Noen spesiell årsak til at du velger BB7? Har de selv på CX'en og de funker overraskende bra, men det er jo et ukonvensjonelt valg når man kan velge hydrauliske.
Er meget intr i Johnsen sin 650b, men så passet det veldig dårlig me nytt sykkelkjøp. Nå er det sånn at alt av deling på 650b er meget intr siden det ikke florerer av det.
Morsomt å høre at Pancetti dekkene fungerer til norske forhold.
Stilrent bygg, ut i fra deler ser det ut som du kan leve lenge med denne. Grattis!
Noen spesiell årsak til at du velger BB7? Har de selv på CX'en og de funker overraskende bra, men det er jo et ukonvensjonelt valg når man kan velge hydrauliske.
Takk! Er ganske fornøyd med den selv, tror det blir en pen sykkel.
Når det gjelder bremsevalget er grunnen er ganske enkelt at etter å ha prøvd BB7 for første gang denne sesongen på en annen sykkel er jeg hekta. Har alltid hatt hydrauliske bremser tidligere, både skivebremser og også prøvd Magura sine felgbremser for lenge siden. De har vært brukt i relativt ufyselige forhold, det eneste jeg har gjort er å vaske de og etterjustere for klosseslitasjen.
Sannheten er at BB7 fungerer dødsbra, særlig satt opp med skikkelig wirestrømpe fra Yokozuma. De er enkle å ha med å gjøre, både installasjon og etterfølgende justeringer er kjempelett og du kan justere uten verktøy når du er ute i skauen. De har ganske god modulasjon og brukbar bremsekraft, dog noe svakere enn Elixir. Til gjengjeld har Elixir en del designproblemer - de er for kraftige i forhold til stivheten på caliperen, resultatet er skeivslitte klosser og mye ulyder etter man har brukt de en stund, veldig irriterende. Befriende å slippe sånt småplunder. I tillegg er de rimelige, man risikerer ikke å rive av en slange når man tryner (det skal pokker så mye mer til å slite av en wire, og du kan enkelt installere en ny selv ute på tur, ingen lufting osv.)
De kan også gjøres lettere, litt bytting av skruer feks. Skal også se om jeg kan bytte ut kulene med keramiske kuler, lettere vekt og mindre friskjon samt ingen fare for korrosjon.
Kommer nok til å handle hydrauliske bremser i framtida igjen, men tror jeg vil prøve Shimano neste gang, er litt halvforøyd med Avid Elixir.
Er meget intr i Johnsen sin 650b, men så passet det veldig dårlig me nytt sykkelkjøp. Nå er det sånn at alt av deling på 650b er meget intr siden det ikke florerer av det.
Morsomt å høre at Pancetti dekkene fungerer til norske forhold.
Stilrent bygg, ut i fra deler ser det ut som du kan leve lenge med denne. Grattis!
Takk
Dekka som står på nå er Kenda Nevegal, men har et par Pancetti dekk underveis i posten. Tenker å prøve ut begge deler, greit å prøve litt forskjellig.
Regner med det kommer flere bilder i løpet av helga. Har omsider fått tak i fornav (ser ut som det jeg hadde bestilt opprinnelig har forsvunnet i posten) og holder på å bygge forhjul. Jeg mangler nå bare en eneste viktig del, nemlig krankdrevet. Det er et custom drev til Middleburn kranken bestillt fra denne karen her:
Bestilte drevet for snart en måned siden, så håper det er rett rundt hjørnet. Hvis jeg blir altfor utålmodig kan det hende jeg låner en krank fra en annen sykkel bare for å få testa... Vil helst få en prøvetur før vintern kommer
Ser ut som det skal bli litt tid til vinteren kommer her fremdeles. Fikk en bra stitur i går, og regner med det blir det i dag også. Veldig sleipt og glatt, men moro likevel.
Legger ut bilde av 650b prosjektet, nesten ferdig - mangler bare krankdrev og kjede... også må jeg få skrudd på bremseskiva foran.
Regner med det kommer flere bilder i løpet av helga. Har omsider fått tak i fornav (ser ut som det jeg hadde bestilt opprinnelig har forsvunnet i posten) og holder på å bygge forhjul. Jeg mangler nå bare en eneste viktig del, nemlig krankdrevet. Det er et custom drev til Middleburn kranken bestillt fra denne karen her:
Bestilte drevet for snart en måned siden, så håper det er rett rundt hjørnet. Hvis jeg blir altfor utålmodig kan det hende jeg låner en krank fra en annen sykkel bare for å få testa... Vil helst få en prøvetur før vintern kommer
Super link til en for meg ukjent produsent. Det blir nok titandrev til enokranken nå, ingen vei tilbake
Ja, han lager vakre saker - men du må ha litt tålmodighet.
Til gjengjeld får du noe ikke alle har
Vurderer å kanskje lage mitt eget drev til navet hvis ikke kjedelinja blir bra - har tilgang på verksted og maskiner samt materialer som tåler det meste
Dette blir bra! En terrengsykkel i normal voksenstørrelse ser mye mer velproposjonert ut med 650b enn med de to andre hjulstørrelsene.
Ja, er til dels enig der - selv om jeg synes både 26" og 29" sykler kan se "riktige" ut de også, litt avhengig av rammedesign og dekkvalg.
Hvis 650b leverer like bra når det gjelder kjøre-egenskaper som når det gjelder estetikk burde dette blir veldig bra! Er spent på å teste denne doningen.
Det ble noen endringer i innspurten - dels fordi jeg mistet tålmodigheten til å vente på custom drevet fra Homebrewed Components, dels fordi jeg fant ut at jeg fikk en bedre kjedelinje ved å kjøre grannydrev på kranken. Det ble derfor en hastebestilling av noen nye deler, men er fornøyd med resultatet. Tror jeg har nok bakkeklaring på denne sykkelen
Blir forhåpentlig prøvetur denne helga.
Som sammenligning viser det ene bildet bakhjulene fra 1x1ern mot 29" bakhjulet på Kona.
Henri Lesewitz var veldig begeistret for konseptet i sin spalte i tyske Bike for et par måneder siden. Nå skal det vel sies at han først og fremst var begeistret for ideen og at noe av begeistringen skyldtes at han misliker 29ere og så 650b som en anledning til å terge 29r-folket litt. Hvorom allting er så avstedkom dette visstnok en rekke henvendelser til redaksjonen fra produsenter som jobbet med konseptet, herunder noen av markedslederne. I siste nummer har Lesewitz faktisk prøvd en 650b sykkel og er for så vidt fortsatt begeistret. Du skal se dette er framtida likevel...
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
Nå har jo både Fox, RS og Schwalbe sagt at de kommer med 650b-utstyr for 2013, noe som tyder på at store aktører i markedet satser på 650b-sykler. Jeg tror 650b har noe for seg. Fordelene til 26" og 29" uten at ulempene blir for tydelige.
Interessant test dette. Det er for øvrig ikke første gang MBA har gjort en slik sammenligningstest. De har også gitt Jamis sin fulldempa 650b sykkel voldsomt skryt i en tidligere test, virker som MBA redaksjonen absolutt er åpne for denne "nye" hjulstørrelsen.
Tipper 650b kommer til å bli hjulstandarden på fulldempa for å få de litt smidigere. Mens 29 blir det gjeldene på HT
Det er ihvertfall en hel del enklere å lage fulldempa design rundt 650b enn 29" hjul, særlig når man begynner å snakke om freeride og downhillmaskiner. Endel har jo prøvd seg på prototyper på 29" DH sykler, men så vidt jeg har skjønt er det vel ingen som har følt at dette har vært noe som har fungert bra.
Endel fulldempa 26" sykler har alt nok klaring til å kunne kjøre 650b hjul, deriblandt en jeg alt har i stallen. Jeg kommer til å teste 650b hardtailen mer, hvis konklusjonen er positiv er det ikke umulig at det blir et 650b hjulsett for stibruk på min Scratch også.
Når det gjelder HT i framtida; 29" for de som vil rulle over det meste, kanskje 650b for de som i dag har prøvd 29" men fremdeles liker 26" bedre. 650b beholder mer av den "kvikke" følelsen til et 26" hjul og er nok lettere å konvertere til for disse rytterne. 650b HT for de som liker litt lekne sykler der man må velge spor litt nøyere og være litt flinkere teknisk enn på en 29er HT kanskje?
Og det er også noe skikkelig tøys å sykle rundt i terrenget, forstyrre elg og fugler, skremme hundeluftere mens de koser seg og ser på bikkja si drite og lage fæle hjulspor på de fine stiene.
Og de som sykler langsetter landeveien med smale dekk, bukkestyre, lycrafetish og forstyrrer uskyldige bilister er enda verre!
Det som er kult er å cruise rundt på 24" x 3.0" slicks på fortauer og plasser. Dette har jeg nå skjønt og tatt konsekvensen av. 1x1en har blitt konvertert fra 650b til 24" cruiserhjul.
Etter:
Før:
En fantastisk forbedring, og dette innlegget ender vel diskusjonen om hvilken hjulstørrelse som er best en gang for alle tenker jeg!
Vet du om det går på scale ramme? Og evnt hva slags gaffler?
Usikker på Scale. Fant en gang ei liste over en del 26" sykler som kunne bygges om til 650b, og vet at det har vært minst en tråd på MTBR forumet om emnet. Her må man evt. ta google til hjelp
En måte å finne det ut på er selvsagt å prøve et 650b hjulsett på den ramma for å finne ut. Jeg har jo konvertert til 24" hjul så trenger jo ikke de 650b hjula selv
Det samme svaret gjelder forsåvidt gafler, men Fox sine gafler er ganske safe bet (selv om Fox selv advarer sterk mot dette, redde for erstatningsansvar om noen går på trynet).
Spennende tema dette:) Har også syklet en dag med duden på Pitch og ja, han var meget fornøyd (syklet fletta av meg hvertfall:)!
Har en Canyon Nerve AM 2008 med Talas 140mm. Veldig happy med sykkelen, men kunne tenkt meg noe slakkere styrevinkel. En mulighet er vel å øke til 150mm gaffel, men nå ser jeg at det kanskje er 650b på forhjulet som er veien, eller....? Hvordan vil det være å kjøre med 26 bak og 650b foran? Fordeler/ulemper?
Spennende tema dette:) Har også syklet en dag med duden på Pitch og ja, han var meget fornøyd (syklet fletta av meg hvertfall:)!
Har en Canyon Nerve AM 2008 med Talas 140mm. Veldig happy med sykkelen, men kunne tenkt meg noe slakkere styrevinkel. En mulighet er vel å øke til 150mm gaffel, men nå ser jeg at det kanskje er 650b på forhjulet som er veien, eller....? Hvordan vil det være å kjøre med 26 bak og 650b foran? Fordeler/ulemper?
Ser det er endel folk på nettet som har kjørt 650b foran, siden det oftest er bak problemer med klaring oppstår. Å kjøre 26" bak og 650b foran blir jo samme prinsippet som en 69er - 26" bak og 29" foran, men forskjellen mellom for og bak blir mindre og burde kanskje gi en mer balansert følelse? Geometrien vil jo bli litt slakkere, men siden du har en Talas har du jo uansett flere valg. Føles styringa for treig setter du evt. på en kortere stem. Vil gi noen av de samme fordelene som ved 29" forhjul - lettere å rulle over hindringer og gjerne føles litt mindre nervøs når du peker nesa nedover. Har ikke erfaring med 650b kun i front, men tror det skal være andre på forumet som har prøvd dette da jeg har sett 650b forhjul til salgs her.
Ulemper blir jo to ulike dekkdimensjoner (men har ingen betyding for reserveslange, jeg kjører vanlig 26" slange i mine 650b hjul). Utvalget i dekk er også noe begrensa så langt, og er du uheldig å river ei flenge er det ikke noe du kan regne med å kjøpe på din lokale sykkelbutikk (ei heller noe stort problem da du sannsynligvis vil beholde det opprinnelige 26" hjulet også, da har du reserve).