifterene når de måler 75 cm fra senter krank?
En annen ting er at den vanlige setepinnen på P2, P3 og P4 ikke er UCI-godkjent (3:1-regelen). Cervélo produserer imidlertid en mindre dyp pinne med shim.
Avstanden mellom front av sete og senter krank ble målt under NM i år.. i alle fall hadde de en jig fremme og det så ut som om de sjekket setets plassering.
Setepinnens dybde-lengde-forhold sjekket de imidlertid ikke! ;-)
Kan ikke tro det vil by på stabilitetsproblemer med kort stem. Det er i utgangspunktet en stabil sykkel, og stemlengden i seg selv betyr ikke allverden på stabiliteten. Tyngdepunktet betyr mer.
Det du gjør er å flytte tyngdepunktet bakover, gir mindre tyngde på framhjulet, noe som isolert sett gir bedre stabilitet. - Mange temposykler funker utmerket med ganske kort stem. (Men 8cm-5cm = 3cm har jeg aldri sett eller prøvd.)
Hvis de sjekker de 75cm styrelengde, er det fram til skifterne - bortsett fra hvis du har skiftere som alltid peker rett fram uansett gir (isåfall måler de til tuppen av skifteren).
Var ikke klar over det med setepinnen heller. Men da er det mange utøvere som skal bli stoppet rundt om på forskjellige ritt. Hva koster den UCI-lovlige?
Snakker ikke om 3 cm stem, men 5 cm, som er det korteste jeg har funnet.
Men håper at kombinasjonen 3 cm kortere stem og 3,5-5 cm kortere sete skal gjøre susen. Kikker på Prologo Nago Evo TTR og Fi'zi:k Ares.
Den UCI-godkjente pinnen har en veiledende pris på ca. 1500 kr tror jeg. Ran på høylys dag, bare for å få en UCI-godkjent temposykkel.. :-)
Tror ikke jeg tar feil om sidene til Cervélo ikke sier noe om det heller. De gjorde i alle fall ikke det tidligere.
Men som du sier er det fryktelig mange som ville ha fått startnekt om denne regelen ble håndhevet. Skal man til utlandet stiller det seg nok annerledes, som mange av våre beste syklister smertelig har fått erfare :-/
Den UCI-godkjente pinnen har en veiledende pris på ca. 1500 kr tror jeg. Ran på høylys dag, bare for å få en UCI-godkjent temposykkel.. :-)
Tror ikke jeg tar feil om sidene til Cervélo ikke sier noe om det heller. De gjorde i alle fall ikke det tidligere.
Men som du sier er det fryktelig mange som ville ha fått startnekt om denne regelen ble håndhevet. Skal man til utlandet stiller det seg nok annerledes, som mange av våre beste syklister smertelig har fått erfare :-/
Jeg har Giant Trinity Advanced SL, ei temporamme som UCI først godkjente, men senere, en mnd etter jeg hadde kjøpt gikk tilbake på dette. Diskvalifiseringen var pga 3:1 regelen i det integrerte styre-/stempartiet.
Upgrade til UCIs normer kostet meg 4000,-. UCI-gutta er noen fine nisser...
Har testet meg grønn i aften, kommer frem til at aerobarene kommer innenfor 80 cm med en albuevinkel på 111 grader, godt innenfor unntaksregelen på 120. Setet i bakerste posisjon mangler fortsatt 1 cm, men det kjennes faktisk greit ut å sitte der. Får se når snøen smelter og man kommer seg ut...
Mulig jeg fortsatt må ha et kortere sete, og med et kortere stem ville jeg fått paddene nærmere albuene, men jeg vet ikke om det er verdt bryet.
Er derimot lettet over at jeg trolig kan fortsette å kjøre på sykkelen med lite eller ingen større modifikasjoner eller utbyttinger. Som f.eks. rammen, noe jeg fryktet tidligere i dag.
Hvis du mangler 1 cm på setet og det er krise går det jo også an å modifisere setet ved å kappe setetuppen og trekke om tuppen.
Så bilder av noen på et protour lag som hadde fått gjort nettopp dette (tror faktisk det var en på Cervélo test team) men husker ikke akkurat hvilken rytter det var. Kan jo se om jeg finner igjen bildene
Har du setet i bakre posisjon? På bildet et par innlegg over er setet i fremre posisjon og da blir det selvsagt vanskelig å få det langt nok bak.
Har du korte lårbein er det en unntaksregel for seteposisjon også, men kun en av unntaksreglene kan brukes. "For morphological reasons, the peak of the saddle may be positioned less than 5 cm to the rear of a vertical line passing through the bottom bracket spindle, but when pedaling, the point of the rider's knee when at its foremost position must pass beyond a vertical line passing through the pedal spindle".
GFX: Du kan jo kanskje korte inn bøylene litt, samt flytte padene litt bakover på styret, mange styrer kan dette. Jeg ville også byttet setet, for eksempel prologo sitt, som ikke er så veldig langt, 254mm. Det er også mye mykere enn Fizik Ares som jeg og mange andre synes er alt for hardt til å kjøre tempo på.
Hvilke program bruker du til å tegne vinkler på bildet ditt forresten?
På bildet har jeg justert meg inn så godt jeg kan. Setet er i bakerste monteringshull og så langt bak jeg tør før buen på railsene beveger seg inn i festet. Likevel mangler det 1 cm. Selv i denne stillingen stikker fortsatt kneet foran loddlinjen gjennom pedalaksling, så unntaksregelen kan ikke benyttes. (Skjønner ikke hvor kort i låra noen må være for å kunne det forresten :-o )
Det er ikke mulig å flytte paddene bakover, da må kortere stem til. Har ikke noe behov for å få hendene lenger bak, basert på kun min begrensede erfaring og litt søking på nettet kjennes ikke stillingen så verst og vinklene ser brukbare ut. Bruker forøvrig Illustrator til å tegne vinkler, det var det jeg hadde for hånden.
Nyttig tilbakemelding om Ares, har hatt blandede erfaringer med Fizik. Får vurdere Prologo, har sendt importøren mail om det er butikker i Trondheim som fører det. Kanskje man kan teste før kjøp...