Føremeldinger i Trøndelag
|
Re: Føremeldinger i Trøndelag
[Re: AOÅ]
25/04/2012 20:52
|
btm
Besatt
|
Besatt
Har nettopp vært en tur her:   Det var helt knall, mye moro i bortimot halvannen time. Sesongen er forsiktig i gang. 
Redigert av btm; 25/04/2012 20:53. Rediger grunn: Inn med bildene...
btm
|
|
|
[Re: nyzeta]
26/04/2012 06:12
|
MrAdHd
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skal en tur til Trondheim i helga. Noen med planer om en stitur som det er er mulig å være med på? Evnt møtes et sted en lite kjent Østlending klarer å finne frem til?
Skal overnatte i Gamle Kirkevei ved Lademoen....
|
|
|
[Re: btm]
26/04/2012 06:46
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Har nettopp vært en tur her:   Det var helt knall, mye moro i bortimot halvannen time. Sesongen er forsiktig i gang.  Hvor er "her"?
mvh Nils
|
|
|
[Re: nilswithskills]
26/04/2012 09:51
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Jeg antar ut ifra bildene at det er Skardhaugen eller Høvringberget. btm syklet du ned gamle bynesvei?
Don't leave me here to crawl through the mire...
|
|
|
26/04/2012 11:44
|
btm
Besatt
|
Besatt
Regna med at noen kom til å lure på det ja.  Jeg antar ut ifra bildene at det er Skardhaugen eller Høvringberget. btm syklet du ned gamle bynesvei?
Godt observert. Bildene er tatt på nedsiden av det kartet sier er Skarhøgda, som sikkert er et annet navn for Skardhaugen. Rundt toppen der er det faktisk mulig å sykle en sammenhengende liten runde med sti, var veldig moro igår, sånn på starten av sesongen. Får jo komme med full føreinfo da. Jeg sykla inn ved Elsterparken, og lekte meg på stisnuttene som er bortover langs Driftsveien. Sjekka også Pisken, den er så og si bar, og tørrere enn den var store deler i fjor, men kan fremdeles tørke opp litt. Videre opp mot Våttakammen er det noe mere snø, og stadig mer jo høyere du kommer. Jeg snudde ved første utsiktsbenk, der det går en alternativ sti med masse herlige switchbacks ned. Tok denne stien ned, den var bar og tørr og kjempefin. Deretter kryssa jeg grusveien og fortsatte ned det som er en alternativ sti til Pisken, denne var ganske våt, men snøfri. Området rundt Skarhaugen (der Driftsveien møter Strandlinja eller hva nå grusveien fra Fagerlia heter) er som nevnt supert, og vel verdt å tilbringe en times tid på nå på starten av sesongen. Avslutta med Garnisonsstien (hadde en mistanke om at den kunne være bra). Som vanlig bløte gjørmehull i starten (her bør det ikke sykles, bær sykkel over dette partiet (tror evt. sykling ville stoppa av seg selv ganske fort)), men så snart du er forbi de, er stien super og tørr. Mye vann i bekken/elva helt nederst, det er det eneste tegnet på at det er tidlig på sesongen enda. Oppsummert: nedre del av Bymarka mot Ila er stort sett bar, og et godt alternativ til Ladestien om en vil ha litt stimoro nå. 
btm
|
|
|
26/04/2012 11:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Nidelvstien er helt bar nå, fra topp til bunn, tørr også. Godt alternativ når man kan ta den fra hjemmekontoret i lønsjen :-D
MEN, mye barnehagebarn der, så ta det pent.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
26/04/2012 12:07
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tok omtrent den samme runden for noen dager siden, men med joggesko (tro det eller ei), da var det veldig vått. De stiene du nevner rundt Skarhøgda er stier etter diverse buldrefelt i området samt at jeg mistenker det er mange som bor i Ilsvika går disse stiene. En av de stiene går ned til det jeg kaller gamle Bynesveien (eller Trollaveien som noen kaller den), jeg antar utifra dine bilder at den er snøfri nå. Mulig jeg tar en liten tur på fredagskvelden for nærmere sjekk.
Der Kyllingdalen depoti lå har kommunen laget en fin trapp opp til Bynesveien og det går an å fortsette opp en gammel traktorvei som er veldig grodd igjen, hadde vært artig å ryddet den, men siden de andre stiene har blitt mer tydelig grunnet tilflytting til Ilsvika de siste årene håper jeg flere i Ilsvika begynner å "tråkke" den opp.
Redigert av Allan Åsmo; 26/04/2012 12:07. Rediger grunn: vått
|
|
|
26/04/2012 12:31
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg tok omtrent den samme runden for noen dager siden, men med joggesko (tro det eller ei), da var det veldig vått. De stiene du nevner rundt Skarhøgda er stier etter diverse buldrefelt i området samt at jeg mistenker det er mange som bor i Ilsvika går disse stiene. En av de stiene går ned til det jeg kaller gamle Bynesveien (eller Trollaveien som noen kaller den), jeg antar utifra dine bilder at den er snøfri nå. Mulig jeg tar en liten tur på fredagskvelden for nærmere sjekk.
Der Kyllingdalen depoti lå har kommunen laget en fin trapp opp til Bynesveien og det går an å fortsette opp en gammel traktorvei som er veldig grodd igjen, hadde vært artig å ryddet den, men siden de andre stiene har blitt mer tydelig grunnet tilflytting til Ilsvika de siste årene håper jeg flere i Ilsvika begynner å "tråkke" den opp. SLITASJE! :-D
|
|
|
[Re: RazeFaze]
26/04/2012 14:32
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Jepp, det siste året har jeg jogget stiene som går på kryss og tvers i dette området og det er forbausende bra opptråkket selv når det har snødd dagen før, klart fotfolket sliter på sti, ikke bare syklister. I dette innlegget innrømmer jeg forresten at jeg er blitt en dobbelsliter:) MEN mosjon er påkrevd fra min arbeidsgiver...
Redigert av Allan Åsmo; 26/04/2012 14:33. Rediger grunn: .igjen
|
|
|
27/04/2012 06:43
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Føremelding fra Estanstadmarka. I går kveld var vi først over Steinåsen, deretter en god runde i Tomsetmarka og til slutt opp og ned nedre skogssti. Alt dette er stort sett bart og fint. Vi fjernet en del trær, så det er godt mulig å finne flyt også. Utrolig deilig å kunne være på stitur igjen. Anbefales!
mvh Nils
|
|
|
27/04/2012 06:59
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syklet fra Sæterbakken og over Vikåsen i går. Syklet ned fastride-løypa (den siste), og opp trøndercup-løypa,og ned igjen til Sæterbakken. Bortimot snøfritt overalt, tørt og fint på de fleste partier. Skjemmet av en del rotvelt. 6 stk. på turen min på Vikåsen, og alle krever motorsag.
Deretter sykler jeg ned Olderdalen. Snøfritt der også, men stien er helt ødelagt av rotvelt. Ingen flyt. Tror jeg kom til 10-12 stk. før jeg mistet telling. Nesten alle krever motorsag. Er det noen med grovt utstyr som føler seg kallet?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
27/04/2012 07:01
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Jeg syklet fra Sæterbakken og over Vikåsen i går. Syklet ned fastride-løypa (den siste), og opp trøndercup-løypa,og ned igjen til Sæterbakken. Bortimot snøfritt overalt, tørt og fint på de fleste partier. Skjemmet av en del rotvelt. 6 stk. på turen min på Vikåsen, og alle krever motorsag.

mvh Nils
|
|
|
27/04/2012 07:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jepp, det siste året har jeg jogget stiene som går på kryss og tvers i dette området og det er forbausende bra opptråkket selv når det har snødd dagen før, klart fotfolket sliter på sti, ikke bare syklister. I dette innlegget innrømmer jeg forresten at jeg er blitt en dobbelsliter:) MEN mosjon er påkrevd fra min arbeidsgiver... Hehehe, kjipt det der med pålagt mosjon. Artig det du sier at økt folkemasse i Ilsvika/Ila faktisk gir gamle stier nytt liv.
|
|
|
27/04/2012 18:49
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
TC-løypa Vikåsen er stort sett klarert. To store trær krever motorsag. Mulig å korrigere løypa, men ødelegger litt. Var ikke innom delen ned mot skolen/banen.
Redigert av Oddeman; 27/04/2012 18:50.
------------------ I don't believe a word
|
|
|
29/04/2012 22:35
|
nyzeta
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Var en tur i går og sjekket forhold opp mot Raudåsen og Oksbåsen (Orkdal). Det er flott føre her nå. Tørt og fint. Noe vått her og der, men det er bare morro. Anbefales virkelig nå. Varmt og godt i området også. Tok meg en kveldstur opp til Rasmusrommet i dag. En bekk som har bestemt seg for å bytte leie og lagt seg i kjerrevegen. Det var sykt morro å sykle i/på. Er fremdeles totalt en 100meter med snødekket veg. Er i skyggesidene der sola ikke når frem mer enn en 3-4 timer om dagen. Ellers fint føre. Så nå er Orkdal virkelig flott folkens  Skal forøvrig ut på tur i morgen klokka 18:00 og antagelig også på tirsdag. Så det er bare å henge seg på.
|
|
|
30/04/2012 06:51
|
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Må bare få skryte en gang til av nedre skogssti i e-marka. I løpet av hele 2011 tror jeg ikke jeg kom i nærheten av så tørr den er nå. Ta den en gang, og så en gang til.
mvh Nils
|
|
|
30/04/2012 07:02
|
btm
Besatt
|
Besatt
Var en tur i Bymarka igår kveld. Det har smelta mye bare siden onsdag (så det særlig på Driftsveien). Pisken var helt bar, og temmelig tørr og fin. Bringebærdesserten var så godt som bar (men tidvis ganske våt) fram til du krysser elva, der er det brått stopp. Overraksende tjukt snødekke i stien her, vil anslå 20 - 30 cm. Skråstien nedafor Geita (den som kommer ut i hovedstien opp til Våttakammen midt mellom Strandlinja og Våttakammen) er bar og stort sett tørr.
Avslutta med Garnisonsstien, som er knall bortsett fra gjørmehullene i starten. Der hadde det kanskje vært på sin plass med noen klopper?
Oppsummert: Artig artig, og en del fine og bare stier, men det er nok enda litt tid til det blir bart og fint lenger innover i Bymarka.
btm
|
|
|
30/04/2012 18:30
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Er driftsveien tint fram til lykkestien tror du?
------------------ I don't believe a word
|
|
|
30/04/2012 18:38
|
berge
Medlem
|
Medlem
Fikk meg en tur i bymarka i går formiddag. Syklet først opp til Langdalskollen (Rotmo) og ned igjen. Et par snøfonner i skyggesidene men nedkjøringen fra Langdalskollen var tørr og fin. Videre langs Strandlinja, som stort sett har et snøfritt spor som kan følges.
Tok så av opp mot Våttakammen og fulgte stien opp forbi utsiktspunktet og videre oppover mot Geitfjellet helt til stien går ned en liten kneik før den fortsetter oppover mot Geitfjellet. Måtte snu på grunn av tidsnød - snøfri sti helt opp dit. Småfuktig men herlig nedkjøring. Bør nok vente litt med regelmessig sykling her..
Ned Serpentinerne fra nederste benk og ned stien som starter på andre siden av Strandlinja der Serpentinerne slutter og kommer inn midtveis i Pisken. Exit i Elsterparken/Vestoppfarten.
Synes det har smeltet enormt mye de siste ukene, var spesielt overrasket over hvor lite snø det var på stien Våttakammen/Geitfjellet.
2012 SJ FSR 29
|
|
|
[Re: Oddeman]
01/05/2012 08:47
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Er driftsveien tint fram til lykkestien tror du? Det var et markert skille ikke langt ovenfor inngangen til Garnisonen på søndag. Har ikke peiling på hvordan det ser ut ovenfor.
|
|
|
[Re: parob]
01/05/2012 09:37
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Deretter sykler jeg ned Olderdalen. Snøfritt der også, men stien er helt ødelagt av rotvelt. Ingen flyt. Tror jeg kom til 10-12 stk. før jeg mistet telling. Nesten alle krever motorsag. Er det noen med grovt utstyr som føler seg kallet?
Skal vel bli ei råd med det i år også 
|
|
|
[Re: RazeFaze]
01/05/2012 19:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Nidelvstien er helt bar nå, fra topp til bunn, tørr også. Godt alternativ når man kan ta den fra hjemmekontoret i lønsjen :-D
MEN, mye barnehagebarn der, så ta det pent. Tok turen opp fra nedre Leirfoss opp mot Leira i dag etter å ha kjørt opp langs Nidelvstien, og det var helt kurante forhold både opp og ned, men det er et par trær som står rett etter stigningen starter fra sletta ved elva som bør fjernes.
Redigert av perbl; 01/05/2012 19:55. Rediger grunn: Leira, ikke Utleir
Per B.
|
|
|
02/05/2012 16:47
|
lars3n
Fersking
|
Fersking
Syklet et tur i Estenstadmarka i dag. Er ikke så alt for kjent på plassene, men vi syklet opp mot estenstadhytta fra utgang Bekken Gård (parkeringsplassen), tok raskt til venstre i første veikryss oppover mot estenstadmarka. Relativt tørt og fint, snøen ligger fortsatt i selve skisporet, men utenom dette er det veldig bra. Store gjørmehull og søledammer gir ungdommsgutta glød i øynene  Skal sies at man tvilsomt finner et større gjørmehull i Estenstadmarka per dags dato Var uheldig å punkterte og revnet dekker på min første tur med min nye terrengsykkel, så turen snudde brått da vi var inne i vårt beste driv på vei opp mot Månen. Øyvind
Redigert av lars3n; 02/05/2012 17:33.
Øyvind Larsen Godværssykkelist som elsker gjørme.
|
|
|
02/05/2012 18:21
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Hvor fant du det gjørmehullet? Er relativt godt kjent i E-marka, men der kjenner jeg meg ikke igjen uten videre...
mvh Helge
|
|
|
02/05/2012 19:36
|
lars3n
Fersking
|
Fersking
Som sagt er jeg ikke alt for kjent. Men han jeg syklet med sier at det ligger på skogsstien fra bekken og opp mot lysløypa. (slik jeg husker det, så kommer det en bratt nedoverbakke rett etter en hard bratt motbakke. Nedoverbakken går over til en bratt kneik og så kommer gjørmehullet før det kommer et litt åpent område som lignet på en myr). Blir litt vanskelig å forklare ettersom det er røtter og kneiker i hele E-marka.... men som regel er ikke dette en dam slik som på bildet, det bruker å være en relativt tørt og overkommelig gjørmehull om man har nok fart 
|
|
|
03/05/2012 22:30
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Er det noe som kjennetegner Estenstadmarka så er det jo bratte bakker.
Var selv ute på tur på Onsdag, fant både trær som var ryddet og et par det burde vært gjort noe med. Syklet ut i marka bak Dragvoll, en sti til høyre like før der lysløypa begynner nede ved veien. Grisebratt bakke hvor det tydeligvis har vært ryddet, et par trestokker jeg akkurat kunne sykle under. Når jeg kom til lysløypa fulgte jeg den til Estenstadhytta for å ta en titt på utsikten. Deretter tok jeg den lille stisnutten på nord(?)siden ned igjen til lysløypa og opp på toppen under strømmastene og inn i skogen der. Der oppe lå det tidvis litt snø, og ett og annet tre over stien, men det var mye tørr og fin sti. Møtte et kryss hvor det var skiltet med "skogssti" i en eller annen retning, og tok ned til høyre. Der møtte var det også tidvis veldig kjørbar sti, og tidvis mye snø, tipper det lå godt over en halvmeter i alle fall ett sted. Havnet etter mye morro på lysløypa nede i på lysløypa i en slags dal jeg fulgte tilbake til veien like ved der jeg startet bag Dragvoll. Alt i alt mye morsom sykling, og litt smerte takket være hard snø mot bare legger. (Og et vanvittig blodslit, ettersom jeg er 10-12 kilo over matchvekt og i elendig form)
Noen som skjønner hvor jeg har vært hen? Har noen av disse stedene noe navn en nybakt Trondheimsbeboer kan huske så jeg skjønner hva dere kjentfolk snakker om her på forumet?
|
|
|
03/05/2012 22:50
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Gjørmehullet er i Parallellen. Alternativ sti til venstre er etablert. Unødvendig og kjøre midt uti... Vel, vel. Ei klopp hadde vært greit her. Men det er litt langt. For øvrig premie til henrikg ( og andre ) dersom de kommer opp Parallellen feilfritt :-)
Stiene til FH er kjente saker. Let og du finner flere :-)
Tipper E. er litt som Lillo i Oslo.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: FHanserud]
04/05/2012 06:11
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Har noen av disse stedene noe navn en nybakt Trondheimsbeboer kan huske så jeg skjønner hva dere kjentfolk snakker om her på forumet? På tide å vise frem navnetråden for Estenstadmarka. Bjørn
|
|
|
04/05/2012 07:46
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Høres jo veldig ut som FHanserud har vært på Stokkåsen. Det blir ny tur dit i kveld, bare å hive seg med 
mvh Helge
|
|
|
[Re: Loki]
04/05/2012 10:28
|
lars3n
Fersking
|
Fersking
Gjørmehullet er i Parallellen. Alternativ sti til venstre er etablert. Unødvendig og kjøre midt uti... Vel, vel. Ei klopp hadde vært greit her. Men det er litt langt. For øvrig premie til henrikg ( og andre ) dersom de kommer opp Parallellen feilfritt :-)
Stiene til FH er kjente saker. Let og du finner flere :-)
Tipper E. er litt som Lillo i Oslo. La merke til en alternativ løype. Men hvorfor kjøre rundt når du kan ta snarveien rett over? 
|
|
|
|
|