Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 53 1 2 21 22 23 24 25 52 53

Hvordan kjøre slangeløst?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1351102 14/03/2012 07:15
G
GFX Offline
Entusiast
Entusiast
G
Kjapt spørsmål fra en superfersking på området: Med XTR 975 UST-ready felg og RaceKing UST dekk trenger man da guffe? Hvor mye mer punkteringssikkert er dette enn dekk og slange? Hvor tight sitter dekket om man i verste fall må legge i slange ute i skogen?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Pedalsyre] #1351112 14/03/2012 07:41
B
BendikB Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Pedalsyre
Hei og hopp!

Har ett Mavic crossride hjulsett, og nye feite albert 2.40. Det står ikke annet på dekkene enn trippel nano compound, og jeg får ikke dekket til å ta luft i det heletatt. (ja, jeg bruker komp.)

Akkurat som om det ikke kommer nok luft, fort nok, gjennom ventilen.

noen som har noe triks, eller er dette dødfødt?

mvh

Jeg har ofte latt nye dekk stå med slange over natten. Da ligger dekket bedre mot felgen og det er lettere å få det til å tette. Ellers har jeg noen ganger massert dekket litt mot kanten for å få det til å ligge bedre mot felgen slik at lufta klarer å presse det ut.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: GFX] #1351113 14/03/2012 07:43
B
BendikB Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: GFX
Kjapt spørsmål fra en superfersking på området: Med XTR 975 UST-ready felg og RaceKing UST dekk trenger man da guffe? Hvor mye mer punkteringssikkert er dette enn dekk og slange? Hvor tight sitter dekket om man i verste fall må legge i slange ute i skogen?

Jeg bruker alltid guffe som sikkerhet. Det tetter bedre og gir deg sikkerhet dersom du får en liten punktering i skogen. Hvor tight dekket sitter er forskjellig mellom ulike felger og dekk. Det merker du jo når du legger det på.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1356482 21/03/2012 21:08
HNK Offline
Besatt
Besatt
Nå kommer Schwalbe også med en silikon"tusj" som man bruker på kanttråden til dekket før den settes i felgen. Dette hjelper veldig på lufttettingen ved konvertering til slangeløst oppsett, ved at man får luft i dekket før guffa sprøytes inn.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1357269 23/03/2012 07:26
kimhas Offline
Entusiast
Entusiast
Har et par spørsmål angående guffe; vil nå satse på FRM hjul med guffe og vanlige dekk. ser at det er snakk om og etterfylle guffe kansje så ofte som ver månde? tar dere da av dekket og gjør det rent og gjør alt på nytt med ny guffe, eller bare fyller i mer? ser for meg at vis man stadig må etterfylle blir det jo tung ettervert.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1360334 27/03/2012 21:10
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har et xt775 hjulsett som jeg tenkte jeg skulle teste å montere Crossmark'ene mine slangeløst på. Tenker jeg rett når jeg tror jeg kun trenger en stans ventil og guffe, eller må jeg ha felgbånd i tillegg? Er vanlige crossmarks lette å få til slangeløst forresten?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: hel1017] #1361123 28/03/2012 23:00
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har XC717 hjulsett, både v-brems og disc, og har kjørt slangeløst i flere år. Rimtape (f.eks Stans gule) + ventiler med rund kon har gjort susen. Kjørt med Scwalbes RakettRonnys, ReserRolfs og FresendeFreddys uten problemer.

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: H.Iversen] #1361125 28/03/2012 23:02
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
XT775 er en tett ust-felg, levert med ventil for tubeless. Har to sett, både V og disc. Dekk på , guffe inn, kjør!

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1364611 03/04/2012 14:08
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Har satt opp Race King 29er 2.2 slageløst på nybygget mitt, men ser at det er lekket ganske mye i løpet av natta, er det bare til å fylle mer guffe så ordner det seg?

Hvor lenge skal et dekk med guffe holde på trykket?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1364826 03/04/2012 20:12
ravi Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis det skvulper med væske inni dekket, trenger du ikke å fylle på mer foreløpig. Foreslår at du heller får brukt hjulene litt slik at væsken får sirkulert skikkelig og tetter der de skal.

Et hjul med guffe som har satt seg holder luften lenge. Kona sine Cobra dekk trenger påfyll av luft 2-3 ganger i løpet av sesongen.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ravi] #1365486 04/04/2012 23:42
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det er desverre sånn at dekk av samme fabrikat og type kan ha forskjeller ift tetthet. Noen ganger gir jeg opp å få et dekk tett når det er slangeløst satt opp, og setter det på damesyklene i familien med slange. Gjelder mest RaceKing SuperSonics. Schwalbe sine dekk har jeg få proplemer med, Maxxis har jeg nesten ingen erfaring med. Det er også forskjell på guffe, årets hit når det gjelder tetting er GEAX sin. Et tynt dekk satt opp slangeløst må forventes å lekke litt - det handler om å stole på at det holder et ritt, så jeg akspeterer å måtte sjekke/fylle det med luft før hver tur. UST-dekk derimot, er som regel'granatsikre' i lang tid. Men tyngre. Sånn er det.....

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1365694 05/04/2012 13:08
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Helvetes slangeløsedritt.

Flate dekk når jeg skulle ut nå , fyller på litt guffe bak som har holdt dårligst på lufta. Pumper opp, stiller sete gjør meg å dra. Oppdager da at nesten alle luft er ute av framhjul. Ok? Fyller litt mer samme resultat. Mer guffe Framme, sliter med å få luft inn dekket men det smetter på plass, fortsatt holder ikke jævelskapen på lufta.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1365777 05/04/2012 15:59
ravi Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er plaget av ventiler som tetter seg. Er det noen som har noen tips til middel som løser opp lateksvæsken. Det er Joe`s det er snakk om.

Ellers har jeg begynt å skru ut ventilkjernen på de gamle continental racerslangene mine før jeg kaster de. Da har jeg i alle fall ventilkjerner som ikke er infisert med gammel plastdrit som jeg kan sette inn i stedet for de opprinnelige.

Måtte gjøre det på ett av hjulene mine for å få fylt luft.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kimare] #1366007 05/04/2012 22:40
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H... slangeløse dritt:-) Ja, det har vi vel alle følt på et eller annet tidspunkt....
Siden jeg er dedikert til slangeløst, så har jeg lyst til å hjelpe deg igang, men har noen spørsmål:
1. Hvilket RK er det snakk om? SuperSonic, RaceSport?
Supersonics er tricky å få til - lekker ofte gjennom dekkveggen som en tesil.
2. Har du 'badet' hjulet ditt så de vet hvor det lekker? Langs felgkant, i dekkveggen ('overalt') , ved ventilen, gjennom ventilen.
3. Har du kjørt dekkene en stund først med slange?
4. Har du avfettet dekket innvendig med f.eks teknisk sprit (eller vodka for den del:-)?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: OnATop] #1366019 05/04/2012 23:23
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: OnATop
H... slangeløse dritt:-) Ja, det har vi vel alle følt på et eller annet tidspunkt....
Siden jeg er dedikert til slangeløst, så har jeg lyst til å hjelpe deg igang, men har noen spørsmål:
1. Hvilket RK er det snakk om? SuperSonic, RaceSport?
Supersonics er tricky å få til - lekker ofte gjennom dekkveggen som en tesil.
2. Har du 'badet' hjulet ditt så de vet hvor det lekker? Langs felgkant, i dekkveggen ('overalt') , ved ventilen, gjennom ventilen.
3. Har du kjørt dekkene en stund først med slange?
4. Har du avfettet dekket innvendig med f.eks teknisk sprit (eller vodka for den del:-)?

1. "Basic/ Billig" Race King 29er
2. Det regnet i dag. Det lekker litt langs felgkanten, litt ved ventilen (når jeg skrur i pumpa, har mutteren som binder ventilen til felgen en tendens til å skru seg ut og forårsake ytterligere lekkasje.
3. Jeg fikk de svært lett brukt av en kamerat, som har kjørt med slange. Aner ikke hvor langt eller hvor mye, men dekkene framstår som nesten ubrukte.
4. Nei, burde jeg?

Det pussige er at framme har lufta holdt greit, fram til i dag hvor jeg jeg gav en liten refill, med det resultatet at de plutselig begynte å lekke. Klarte forøvrig å få til framdekket i dag, trodde jeg. Orker ikke å full forklaring, sjekk heller side 4 i tråden lenket i signaturen.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1366927 07/04/2012 23:24
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1. Conti.com gir ikke info om hvilken type RK 29" er snakk om, så der er jeg blank. Men du har altså trøbbel ved ventilen... Hvis du har en ust-felg med riktig ventil skal det være planke å få tett. Men du har trolig en std felg med tape: tapen må være lagt jevnt, midt i felgen, passe stramt og vanlig med overlapp over ventilhullet. Jeg bruker en runde med Stans gule tape og overlapp. Skjærer et pent rundt hull i tapen og setter i ventil med rund kon. Dette forutsetter at hullet i felgen er lite nok, så det blir god tetting. Hvis hullet er for stort kan du få trøbbel med lekk rundt ventilstammen. En annen type ventil, feks de som leveres med Shimano ust hjul kan gjøre susen...
2. Med 'bade' mener jeg å dyppe hjulet i en vaskekum med vann, og lete rundt etter lekkasjer. Boblemetoden.
3. Burde være ok.
4. Det er et jungeltriks i mitt miljø å vaske dekkene inni med sprit. Vi tror, og jeg gjentar tror, at dette letter guffas tetningsarbeid:-)

Men, det er muulig at du må til med et annet dekk som er beviselig tubeless ready.
Ikke gi opp! Gevinsten er stor - 'no tube, no tube to flat'.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1367751 09/04/2012 13:32
R
Random Hero Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Orker ikke lese 23 sider, men hvorfor kjøre slangeløst!? Spare vekt? Eller er det andre grunner?

Commencal meta 55
Commencal suprem Team DH
Commencel uptown 29
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1367756 09/04/2012 13:39
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Vekt, rullemotstand, punkteringssikkerhet, muligheten til lavere dekktrykk uten snakebites, fordi det er kult, etc.

Les litt selv også, du. Det der blir litt for enkelt når du har informasjonen rett foran nesa.

Stein (med slanger i dekkene)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kimhas] #1367897 09/04/2012 17:07
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kimhas
Har et par spørsmål angående guffe; vil nå satse på FRM hjul med guffe og vanlige dekk. ser at det er snakk om og etterfylle guffe kansje så ofte som ver månde? tar dere da av dekket og gjør det rent og gjør alt på nytt med ny guffe, eller bare fyller i mer? ser for meg at vis man stadig må etterfylle blir det jo tung ettervert.

FRM funker fint med guffe. Etterfylling er ikke nødvendig. Har FRM333 felg på rk22ss og felgkanten er fin til vanskelige slangeløse oppsett, tetter godt. Et minus og det er smal bane i felgbunn, og ganske store eikehull. Jeg kjører derfor "hele" tre runder eltape på grunn av det, og det holder godt. Men det er det svakeste punktet på oppsettet.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: kimare] #1368901 10/04/2012 21:15
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Les tråden 'Race King Spørsmål' på 'Deler' så ser du at du sanns har et billig 'drittdekk' som neppe egner seg godt til slangeløst, og som ikke har god gummiblanding. Men det ryktes i tråden at 29" finnes i RaceSport og Protection-utgaver...

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: OnATop] #1369659 11/04/2012 20:29
kimare Offline
Avhengig
Avhengig
1. Conti.com gir ikke info om hvilken type RK 29" er snakk om, så der er jeg blank. Men du har altså trøbbel ved ventilen... Hvis du har en ust-felg med riktig ventil skal det være planke å få tett. Men du har trolig en std felg med tape: tapen må være lagt jevnt, midt i felgen, passe stramt og vanlig med overlapp over ventilhullet. Jeg bruker en runde med Stans gule tape og overlapp. Skjærer et pent rundt hull i tapen og setter i ventil med rund kon. Dette forutsetter at hullet i felgen er lite nok, så det blir god tetting. Hvis hullet er for stort kan du få trøbbel med lekk rundt ventilstammen. En annen type ventil, feks de som leveres med Shimano ust hjul kan gjøre susen...
2. Med 'bade' mener jeg å dyppe hjulet i en vaskekum med vann, og lete rundt etter lekkasjer. Boblemetoden.
3. Burde være ok.
4. Det er et jungeltriks i mitt miljø å vaske dekkene inni med sprit. Vi tror, og jeg gjentar tror, at dette letter guffas tetningsarbeid:-)

Men, det er muulig at du må til med et annet dekk som er beviselig tubeless ready.
Ikke gi opp! Gevinsten er stor - 'no tube, no tube to flat'.

1. Hjulene er BST lisensiert fra Stans. Disse skal være helt klare for å kjøre slageløst.
2. Så en info på stans hvor de anbefalte såpe og vann, foreløpig ser dette ut til å holde.
3. De har holdt greit på lufta i flere dager så det er vel bare snakk om tidsspørsmål før de er helt tette ICON_LAUGH
4. De så ut til at jeg slapp dette denne gang.

Tar en ny runde med såpe og vann til helga for å se om jeg skal gjøre mer av det de anbefaler her.
http://www.notubes.com/documents/TubelessConversion-EN.pdf

Les tråden 'Race King Spørsmål' på 'Deler' så ser du at du sanns har et billig 'drittdekk' som neppe egner seg godt til slangeløst, og som ikke har god gummiblanding. Men det ryktes i tråden at 29" finnes i RaceSport og Protection-utgaver...

Dekkene er gode nok for meg foreløpig. Har bedret tidene kraftig, neste steg er å bedre fysikken så få jeg heller oppgradere utstyret når det er mindre å hente fysisk ICON_WINK

Takker for hjelpa.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1372666 15/04/2012 14:57
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
kan man kjøre tubless uten guffe ? var ute i dag og punkterte, men guffa tetta ikke så måtte sette inn slange og det var mye klin. trenger jeg tubless dekk også da eller går det an og kjøre uten guffe med tubeless ready dekk ?

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Stein] #1372668 15/04/2012 14:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Stein
rullemotstand
link til test?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1374742 17/04/2012 17:57
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Driver selv med stisykling, gjerne så teknisk som mulig (les sakte...). For meg handler det først og fremst om grep. Jeg klarer rett og slett vanskeligere utfordringer. Lavt lufttrykk er derfor nødvendig. Punkteringsfri er en hyggelig bonus. Rullemotstand og vekt er ikke tema, ihvertfall ikke det siste.

Har prøvd stans, joes og caffelatex og en rekke forskjellige dekk med varierende hell. Ikke få timer tilsammen jeg har lurt på hvorfor jeg holder på med dette. Til slutt får jeg det som regel til å funke. Turer på reservesykkelen (med slanger) gjør meg allikevel overbevist om det var riktig investering av tid. Det sier kanskje hvilken verdi slangeløst har for meg.

Håpet er at en dag så blir dette mindre tombolapreget. Det er jo tross alt på sykkelen jeg vil være ICON_SMILE

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: noblefart] #1376006 18/04/2012 22:28
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Heisan,
Jeg er enig i at det handler mye om grep, noe som krever lavere trykk. Har vært endel i skauen allerede i år, og min 'tekniske kompis' har vist meg at selv grusrittenes konge, Furious Freds, kan klatre vanskelige kneiker bare trykket er lavt nok, rundt 1,5 bar. Se det i forhold til hans beskjedne 62 kg.
Jeg mener også å ha lest tester som viser lavere rullemotstand (Kriss), men finner ikke disse igjen i jungelen der ute. Det er nok uansett marginalt, men min 'ingeniørtenking' sier meg at det må bli noe friksjonstap mellom slange og dekk siden disse kan bevege seg mellom hverandre ved hver deformasjon.
Det er uansett et faktum at folk punkterer slanger, og jeg har ikke møtt noen som synes det at 'det er greit'. For meg er derfor den største fordelen at jeg ikke lenger punkterer. 'No tube, no tube to flat'. Og etter noe tid med 'fikling' så er det lite søl. Erfaring gjør mester.
Jeg har alltid med slange og patron på tur - aldri brukt!! Og jeg mener sjøl at jeg ikke safer noe særlig i skauen...spør Statham:-)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: OnATop] #1376086 19/04/2012 06:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Heisan,
Jeg er enig i at det handler mye om grep, noe som krever lavere trykk. Har vært endel i skauen allerede i år, og min 'tekniske kompis' har vist meg at selv grusrittenes konge, Furious Freds, kan klatre vanskelige kneiker bare trykket er lavt nok, rundt 1,5 bar. Se det i forhold til hans beskjedne 62 kg.
Jeg mener også å ha lest tester som viser lavere rullemotstand (Kriss), men finner ikke disse igjen i jungelen der ute. Det er nok uansett marginalt, men min 'ingeniørtenking' sier meg at det må bli noe friksjonstap mellom slange og dekk siden disse kan bevege seg mellom hverandre ved hver deformasjon.
Det er uansett et faktum at folk punkterer slanger, og jeg har ikke møtt noen som synes det at 'det er greit'. For meg er derfor den største fordelen at jeg ikke lenger punkterer. 'No tube, no tube to flat'. Og etter noe tid med 'fikling' så er det lite søl. Erfaring gjør mester.
Jeg har alltid med slange og patron på tur - aldri brukt!! Og jeg mener sjøl at jeg ikke safer noe særlig i skauen...spør Statham:-)

Det er ikke bare friksjonen som gjør at du ruller bedre med lavt trykk og slangeløst. Men med lavt trykk vil det rulle bedre, da du også har mindre motstand i deformert materiale, og dekket vil ta imot små ujevnheter som med høyt trykk vil lage "vibrasjoner" i sykkelen (klønete formulert) som består i å løfte HELE sykkelen med rytter heller enn å deformere litt gummi ICON_WINK Det er i hvert fall mitt bilde på hvorfor rullemotstand blir lavere jo mer ujevnt terreng - ved lavt trykk. Er underlaget jevnt (landevei), har du derimot ikke fordelen av at tapet i deformert gummi gir mindre krafttap enn å løfte sykkelen mange ganger i sekundet. Da er høyt trykk og nada mønster tingen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: baronKanon] #1376999 19/04/2012 22:02
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Når du sier det, så husker jeg også å ha lest den der med å ta opp ujevnheter i dekk istedenfor å forplante det til sykkel/rytter. Virker logisk.
Nada mønster og høyt trykk på landevei må også bare være det rette - det er jo det som kjøres rundt om i verden. Har ikke l.v.sykkel enda, men har lånt noen - en alusykkel med karbongaffel var helt forjævlig ristete og langt under mine 'komfortkrav', men en fullkarbon Gekko toppmodell var helt herlig. Så jeg kommer til å prøve flere før evt kjøp. Asfalten i fedrelandet nå om dagen er ikke akkurat jevn og ny - noen steder mer 'terreng':-)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1378107 21/04/2012 06:44
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Baronen er nok inne på noe som ikke er helt ubetydelig. Mener også å ha sett dette beskrevet i en eller annen artikkel. Anyone?

Blir kanskje vanskelig å teste dette utover det rent subjektive? Hvor sliten er du på en skala fra en til 10...?

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: noblefart] #1378616 21/04/2012 23:04
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Til alle...
Nå er denne tråden 'hvordan kjøre slangeløst' på 24 sider, og jeg tenker at det meste om dette emnet står der. Vurderer å starte en tråd som heter 'Hvorfor kjøre med slange', hade vært gøy å få noen gode argumenter for det:-)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1379793 23/04/2012 14:55
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitter å vurderer slangeløst selv. Sett på videoene på notubes.com og det ser jo veldig punkteringssikkert ut. Men har lest en del om at folk opplever at dekket blåser av / hopper av felgen, hvorfor skjer dette?

Side 23 av 53 1 2 21 22 23 24 25 52 53

Moderator  support