Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel..

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453360 31/07/2012 17:48
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Beklager, så ikke svaret ditt før nå.

Stien på nederste bilde, går fra Glittredumpa og mot Tøyenåsen barnehage, ovenfor Kiwi. Kjempefint der....
Kan legge ut GPS track neste gang jeg kjører strekket...

Spørsmål: takler HardRocx en min større / bredere dekk ? Merker spesielt foran at jeg kunne trenge mer grep, og bak begynner dekket å bli litt slitent faktisk....

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453369 31/07/2012 18:02
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
den klarer vel 2.25 tipper jeg. ps: stilpolitiet beorder fjærning av reflekser og ringeklokker;)

Grattis med ny sykkel btw, fin tråkkert.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453373 31/07/2012 18:05
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Av stilpoliti og kona, frykter jeg kona mest. Refleksen får være der, siden jeg ofte surrer meg ut senere enn jeg burde. Lykt har jeg selvsagt IKKKE.....

PS -ringeklokke ?

Og til sist, forslag til 2,25 dekk som kan passe til variert bruk ?

PS - den røde fare`s største pre, er at den blir brukt. MYE, MYE mer enn jeg hadde drømt om. Sykler så ofte jeg kan, sliter litt med at restituasjon tar litt vel lang tid etter en 2-3 timers tur. Antar det har med faktum å gjøre at jeg spiser ganske redusert-carbokosthold, og at restitusjon tar lengre tid når man mangler karbo i maten...

Redigert av Initium; 31/07/2012 18:06.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453376 31/07/2012 18:08
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Stilpolitiet kan beordre hva de vil…

http://karlsbakk.net/bilder/tute.jpg

Vedlegg
tute.jpg (110.05 KB, 357 nedlastinger)
tute!
Redigert av RoyK; 31/07/2012 18:10.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453398 31/07/2012 18:48
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
evt maxxis crossmark 2.10 (trenger ikke nødvendig vis breiere, bare mye bedre) maxxis har den diggeste gummien, den er myk og fin. kjøp maxxis crossmark exception.:)

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453437 31/07/2012 19:37
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Ringeklokke er jo en livsnødvendighet på sykkelen. Jeg satte på en på terrengsykkelen min etter å ha hatt én tur hvor jeg skremte tre forskjellige personer fordi de ikke hørte at jeg kom. Folk blir sjelden veldig glad om du ruller lydløst opp bak dem og spør om å komme forbi. Du må ha noe som lager litt mer lyd enn bare et klikkende nav. Faktisk skremte en annen syklist vannet av meg ved å seile stille opp på siden av meg i dag, mens jeg var ute og syklet. Jeg prata med en kamerat mens jeg syklet, snudde meg vekk litt, og plutselig var det et helt ukjent fjes rett opp til meg som syklet forbi. Ikke greit. Bruk ringeklokke!

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Akaly] #1453441 31/07/2012 19:43
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Akaly
Folk blir sjelden veldig glad om du ruller lydløst opp bak dem og spør om å komme forbi.

Når jeg går så pleier jeg å komme lydløst bak folk, sier unnskyld, ber pent om å komme forbi og så takker til slutt.

Bør jeg heller bruke ringeklokke selv når jeg ikke sykler?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: femte_gir] #1453451 31/07/2012 19:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: femte_gir
Folk blir sjelden veldig glad om du ruller lydløst opp bak dem og spør om å komme forbi.

Når jeg går så pleier jeg å komme lydløst bak folk, sier unnskyld, ber pent om å komme forbi og så takker til slutt.

Diskret ringeklokke på avstand funker fint, folk gjenkjenner lyden og flytter seg, så slipper du å stoppe opp og unnskylde deg. Tute funker fint om folk ikke hører klokka ICON_WINK

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: RoyK] #1453458 31/07/2012 19:55
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Ringeklokke kan, i noen hoder, bety "pass deg her kommer en sånn kondomsyklist". Det kan tolkes som fare og folk kan ha/få negativ relasjon til deg. Et pent ord og et smil kan tolkes bare på en positiv måte.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453461 31/07/2012 20:00
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ring med klokka først og brems ned, så kan du smile - har ikke fått dårlige tilbakemeldinger på det... ICON_WINK

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: femte_gir] #1453669 01/08/2012 07:48
Akaly Offline
Veteran
Veteran

Jeg har og bedt pent om å få passere, men mange blir vettskremte(naturlig nok, jeg kom jo stille og glidende ut fra ingensteder), og sier at de heller foretrekker å høre en ringeklokke. Og det er jeg helt enig i. Det er mye triveligere å høre litt plinging i bakgrunnen enn en fremmede stemme rett bak deg.

Ringeklokke kan, i noen hoder, bety "pass deg her kommer en sånn kondomsyklist". Det kan tolkes som fare og folk kan ha/få negativ relasjon til deg. Et pent ord og et smil kan tolkes bare på en positiv måte.

Min erfaring er at "kondomsyklister" hverken har eller bruker ringeklokke. Det er de som sniker seg opp bak meg på Birken-sykkel og passerer uten varsel. Da er det mye triveligere med litt plinging før og et smil og en hilsen etterpå.

Redigert av Akaly; 01/08/2012 07:49.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453819 01/08/2012 10:42
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
eller bare bremse opp å trille til du er på prate avstand å si unskyld meg. funker det også. får som regel alltid et smil om jeg gjør det.

Slutta med ringeklokke etter jeg måtte sy og deler av låret mitt hang på igjen på den. (deler og deler, litt hud bare)

Men jo mindre på styret jo bedte.

G-sport Tillertorget.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Danfea] #1453843 01/08/2012 11:18
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Danfea
eller bare bremse opp å trille til du er på prate avstand å si unskyld meg. funker det også. får som regel alltid et smil om jeg gjør det.

Slutta med ringeklokke etter jeg måtte sy og deler av låret mitt hang på igjen på den. (deler og deler, litt hud bare)

Men jo mindre på styret jo bedte.

Det er jo akkurat den trillinga og pratinga som pleier å skremme folk!

Den ulykken med ringeklokka høres brutal ut dog. Maks uflaks. frown

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1453994 01/08/2012 14:29
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Fra ringeklokker til 29" og økt størrelse på dekk: hvem har godt butikkutvalg i Oslo-området ?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648423 27/07/2013 08:03
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Det er et år siden siste innlegg i tråden, og jeg kan jo rapportere litt.

Sykkelen jeg valgte, var nok perfekt når jeg valgte den. Passe dyr,passe utstyrt, passe tung og ikke minst god passform. Dette gjør at den ble og blir brukt. Den har dog blitt mindre brukt i år enn i fjor, av diverse årsaker. Men den er fortsatt i bruk ganske mye, senest fler turer denne uka. Hadde den også med til Kroatia i sommer, og det var et av de smarteste valgene med DEN ferien. Selv ikke et flatt 29" dekk midt i et område der jeg ikke så en eneste 29" er på de nesten 3 ukene jeg var der, tok fra meg turgleden...

MEN - og nå kommer det et stort men. Jeg er ikke helt sikker om den er rett sykkel for meg lenger. Jeg tar meg selv i å sykle mer og mer humpete stier, og senest torsdagen tok jeg en rute der det var grisebratt ned, og bare diger kampestein, rullete mellomstor stein, og røtter, stubber og alt mulig. Jeg føler at dette er langt over det sykkelen er konstruert for, det eksisterer mistanker om at framfelgen har fått en bunk for mye, framhjulslagrene er begynt bli slarkete, og jeg tror ærlig talt jeg trenger noe mer egnet verktøy etterhvert for å kunne kjøre hardere i skog og fjell.

Så; hva gjør man ? Innledende sonderinger konkluderer at " dette blir kostbart " og " utvalget er enormt ". Og der stopper det. Har såvidt skjønt jeg trenger en fulldempet stisykkel av noe slag, så da gjenstår bare å endre tråden til "Noob trenger å bli veiledet i valg av andresykkel... "

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648723 28/07/2013 00:08
o-five Offline
Avhengig
Avhengig
Enkelt. Kjøp en fulldempet stisykkel med ok testresultater som du har råd til. Tror du vil smile mye uansett om du velger tysk, fransk eller amerikansk

Surfin' the turf
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648725 28/07/2013 00:50
olechr Offline
More than words
More than words
Kjøp stisykkel av type 29er med ca 130 mm vandring. Det vil fungere til omtrent alt fra asfalt til grov sti. Selv har jeg kjørt en del på genius 910 i år. Slik type sykkel er nok noe av det mer perfekte man finner for folk som skal ha 1 sykkel og sykler mye sti. Specilized har vel også en tilsvarende type sykkel.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648729 28/07/2013 05:08
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Siden Glømmi ikke ser ut til å ha annet enn HR, så er det kanskje mer aktuelt å bestille denne gangen? Om du ikke har andre lokale forhandlere med f.eks Trek Rumlefish eller EX 29.

Har ikke testet selv, men synes denne ser interessant ut
http://www.rosesykler.no/produkter/sykler/mtb-fully/root-miller-2013/

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: knut77] #1648736 28/07/2013 07:12
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Glømmi er forhandlere av Trek Scott Merida og Hardrocx, men jeg tror de skaffer hva som helst om du vet hva du vil ha. Ikke så vrient å få gode rabatter heller om du presser litt :-) Hardrocx har jo for tiden ingen fulldemper i sitt sortiment, men det har vel de tre andre.

Mener jeg har lest en tråd om at Rose tuller med leveransene og at prisene ikke ender opp der de tilsynelatende skulle vært??

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648768 28/07/2013 09:21
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sjekka websidene og der var det kun HR.

Jeg vet ikke budsjettet, men hva med

Scott Genius 740 http://sykkelspesialisten.com/index.php?menu=2&subm=Terrengsykler&prod=450
Eller Scott Genious 9x0 som olechr nevner

Trek Superfly Elite http://www.oslosportslager.no/produkt/rumblefish-elite-terrengsykkel-2013-30323.aspx

Trek Fuel EX 8 29 http://www.trekbikes.com/no/no/bikes/mountain/singletrack_trail/fuel_ex/fuel_ex_8_29/#

Jeg har registrert at det er litt rot med mva, men dette må jo være mulig å få avklart før handel, evt med assistanse fra starter av den aktuelle Rose-tråden. Tolket det slik at det ikke var snakk om mye penger.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648856 28/07/2013 14:20
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
egentlig kunne jeg tenkt meg en brukt. årets bonus og lønnsoppgjør ingir ikke til noen store utskeielser, og skatteoppgjøret er fortsatt fler mnd unna...

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1648899 28/07/2013 16:18
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Artig med neste steg i sykkelkarrieren!
Glømmi kan skaffe Trek Fuel EX 29, Trek Rumblefish og Trek Remedy 29. Alle er testet og godkjent av undertegnede for krevende klatringer, raske bortoverstier og hårete nedoverbakker i Nittedal ICON_WINK

Er du vant med 29 så gjør deg selv en tjeneste å se forbi råd om 650b / 27". Det er ikke veldig ulikt 26, og det er ikke veien å gå når du er kommet dit du er nå...

Lykke til!

Del stien, skru av Strava
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1831258 05/08/2014 20:38
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Sitat: Initium
Det er et år siden siste innlegg i tråden, og jeg kan jo rapportere litt.

Sykkelen jeg valgte, var nok perfekt når jeg valgte den.

Det er nå gått ytterligere et år, og jeg kan jo rapportere enda litt mer, og kanskje få litt hjelp.
Jeg var veldig stolt av, og glad i sykkelen min når jeg kjøpte den. Den skulle være et verktøy, for å holde overvekten på avstand, og jeg skulle se mer av bygda. Budsjette ble lagt etter hva jeg syns jeg kunne legge i en sykkel.

Jeg føler jeg lyktes på alle punkter. Sykkelen er javnt og trutt i bruk, og selv om ambisjonene har vært større enn innsatsen i 2014, har den da absolutt rullet sine mil. Sykkelen begynner rett og slett å se litt... sliten ut, og både gir og bremser kunne trenkt litt overhaling. Jeg tror noen lagre i forstillinga kunne vært fornyet snart, demperen viser tendenser til å ikke dempe så bra som før, og pedalene ga totalt opp og la sine enkelte kuler utover riksvei 4 en gang rundt første snøfallet høsten 2013. De ble elegant erstattet med alupedalene fra Biltema, som sto på min GAMLE sykkel, en 1994 modell DBS. Planen var å kjøpe nye når butikkene åpnet igjen, men de viste seg jo å funke, så da kunne de sitte der.

Sykkelen har stått på biltaket tvers gjennom Europa hele to ganger. Den har sett Kroatisk gjørme og klippeformasjoner, skogsstier og strandpromenader.

Generelt er jeg ganske stolt av at jeg faktisk har slitt sykkelen såpass at det trengs endel nye deler. Og her er der det eminente forumet kommer inn: idag ga nemlig framdekket opp, denne gangen for godt. Det var kappa til stria, så der måtte jeg melde pass. Jeg trenger dermed et nytt dekk, dvs to egentlig, det gamle er snart rent for mønster.
MEN - jeg tok en tur til lokal XXL, og der var hyllene fulle av racerpregede dekk. WTF - jeg skal da ikke kjøre noe sykkelritt ? Bruksområdet er sti, grus og asfalt, jeg har lyst på litt bredere dekk enn det som satt på sykkelen orignalt, da jeg fortsatt er litt....tjukk og trenger demping når jeg forsøker meg på en litt bratt / humpete vegstump.

Hva jeg skal velge, aner jeg ikke. Jeg føler dog at dekk som "RACING RALP" og "RACEKING " ikke er helt valg, da jeg ikke har ambisjoner om å bli kongen av racerbanen akkurat. Seriøst, jeg tror et mer stiorientert dekk kanskje passer meg litt bedre ? Jeg er usikker om doningen min takler 2,4" bredde, men hvis ja, så har jeg lyst på det. Sist men ikke minst, ønsker jeg at dekket skal være tilgjengelig over disk, til en hyggelig pris, siden jeg er en skikkelig gnier.
Xrossmark virker jo interessante, og kansje X-King ( uten at jeg ser den største forskjellen mellom X-King og Race-King. Og så er kanskje RocketRon et alternativ ? Alle disse er egentlig litt smalere enn jeg EGENTLIG ønsker meg, men.....
Maxxis Crossmark seiler også opp som et hett alternativ kanskje ?

Noen med noe lurt å si i sakens anledning

Redigert av Initium; 05/08/2014 20:51.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1831378 06/08/2014 07:13
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Raceking er kongedekk og de dekkpakkene er knall, funker til det meste fra asfalt, grus og skog. Komfortable, størst volum i klassen (minst gjennomslag/punktering på en hardtail). Dekk er som stålkanter på alpin/snowboard, og dårlig dekk dårlig grep. I stort sett all idrett er godt grep viktig, og absolutt på sykkel. 2,2raceking er like brede som 2,4xking som og er gode. Continental kan dekk. Maxxis og Scwalbe ogsså, men min personlige favoritt er Conti. De bare funker til det meste, slik som Subaru.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1838443 16/08/2014 13:35
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Hmm, uvanlig klar tale til å være på et forum som dette.
For godt til å være sant ?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1838739 17/08/2014 09:30
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Faktisk ikke. Tror dette skal være en av få ting dette forumet er relativt enige om, men alt er jo relativt da ICON_TONGUE Jeg støtter hvertfall silverwrx. Gode dekk til nesten alle underlag.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1838741 17/08/2014 09:34
olechr Offline
More than words
More than words
He he er vel flere og flere som ikke er helt enig det. Men det er helt greie allround dekk. Ut i fra da han selv sier ville jeg kjørt noe annet da jeg syntes Conti har sovet i timen i noen år og hvertfall 3 levrandører leverer bedre gummi. Men for all del Race Kin er kjempe gode dekk på særlig grus/asfalt. Sti derimot er de ikke all verden. Kjøper man protection utgaven så har man et dekk som tåler mye også.

Ambassadør for Scott.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1838749 17/08/2014 09:47
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
RK fulgte med på bakhjulet på canyon nerve sykkelen min. Flerret den av etter å ha punktert to turer etter hverandre (på sti). Til grus og asfalt tror jeg de er bra. De rullet i hvert fall bra.

Jeg har satt på Hans Dampf 29 bak og Magic Mary foran. Litt overkill når skogen er tørr og fin som den stort sett har vært i sommer, men så slipper jeg å bytte når det er vått, som nå.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: larsdx] #1838771 17/08/2014 10:12
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx

Jeg har satt på Hans Dampf 29 bak og Magic Mary foran. Litt overkill når skogen er tørr og fin som den stort sett har vært i sommer, men så slipper jeg å bytte når det er vått, som nå.

Samme har jeg gjort. Den komboen er det jeg har brukt mest i sommer.

Ambassadør for Scott.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1839376 18/08/2014 09:16
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
mm: godt å se at uenigheter fortsatt finnes.

Sykkelen min står fortsatt på hue i garasjen, og motivasjonen er ikke-eksisterende for å gjøre noe med det. Siste tur ble foretatt med FATbiken, og turen forrige søndag ble avlyst pga hissig influensavirus som har gitt feber i over en uke nå. Når ting setter seg i lungene, blir iaf JEG ganske satt ut...

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support